Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز، حامد عسکری شاعر و ترانه‌سرا بعد از تجربه در حوزه شعر و ترانه این بار با نوشتن مجموعه «پریدخت» به سراغ نثر رفته است. مجموعه ای با زیرعنوان «مراسلات پاریس طهران» که شامل 40 نامه عاشقانه به زبان و نثر دوره قاجار بوده و با خوش‌سلیقگی گرافیکی در 140 صفحه نگاشته شده است که پنج شنبه 13 دی ماه از آن رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نامه‌های این کتاب بین شخصی به نام سیدمحمود که در فرانسه درس طبابت می‌خواند و پریدخت که در تهران زندگی می کرده رد و بدل می‌شود.در ادامه سعی کرده ایم به بهانه انتشار «پریدخت» مروری بر کتاب‌های نامه‌نگاری شده بزرگان ادبیات کشورمان داشته باشیم که در آن ها نامه‌های رد و بدل شده با عزیزانشان جمع آوری شده است.
 

چهل نامه کوتاه به همسرم

نادرابراهیمی با «چهل نامه کوتاه به همسرم» یکی از ماندگارترین ها و پرچمداران عاشقانه‌نویسی است.  او نامه‌های این کتاب را چنان که خود در آغاز کتاب گفته در حدود سال‌های 63 تا 65 در فضایی آغشته به بوی مرکب تلخ و صدای قلم نی به هنگام تمرین خوش نویسی و دلتنگی برای همسرش «فرزانه منصوری» به رشته تحریر درآورده است.
 


«چهل نامه کوتاه به همسرم» نادرابراهیمی
 

او در قسمتی از نامه بیست‌و‌پنجم این کتاب می‌نویسد: «عزیز من! صبور باش تا بتوانم کلمه‌ای نو و کتابی نو، فقط برای تو بسازم و بنویسم، تا در برابر تو این گونه تهی‌دست و خجلت زده نباشم.»
 

نامه‌های سیمین دانشور و جلال آل احمد

نامه‌های جلال در سفر آمریکای همسرش و نامه‌های سیمین دانشور در سفر اروپای جلال در قالب یک مجموعه سه جلدی به نام «نامه‌های سیمین دانشور و جلال آل احمد» منتشر شده اند.  
 


«نامه‌های سیمین دانشور و جلال آل احمد»
 

جلد اول این کتاب شامل 200 نامه دانشور و جلد سوم شامل 80 نامه این زوج است که دو سال بعد از ازدواج در سال‌های فراق از هم در دهه 40 برای یکدیگر نوشته‌اند. این نامه‌ها که در زمستان سال 83 به چاپ رسید روایت احساسات شخصی این زوج و روایت هر کدام از سفر به آمریکا و اروپا و شگفتی‌هایی که از نظرشان می‌گذرد، است.
 

مثل خون در رگ‌های من

احمد شاملو بارها به تاثیر آشنایی با همسرش آیدا سرکیسیان و دویدن عشق در روحش اشاره کرده است.
 


نامه های عاشقانه شاملو در کتاب مثل خون در رگ‌های من
 

این 20 نامه که شامل نامه‌های احمد شاملو به آیدا در سال های 40 تا 50 است 15 سال پس از درگذشت این شاعر اجازه انتشار در قالب کتاب را یافت. او در بخشی از این کتاب که دومین مجموعه از نامه‌های عاشقانه اوست، نوشته است: «آیدای من! زندگی را می‌طلبم. شور زندگی در من فریاد می‌کشد. آه! به من بنویس تا یقین داشته باشم که تو هم مثل من در انتظار آن شب‌های سفیدی»

 

اولین تپش‌های عاشقانه قلبم

زبان فروغ فرخزاد در بیشتر این نامه‌ها که در زمان نوشتن آن‌ها 16 تا 21 ساله بوده ساده اما تاثیرگذار است.
 


عاشقانه های فروغ فرخزاد در «اولین تپش‌های عاشقانه قلبم»
 

این کتاب که شامل نامه‌های فروغ در دوران نامزدی، زندگی مشترک و جدایی به همسرش پرویز شاپور است به کوشش کامیار شاپور و عمران صلاحی در قالب کتاب به چاپ رسید. «اولین تپش‌های عاشقانه قلبم» را می‌توان به واسطه نامه‌های رد و بدل شده آن چه بر یکی از مهم‌ترین دوره‌های فروغ گذشته است کتابی مستند و به قلم خودش خواند.
 

