Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@14:46:04 GMT

سازمان منافقین آبرومند است! باور نمی‌کنید؟

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۱۲۴۴۲

روزنامه کیهان در ویژه‌های خود نوشت: نوبه زوریخر سایتونگ در گزارشی با عنوان «دوستان سوال‌برانگیز واشنگتن» نوشت: از سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به عنوان گروهی با ایدئولوژی ضد و نقیض یاد می‌شود. در سال‌های گذشته، دست‌کم سه تن از اطرافیان نزدیک رئیس جمهوری آمریکا جان بولتون، مشاور امنیت ملی او، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و رودی جولیانی، یکی از وکلای ترامپ به صراحت از سازمان مجاهدین خلق حمایت و در نشست‌های آنان شرکت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اطرافیان رئیس جمهوری آمریکا مانند جان بولتون و مایک پمپئو بی‌پرده از تغییر رژیم در ایران سخن می‌گویند. آنها برای «مجاهدین خلق» نقشی کلیدی در نظر گرفته‌اند. اما آیا مجاهدین خلق گزینه درستی برای غرب هستند؟

امید نوری‌پور نماینده حزب سبزها در مجلس فدرال آلمان می‌گوید: «کسانی که از مجاهدین خلق حمایت می‌کنند، پذیرش خود توسط اپوزیسیون دموکرات ایران را به بازی می‌گیرند، چون هنوز بسیاری در ایران، حمایت مجاهدین خلق از صدام را به خاطر دارند.»

زمانی که مسعود رجوی و طرفداران او فرانسه را ترک کردند، صدام حسین، دیکتاتور عراق، به آنها پیشنهاد کمک داد. صدام چند اردوگاه در مرز ایران در اختیار مجاهدین خلق قرار داد و آنها را به تانک و سلاح مجهز کرد و به جبهه نبرد با ایران فرستاد.

پس از آتش‌بس میان تهران و بغداد، مجاهدین دست به «حمله نهایی» علیه ایران زد. این حمله به یک فاجعه تبدیل شد.

عدنان طباطبایی، مدرس دانشگاه دوسلدورف آلمان و از اعضای مرکز مطالعاتی «کارپو»، معتقد است که «مجاهدین خلق» به دلیل حمایت از صدام، در ایران از القاعده منفورترند.

اما برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه سابق فرانسه، مجاهدین خلق را «نمونه‌ای برای کل خاورمیانه» می‌داند.

نوت گینگریچ، سخنگوی سابق مجلس نمایندگان آمریکا، با شرکت در نشست «مجاهدین خلق» در ماه ژوئن، آن را «جنبش آزادی، حقوق برابر و دموکراسی» توصیف کرد.

اما واقعیت این است که این گروه در میان اپوزیسیون هم مناقشه‌برانگیز است. بسیاری به دلیل اتحاد سازمان با صدام، در تعهد آنها به دموکراسی و حقوق بشر تردید دارند. این گروه با ایدئولوژی خود به این تردیدها دامن می‌زند.

سازمان مجاهدین پس از شکست در جبهه نبرد با ایران به اردوگاه اشرف در عراق عقب‌نشینی کرد و مسعود رجوی دستور «انقلابی ایدئولوژیک» را صادر کرد که در پی آن تمام اعضای «مجاهدین خلق» به تجرد متعهد شدند.

فرزندان اعضای این گروه به اروپا فرستاده و اعضای متاهل از همسران خود جدا شدند تا زندگی‌شان را وقف مبارزه کنند. عشق همه آنها می‌بایست معطوف به مسعود و مریم رجوی می‌شد. مسعود رجوی از سال ۲۰۰۳ تاکنون ناپدید است و اطلاع دقیقی از سرنوشت او در دست نیست.

این گروه در انزوا، رفته رفته به یک فرقه سیاسی تبدیل شده است. کسانی که موفق شده‌اند از این گروه خارج شوند گفته‌اند که در جلسات عمومی مجبور به اعتراف در مورد رویاها و افکار جنسی خود بوده‌اند.

یرواند آبراهامیان، پژوهشگر تاریخ و منتقد «مجاهدین خلق»، معتقد است که این گروه پس از «انقلاب ایدئولوژیک» خود بیشتر و بیشتر به یک فرقه تبدیل شده، و آن طور که در فیلم‌های تبلیغاتی مجاهدین خلق که خودشان تهیه کرده‌اند دیده می‌شود، زنان روسری‌های یک‌رنگ بر سر دارند، شعار می‌دهند، یا می‌کوبند و تغییری در افکار آنها دیده نمی‌شود.

