Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@23:06:54 GMT

توسعه قابل توجه روابط نظامی تهران- باکو

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۱۴۴۵۱

توسعه قابل توجه روابط نظامی تهران- باکو

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: روابط دفاعی و نظامی ایران و جمهوری آذربایجان به طور قابل توجهی توسعه خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، در دیدار سردار سرلشکر پاسدار "محمد باقری" و هیات همراه با "نوروز ممداف" نخست وزیر جمهوری آذربایجان طرفین در زمینه گسترش همکاری های سیاسی، اقتصادی و نظامی گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست دو طرف سطح روابط کنونی دو کشور را متناسب با ظرفیت های موجود ندانستند و بر تلاش برای توسعه روابط تاکید کردند.


"نوروز ممداف" نخست وزیر جمهوری آذربایجان دراین دیدار از نتایج مذاکرات صورت گرفته در مورد همکاری های نظامی و دفاعی و توافقات بعمل آمده اظهار رضایت کرد و حمایت دولت جمهوری آذربایجان از اقدامات منجر به تحکیم روابط نظامی و دفاعی دو کشور را اعلام کرد.

سردار سرلشکر محمد حسین باقری در پایان سفر خود به باکو در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود ثبات و امنیت وآرامی در مرزهای دو کشور و همکاری های مجموعه مرزبانی دو طرف و همکاری و ارتباطات نزدیک و گسترده آنها گفت : روز به روز امنیت و ثبات این مرزها بیشتر می شود و این امنیت موجب رفت و آمد مطمئن مردم و همچنین توسعه مبادلات اقتصادی میان دو کشور می شود.

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه خبری با اشاره به روند رو به توسعه روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور در سال های اخیر با تصمیم رهبران دو کشور افزود : جمهوری آذربایجان برای دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران یک کشور همسایه، دوست و برادر محسوب می شود و این حد روابط به هیچ وجه کفایت نمی کند و روابط دو کشور بایستی به چندین برابر وضعیت فعلی افزایش یابد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توسعه و تکمیل دالان ریلی شمال - جنوب و دیگر راه های ارتباطی بین دو کشور را در توسعه روابط اقتصادی دو طرف موثر دانست و افزود با تکمیل این محورهای ارتباطی روابط اقتصادی هم توسعه پیدا می کند.

باقری افزود: تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان امری کاملا قطعی است و مسئله قره باغ و مسایل مربوط به اشغال سرزمین های جمهوری آذربایجان انشاالله با گفتگوهای دو طرف حل بشود و در هر صورت اشغال و ادامه اشغال سرزمین های جمهوری آذربایجان و آواره شدن مردم این سرزمین برای جمهوری اسلامی ایران قابل پذیرش نیست.


وی گفت: امنیت و ثبات، آرامش و پیشرفت کشور همسایه جمهوری آذربایجان مایه خوشحالی ملت ایران است و امیدوارم که این ثبات و امنیت پایداری داشته باشد وجمهوری اسلامی ایران در جهت امنیت هرچه کامل تر جمهوری آذربایجان از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهد کرد.


سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در ادامه افزود : توافق حقوقی درباره دریای خزر هم بین کشورهای ساحلی خزر از جمله جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران امضا شده است وما هیچ مشکل حقوقی در دریای خزر نداریم و در بخش نظامی هم نیروهای دریایی دو کشور رفت و آمد و تمرین های مشترک بیشتری با هم برگزار خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایران و جمهوری آذربایجان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۴۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی

رئیس‌جمهوری بر بر عزم مقام‌های عالی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر توسعه و ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی تأکید کرد و حفظ ثبات و امنیت پایدار را از جمله زمینه‌ها و ملزومات تحقق اهداف اقتصادی دانست.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی عصر امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت) در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به پاکستان با «آصف علی زرداری»، رئیس‌جمهوری این کشور، اشتراکات مذهبی، فرهنگی و تمدنی دو ملت ایران و پاکستان را از جمله عوامل مهم در تحکیم پیوندها و زمینه‌ساز توسعه و تعمیق روابط میان دو کشور دانست.

