Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۴ دی ماه ۹۷، رئیس سازمان برنامه و بودجه در ابلاغیه‌ای به سازمان هدفمندی یارانه‌ها، اعتبار ۱۴۵۰ میلیارد تومانی بسته حمایتی کارگران مشمول تأمین اجتماعی را به حساب این سازمان ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه آمده است، در اجرای بسته معیشتی ویژه موضوع بند ب. مصوبه ۱۰۱۵۳۲ شورای عالی هماهنگی اقتصادی و دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه موضوع تصویب‌نامه مورخ ۲۸ آبان‌ماه ۹۷ هیئت وزیران، بدین‌وسیله تخصیص سازمان هدفمندی یارانه‌ها به‌مبلغ چهارده‌هزار و چهارصد و پنجاه و سه میلیارد ریال از محل منابع حاصل از مابه‌التفاوت تسعیر قیمت خوراک و سوخت کارخانجات پتروشیمی، فولادی و پالایشگاه‌ها به‌منظور تأمین کمک جبرانی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی بابت حمایت غذایی از خانوار‌های کم‌درآمد موضوع بند پ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماده ۳ تصویب‌نامه فوق‌الذکر تعیین می‌شود..

با توجه به اینکه پیش از این ابلاغ مسئولان وزارت کار دلیل پرداخت نشدن بسته حمایتی کارگران را عدم تخصیص اعتبار عنوان کرده بودند، از ۲۵ دی ماه یعنی از روز ۳ شنبه کارگران مشمول منتظر دریافت بسته حمایتی بودند که روز گذشته رحیم اردلان، معاون مالی و اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی درباره تاریخ بسته حمایتی مشمولان تأمین اجتماعی گفت: بسته حمایتی کارگران تحت پوشش تأمین اجتماعی از شنبه واریز می‌شود.

معاون مالی و اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی افزود: از شنبه ۲۹ دی ماه ۹۷ بسته ۲۰۰ هزار تومانی حمایتی افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی که کمتر از ۳ میلیون تومان دریافتی دارند به حساب‌شان واریز می‌شود.

 در حالی این بسته از روز شنبه واریز می‌شود که نمایندگان کارگران نسبت به اقدام دولت در نحوه پرداخت بسته حمایتی و نادیده گرفتن کارگران غیربیمه‌ای گلایه دارند.

علی خدایی، عضو شورای عالی کار با انتقاد از اینکه مبلغ سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت بسته حمایتی کارگران ناکافی است گفت: دولت بستر‌های شناسایی کارگران غیررسمی را دارد، این کارگران بیشتر از کارگران رسمی نیازمند بسته حمایتی هستند.

عضو شورای عالی کار درباره مبلغی که برای این موضوع اختصاص یافته است ابراز کرد: مبلغ بسته حمایتی کارگران را اگر تقسیم بر مبلغ ۲۰۰ هزار تومان کنیم، این رقم برای حدود ۷.۵ میلیون نفر پیش‌بینی شده است، بنابراین اگر بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی شاغل و بازنشسته را در نظر بگیرید مشاهده می‌کنید ۱۱.۵ میلیون نفر بیمه‌شده داریم و از طرفی ۳.۵ میلیون نفر هم بازنشسته داریم که از این حدود ۱۵ میلیون نفر می‌توان گفت که تنها ۷.۵ میلیون نفر مشمول بسته حمایتی می‌شوند.

وی ادامه داد: آمار تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد مشمولان تأمین اجتماعی درآمدی کمتر از ۳ میلیون تومان دارند. این رقم برای تمام کارگران رسمی بیمه‌شده کفایت نمی‌کند. تعجب می‌کنم که سازمان برنامه و بودجه چطور این را تشخیص داده است که برای بسته حمایتی کارگران این رقم و مبلغ را واریز کرده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بسته حمایتی دولت وزارت کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۳۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حق بیمه کارگران در سال ۱۴۰۳ مشخص شد

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در بخشنامه‌ای جزئیات دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میرهاشم موسوی بخشنامه شماره ۲۷۶۷۱۶ تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع تصویب‌نامه جلسه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ شورایعالی کار درباره تغییر حداقل دستمزد روزانه و سایر سطوح دستمزدی و حداقل مزایای پرداختی به کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۳ ارسال و میزان افزایش دستمزد روزانه مبنای کسر حق بیمه از ابتدای سال جاری را اعلام کرد.