رابطه دوستانه یا مکالمات شخصی، استفاده از رادیو، روزنامه یا تلویزیون برای ساکنان اردوگاه ممنوع است. دیده‌بان حقوق بشر در سال ۲۰۰۵ میلادی گزارشی از وضعیت کسانی تهیه کرده بود که به دلیل ترک «مجاهدین خلق» به شدت تحت فشار بوده و گاه زندانی و شکنجه شده بودند.

سازمان «مجاهدین خلق» تمام این گزارش‌ها را رد می‌کند و منتقدان خود را جاسوس ایران می‌خواند. این گروه حتی رسانه‌های غربی را هم که گزارشی انتقادی درمورد «مجاهدین خلق» تهیه کرده‌اند، به همکاری با جمهوری اسلامی ایران متهم می‌کند.

سازمان مجاهدین خلق حاضر به روشنگری و ارائه پاسخ به پرسش‌های انتقادی درباره گذشته‌اش نیست.

بیژن جیرسرایی، نماینده حزب لیبرال در مجلس فدرال آلمان، حمایت از مجاهدین خلق را «اشتباه» می‌داند و معتقد است حمایت سیاستمداران غربی «از گروهی که پشتوانه‌ای در ایران ندارد، اشتباه است.»

جیرسرایی تاکید کرده که حمایت از مجاهدین خلق بدون اطلاع از پیشینه این گروه «حماقت محض» است. او به کسانی که از این سازمان حمایت می‌کنند توصیه کرده که مطالعه کنند.

عدم اطلاع می‌تواند یک دلیل حمایت از سازمان مجاهدین خلق باشد، اما دلیل دیگری هم وجود دارد. سازمان به سیاستمدارانی که از آنها حمایت می‌کنند، پول می‌دهند.

به نوشته «واشنگتن پست» و «اینترسپت» سیاستمدارانی مانند رودی جولیانی برای شرکت در هر نشست «مجاهدین» خلق حدود ۵۰ هزار دلار پول گرفته‌اند. دانیل بنجامین هماهنگ‌کننده پیشین مرکز فعالیت‌های ضد تروریستی دولت آمریکا به «نیویورک تایمز» گفته است: «مجاهدین خلق تلاش می‌کنند هر کسی را که می‌توانند، بخرند.» او گفته است: «برای یک سیاستمدار بازنشسته کمتر پیش می‌آید که تلفن زنگ بزند و کسی آن سوی خط بگوید برای شرکت او در یک نشست ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار دلار پرداخت می‌کند.»

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۲۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلبانی، اعضای گروهک منافقین را مسترد کند

  درابتدای جلسه قاضی دهقانی دررابطه با علت تأخیر در تشکیل جلسه دادگاه گفت:اولین نکته این‌که علت تأخیر دادگاه به جهت تأخیر یکی ازوکلای متهمین وکیل ردیف اول تا بیستم بود،باتوجه به این‌که رئیس دادگاه ومستشاران تاکید جدی بر ضرورت رعایت نصوص قانونی دارند، عدم حضور وکیل درجلسه موجب اخلال درجلسه محسوب می‌شود، از اینجا به وکیل متهم تذکر داده می‌شود که از این پس درجلسات دادگاه سر زمان اعلام شده دردادگاه حاضرشوند.قاضی گفت: با توجه به این‌که قرائت کیفرخواست واصله توسط نماینده دادستان مطابق بند الف از ماده ۳۵۹ از قانون آیین دادرسی کیفری انجام پذیرفته و نظر به نص قانون و بند ب و پ ماده ۳۵۹ از قانون آیین قانون دادرسی کیفری، شکات یا وکیل آنها برای استماع اظهارات و بیانات خود در دادگاه فرصت یافته و دادگاه به استماع دفاعیات مدعی خصوصی یا شکات و وکیل آنها می‌پردازد. قبل از این‌که اظهارات وکیل شاکی بیان شود از این جایگاه مطلبی را با سازمان‌های بین‌المللی و برخی از کشور‌هایی که میزبان متهمان این کیفرخواست هستند، بیان می‌کنیم که مردم آن کشورها خود باید پیشگام شده و از دولت‌های و نهادهای صالح خود و به سازمان‌های بین‌المللی خواستار استرداد و خروج این افراد و حضور در دادگاه تا تعیین تکلیف نهایی و صدور حکم برای منافقین شوند. 
 
