Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مساله خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا (برگزيت) مهمترين مساله براي مردم اين کشور و دغدغه اساسي براي اتحاديه اروپا محسوب مي شود.
به رغم توافقي که در اواخر نوامبر 2018 بين لندن و بروکسل در اين زمينه صورت گرفت، اما ترزا مي نخست وزير محافظه کار بريتانيا با راي منفي پارلمان در روز سه شنبه به اين توافق، با ناکامي بزرگي مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پارلمان سه شنبه شب با 432 رأي مخالف در برابر 202 رأي موافق، توافق برگزيت را رد کرد. اين شکست زمينه لازم براي مطرح شدن راي عدم اعتماد به نخست وزير محافظه کار از سوي جرمي کوربين رهبر حزب کارگر به عنوان حزب اصلي مخالف و درخواست برگزاري انتخابات زود هنگام را فراهم کرد.
کوربين پيش از برگزاري نشست پارلمان براي راي اعتماد به دولت گفت: «ترزا مي» نخست وزير در حال هدايت يک دولت «زامبي» است.
با اين حال نمايندگان با طرح راي عدم اعتماد به دولت محافظه‌کار «ترزا مي» نخست وزير موافقت نکردند.
در راي‌گيري چهارشنبه شب در پارلمان بريتانيا، «ترزا مي‌» با 325 راي موافق در برابر 306 راي مخالف توانست در سمت نخست وزيري باقي بماند.
ترزا مي قبل از راي گيري در پارلمان هشدار داد: برگزاري انتخابات ملي بدترين چيزي است که الان مي تواند براي بريتانيا رخ دهد و اين مساله به معناي به تاخير افتادن برگزيت خواهد بود.
نخست وزير بريتانيا پس از کسب راي اعتماد دوباره از پارلمان تاکيد کرد به تلاش هايش براي اجراي برگزيت ادامه خواهد داد.
ترزا مي همچنين از رهبران جريان هاي سياسي مخالف دولت دعوت کرد به صورت انفرادي با وي نشست داشته باشند.
جرمي کوربين رهبر حزب کارگر تاکنون از ملاقات با ترزا مي امتناع کرده و مي‌گويد، دولت بايد تضمين دهد خروج از اتحاديه اروپا بدون رسيدن به يک توافق، انجام نخواهد شد.
توافق «برگزيت» که ميان لندن و بروکسل امضاء شده است ساز و کار خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا را مشخص مي کرد. هرج و مرج سياسي در بريتانيا در حالي ادامه دارد که اين کشور از لحاظ حقوقي بايد تا 29 مارس از اتحاديه اروپا خارج شود.
با توجه به شرايط کنوني «ترزا مي» چاره‌اي جز رجوع دوباره به اتحاديه اروپا و انجام مذاکرات بيشتر با آن ندارد.
با ابقاي نخست وزير بريتانيا در سمت خود، وي يک بار ديگر ظرف روزهاي آينده بعد از گفت‌وگو با بروکسل توافق برگزيت را براي رأي‌گيري به پارلمان خواهد آورد، اما اتحاديه اروپا هنوز سيگنال مثبتي مبني برآمادگي براي ايجاد تغييرات در توافق برگزيت، ارسال نکرده است.
اتحاديه اروپا نارضايي خود از راي نياوردن توافق برگزيت اعلام کرده است.
به گفته «ژان کلود يونکر» رئيس کميسيون اروپا: با رأي منفي پارلمان بريتانيا به توافق پيشنهادي براي خروج از اتحاديه اروپا «خطر خروج بي‌نظم بريتانيا افزايش يافته است.» وي همچنين در پيامي توئيتري تصريح کرد: «زمان تقريبا تمام شده است.»
با اين حال‌ اتحاديه اروپا خود را براي تمديد مهلت خروج بريتانيا از اين اتحاديه تا سال 2020 آماده مي‌کند تا فرصت بيشتري مذاکره با لندن وجود داشته باشد.
تاکنون فرانسه و آلمان به‌عنوان دو عضو مهم اتحاديه اروپا، باتمديد مهلت برگزيت موافقت کرده اند. با توجه به ناتواني دولت بريتانيا براي پيشبرد برگزيت، يک گزينه مي تواند واگذار کردن برگزيت به يک کميته پارلماني متشکل از احزاب مختلف باشد.
بااين‌ حال اصلي‌ترين چالش اين کميته و يا هر کميته پارلماني، حضور نمايندگاني از جناح طرفداران اتحاديه اروپا است که در آن صورت، رسيدن به اجماع داخلي درباره توافق جديد با اتحاديه اروپا را دشوار خواهد کرد.
برگزاري دوباره همه‌پرسي هم يکي ديگر از گزينه‌ها بشمار مي‌رود که از حمايت افکار عمومي برخوردار است، اما بيشتر نمايندگان پارلمان بريتانيا با آن موافق نيستند.
در صورتي که اگر هيچ‌کدام از گزينه‌هاي ذکر شده به نتيجه نرسيد، بريتانيا ناچار بدون توافق از اتحاديه اروپا خارج خواهد شد که اين مساله شوک جدي را به اقتصاد آن وارد خواهد کرد.
بدين ترتيب اکنون لندن با سه سناريو يعني رسيدن به توافق جديد با اروپا، برگزيت بي توافق و يا توقف برگزيت مواجه است. 118
نويسنده: سيدرضا مير طاهر
کليدواژه برگزيت

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۰۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال سازمان همکاری اسلامی از توافق تعیین حدود مرز آذربایجان و ارمنستان

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، سازمان همکاری اسلامی از توافق حاصل شده در 19 آوریل 2024 توسط کمیسیون مرز آذربایجان - ارمنستان در مورد بازگشت چهار روستای آذربایجانی (بغانیس آیریم، آشاغی اسکیپارا، هیریملی و کیزیل‌خاجیلی) که 30 سال تحت اشغال ارمنستان بود، استقبال کرد.
 
این سازمان تاکید کرد که پیشرفت مثبت حاصل از مذاکرات مستقیم، گام مهمی در جهت امضای توافقنامه صلح نهایی است.
 
دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی همچنین گفت از این گام مهم در راستای امضای یک توافقنامه صلح پایدار همانطور که در قطعنامه‌های مربوطه سازمان همکاری اسلامی تصریح شده، حمایت می‌کند.
 
گفتنی است 20 آوریل هشتمین نشست کمیسیون‌های تعیین مرز به ریاست شاهین مصطفی‌اف، معاون نخست‌وزیر آذربایجان و مهر گریگوریان، معاون نخست‌وزیر ارمنستان در مرز دو کشور برگزار شد.
 
در این نشست 4 روستای آذربایجان تحت اشغال ارمنستان به این کشور بازگردانده شد.
 

دیگر خبرها

  •  تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا
  • وعده انگلیس برای ارائه بزرگترین بسته کمکی به اوکراین
  • تهیه فهرستی از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه صنایع پهپادی و موشکی ایران
  • توافق اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم های بیشتر علیه ایران
  • بلژیک: اروپا در آستانه توافق بر سر دارایی های خارجی روسیه است
  • استقبال سازمان همکاری اسلامی از توافق تعیین حدود مرز آذربایجان و ارمنستان
  • سایه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پارلمان اروپا بر سیاست‌های گذار از انرژی
  • سخنرانی ضد اروپایی نخست وزیر مجارستان