Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان- ايرنا - وزير صنعت ، معدن و تجارت گفت: سهم کشورمان از بازار واردات 15 کشور همسايه فقط 2.1 درصد است که بايد از ظرفيت هاي موجود داخلي براي افزايش آن استفاده کنيم.

به گزارش ايرنا، رضا رحماني روز پنجشنبه در آيين تجليل از صادرکنندگان نمونه در اتاق بازرگاني اصفهان، افزود: 15 کشور همسايه ايران يکهزار و 200 ميليارد دلار واردات دارند که سهم ما از آن 25 ميليارد دلار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با تاکيد بر اينکه 2 برابر کردن اين سهم، کار دست يافتني است، اظهارداشت: هر يک ميليارد دلار صادرات حدود 50 هزار شغل ايجاد مي کند و ما اگر بتوانيم صادرات به کشورهاي همسايه را 25 ميليارد دلار ديگر افزايش دهيم حداقل يک ميليون فرصت شغلي ايجاد مي شود.
وزير صنعت ، صادرات به کشورهاي همسايه را طرح ويژه اين وزارتخانه در سال جاري ذکر و اضافه کرد: افزايش نرخ ارز، قاچاق را توجيه ناپذير و صادرات را توجيه پذيرتر کرده است.
رحماني با اشاره به اينکه هند و چين براي افزايش صادرات کشورمان در نظر گرفته شده اند، گفت: عراق و سوريه در حال بازسازي هستند و اين فرصت خوبي براي ما جهت فعال کردن ظرفيت هاي موجود است.
وي با بيان اينکه پاکستان60ميليارد دلار واردات دارد، تصريح کرد: سهم کشور از آن حدود يک ميليارد است درحالي که در بخش هايي مانند کاشي بهتر مي توانيم کار کنيم.
به گفته وي پاکستان 100 ميليون متر مکعب کاشي وارد مي کند که سهم ايران از آن فقط هشت ميليون است درحالي که کاشي توليد کشورمان بهترين کيفيت را دارد.
وي با تاکيد بر اينکه دولت فقط بايد تسهيل کننده باشد، خاطرنشان کرد: مردم بايد در اين بخش پاي کار بيايند و همکاري و روابط بين شهرها مانند اصفهان، مشهد و تبريز افزايش يابد.
وزير صنعت با اشاره به اينکه براي تامين مواد اوليه، نقدينگي و فروش، برنامه داريم، افزود: براي مقابله با تحريم ها نياز به همراهي و کمک مردم، اصلاح نگاه ها و تسهيل امور داريم.
وي با اشاره به فعاليت ستاد تسهيل و شوراي معادن در وزارت صنعت، خاطرنشان کرد: همين کارگروه ها در استان ها فعالند و تصميم آنها در سطح ملي و لازم الاجراست.
رحماني، ادامه داد: اما موضوع کارگروه تنظيم بازار متفاوت و بخشي از آن بدليل کالاهاي اساسي، کشوري است.
*** حفظ وضع موجود، راهبرد براي مقابله با تحريم است
وزير صنعت، معدن و تجارت حفظ وضع موجود کارخانه ها، توليد و اشتغال را راهبرد اين وزارتخانه براي مقابله با تحريم ها برشمرد و تاکيد کرد: اين يک کار جهادي است و نياز به قانون و بخشنامه جديد ندارد.
وي با بيان اينکه بسياري از واحدهاي صنعتي، ظرفيت خالي دارند، اضافه کرد: برخي واحدها هم توليد و بازار فروش دارند اما مشکل آنها، سرمايه در گردش است.
وي با تاکيد بر اينکه طرح هاي رونق توليد به استان ها ابلاغ شد، ادامه داد: توليد در واحدهاي صنعتي بايد حفظ شود و ديگر نياز به ابلاغيه جديد نيست بلکه تغيير فکر و ديدگاه، مهم مي باشد.
رحماني با اشاره به اينکه آمار رونق توليد در برخي استان ها از جمله اصفهان، پايين است، گفت: ما بايد خودمان را عوض کرده و اين نهضت را از شهرهاي صنعتي مانند همين اصفهان آغاز کنيم و هرجا نياز به اصلاح دارد، پيشنهاد دهيد تا انجام شود.
وزير صنعت همچنين با تاکيد بر اينکه قرار نيست بانک ها، واحدهاي صنعتي را (بدليل بدهي) تعطيل کنند، افزود: اين موضوع در سياست هاي ما قرار ندارد و اگر بانکي بخواهد مي تواند واحدي را تملک کند اما حق تعطيلي آن را ندارد.
وي با اشاره به اينکه متن تفويض برخي امور در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت آماده شده است، تصريح کرد: تفويض اختيار بايد در شهرستان ها صورت گيرد و از امکانات فضاي ديجيتال در اين جهت استفاده کنيم نه اينکه از اين فضا فقط براي بداخلاقي و تهمت زدن بهره گرفته شود.
