Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-19@10:17:47 GMT

اردن در برابر معامله قرن ایستاده است

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۱۳۲۹۰

سفر منطقه ای اخیر مایک پمپئو به کشورهای عربی منطقه با دو هدف اصلی صورت گرفت نخست متحد کردن این کشورها علیه ایران در چارچوب به اصطلاح ناتوی عربی و دوم زمینه سازی برای اجرای طرح آمریکایی معامله قرن علیه مسأله فلسطین.

به نظر می رسد دست وزیر خارجه آمریکا در این سفر منطقه ای خالی ماند به طوریکه از یک سو کشورهای عربی منطقه در قبال دشمن دانستن ایران هم چنان متحد نیستند و اختلافات داخلی مانع این اتحاد می شود و دوم آنکه اردن همچنان با معامله قرن مخالف است و مانع اجرای آن می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«طارق خوری» نماینده پارلمان اردن در گفتگو با مهر در خصوص اهداف سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه به ویژه به اردن گفت: بدون شک تمام منطقه خاورمیانه تبدیل به هدفی برای آمریکا شده و به همین دلیل سفرهای وزرای خارجه آمریکا به منطقه قابل توجه است چرا که آنها به خاورمیانه به عنوان منطقه عملیاتی خود نگاه می کنند.

وی افزود: متأسفانه اکثریت کشورهای منطقه نیز از این مسأله استقبال کرده و مخالفتی با سیاستهای آمریکا از جمله سیاستهایی که به خود آنها و ملتها و ثروتهای ملی آنها ضرر می رساند نمی کنند.

نماینده پارلمان اردن یادآور شد: آنها مخالفتی با این سیاستها که باعث می شود در برابر خواسته های دولت آمریکا سر فرود آورند نمی کنند. سفر وزیر خارجه آمریکا به اردن در چارچوب فشارهای پی در پی علیه این کشور برای اتخاذ مواضعی موافق با اهداف شرورانه آمریکا صورت می گیرد.

وی در خصوص ارتباط سفر پمپئو به اردن با طرح آمریکایی معامله قرن علیه مسأله فلسطین و فشار به امان برای پذیرش آن تاکید کرد:  آمریکا برای آنکه اردن را مجبور به پذیرش معامله قرن کند فشارهای زیادی به این کشور وارد می کند و بعید نمی دانم که در رأس اولویتهای سفر پمپئو به اردن اعمال همین فشار برای تغییر موضع مخالف امان باشد چراکه پذیرش این معامله به معنی پایان دادن به هرگونه نقش سیاسی اردن در خصوص مسأله فلسطین است. این طرح به نفع رژیم صهیونیستی و به ضرر اردن و فلسطین است.

خوری در خصوص ارتباط سفر پمپئو با تلاش آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی علیه ایران با مشارکت کشورهای عربی گفت: همانطور که ناتوی عربی در تجزیه سوریه و محقق کردن پیروزی درجنگ غیر اخلاقی علیه یمن شکست خورد در تسلیم کردن ایران نیز شکست خواهد خورد.

وی تصریح کرد: متأسفانه این کشورها که ناتوی عربی را تشکیل می دهند تبدیل به ابزار ارزان قیمتی شده اند که اموال ملتهای خود را در راستای اهداف و برنامه های آمریکا برای مشروعیت بخشی به رژیم صهیونیستی هزینه می کنند.

نماینده پارلمان اردن تأکید کرد: رژیم صهیونیستی که فلسطین را اشغال کرده و به دنبال اشغال خاک دیگر کشورها و هیمنه بر تصمیم گیری کشورهای حوزه خلیج فارس است. این رژیم می کوشد با کمک همین کشورها ایران را دشمن اصلی نشان دهد و نگاه ها را از رژیم صهیونیستی منحرف کند.

وی افزود: ناتوی عربی در سایه تدبیر و هوشمندی ایران و برتری نظامی این کشور و صادق نبودن آمریکا بر خلاف روسیه شکست خواهد خورد چرا که روسیه در کنار ایران و حزب الله در سوریه نشان دادند که منافع مشترک عمیقی باعث ایجاد این محور مقاومت شده است.

این نماینده پارلمان اردن در خصوص موضع گیری کشورش در قبال معامله قرن و ناتوی عربی گفت: اردن روابط نزدیکی با کشورهایی که ناتوی عربی را تشکیل می دهند دارد اما سیاست میانه روی را تا جاییکه امکان دارد در پیش می گیرد و به نظر مردم این کشور توجه دارد و تا بدین لحظه در برابر تمام فشارها برای پذیرش معامله قرن ایستادگی کرده است.

