Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@02:39:30 GMT

مؤمنان با سرزنش جاهلان و دشمنان مأیوس نشوند

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۱۰۹۲۶

مؤمنان با سرزنش جاهلان و دشمنان مأیوس نشوند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی روز پنجشنبه در جلسه اخلاق طلاب حوزه علمیه استان قزوین که در شبستان امیرالمؤمنین (ع) مسجدالنبی (ص) برگزار می‌شود، اظهار کرد: در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه آن‌چه که مسلّم است، امام علی (ع) به همه فرزندانش تا قیامت وصیت، نصیحت و موعظه می‌کند؛ او پدری می‌کند و مهم این است که ما لیاقت فرزندی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند «وَلاَ تَأْخُذْکَ فِی اللهِ لَوْمَةُ لاَئِم» یعنی فرزندانم وقتی در راه خدا کاری انجام می‌دهید، سرزنش هیچ سرزنش کننده‌ای شما را غمگین و مأیوس نکند و کار خود را انجام دهید و اگر کار خود را درست انجام دهید مورد تشویق قرار خواهید گرفت.

امام جمعه قزوین بیان کرد: در مقابل کسانی‌که بخاطر کارهای خوب شما را مورد تشویق قرار می‌دهند، کسانی نیز هستند که از روی جهل، نادانی و غرض‌ورزی شما را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: زمانی می‌توانید در مقابل اذیت و آزار افراد جاهل، نادان و مغرض ایستادگی کنید که کارهایی که انجام می‌دهید برای خدا باشد و طبق آیات قرآن اگر اینگونه باشد هیچگاه غمی انسان را در بر نمی‌گیرد.

رئیس شورای عالی حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: هر پیامبری آمد او را نسبت سحر، دروغ‌ و جنون دادند و وقتی به پیامبر اسلام (ص) رسیدند، همه نسبت‌ها را با هم گفتند. اوضاع پیامبران بسیار سخت و دشوار بوده و به آسانی رسالت خود را به انجام نرساندند و اگر می‌خواهیم راه پیامبران را برویم باید از دشواری‌های مسیر آنها نیز آگاهی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سرزنش‌ها در مسیر پیامبران وجود دارد اما سربلندی و عزت نیز نزد پیغمبران است، گفت: خداوند در آیه ۱۸۶ سوره آل عمران می‌فرماید «لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا أَذًی کَثِیرًا وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ»، (بطور مسلم در اموال و نفوس خود آزمایش می‌شوید و از آن‌ها که پیش از شما کتاب [آسمانی] داده شدند [یعنی یهود و همچنین] از آنها که راه شرک پیش گرفتند سخنان آزار دهنده فراوان خواهید شنید، و اگر استقامت کنید و تقوا پیشه سازید [شایسته‌تر است] زیرا اینها از کارهای محکم و قابل اطمینان است).

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خداوند حضرت موسی (ع) را در مسیر سختی قرار داد و بعد از پیامبری به موسی فرمود اگر من تو را در مسیر سخت قرار دادم می‌خواستم تو را برای خودم بسازم و قصد داشتم تو را در مصاف با فرعون قرار دهم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: در آیه ۵۴ سوره مائده آمده است «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»، (ای کسانی که ایمان آورده‌اید هر کس از شما از دین خود برگردد به زودی خدا گروهی [دیگر] را می‌آورد که آنان را دوست می‌دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند [اینان] با مؤمنان فروتن [و] بر کافران سرفرازند در راه خدا جهاد می‌کنند و از سرزنش هیچ ملامتگری نمی‌ترسند این فضل خداست آن را به هر که بخواهد می‌دهد و خدا گشایشگر داناست).

وی بیان کرد: هرکسی از دین می‌خواهد بازگردد بداند که خدا کسانی‌را می‌آورد که هم آنها خدا را دوست دارند و هم خدا آنها را دوست دارد و زودرنج نیستند و با اذیت و آزار از راه به در نمی‌شوند و در مسیر الهی خود استوار هستند.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: اگر به جایی رسیدید که اذیت و سرزنش مردم شما را در اهداف خودت سست نمی‌کند، قدردان باشد و این نعمت الهی را شکرگزاری کنید.

رئیس شورای عالی حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: اگر اینجا بنشینیم و هر بلایی سر مردم غزه و لبنان بیاورند و کاری نکنیم و شعار نه غزه و نه لبنان سر بدهیم، بگوییم مسلمان‌های یمن به ما ارتباطی ندارند و خود را در غم آنها شریک ندانیم، خدا ما را سرزنش می‌کند چرا که در دین اسلام موظف هستیم دست انسان مسلمان و غیر مسلمانی که مستضعف هستند را بگیریم.