مطابق اعلام رئیس سازمان تأمین اجتماعی، واحدهای اجرایی مکلفند ضمن اطلاع رسانی به کارفرمایان مشمول قانون تأمین اجتماعی مراتب را به هنگام دریافت فهرست و حق بیمه ماهیانه رعایت کنند.

در این بخشنامه آمده است: حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق بیمه بیمه شدگان مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی (به استثنای مشاغل و فعالیت‌های دارای دستمزد مقطوع) مبلغ ۲ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۷۲۸ ریال اعلام می‌شود همچنین سایر سطوح دستمزدی بر اساس آخرین دستمزد روزانه سال ۱۴۰۲ معادل ۲۲ درصد به علاوه رقم ثابت روزانه ۲۳۰ هزار و ۲۶ ریال به شرح زیر افزایش می‌یابد.

مزد روزانه شغل سال ۱۴۰۳ = (۲۳۰,۰۲۶ + ۲۲/۱ * آخرین مزد روزانه شغل در سال ۱۴۰۲)

با توجه به اینکه طبق بندهای (۲)، (۳)، (۴) و (۵) تصویب نامه فوق‌الذکر مقرر گردیده است کارفرمایان مشمول قانون کار به تمام کارگران اعم از دائم و موقت و مجرد یا متأهل ماهیانه مبلغ ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ ریال بابت کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای مبلغ ۹ میلیون ریال بابت کمک هزینه مسکن کارگری، مبلغ ۱۰۰ میلیون و ۲ ریال به عنوان پایه سنواتی (که در سال ۱۴۰۳ دارای یکسال سابقه کار شده یا یکسال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد) همچنین حق تأهل پرداخت کنند؛ بنابراین کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار باید طبق بند (۵) ماده (۲) قانون تأمین اجتماعی و آئین نامه اجرایی ماده (۳۹) قانون اخیرالذکر با رعایت بخشنامه‌های (۵) و (۵.۱) جدید درآمد به هنگام تنظیم صورت مزد و مزایا نسبت به درج مبالغ یادشده به همراه سایر اقلام مشمول کسر حق بیمه از جمله اضافه کاری و… در ستون مربوطه و کسر حق بیمه متعلقه و پرداخت آن به شعبه اقدام کنند.

در بخشی دیگر از بخشنامه آمده است: لازم به ذکر می‌باشد که چنانچه بر اساس مصوبه هیأت محترم وزیران، مبلغ حق مسکن قابل پرداخت به بیمه شدگان در سال ۱۴۰۳ افزایش یابد، مراتب مجدداً جهت اقدام اعلام خواهد شد.

طبق بند (۵) این تصویب‌نامه، مقرر شده است که کارفرمایان مشمول قانون کار به همه کارگران متأهل اعم از مرد و زن از ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۳ ماهانه مبلغ پنج میلیون ریال به عنوان حق تأهل پرداخت کنند.

به موجب بند (۲) مصوبه مزبور و تبصره‌های ذیل آن و نیز دستورالعمل‌های صادره از سوی اداره کل روابط کار، جبران خدمت و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جداول مربوطه، همه کارفرمایان مکلفند از مبلغ مزد پایه سنواتی کارگران مشمول قانون کار (اعم از کارگاه‌های دارای طرح طبقه بندی و فاقد طرح طبقه بندی مشاغل) که «دارای حداقل یک سال سابقه کار در همان کارگاه شده، یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته است» مبلغ روزانه ۷۰ هزار ریال، حق بیمه متعلقه را کسر و با رعایت ماده (۳۹) قانون تأمین اجتماعی و آئین نامه اجرایی مربوطه به سازمان پرداخت کنند.

مطابق این بخشنامه، هنگام محاسبه حق بیمه آن دسته از بیمه شدگان که در آخرین گزارش بازرسی انجام شده مربوط به قبل از یکم فروردین ۱۴۰۳، دستمزد آنان بیش از حداقل دستمزد روزانه یک میلیون و ۷۶۹ هزار و ۴۲۸ درج شده است، چنانچه در سال ۱۴۰۳ کارفرما از ارسال لیست و پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان مذکور خودداری و یا در لیست‌های ارسالی ترک کار آنها را اعلام نکنند، باید دستمزد و مزایای آنها به شرح بندهای بالا تعیین و سپس مبنای محاسبه حق بیمه ماه‌هایی که لیست آن ارسال نشده است قرار گیرد.

