Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سردار سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که در صدر هیات عالیرتبه نظامی به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرده است، با «اکتای اسداف» رییس مجلس ملی این کشور دیدار کرد.

سردار باقری در این دیدار، با تاکید بر عزم ایران برای تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی با جمهوری آذربایجان و نیز ضرورت حل مسالمت آمیز مناقشات منطقه ای، بار دیگر حمایت ایران از تمامیت ارضی و مصونیت مرزهای جمهوری آذربایجان را یاد آور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ضمن ابلاغ سلام علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ایران به رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان، تعمیق روابط بین مجالس دو کشور را مهم خواند و گفت: توسعه هر چه بیشتر روابط دو ملت، در شرایط موجود ضروری است.

اسداف نیز در این دیدار، جمهوری آذربایجان و ایران را کشورهای دوست خواند و با اشاره به مشترکات تاریخی، فرهنگی و دینی اظهار داشت: برای تعمیق روابط بر مبنای حسن تفاهم و با تکیه بر این ارزش‌ها شرایط خوبی وجود دارد.

رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نقش مهم و اراده سیاسی سران دو کشور در توسعه همکاری ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: در پنج سال اخیر روسای جمهوری دو کشور 12 بار دیدار کردند و مذاکرات انجام گرفته در سفر های متقابل سران ایران و جمهوری آذربایجان در جهت منافع ملی دو ملت بود.

اسداف تصریح کرد: گفتمان سطح بالا در عرصه سیاسی به روابط اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران نیز تاثیر مثبت گذاشته و حجم گردش تجاری میان دو کشور از 257 میلیون دلار در سال 2017 به 400 میلیون دلار در 9 ماه سال 2018 میلادی رسیده است.

وی ادامه داد: با راه اندازی دالان حمل و نقل شمال – جنوب تحولات اساسی در روابط تجاری دو کشور امکان پذیر خواهد بود.

رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت های کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور برای رسیدن به اهداف پیشرو تاکید کرد.

اسداف با اشاره به این که روابط بین پارلمانی جمهوری آذربایجان و ایران در سطح بالا قرار می گیرد، دیدار و مذاکرات انجام گرفته در سفر اخیر خود به تهران را مهم عنوان کرد.

وی ضمن تقدیر از فعالیت گروه دوستی پارلمان جمهوری آذربایجان و ایران، گفت: دیدارهای مرتب نمایندگان پارلمان دو کشور در قالب نهادهای بین المللی از نظر بررسی مسایل مورد علاقه متقابل از اهمیت خاص برخوردار است.

رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان، با اشاره به مسائل منطقه قفقاز جنوبی، بر حل عادلانه مناقشات منطقه ای تاکید کرد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران پایتخت رئیس مجلس علی لاریجانی نیروهای مسلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۳۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه روند نزدیک‌تر شدن روابط نظامی نیجر و روسیه

مربیان نظامی روس در ادامه تلاش‌های نیجر برای قطع همکاری‌های امنیتی با آمریکا و ادامه دادن به روند نزدیک‌تر کردن همکاری‌ها با مسکو در جنگ با گروه‌های افراطگر وارد این کشور حوزه غرب آفریقا شده‌اند.

به گزارش ایسنا، تلویزیون دولتی نیجر تصاویری را از ورود مربیان نظامی روس در اواخر روز پنجشنبه به خاک این کشور با یک هواپیمای حامل محموله‌های نظامی منتشر کرد. در این تصاویر دو مربی نظامی روس ملبس به کلاه و یونیفرم و نقاب نظامی در برابر این هواپیما دیده می‌شوند.

یکی از این مربیان نظامی روس در حالی که به زبان فرانسوی حرف می‌زد، گفت: «ما اینجا هستیم تا به ارتش نیجر در زمینه استفاده از تجهیزاتی که اینجا هستند آموزش دهیم. ما اینجا هستیم تا همکاری نظامی میان روسیه و نیجر را توسعه دهیم.»

به دنبال ورود این نیروهای روس به نیجر، عرصه برای ادامه حضور نیروها و پرسنل دیپلماتیک و غیرنظامی آمریکایی در این کشور تنگ‌تر شده و آینده همکاری‌های نیجر-آمریکا در زمینه عملیات‌های مبارزه با شبه‌نظامیان هر چه بیشتر زیر سوال می‌رود.

نیجر تا چندی پیش یکی از متحدان اصلی آمریکا در منطقه غرب آفریقا در نظر گرفته می‌شد و واشنگتن در زمان نزدیک بودن روابطش با نیجر میلیون‌ها دلار را به روی یک پایگاه هوایی در یک منطقه بیابانی این کشور که اهمیتی محوری برای عملیات‌هایش علیه گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه «ساحل» آفریقا داشت، صرف کرد. 

به نوشته روزنامه گاردین آمریکا همچنین در همان زمان سرمایه‌گذاری سنگینی را به روی آموزش دادن به نیروهای نظامی نیجر برای آنکه بتوانند شبه‌نظامیان وابسته به القاعده و داعش فعال در این کشور و همسایگانش را شکست دهند، کرده بود.

برآوردها نشان داده‌اند تا ماه دسامبر گذشته حدود  ۶۰۰ سرباز آمریکایی و صدها مقاطعه‌کار نظامی آمریکایی دیگر در نیجر مستقر بوده و ماموریت آنها به پرواز در آوردن هواپیماهای جاسوسی اعم از سرنشین‌دار و بدون سرنشین و پشتیبانی از نیروهای محلی برای مقابله با گروه‌های افراطگر اعلام شد.

«عبدالرحمن چیانی»، رهبر انتقالی نیجر و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ماه گذشته میلادی به هماهنگی تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل متعهد شدند.

به گفته کرملین، این موضوع زمانی مورد بحث قرار گرفت که رهبر این کشور غرب آفریقا پس از حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس با پوتین برای ابراز همبستگی با مسکو تماس گرفت.

پس از برکناری محمد بازوم، رئیس ‌جمهور طرفدار غرب در سال گذشته، رهبری جدید از زمان به دست گرفتن قدرت در «نیامی» اقداماتی را برای قطع روابط با شرکای سابق غربی انجام داده و دلیل آن را شکست آنها در فرونشاندن خشونت‌های افراط گرایان در منطقه ساحل دانسته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع پاکستان: پاسخ به تجاوزهای اسرائیل حق مشروع ایران است
  • پاکستان: هرگونه اقدام نظامی جدید از سوی اسرائیل به ضررشان تمام خواهد شد
  • حمایت از تحکیم خانواده در مجامع بین‌المللی
  • سخنگوی وزارت خارجه : روابط ما با اردن دوستانه است/ کشورهای منطقه « تنبیه متجاوز » را حمایت کنند
  • تأکید رهبر کره شمالی بر توسعه روابط پایدار با چین
  • تأکید رهبر کره شمالی بر توسعه روابط پایدار و بلندمدت با چین
  • کیم: کره شمالی خواهان فصل جدیدی در روابط خود است
  • آیا انرژی از تعمیق شکاف بین باکو و بروکسل جلوگیری می‌کند؟
  • اعلام نگرانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از سیاست‌های پولی و ارزی دولت/برخی مشکلات اقتصادی به آمریکا ربطی ندارد
  • ادامه روند نزدیک‌تر شدن روابط نظامی نیجر و روسیه