وی در پایان افزود: البته فشارهایی در خصوص عدم از سرگیری روابط میان اردن و سوریه نیز وجود دارد اما منافع حیاتی اقتصادی و اجتماعی اردن در این روابط نهفته است. اردن بیش از دیگر کشورها از جنگ در سوریه ضربه خورد و دیگر کشورها از اردن در این خصوص حمایت نکردند.

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۳۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب‌هایی از برنده بوکر عربی در ایران

ترجمه یک سه‌گانه داستانی و یک مجموعه شعر از ابراهیم نصرالله، نویسنده فلسطینی در ایران‌ منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا، انتشارات امیرکبیر با اعلام اینکه به‌زودی چهار کتاب تازه از ابراهیم نصرالله، نویسنده فلسطینی‌ که در سال ۲۰۱۸ توانست برنده جایزه بوکر عربی شود، منتشر خواهد کرد، نوشته است: یک سه‌گانه داستانی با نام‌های «چشم بیت الحم»، «تانکی زیر درخت کریسمس» و «سایه کلیدها» و یک مجموعه شعر به نام «آینه‌های فرشتگان» کتاب‌های تازه‌ای هستند که قرار است از این نویسنده عرب به فارسی ترجمه و منتشر شوند.

ابراهیم نصرالله در خانواده‌ای فلسطینی متولد شد که شش سال پیش از تولد او توسط رژیم صهیونیستی از روستای اجدادی‌شان بیرون رانده شدند. او دوران کودکی و جوانی‌اش را در اردوگاه پناهندگان در اردن گذراند و عمر خود را وقف نویسندگی کرد. سال‌ها بعد با ساکنان بیت ساحور اردن دیدار کرد، ماجرای خیزش آن‌ها علیه ظلم را شنید و بعد از آن سه سال برای پی‌ریزی این رمان‌ها بر اساس واقعیت زندگی مردم بیت ‌ساحور تلاش کرد. هر سه رمان که مجموعه‌ای به نام «ناقوس‌های سه‌گانه» را تشکیل می‌دهند زندگی تاریخی، اجتماعی و فرهنگی فلسطینیان و نقش مسیحیان را که دوشادوش مسلمانان برای آزادسازی این سرزمین تلاش کرده‌اند  روایت می‌کنند.

مجموعه شعر «آینه‌های فرشتگان» نیز تلاشی است برای نوشتن حماسه انسان فلسطینی. این مجموعه، نخستین بار در سال ۲۰۰۱ در بیروت به چاپ رسید و در سال ۲۰۱۹ نیز به زبان ایتالیایی ترجمه شد. ابراهیم نصرالله در این مجموعه در کنار شرح حالی تخیلی و عاطفی از «ایمان حجو»، کودک چهارماهۀ فلسطینی که عنوان کوچک‌ترین شهید انتفاضۀ دوم را یافت، مفاهیمی چون مرگ، زندگی، عدالت، سرنوشت، عشق و آزادی را به چالش می‌کشد. اشعار نصرالله غم غربت، جنگ، خانه‌به‌دوشی و مظلومیت  فلسطینیان را بازنمایی می‌کند.

هرچهار جلد کتاب یادشده برای اولین بار در ایران منتشر خواهند شد و چاپ اولشان به زودی به کتابفروشی‎‌ها خواهد رسید.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پروژه نخ نمای ایران هراسی در دریای سرخ
  • رژیم اسراییل نه درمقابل حماس بلکه دربرابرملتی تاریخی ایستاده‌ است
  • آیا آمریکا در مورد جنگ غزه اشتباه کرد؟ + فیلم
  • اهداف تل‌آویو از راه‌اندازی جنگ آب علیه لبنان و کشورهای عربی چیست؟
  • اهداف تل‌آویو ازراه‌اندازی جنگ آب علیه لبنان و کشورهای عربی چیست؟
  • گفت‌وگوی اردن و آمریکا برای آتش‌بس فوری در غزه
  • هراس دولت‌های عربی از انقلاب‌های مردمی
  • ثبت شرکت در کشورهای عربی
  • کتاب‌هایی از برنده بوکر عربی در ایران
  • فعال شدن گسل ژئوپلیتیکی در فلسطین اشغالی