Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که حسب دستور رییس جمهوری و به منظور مقابله با یکی از گلوگاه های فساد و آسیب در فرآیند تجارت خارجی کشور و نیز براساس اقدامات چند ماه گذشته بانک مرکزی برای آماده سازی سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان، این سامانه آماده عملیاتی شدن است.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، همتی اظهار کرد از آنجا که تخصیص و تأمین ارز به منظور واردات کالا و خدمات مورد نیاز کشور انجام می‌شود، متاسفانه در این فرآیند در گذشته سوءاستفاده‌های زیادی صورت گرفته است و برخی به بهانه واردات کالا و خدمات مورد نیاز با طی فرآیند‌های قانونی اقدام به دریافت ارز کرده و متأسفانه پس از دریافت ارز، متناسب با ارز دریافتی کالا به کشور وارد نکرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
با به کارگیری این سامانه تمام بانک ها، وزارت صمت، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی به اطلاعات و عملکرد واردکنندگان دسترسی خواهند داشت.

رییس کل بانک مرکزی افزود: از این پس یکی از شاخص‌های اعتبارسنجی مشتریان در فرآیند واردات و دریافت خدمات بانکی موضوع رفع تعهد ارزی واردکنندگان خواهد بود و عدم رفع تعهد ارزی واردکننده، با عدم ارایه خدمات، همراه شده و به مراجع ذیربط اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر واردکنندگان اصیل و واقعی که نقش مهم و اساسی در تجارت کشور دارند نیز مورد حمایت خاص قرار خواهند گرفت.   همتی در پایان یادآور شد که با عملیاتی شدن این سامانه فرآیند تجارت خارجی کشور به صورت سیستمی تکمیل خواهد شد و نقش بسیار اساسی در پیشگیری از فساد خواهد داشت.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: همتی بانک مرکزی مالیات واردکنندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۳۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتظارات بیش از حد برای کنترل نرخ ارز عقلایی نیست

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی گفت: عملیات مقتدرانه نظامی ایران در وعده صادق باعث شد شاهد تاثیر آنچنانی بر افزایش نرخ ارز نباشیم و حتی روند قیمتی نیز برخلاف فضاسازی‌ها و پیش‌بینی‌ها نزولی شد. - اخبار اقتصادی -

سید کمال سیدعلی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه دو عامل بر تغییرات نرخ ارز اثر گذار است که اولی متغیرهای اقتصادی و دومی تنش‌های سیاسی بین‌المللی است، گفت: با توجه به نرخ تورم بالا در طول سال های گذشته کشور ما؛ نمی‌توان از تاثیر آن بر نرخ ارز غافل شد، اما بانک مرکزی با مدیریت خوبی که داشته توانسته تا افزایش نرخ ارز را کنترل کند، یعنی با توجه به افزایش تورم 40 درصدی، این میزان از رشد نرخ ارز مناسب ارزیابی می‌شود.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی بیان داشت: زمانی که در چند روز نرخ ارز به مقدار زیادی افزایش می‌یابد، نشان می‌دهد که این نوع بالا رفتن نرخ ارز ناشی از شوک‌های غیراقتصادی است. در این زمان همه به عملکرد بانک مرکزی حساس می‌شوند زیرا این بانک موفق شده بود 11 ماه 1402 نرخ ارز را در کانال مشخصی ثابت نگه دارد.

این کارشناس بازار ارز تصریح کرد: زمانی که تنش‌های سیاسی کاهش می‌یابد، پرش نرخ ارزی که در زمان بحران سیاسی به وجود آمده بود، تخلیه می‌شود و در این زمان است که نرخ ارز کاهش خواهد یافت.

سید علی با اشاره به این که بنیادهای اقتصاد ایران رو به بهود است، گفت: رشد اقتصادی بیشتر شده و شاهد افزایش سرمایه گذاری در کشور هستیم و از طرف دیگر نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی روند کاهشی دارد، برهمین اساس این موضوع موجب خواهد شد تا کنترل بازار ارز با سهولت بیشتری انجام گیرد.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی با اشاره به اینکه تا زمانی که نرخ تورم به کمتر از 25 درصد کاهش پیدا نکند، رشد نرخ ارز امری عادی است، گفت: ارز یک کالا محسوب می‌شود که با افزایش تورم نرخ آن بالا می‌رود. بنابراین اگر تورم کنترل شود، کسری بودجه در کشور از بین برود و نرخ رشد نقدینگی کاهش یابد، نرخ ارز مدیریت خواهد شد و در این زمان بانک مرکزی بهتر می‌تواند بازار ارز را کنترل کند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از متغیرهایی که در مدیریت بهتر بازار ارز به بانک مرکزی کمک می‌کند، افزایش صادرات غیر نفتی است و سایر دستگاه باید در این زمینه کمک حال بانک مرکزی باشند.

سید علی در پایان تاکید کرد: انتظارات بیش از حد از بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز غیرعقلایی است و اقتصاددان‌های کشور نیز متفق القول معتقدند که سایر دستگاه‌ها باید به بانک مرکزی برای کنترل تورم، رشد تولید و افزایش درآمدهای ارزی کمک کنند و اگر بهبود متغیرهای اقتصادی ادامه داشته باشد، رشد نرخ ارز هم به همان نسبت کاهشی خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افتتاح حساب ارزی در اپلیکیشن «بام» ممکن شد
  • تامین ارز کالای قاچاق در چهارراه استانبول/ بازار غیررسمی آرام می‌شود
  • جریمه ۱۰۸ میلیارد ریالی تاوان عمل نکردن به تعهد ارزی
  • افتتاح حساب ارزی در اپلیکیشن «بام» ممکن شد
  • انجمن واردکنندگان برنج ایران: برنج وارداتی هم از سفره مردم پر می‌کشد؟
  • آتش‌نشانی رشت مانور عملیاتی برگزار می‌کند
  • جزئیات جدید از تعطیلی پنجشنبه‌ها / بانک‌ها و مدارس هم تعطیل می‌شوند؟
  • جزئیات جدید از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ بانک‌ها و مدارس هم تعطیل می‌شوند؟
  • انتظارات بیش از حد برای کنترل نرخ ارز عقلایی نیست
  • حمایت از زنجیره‌های تامین؛ با ارائه پلتفرم‌ها وابزارهای مالی تعهد