سخنی با سازمان‌های بین‌المللی
دهقانی اظهار کرد: ازاین جایگاه مطلبی را به سازمان‌های بین‌المللی و برخی کشور‌های میزبان متهمان اعلام می‌دارم‌؛ اکنون که برای ۱۰۴متهم با کیفرخواست صادره در دادگاه صالح رسیدگی به پرونده‌ای در جریان قرار دارد که متهم به جنایاتی بیش از یک قتل هستند، چطور است که وقتی یک‌فرد مظنون به قتل باشد، پلیس یا نهاد‌های صالح را از حضور او مطلع می‌کنند اما اکنون ۱۰۴نفر که متهم به پوست کندن زنده افراد و بمب‌گذاری‌ هستند، نباید پیشگام شوند و از نهاد‌های صالح خود خواستار استرداد و خروج این افراد از کشورشان باشند تا تعیین تکلیف نهایی متهمان با این اتهامات در دادگاه صورت گیرد‌؛ دادگاهی که متهمان آن آزادانه حق انتخاب وکیل را دارند.قاضی افزود: به مردم آلبانی و برخی کشور‌های اروپایی اعلام می‌کنم اکنون افرادی که برای آنها کیفرخواست صادر شده و دادگاهی با بهره‌مندی ازحق انتخاب وکیل برای دفاع از اتهامات انتسابی وجود دارد‌؛ عملی که به نظر می‌رسد دولت‌های این کشور‌ها آنها را نسبت به این موضوع آگاه نکردند. رئیس دادگاه ابراز امیدواری کرد این دولت‌ها با اولویت دادن به امنیت مردم خود در استرداد آنها به جمهوری اسلامی ایران مانند هر گروه دیگری که متهم می‌شود، اقداماتی را در راستای منافع ملی خود انجام دهند. 
 
جنایات گروهک منافقین رسانه‌ای شود
در ادامه با دستور قاضی سید میثم حکیم‌‌زاده حسینی یکی از وکلای شکات پرونده برای بیان اظهارات خود در جایگاه قرار گرفت. 
سیدمیثم حکیم‌زاده حسینی، یکی ازوکلای شکات پرونده بیان کرد: باتوجه به این‌که امروزاولین جلسه‌ای است که برای بیان دفاعیات فرصت پیداکرده‌ام، متن لایحه آماده شده است که تقدیم دادگاه می‌شود. وی ادامه داد: باید اصحاب رسانه جنایات گروهک منافقین را رسانه‌ای کنند. قاضی درتذکر به این وکیل بیان کرد: دادگاه هنوز واژه جنایت وجرم رابه کار نبرده ودرکیفرخواست ازواژه اتهامات استفاده شده،هنوز دادگاه هیچ قضاوتی نکرده است.حکیم‌زاده حسینی، وکیل شکات پرونده گفت: آنچه از این حوادث بر می‌آید، نشان می‌دهد جنایاتی رخ داده که هر کس توصیف آن را بشنود، کلامی غیر از این نمی‌تواند بگوید. از نظر وجدان عمومی اصحاب رسانه تکلیف‌شان این است که موارد راانعکاس دهند.آنچنان که امروز می‌بینیم درجنایات غزه وجدان‌ها بیدارشده وهمه موضع‌گیری می‌کنند. وی ادامه داد: اتفاقی که دراین چهل و چندسال گذشته درایران به دست جنایتکاران تروریست سازمان مجاهدین خلق رخ داد کمتر از آن چیزی نیست که امروز در غزه می‌بینیم. ما با افرادی مواجه‌ایم که حد اعلای جنایت و خیانت را در مورد کشور خود و منافع ملی خودشان به کار بردند. 
 
همکاری رجوی با ساواک
وکیل برخی شکات پرونده با اشاره به یک سند از اسناد ساواک اعلام کرد مسعود رجوی بعد از آن‌که هم‌رتبه‌های او درسازمان مجاهدین خلق اعدام شدند، از طرف شاه حکم عفو گرفت وهمکاری خود با ساواک را آغاز کرد. این موضوع در یک نامه ارتشبد نصیری به صراحت آمده است.وی ادامه داد:سؤال بی‌پاسخ ازسوی اعضای گروک تروریستی منافقین این است چرابه‌رغم محکومیت مسعود رجوی به اعدام و به رغم اجرای حکم سایر اعضا اما رجوی نه‌فقط اعدام نشد بلکه ریاست گروهک را به‌عهده گرفت و بعد‌ها مشخص شد او برای در اختیار دادن اطلاعات و نشانی سایر اعضا و لو دادن آنها به سازمان امنیت و اطلاعات کشور گمارده شده بود. 

قاضی دهقانی پرسید: در چه سالی این اتفاق رخ داده است؟
وکیل گفت:درسال۱۳۵۰ومستنداتی که از سال۱۳۵۱وجود دارد درباره عفو مسعودرجوی است.مکاتبات ساواک درباره مسعود رجوی به تاریخ فروردین۱۳۵۱وجوددارد.درادامه این وکیل دادگستری ازرئیس دادگاه خواست تاصفاالدین تبراییان،مورخ و پژوهشگر تاریخی وعلی اکرامی ازاعضای سابق گروهک به‌عنوان دو‌فرد مطلع از جنایات گروهک تروریستی منافقین اظهارات خود را بیان کنند. 

