Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: ۶۰ درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های وزارت علوم در ایرانداک ثبت می‌شوند. این آمار برای وزارت بهداشت ۵ درصد و برای دانشگاه آزاد ۱۰ درصد است.

به گزارش مهر، به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، سیروس علیدوستی درباره راهکارهای فنی کاهش بدرفتاری علمی، گفت: ثبت و همانندجویی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها پس از تصویب مجلس شورای اسلامی، از سال پیش با جدیت بیشتری ادامه یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نزدیک ۶۰ درصد از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های وزارت علوم، کمتر از ۱۰ درصد از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاه آزاد اسلامی، کمتر از ۵ درصد از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های وزارت بهداشت و نزدیک به صفر درصد از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های حوزه‌های علمیه در سامانه‌های اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ثبت می‌شود.

علیدوستی با بیان این که قانون، همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی را ملزم به ثبت پایان‌نامه‌های دانشجویان خود در ایرانداک کرده است، افزود: اگر پوشش این پژوهشگاه گسترده باشد یافتن همانندی‌ها دقیق‌تر و جامع‌تر خواهد بود. هم‌اکنون اطلاعات بیش از ۵۰۰ هزار پایان‌نامه و رساله و نزدیک به ۱۳۰ هزار پیشنهاده (پروپوزال) در پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) در دسترس کاربران است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: ایرانداک با سامانه‌های گوناگونی در زمینه کاهش بدرفتاری علمی ایفای نقش می‌کند. برخی از این سامانه‌ها در سه گام تصویب موضوع، تصویب پیشنهاده و تصویب پایان‌نامه و رساله، مستقیم یا غیرمستقیم به کاهش بدرفتاری علمی کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه سامانه‌های ثبت،‌ گنج، همانندجو، پیشینه پژوهش و ساعت از این دست هستند، گفت: در کنار این سامانه‌ها،‌ سامانه‌هایی مانند شیوه‌نامه ایران، راهنمای نگارش پایان‌نامه و رساله، پژوهش‌کار و مانند آنها برای پشتیبانی پژوهش راه‌اندازی شده‌اند. در این میان، «همانندجو» سامانه‌ای است که در زمینه شناخت و کشف بدرفتاری‌های علمی و کپی پایان‌نامه‌ها و با هدف پیشگیری از بدرفتاری‌های علمی به کار گرفته می‌شود.

علیدوستی ادامه داد: این سامانه با دریافت متن نوشتار از کاربر و مقایسه خودکار آن با متن کامل پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله‌های دکتری موجود در پایگاه‌های ایرانداک، نوشته‌های همانند را بازیابی می‌کند و اندازه و منابع اطلاعات آنها را نمایش و به استاد راهنما و موسسه گزارش می‌دهد. این همانندی به معنای بدرفتاری علمی نیست و تصمیم‌گیری درباره آن با استادان و موسسه‌ها است.

به گزارش مهر، قانون «پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی»، سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. بر پایه این قانون، تهیه، عرضه یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان‌نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب و ضبط شده پژوهشی، علمی و هنری اعم از الکترونیکی یا غیرالکترونیکی توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل و با هدف ارائه کل اثر یا بخشی از آن توسط دیگری به عنوان اثر خود، جرم است و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت، مشمول مجازات می‌شوند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: پایان نامه ثبت وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۱۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی وزارت علوم برای همکاری با بریکس در حوزه آموزش‌های مهارتی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، با حضور رییس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم و رییس حوزه آموزش عالی بریکس از دولت روسیه، اولین نشست همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس برگزار شد.

امید رضایی فر رییس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم در این نشست ضمن اشاره به ظرفیت بالای گروه بریکس از نظر علم و فناوری گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد همکاری های علمی خود را با کشورهای عضو این نهاد بین المللی افزایش دهد.

وی تاکید کرد: به زودی کارگروه‌های سیزده‌گانه متناظر مرتبط با فعالیت های علمی و آموزشی گروه بریکس را شکل می دهیم و دانشگاههای عضو هر کارگروه مشخص می شود تا بتوانیم در بخش از ۲۵۰ برنامه و اقدام گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ مشارکت داشته باشیم.

رضایی فر با اشاره به حضور نمایندگان و مسئولان بین الملل ۲۰ دانشگاه و موسسه در این نشست گفت: بیش از ۲۵۰ دانشگاه و پژوهشگاه و ۶۰ پارک علم و فناوری در ایران فعالیت می کنند و ما ظرفیت علمی فراوانی برای حضور در فعالیت های علمی و فناورانه بریکس داریم.

رییس مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی وزارت علوم گفت: ما به صورت ویژه آمادگی داریم در بخش آموزش های مهارتی با رویکرد فناوری و نوآوری با بریکس همکاری کنیم و در اتاق های فکر بریکس حضور فعال داشته باشیم.

خانم ویکتوریا پانووا رییس حوزه بریکس و معاون آموزشی دانشگاه hse روسیه در این نشست گفت: با توجه به اینکه امسال روسیه ریاست بریکس را برعهده دارد در ایران حضور پیدا کردیم تا ظرفیت های همکاری این سازمان را که برخلاف تصور؛ صرفا یک سازمان اقتصادی نیست؛ به دانشگاههای ایران معرفی کنیم.

وی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در ایران به عنوان یک کشور غنی از نظر علمی و فرهنگی گفت: پیشنهادات ایران برای همکاری با بریکس را به شورای کارشناسان بریکس ارائه خواهد داد و آمادگی همکاری گسترده با ایران وجود دارد.

رییس حوزه بریکس در روسیه گفت: ایران علیرغم تحریم های ظالمانه از رشد علمی خوبی برخوردار شده است و آمارها به خوبی این پیشرفت را نشان می دهد.

وی کشاورزی، زیست فناوری و علوم مهندسی را از حوزه هایی نام برد که ایران در آنها دستاورد زیادی داشته است و می تواند با کشورهای عضو بریکس در این زمینه ها هم افزایی داشته باشد.

کد خبر 6085649

دیگر خبرها

  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند
  • زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند
  • آمادگی وزارت علوم برای همکاری با بریکس در حوزه آموزش‌های مهارتی
  • برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • شیوه‌نامه صلاحیت علمی اساتید به صلاحیت علمی- حرفه‌ای تغییر کرد
  • امتیاز پژوهشی تألیف کتب درسی بدست اعضای هیئت علمی افزایش می‌یابد