Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@09:54:44 GMT

همدان شهر دفینه ها

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۱۳۵۴۲

همدان شهر دفینه ها

استان همدان جزء استان هایی بوده که همیشه آمار بالایی در دستگیری مجرمان فرهنگی، داشته و از اولین ها است. به دلیل روایات و داستان هایی که از گذشته نقل شده است، بعضی از افراد به طمع طی راه صد ساله در یک شب، به سودای یافتن گنج و ثروتمند شدن اقدام به حفاری و تهیه و استفاده از فلزیاب و طلایاب می‌کنند

به گزارش ایسنا، ذکر این نکته ضروری است که نگهداری فلزیاب و طلایاب به خودی خود در قانون جرم انگاری نشده اما در قوانین اقماری به آن اشاره شده که بدین ترتیب است: تبلیغ، خرید و فروش و نگهداری و استفاده از دستگاه های فلزیاب منوط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی است مجازات استفاده از دستگاه فلزیاب در حفاری غیر مجاز،علاوه بر ضبط و توقیف دستگاه،معادل 1 تا 3 سال حبس است، هرگونه تبلیغ انواع دستگاه های فلزیاب از طریق رسانه های عمومی با مجوز سازمان میراث فرهنگی امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرمانده‌ یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  استان همدان، گفت: برای شناسایی این افراد سرکشی های مرتب انجام می‌شود، منابع خبرگزاری و مخبرهایی برای این موضوع در اختیار داریم و از همه مهم‌تر و تأثیر گذارتر روستائیان هستند که به محض مشاهده موردی مشکوک به ما خبر می‌دهند.

سرهنگ حاجی عزیزی در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: پس از دستگیری افراد و با ارسال مستندات به مراجع قضایی، ادوات حفاری به ویژه فلزیاب به نفع اداره‌ کل میراث فرهنگی ضبط می‌شود. وی در خصوص آمار تخلفات و جرائم فرهنگی، ذکر کرد: از ابتدای آذر ماه   تا امروز 42 نفر دستگیری، 4 مورد کشف فلزیاب، 6 مورد کشف اقلام اصل و 59 قلم تقلبی داشته ایم.

وی در توضیح چگونگی کشف آثار تقلبی گفت: بیشتر این آثار هنگام نقل و انتقال، نمایش و معامله کشف و برخورد می‌شود.

وی در خصوص آخرین عملیاتی اجرا شده توسط این یگان، اعلام کرد: خبری مبنی بر انتقال 59 سکه طلا از شیراز به همدان منتشر شد که برای مقابله با این موضوع فردی نفوذی به عنوان خریدار با فروشندگان قراری ترتیب داد که با همکاری نیروهای انتظامی این افراد غافلگیر و 2 نفر از آن ها دستگیر شدند.

سرهنگ حاجی عزیزی در خصوص مناطقی که مورد حفاری قرار می‌گیرند، بیان کرد: شهرستان نهاوند و اسدآباد بیشترین آمار حفاری را دارند.

فرمانده‌ یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  استان همدان، خاطر نشان کرد: حفارانی که ادعای داشتن نقشه‌ی گنج کرده و اقدام به حفاری می‌کنند، خود متضرر هستند زیرا در اکثر موارد آنها تقلبی و جعلی است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۳۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به وسعت و تعدد آثار تاریخی در استان خراسان رضوی افزود: بیش از ۸۲۵ نفر ساعت در شورای فنی استان پیرامون مسائل مرمتی و حفاظتی میراث فرهنگی بحث و بررسی شده است.

 احسان زهره وندی افزود: انجام طرح پژوهشی مطالعات راهبردی پهنه تاریخی شهرستان نیشابور و پروژه پارکینگ (ساختمان چند منظوره) واقع در بافت تاریخی تربت جام به ترتیب اولین و آخرین طرحی بود که در شورای فنی میراث فرهنگی خراسان رضوی بررسی و به نتیجه رسید.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: بیشترین تعداد طرح های بررسی شده در شورای فنی میراث فرهنگی استان مربوط به شهرستان های نیشابور و مشهد بوده است.

هم اکنون استان خراسان رضوی دارای بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست ملی است و بیش از ۱۰ هزار اثر معنوی، تاریخی و فرهنگی دارای ظرفیت ثبت درفهرست ملی را دارد.

 
 

دیگر خبرها

  • کشف و ضبط سه دستگاه فلزیاب در کبودارهنگ و اسدآباد
  • کشف سه دستگاه فلزیاب در کبودراهنگ و اسدآباد
  • عدم راه اندازی مجتمع بنکداران مواد غذایی همدان
  • استان همدان نیازمند زیرساخت تربیتی برای جوانان
  • بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد
  • حفاری زیر دریای عمان با ماشین حفاری دانش‌بنیان ایرانی
  • توقیف دستگاه حفاری غیرمجاز در باخرز
  • تولید دستگاه حفاری زیر دریا، دستاوردی از ایرانیان
  • دستگیری ۴۷ فرد مرتبط با تخلفات میراث‌فرهنگی در البرز
  • (ویدیو) ضرغامی: ضرغامی: بعضی‌ها نمی‌دانند ایکوم چی هست درباره آن اظهارنظر می‌کنند!