قاضی دادگاه از وکیل پرسید: آیا این افراد می‌خواهند مستنداتی به دادگاه ارائه دهند؟
وکیل پاسخ داد: بله. 

قاضی خطاب به وکیل پرونده گفت: مستشار دادگاه تقاضا دارد موضوع عفو بیشتر تبیین شود و توضیحات بیشتری داده شود؟ آیا حسب ادعای شما این‌فرد از عوامل ساواک است یا متهمی بوده که حکومت وقت وی را عفو کرده است؟
 
نور چشمی ساواک

وکیل شکات گفت: طبق نامه ارتشبد نصیری، مسعود رجوی ازعوامل اصلی و سرکردگان سازمان در دهه۵۰ بوده و به این واسطه در کنار سایر سرکردگان این سازمان محکومیت قطعی به اعدام دارند. طبق مکاتبات، رجوی یک استثنا و نور چشمی ساواک بوده و به‌رغم محکومیت قطعی اعدام درخواست عفووتخفیف مجازات برای وی داده شده است. وکیل ادامه داد: این موضوع که مجاهدین خلق از همکاران سازمان اطلاعات بودند عبارت ساده‌ای نیست، ساواک، مسعود رجوی راهمکار سازمانی خود در بحبوحه‌ای که سازمان مجاهدین خلق به‌عنوان یک گروه معاند پهلوی تحت تعقیب و رجوی در رأس این سازمان بوده، معرفی کرده است. 

خیانت به منافع کل ملت 

قاضی گفت: یعنی شما معتقدید مسعود رجوی نفوذی سازمان اطلاعات بوده است؟ 
وکیل گفت: رژیم پهلوی در بازه‌ای از زمان به این نتیجه می‌رسد به جای این‌که سازمان مجاهدین خلق را مطلقا از بین ببرد بهتر است این سازمان را که با نگاه ایدئولوژیک ایجاد شده و همراهی جوانان جامعه را با خود دارد با خود همراه کرده و آن را ظرفیتی برای خود بداند تا بتواند در آن نفوذ کند. باید دید این‌که رویکرد آنها چه بود که تا امروز مقابل ملت ایران ایستاده و جنایت می‌کنند و نه فقط حاکمیت را قبول ندارند علیه مردم خود خیانت می‌کنند این است که صرفا به دنبال قدرت طلبی و حاکمیت بوده  یا نه دست پرورده رژیم پهلوی و سیای آمریکا بوده اند؟ که منجر به شهادت ۱۷هزارنفر از مردم شریف و در نهایت خیانت به منافع کل ملت به جهت وابستگی آنها به سرویس‌های بیگانه شدند. این وکیل دادگستری گفت: اصحاب رسانه سکوت فضای رسانه‌ای در مورد پشت پرده این سازمان جنایتکار را بشنوید در این مورد قلم بزنید و هرچه می‌توانید، بنویسید. وی گفت: اصحاب رسانه آنقدر بنویسید تا حامیان غربی آنها شرم کنند از حمایت عیان از آنها، چه کسی از متلاشی شدن یک سازمان اسلامی، بازداشت و اعدام اعضای آن و تسویه خونین طرفداران ایدئولوژی اسلامی توسط تقی شهرام و مسعود رجوی منتفع می‌شد؟
   
تقی شهرام به دنبال حذف فیزیکی آیت ا...بهشتی بوده است. 

وی گفت: آیااین تشکیلات برآمده ازتسویه عناصر مسلمان که تابلوی مارکسیست رابلند کرده است،مزدور جدید ساواک برای مبارزه با مخالف پهلوی به شمار نمی‌آید؟
این وکیل دادگستری بیان کرد: چرا وحید افراخته باید درسال۵۳بگوید می‌خواهیم آیت ا...بهشتی رابزنیم. درکتاب تقی شهرام صفحات ۱۱۵و۱۱۶این موضوع آمده است. وحید افراخته درسه جا ازاعترافاتش صراحت داردکه تقی شهرام به دنبال حذف فیزیکی آیت ا...بهشتی بوده است. 

دیگر خبرها

  • توضیحات قاضی از دادگاه منافقین/ تشریح اتهامات از سوی وکیل
  • آلبانی، اعضای گروهک منافقین را مسترد کند
  • مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟
  • خاطرات عضو جداشده منافقین
  • دور دوم رسیدگی به پرونده اعضای گروهک تروریستی منافقین
  • تشریح ماجرای عفو مسعود رجوی توسط شاه
  • دادگاه منافقین آغاز شد
  • برگزاری نخستین دادگاه منافقین در سال جدید آغاز شد
  • دادگاه رسیدگی به اتهامات اعضای منافقین فردا برگزار می‌شود
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی و شغل آبرومند در انتظار زباله‌گردها