وی ادامه داد: اگر به درستی در مسیر رسالت‌های الهی حرکت کنیم، مورد سرزنش نادانان، معاندان و دشمنان قرار می‌گیریم اما اگر در مسیر رسالت‌های الهی قرار نگیریم و از آن منحرف شویم، مورد سرزنش خدای متعال قرار خواهیم گرفت.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: در آیه ۱۴۰ سوره نساء می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِینَ وَالْکَافِرِینَ فِی جَهَنَّمَ جَمِیعًا»، (خداوند منافقان و کافران را همگی در دوزخ گِرد خواهد آورد). در آیه ۱۴۱ نیز می‌فرماید اگر شما بر کافران پیروز شدید منافقین می‌گویند مگر ما با شما نبودیم!؟ و اگر کافرین چیزی نصیبشان شود، می‌گویند مگر ما نگفتیم که در مقابل مؤمنان تسلیم نشوید و شما می‌توانید آنها را شکست دهید و منافقان هم جزو سرزنش کنندگان مؤمنان هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند به مؤمنان در مقابل سرزنش‌های منافقان روحیه می‌دهد و می‌فرماید شما در راه خدا کار می‌کنید و خداوند با محسنین است و حتی اگر همه عالم علیه شما باشند کار خودتان را انجام دهید و نگرانی نداشته باشید و موفق خواهید شد.

وی تصریح کرد: حضرت صدیقه کبری (س) در معرفی امام علی (ع) می‌فرمایند ایشان خیلی به رسول خدا نزدیک بود که منظور سیر و سلوک، روحیات و عبادت و بندگی است. سپس فرمودند آنهایی که اولیاءالله بودند ایشان را سید و سرور خود می‌دانستند و چنین شخصیتی نیز مورد سرزنش مردم زمان خود قرار گرفت.

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: پیروان امیرالمؤمنین (ع) به حضرت می‌گفتند شما نیز زرنگ باشید و ببینید معاویه چقدر زرنگ است و آن‌قدر گفتند آنها زرنگ هستند و شما زرنگ نیستید که حضرت خطبه ۴۱ را ایراد کردند و فرمودند قرار نیست ما دروغ بگوییم و نفاق داشته باشیم و ما نباید مانند معاویه باشیم، هیچ صفتی نگهدارنده‌تر از صداقت وجود ندارد و آن کسی که عقل دارد، آینده امور را می‌بیند و دست به نیرنگ نمی‌زند.

رئیس شورای عالی حوزه علمیه استان قزوین اضافه کرد: امام علی (ع) در ادامه گفتند متأسفانه در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که اکثر مردمانش حیله و نیرنگ را زرنگی می‌پندارند و مرگشان باد که اینگونه فکر می‌کنند؛ این راه امیرالمؤمنین (ع) است و در هیچ شرایطی دست از صداقت و درستی بر نمی‌دارد.

وی اظهار کرد: امام باقر (ع) فرمودند امر حضرت حجت (عج) آنقدر جدید است که می‌گویند گویا حضرت دین جدید آورده است اما اینگونه نیست و فقط دین را به مرحله اجرا در می‌آورند و حضرت ادامه می‌دهند برای برخی‌ها دیدن عدالت امام زمان (عج) سخت است و توبه دشمنان خدا را نیز نمی‌پذیرد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: امام باقر (ع) می‌فرمایند اگر می‌خواهید ولی شما ائمه اطهار (ع) باشند اگر همه جمع شدند و گفتند شما آدم بدی هستید به دل نگیرید و غمگین نشوید و اگر هم همه از شما تعریف و تمجید کردند خوشحال نشوید و استقلال ایمانی داشته باشید.

کد خبر 4515757

منبع: مهر

کلیدواژه: اخلاق امام جمعه قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۰۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدرت نیروهای مسلح ایران در دنیا کم‌نظیر است

امیر دریادار شهرام ایرانی در محفل انس با قرآن کریم در محل مسجد شهید بهشتی این مرکز افزود: به همین علت، راه اندازی جنگ نرم و تضعیف اعتقاد جوانان از اهداف دشمنان کشور بوده اما بصیرت و پیروی از منویات رهبر خنثی کننده توطئه دشمنان است.

وی خطاب به فعالان قرآنی گفت: این فرصت های معنوی را قدر بدانید چون دشمنان نمی‌توانند این وحدت‌ها را تحمل کنند و همواره با استفاده از روش های مختلف جاسوسی و نفوذ در حال توطئه هستند.

در این محفل امید رضا رحیمی قاری و حافظ کل قرآن کریم نفر اول حفظ کل مسابقات بین المللی قرآن کریم در سال ۱۴۰۲ به قرائت آیات وحی پرداخت.

همچنین در این محفل نورانی که با حضور کارکنان سپاه و فراجا همراه بود از ۲ خانواده شهید و قرآنی و تعدادی از نونهالان قرآنی دختر و پسر پس از اجرای برنامه های قرآنی تجلیل شد

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • قدرت نیروهای مسلح ایران در دنیا کم‌نظیر است
  • محافل قرآنی دلها را به خدا نزدیک‌تر می‌کند
  • محفل امام حسنی ها اجتماع قلوب بوده است
  • اجتماع «امام حسنی ها» همایش اقتدار و وحدت بی نظیر ملت ایران بود
  • نمایندگان مجلس خبرگان باید استقلال رای داشته باشند
  • هم افزایی و تحکیم وحدت مسلمانان در ماه مبارک رمضان، دشمنان اسلام را تضعیف می کند
  • تحقق شعار سال نیازمند تقویت ارتباط مردم و مسئولان
  • اعتراض شدید به واگذاری استقلال؛ لعنت به این دشمنان! + عکس
  • مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟
  • دین با شناخت و علم ارزش پیدا می‌کند