** صادرات، پيشران اقتصاد در سال 98 است
وزير صنعت با تاکيد بر اينکه صادرات، پيشران اقتصاد کشور در سال 98 است و صادرکنندگان، فاتحان عمليات ما در جنگ اقتصادي امروز هستند، گفت: ما بايد براي تحقق اين هدف، برنامه ريزي کنيم و با وجودي که قيمت ارز دچار عدم ثبات است اما با کمک مردم و صنعتگران مي توانيم کشور را آباد کنيم.
وي با بيان اينکه سال گذشته 23 هزار ميليارد تومان صادرات توسط تشکل هاي صنعتي در کشورمان داشتيم، افزود: هدفگذاري ما براي امسال 30 هزار ميليارد تومان است.
وي با اشاره به اينکه 63 کنسرسيوم(شرکت) صادراتي در 2 سال گذشته در کشور فعال شده است، اظهار داشت: تشکيل خوشه هاي صادراتي در استان ها به افزايش صادرات کمک مي کند.
رحماني با بيان اينکه در کمرگ کشور براي توليد بايد خط سبز ايجاد شود، تصريح کرد: قرار شده است که قيمت هاي پايه در آنجا اصلاح شود و هرجا که صنعتگران در کمرگ دچار مشکل شدند به ما اطلاع دهند تا بطور موردي برطرف شود.
وزير صنعت با اشاره به اينکه صدور دستورالعمل در اين وزارتخانه کاهش يافته است، اضافه کرد: سعي ما بر اين است که دستورالعمل متناقض صادر نشود.
وي با بيان اينکه واردات مواد اوليه بدون ثبت سفارش به مناطق ويژه اقتصادي آزاد شده است، ادامه داد: اين يکي از موارد تسهيل گر براي توليدکنندگان و صادرکنندگان کشورمان است تا آنها خودشان مواد اوليه را بياورند.
رحماني با بيان اينکه کسي حق گرفتن مابه التفاوت کالاهاي فروخته شده را ندارد، تصريح کرد: در کميسيون اقتصادي دولت هنوز نهايي نشد که چگونه با واحدهايي که هنوز کالاهاي خود را توزيع نکرده اند تسويه شود و هنوز اختلاف نظر در اين زمينه وجود دارد و بايد کارشناسان کمک کنند.
وي بيان کرد: در لايحه بودجه 98، براي اين وزارتخانه بودجه بصورت انبساطي در نظر گرفته شده در حالي که براي ساير وزارتخانه ها بطور انقباضي است و اين امر گوياي توجه دولت به اين بخش مي باشد.
وزير صنعت با بيان اينکه 10 درصد صنعت کشور در استان اصفهان است، گفت: حاضرم هر اختياري را به استان ها از جمله اصفهان واگذار کنم تا مشکلات صنعتگران و صادرکنندگان حل شود بعنوان مثال ثبت سفارش کالا به استان ها واگذار شد.
وي با تاکيد بر اينکه هنوز موانع ذهني و فکري وجود دارد، اضافه کرد: بخشي از کار ما مسائل فرهنگي است و در نگرش ها بايد تغيير ايجاد شود.
رحماني ادامه داد: اکنون در جنگ اقتصادي شديد قرار داريم و در کنار آن جنگ رواني نيز وجود دارد که خطرناک تر است براي اينکه ما را نا اميد کنند اما ما بايد با همدلي و حفظ وضع موجود، با آن مقابله کنيم.
به گزارش ايرنا در اين مراسم با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي اصفهان، از هفت شرکت ممتاز استاني، 20 شرکت نمونه استاني و 30 شرکت قابل تقدير استاني تجليل شد.
بيشترين صادرات اصفهان شامل فلزات سنگين، فرآورده‌هاي نفتي، فرش و کفپوش، محصولات لبني، مصنوعات سنگ، گچ و سيمان، سنگ فلز جوش و خاکستر آن، محصول شيمي آلي، مواد پلاستيکي و اشياء آن، محصولات سراميکي و مصنوعات چُدن و آهن است.
عراق، امارات متحده عربي، افغانستان، تايلند، عمان، پاکستان، چين، ترکيه، ترکمنستان و ارمنستان 10 کشور مقصد صادراتي استان اصفهان هستند.
وزير صنعت، معدن و تجارت در آستانه چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي براي حضور در مراسم تجليل از صادرکنندگان نمونه اصفهان و بازديد از تعدادي از واحدهاي صنعتي و معدني، امروز پنجشنبه به اين استان سفر کرد.
رضا رحماني در سفر يکروزه، نخست جلسه اي با اعضاي اتاق بازرگاني اصفهان داشت و پس از آن در مراسم تجليل از صادرکنندگان نمونه اين استان شرکت کرد.
بازديد از شهرک علمي و تحقيقاتي اصفهان، شرکت توليد لوازم خانگي اسنوا و مجتمع طلاي موته از ديگر برنامه هاي وزير صنعت، معدن و تجارت است.
وي همچنين در سفر به شهرستان گلپايگان ضمن بازديد از شرکت ديار خودرو، جلسه اي نيز با صنعت گران اين شهرستان خواهد داشت.
3011/6026/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۱۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