حداقل مبنای پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری مطابق بخشنامه (۶۸۶) امور بیمه شدگان به شماره ثبت ۱۰۰۰/۹۸/۱۸ تاریخ پنجم فروردین ۱۳۹۸ برابر ۱.۲ حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار خواهد بود.

در بخش دیگر بخشنامه آورده شده است: همچنین مبنای پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری که مبنای پرداخت حق بیمه آنان در سال ۱۴۰۲ از رقم روزانه یک میلیون و ۷۶۹ هزار و ۴۲۸ ریال بیشتر باشد، همانند سایر سطوح دستمزدی معادل ۲۲ درصد به علاوہ رقم ثابت روزانه ۲۳۰ هزار و ۲۶ ریال مطابق روش ذیل در سال جاری افزایش می‌یابد که در هر حال از ۱.۲ حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار کمتر نخواهد بود.

مبنای پرداخت حق بیمه روزانه در سال ۱۴۰۳ = (۲۳۰,۰۲۶ + ۲۲/۱ * آخرین مبنای پرداخت حق بیمه روزانه در سال ۱۴۰۲)

حداقل مبنای پرداخت حق بیمه بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد در سال ۱۴۰۳ معادل رقم روزانه ۲ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۷۲۸ ریال خواهد بود همچنین با توجه به مفاد بند ۴ دستور اداری شماره ۱۰۰۰/۹۹/۱۲۱۲۶ تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ در مواردی که دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بالاتر از حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار در سال ۱۴۰۲ باشد، باید ضریب دستمزد مربوطه نسبت به حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار در سال ۱۴۰۳ رعایت شود.

مثال: بیمه‌شده‌ای در سال ۱۴۰۲ نسبت به انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد با دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه روزانه چهار میلیون و ۶۹ هزار و ۶۸۵ ریال اقدام کرده است. با توجه به اینکه دستمزد روزانه مذکور نسبت به حداقل دستمزد سال ۱۴۰۲ معادل دو سوم است؛ بنابراین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه روزانه وی در سال ۱۴۰۳ برابر فرمول ذیل به مبلغ پنج میلیون و ۴۹۴ هزار و ۷۴ ریال خواهد بود.

دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه سال ۱۴۰۳ = (۷۲۸، ۲,۳۸۸ * ضریب دستمزد مربوطه نسبت به حداقل دستمزد سال ۱۴۰۲ معادل ۲/۳)

این بخشنامه متذکر شده است: مبنای پرداخت حق بیمه بیمه شدگان ایرانیان خارج از کشور و بیمه‌های توافقی مطابق دستور اداری شماره ۱۰۰۰/۹۹/۱۲۱۲۶ تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ خواهد بود.

تمام پرداختی‌های آن دسته از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری که تاریخ وقوع بیکاری آنان از تاریخ یکم فروردین ۱۴۰۳، به بعد است با رعایت حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ خواهد بود همچنین پرداختی‌های آن دسته از مقرری بگیران بیمه بیکاری سنوات قبل که در سال ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد و مبلغ آن کمتر از حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ است تا مبلغ حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ ترمیم می‌شود.

ضریب دستمزد رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری موضوع بند (۷) هشتصد و چهارمین جلسه هیأت مدیره تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۸۱ و اصلاحات بعدی آن در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۴۰۲ به شرح ذیل تعیین و از تاریخ یکم فروردین ۱۴۰۳، مبنای دریافت حق بیمه و ارائه تعهدات قانونی تعیین می‌شود.

کد خبر 740177

دیگر خبرها

  • حق بیمه کارگران در سال جاری چگونه محاسبه می‌شود؟
  • حق بیمه کارگران در سال ۱۴۰۳ مشخص شد
  • مبلغ دقیق حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و لشکری و کشوری در ۱۴۰۳؛ چقدر اضافه شد؟
  • تسویه ۲۱ هزار میلیارد ریال از مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها
  • تسویه بیش از۲۱هزار میلیارد ریال ازمطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌های طرف قرارداد تامین اجتماعی
  • تسویه بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال از مطالبات مراکز درمانی
  • ۲ همت از مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها تسویه شد
  • تسویه بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال از مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌های طرف قرارداد
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ + جدول
  • امسال چند ماه می‌توانیم بیمه بیکاری دریافت کنیم؟