Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-24@09:34:01 GMT

کم خونی کودکان ایرانی / نقش ژنتیک در بروز چاقی

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۱۲۰۵۷

کم خونی کودکان ایرانی / نقش ژنتیک در بروز چاقی

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   علی اکبر سیاری در آستانه برگزاری سمینار ترویج تغذیه با شیر مادر که قرار است سوم تا چهارم بهمن ۹۷ در محل تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور برگزار شود، افزود: در مطالعه‌ای که در سال ۹۱ در کشور انجام شده است، ۱۷ درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه کشور دچار کم خونی بوده اند که نسبت به سال ۸۰، وضعیت بهتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به شیوع ۱۹ درصدی کمبود روی در کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه کشور، گفت: مطالعات نشان داده است که از سال ۸۰ تا ۹۱، میزان کمبود ویتامین D. در کشور ۶ برابر شده است.سیاری در همین زمینه افزود: البته میزان شیوع کمبود ویتامین D. در برخی از مناطق کشور در بین کودکان زیر ۶ سال کشور تا ۹۱ درصد هم گزارش شده است.

 

وی به اجرای برنامه کشوری وزارت بهداشت برای مقابله با کمبود روی، ویتامین D. و...، در بین کودکان اشاره کرد و گفت: مصرف ویتامین D. که قبلا بعد از ۱۵ روزگی برای نوزادان شروع می‌شد، به ۳ تا ۵ روزگی کاهش یافت. بر همین اساس، نوزادان می‌بایست روزانه ۴۰۰ واحد ویتامین D. دریافت کنند. بعد از دو سالگی، که این ویتامین را دریافت نمی‌کردند، توصیه شد حتما در سنین ۲ تا ۱۲ سالگی ویتامین D. را هر دو ماه یک واحد D. ۳ دریافت کنند. یا به عبارتی، روزانه ۸۰۰ واحد ویتامین می‌بایست مصرف کنند.

 

سیاری با اشاره به کمبود ویتامین D. در مادران باردار، افزود: این مادران می‌توانند روزانه تا ۲۰۰۰ واحد ویتامین D. مصرف کنند و اثر سوء برای جنین ندارد.وی به برنامه غنی سازی شیر و آرد با ویتامین D. و روی اشاره کرد و گفت: غنی سازی آرد با روی در دست تحقیق است.

 

رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران، در ادامه به مشکل چاقی در کشور به عنوان اپیدمی خاموش اشاره کرد و افزود: سندروم متابولیک، از عوارض چاقی در بزرگسالی است که منجر به بزرگی دور شکم، افزایش فشارخون و سکته‌های زودرس قلبی و مغزی می‌شود.سیاری با عنوان این مطلب که چاقی زمینه ژنتیک دارد، گفت: ۳۰۰ ژن چاقی شناخته شده است.

 

میزان

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: گوناگون کم خونی جام نیوز ژنتیک کودکان چاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۲۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزیده شدن دو اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودکان هند


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بابک نبی‌زاده کارگردان و سیدجلال چاوشیان تهیه‌کننده «اقیانوس پشت پنجره» هرکدام به طور جداگانه برای این فیلم در بخش رقابتی فیلم‌های بلند، تندیس طلایی و جایزه نقدی بهترین فیلم بلند داستانی را دریافت کردند.

همچنین در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاهِ پویانمایی از عبدالله علیمراد کارگردان پویانمایی «جایگزین» مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.

فیلم سینمایی «اقیانوس پشت پنجره» از تولیدات سال ۱۳۹۸ و پویانمایی «جایگزین» از تولیدات سال ۱۴۰۱کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

جشنواره بین‌المللی کودکان لکنو هند یکی از پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم‌های کودکان در هند است که در هر دوره میزبان بیش از ده‌ها هزار کودک از مراکز و مهدکودک‌های مختلف ایالت اوتار پرادش هندوستان می‌شود.

دیگر خبرها

  • رئیسی: آماده صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا هستیم / دانش مهندسان ایرانی امروز در جای جای قاره آسیا ظهور و بروز دارد
  • رئیسی: آماده صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا هستیم / دانش مهندسان ایرانی امروز در جای جای قاره آسیا ظهور رو بروز دارد
  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود
  • با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجه هستیم
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • برگزیده شدن دو اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودکان هند
  • امیر سیاری: بدون حضور دانشگاهیان و جهادیان نمی‌توانستیم «موشک تاو» بسازیم
  • ­چاقی نیمی از کودکان تهرانی
  • برنامه‌ریزی شهری برای مقابله با چاقی شهروندان