امتداد - از ابتدای سال تا پایان روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ بیش از ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شد.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، طی ۲۸ روز ابتدایی سال جاری، ۵۳۳ میلیون دلار ارز جهت واردات کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین شد.

 

 



کالاهای تجاری و بازرگانی نیز ۱۳۷۸ میلیون دلار را با میانگین قیمت ۴۱ هزار تومان طی این مدت به خود اختصاص داد و این رقم برای واردات در مقابل صادرات عدد ۴۸۵ میلیون دلار را با نرخ توافقی نشان می دهد.تامین ارز گروه خدمات نیز ۸۸ میلیون دلار بوده است.



شایان ذکر است، در مجموع یک میلیارد و ۸۶۳ میلیون دلار ارز صنایع تامین شده است. تامین ارز صنایع به دو صورت نیمایی و توافقی بوده است. صنایع حمل و نقل و خودرو به ترتیب ۳۰۵ و ۱۵۸ میلیون دلار ارز نیمایی و توافقی دریافت کردند.

همچنین، تامین ارز نیمایی «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک»، «صنایع معدنی»، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» و «منسوجات» به ترتیب معادل ۱۰۶، ۸۸، ۵۹ و ۱۲۶ میلیون دلار صورت گرفته است؛ این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ، ۲۶، ۱۱۱، ۷۳ و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، ۶۹۴ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۱۶ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

این گزارش حاکی است، تاکنون طی ۱۸ حراج شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ایران، ۲۴۶۱ قطعه شمش یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار  در تالار  معاملات طلا مورد معامله قرار گرفت.

   

  برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • صنعت نفت ایران بالاترین ارزش افزوده را دارد/ علت جذب سرمایه خارجی
  • رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین
  • اُفت قابل ملاحظه صادرات پسته ایران در مقایسه با سنوات قبل
  • متحدان هیتلر، متحدان نتانیاهو
  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون
  • آمار تأمین ارز واردات تا ۲۸ فروردین+جدول
  • جهش واردات برخی کشور‌های اروپایی از ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴
  • بومی سازی ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت
  • جهت‌گیری در تعرفه صادرات و واردات، حمایت از تولید است
  • صادرات ۱۰۰ میلیون یورویی آلمان به ایران در ۱ ماه