Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار آذربایجان شرقی بر لزوم حمایت خیران برای بهسازی کتابخانه‌ها تاکید کرد و گفت:دسترسی به کتاب از طریق فیزیکی و مجازی هم باید افزایش یابد تا تاثیرات ارتقای فرهنگی را بیش از پیش در این حوزه شاهد باشیم. ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، محمدرضا پورمحمدی در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان که در محل کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد اظهار داشت: ما توانایی دسترسی به موفقیت از راه کتاب‌خوانی را داریم و با اتکا به مطالعه می‌توانیم کشور را در عرصه‌های گوناگون به سمت گام‌های مثبت سوق دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به آمار پایین سرانه مطالعه کتاب در کشور افزود: رونق فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی نیازمند ارتقای فرهنگ به معنای عام است و اگر می‌خواهیم توسعه به مفهوم واقعی صورت گیرد باید این فرهنگ را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

اهواز|تنها 2 درصد مردم شوشتر عضو کتابخانه‌ها هستندساعتی در بزرگ‌ترین کتابخانه کانتینری کشور/‌اشاعه فرهنگ کتابخوانی در 5 روستای حریم مشهدمقدسانتظار زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز 7 ساله شد21 باب کتابخانه عمومی و مشارکتی در اردبیل راه‌اندازی شد

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه امروزه شرط اصلی و تعیین کننده توسعه یافتگی جوامع، فرهنگ و دانش است خاطر نشان کرد: برای توسعه یافتگی سرمایه و منابع مادی به تنهایی کافی نیست و توجه به منابع انسانی توسعه یافته ضرورت دارد.

پورمحمدی در خصوص اعتبارات تخصیص یافته به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و بهسازی کتابخانه‌ها از محل طرح بازآفرینی شهری، افزود: از 47 میلیارد تومان اعتبار طرح بازآفرینی شهری، 5 میلیارد تومان تنها به این حوزه اختصاص داده شده است، اما کمبودهایی هم وجود دارد.

وی لزوم حمایت خیران برای بهسازی کتابخانه‌ها را یادآور شد و تاکید کرد: دسترسی به کتاب از طریق فیزیکی و مجازی هم باید افزایش یابد تا تاثیرات ارتقای فرهنگی را بیش از پیش در این حوزه شاهد باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی هم در این نشست تهیه یک جلد کتاب برای هر نفر از جمعیت استان را از اهداف مهم این نهاد برشمرد.

شهرام خدایی یکی از مشکلات احداث کتابخانه در شهرستان‌ها را عدم تعامل برخی ارگان‌ها با این اداره کل دانست و گفت: عدم همکاری با برخی ارگان‌ها در بخش‌هایی از مناطق شهرستانی باعث شده است از احداث کتابخانه عقب بمانیم.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین از بخش‌های مختلف کتابخانه ملی تبریز از جمله کتابخانه نابینایان، بخش کودک و نوجوان، قرائتخانه و سالن مطالعه و طرح ساخت کتابخانه و قرائت خانه زنده یاد بانو صدیقه قره چمنی بازدید کرد.

انتهای پیام/ش

R7887/P/S6,47/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۴۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

به گزارش قدس آنلاین، سی‌ام فروردین‌ماه خبری منتشر شد که چند کتاب قدیمی متعلق به کتابخانه تربیت تبریز با پیگیری مسئولان کتابخانه‌های عمومی به کتابخانه بازگشت. در پی این موضوع با حامد عبدوس، مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص نفایس چاپی و اقدامات این سازمان برای حفظ این میراث گفت‌وگو کرده‌ایم.

مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد با غیرقابل امانت خواندن منابع نفیس گفت: در «دستورالعمل منابع اطلاعاتی»، که در سال ۱۳۹۰ ابلاغ شده، امانت خارج کتابخانه‌ای کتاب‌های مرجع، کتاب‌های خطی، چاپ سنگی و چاپ سربی و کتاب‌های نفیس، کمیاب و نایاب ممنوع شد و مطالعه این منابع تنها در کتابخانه مقدور است.

او افزود: اگر این دسته از منابع در معرض فروش قرار داده شود، نشان‌دهنده سرقت آن از سوی افراد سودجو در پوشش عضو کتابخانه است.

عبدوس درباره اقدامات انجام‌شده برای حفظ نفایس چاپی گفت: همچنین با تشکیل «کارگروه نسخ خطی»، اقداماتی برای این دسته از نفایس چاپی طراحی و اجرا شد؛ بازدید کارشناسان نسخ از مراکز مبادله استان‌ها، کتابخانه‌های قدیمی و بخش نسخ خطی کتابخانه‌ها برای شناسایی نفایس چاپی و فهرست‌برداری، تعیین یک نفر رابط در هر استان به عنوان «کتابدار بخش نفایس چاپی»، فهرست‌نویسی، تهیه تجهیزات برای دیجیتال‌سازی و شناسایی کتاب‌های در معرض آسیب برای آفت‌زدایی بخشی از این اقدامات بوده است.

او درباره فروش کتاب‌های کمیاب یا قدیمی کتابخانه‌ها در بازار سیاه گفت: علی‌رغم اقدامات پیشگیرانه نهاد کتابخانه‌ها و حفظ و صیانت از میراث مکتوب کشور، بعضاً در دوره‌های گذشته و پیش از تأسیس نهاد و قرار داشتن کتاب‌های ارزشمند در قفسه‌های باز، عده‌ای از سودجویان که اقدام به خارج کردن کتاب‌های کمیاب یا نایاب متعلق به کتابخانه‌ها، اعم از کتابخانه‌های عمومی یا غیر از آن، کرده‌اند، آنها را به صورت غیرقانونی به فروش می‌رسانند. همه کتابداران و مسئولان نهاد نسبت به حفظ میراث فرهنگی کشور حساس هستند و چنانچه گزارشی در این خصوص دریافت کنند از طریق مراجع ذی‌صلاح در جهت حفظ میراث مکتوب اقدام می‌کنند.

مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد با رد شبهه خروج این منابع در فرآیند وجین گفت: بر اساس دستورالعمل «وجین منابع اطلاعاتی»، نسخ خطی و نفایس چاپی و منابع دارای اهمیت به خاطر ویژگی‌های خاص (مانند ارزش هنری، اطلاعات منحصربه‌فرد، ارزش‌های تاریخی و مذهبی) شامل فرآیند وجین نیستند.

او تصریح کرد: با این توضیحات می‌توان درباره مواردی که بعضاً آگهی فروش آنها منتشر می‌شود گفت بیرون بردن کتاب‌های مربوط به قبل از استقرار سامانه‌های مدیریت کتابخانه‌ای، اعمال محدودیت امانت منابع ارزشمند و نفیس با دستورالعمل‌های ابلاغی و تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

عبدوس در پایان گفت: البته بعضاً افراد سودجو در پوشش عضو کتابخانه و در قالب امانت اقدام به سرقت و فروش منابع کتابخانه‌های عمومی می‌کردند که با شکایت نهاد و همکاری مراجع قضایی این باند و متخلفین شناسایی و دستگیر شدند که به دنبال آن منابع به کتابخانه بازگردانده شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!
  • اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتاب‌خوانی ترغیب کنند
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند
  • کتابخانه عمومی بزمان تجهیز می‌شود
  • برگزاری یکصدونوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان
  • ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه‌های عمومی قم