نامه‌های عاشقانه نیما

سال 68 بود که سیروس طاهباز مجموعه نامه‌های کامل نیما یوشیج را برای اولین بار منتشر کرد. 25 سال بعد نشر«نگاه» آن را تجدید چاپ کرد. حکایت «نامه‌های عاشقانه نیما» حکایت دیگری است. در این کتاب با همان قلم پرتوان نیما که مانند همیشه شعر را با چشم اندازی شورانگیز روبه رو می کند مواجهیم. 
 


«نامه‌های عاشقانه نیما»
 

این کتاب شامل نامه‌های عاشقانه نیما به همسرش عالیه است که با خواندن آن می‌توان به شکوه قلم نیما دوباره یقین کرد و خود را مهمان روزهای گذشته پدر شعر نو فارسی دانست.

 

نامه‌های غلامحسین ساعدی به طاهره

خواندن نامه‌های عاشقانه نویسنده‌ پزشکی را که تئاتر هم می‌دانست و از بهترین نمایش‌نامه نویس‌های کشور به حساب می‌آید نباید از دست داد.  او در تمام این نامه‌ها از احساس عمیق و قلبی خود به دختری به نام «طاهره کوزه‌گرانی» که او را بهانه زندگی خود می‌داند می‌نویسد. 
 


نامه‌های عاشقانه غلامحسین ساعدی به طاهره
 

عشقی که با خواهش‌های بسیار ساعدی به دلایل نامعلومی بی‌پاسخ می‌ماند به طوری که این نویسنده در یکی از نامه‌ها یک صفحه تمام فقط و فقط اسم معشوق را صدا زده و در انتها نوشته است:« طاهره‌ تنهای من، طاهره‌ام، دوستت دارم.»

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: شعر دی ماه فرانسه ادبیات ازدواج زمستان زندگی مشترک پدر تئاتر پارس پارس نیوز نامه های عاشقانه چهره های ایران کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۳۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعت کاری ادارات از خرداد تغییر می‌کند؟/ توضیح این مقام دولتی را بخوانید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی یزدان پناه در گفت وگوی تلویزیونی با اشاره به اظهارات اخیر برخی مدیران وزارت نیرو درباره تغییر ساعت ادارات برای کنترل مصرف برق گفت: این موضوع ابتدا باید توسط هیات دولت تصویب شود و سپس توسط رییس سازمان اداری و استخدامی ابلاغ خواهد شد.

وی تاکید کرد: البته اظهارات مدیران وزارت نیرو برمبنای همان مصوبه سال قبل بود اما ممکن است امسال تغییراتی کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سخنگوی صنعت برق ۲۰ فروردین سال ۱۴۰۳ اعلام کرد، ساعت کار ادارات از ۱۵ خرداد سال جاری تغییر می‌کند.

مصطفی رجبی مشهدی افزود: برای تغییر ساعت کار ادارات، مصوبه هیات وزیران در سال گذشته را داریم که همچنان قابل اجراست و امسال نیز اجرایی می‌شود که بر اساس آن ساعت کار ادارات از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور تغییر می‌کند.

بر اساس مصوبه سال گذشته هیات وزیران و به‌منظور مدیریت مصرف برق در فصل گرم سال، ساعت کاری ادارات به ۶ صبح تا ۱ بعدازظهر تغییر یافت که این اقدام کاهش ۸۵۰ مگاواتی اوج بار شبکه برق در تابستان ۱۴۰۲ را به همراه داشت.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897707

دیگر خبرها

  • راهنمای خواندن نماز والدین | بهترین زمان برای خواندن نماز پدر و مادر
  • عاشقانه پرسپولیس - اوسمار وارد مراحل جدی شد!
  • مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای «سدید» در تبریز
  • چهره ستودنی ایران در دنیا
  • رابطه ربیعی و ذوبی‌ها دوباره عاشقانه شد(عکس)
  • «غریبه» اولین عاشقانه پلیسی تلویزیون/ شرایط ساخت «افعی تهران ۲»
  • این سه کتاب را بخوانید و خودتان را بیشتر دوست داشته باشید
  • تخلفات کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ آزاد اسلامی شامل چه مواردی است؟
  • ساعت کاری ادارات از خرداد تغییر می‌کند؟/ توضیح این مقام دولتی را بخوانید
  • دل‌نوشته عاشقانه حامد لک برای عبدالله ویسی