وی با تأکید بر عزم مقام‌های عالی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر توسعه و ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی، حفظ ثبات و امنیت پایدار را از جمله زمینه‌ها و ملزومات تحقق اهداف اقتصادی اعلام کرد و با بیان اینکه ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می داند، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت و فرصت مرزهای مشترک میان دو کشور برای انتفاع دو ملت تأکید کرد.

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان هم در این دیدار عشق و دلدادگی دو ملت ایران و پاکستان به اهل بیت علیهم‌السلام به‌ویژه حضرت رضا (ع) را سبب تعمیق برادری میان دو کشور دانست و با تأکید بر علاقمندی کشورش به توسعه و ارتقای روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها، بر اراده مسئولان پاکستان برای گشودن فصل تازه‌ای از روابط با ایران تأکید کرد.

اعلام آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌های خود در حوزه‌های مختلف

رئیسی همچنین در ادامه برنامه‌های سفر خود در دیدار با «سردار ایاز صادق»، رئیس مجلس ملی پاکستان که در محل اقامت رئیس‌جمهوری این کشور انجام شد، با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این سفر گامی برای توسعه روابط باشد، نقش مجالس دو کشور در تسهیل و تسریع ارتقای روابط فیمابین  را مهم و موثر دانست.

وی با بیان اینکه در برابر دشمنی‌های دشمنان دو راه تسلیم یا مقاومت وجود دارد، افزود: در فلسطین نیز عده‌ای راه سازش را در پیش گرفتند و عده‌ای راه مقاومت که هزینه سازش به مراتب از مقاومت بیشتر است. جمهوری اسلامی ایران از سویی دیپلماسی و میز مذاکره را ترک نکرد و از سوی دیگر در برابر فشارها و تحریم‌های آمریکایی‌ها گزینه مقاومت و ایستادگی را برگزید و از حقوق خود کوتاه نیامد، در نتیجه امروز شاهد رشد ۶ درصدی اقتصاد ایران هستیم و مقام‌های رسمی آمریکایی اعتراف می‌کنند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.

رئیس‌جمهوری با برشمردن برخی توانمندی‌های کشورمان از جمله در حوزه تولید خودرو، فعالیت بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان و نظایر آن، از آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف با کشور دوست و برادر پاکستان و ارتقای روابط در عرصه‌های مختلف خبر داد.

«سردار ایاز صادق» نیز در این دیدار از طرف خود و احزاب مختلف پاکستانی به رئیسی خوش‌آمد گفت و بیان کرد: هیچ‌کدام از احزاب پاکستانی چه احزاب همسوی دولت، چه احزاب اپوزیسیون، مخالف روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران نیستند.

وی همکاری، تفاهم و اشتراک نظر میان مقام‌های دو کشور را کم‌نظیر توصیف و با بیان اینکه گروه دوستی ایران بیشترین عضو را در مجلس پاکستان دارد، تصریح کرد: پاکستان هم علاقمند به گسترش روابط و هم نیازمند توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، توسعه بازارچه‌های مرزی، همکاری‌های اقتصادی و تعاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران است و مجلس پاکستان آمادگی دارد به‌منظور رفع هرگونه مانع یا مشکلی در مسیر تقویت روابط فیمابین گام‌های عملی و موثر بردارد.

دیگر خبرها

  • عزم مقام‌های عالی تهران - اسلام‌آباد برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • جمهوری آذربایجان به مناقشه ایران و اسرائیل کشیده می‌شود؟
  • تأکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری روابط تجاری ایران و پاکستان
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست
  • رئیس جمهور پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران و پاکستان
  • به دنبال برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با سریلانکا هستیم
  • حادثه اصفهان به قدری کوچک است که در بُعد نظامی قابل مطرح شدن نیست + فیلم