Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از فرآورده‌های طبیعی متابولیسم، رادیکال‌های آزاد هستند که نوعی از مولکول‌های بی‌ثبات‌اند. رادیکال‌های آزاد اگر غیرکنترل شده باقی بمانند می‌توانند با دزدیدن الکترون از سایر مولکول‌ها (پروسه‌ای که به آن اکسیداسیون گفته می‌شود) به DNA آسیب بزنند.

در سال‌های اخیر، دانشمندان استرس اکسیداتیو را به سالخوردگی و تعدادی از بیماری‌ها ربط داده‌اند، اما در مقابل برخی مطالعات نشان داده‌اند آنتی‌اکسیدان‌های موجود در برخی از مواد طبیعی می‌توانند با جنگیدن با استرس اکسیداتیو، به نفع سلامتی عمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استرس اکسیداتیو و سلامت شما

استرس اکسیداتیو می‌تواند منجر به ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات مزمن شود مانند:

* تباهی لکه زرد مرتبط با افزایش سن
* تصلب شرایین
* سرطان
* بیماری مزمن انسدادی ریه
* سندرم خستگی مزمن
* دیابت
* آب سیاه
* بیماری قلبی
* التهاب
* مقاومت به انسولین
* پارکینسون
* آلزایمر
* سکته مغزی
* روماتیسم مفاصل

آنتی‌اکسیدان‌ها و استرس اکسیداتیو

آنتی‌اکسیدان‌ها در بسیاری از غذا‌ها و گیاهان وجود دارند و می‌توانند با رادیکال‌های آزاد پیوند برقرار کرده و مانع الکترون‌دزدی آن‌ها از دیگر مولکول‌های بدنتان شوند. تحقیقات نشان می‌دهد غذا‌های سرشار از آنتی اکسیدان می‌توانند رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و دفاع شما را در برابر استرس اکسیداتیو قوی کنند، برخی از این مواد عبارتند از:

* کاکائو
* هسته انگور
* چای سبز
* گیاه خارمریم
* رزوراترول
* زردچوبه

بتاکاروتن، کوآنزیم Q ۱۰، ملاتونین، ویتامین C و ویتامین E نیز به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و می‌توانند در برابر استرس اکسیداتیو از شما محافظت کنند.

استفاده از راهکار‌های طبیعی برای کاستن از استرس اکسیداتیو

تاکنون هیچ تحقیق و مطالعه‌ای نتوانسته ثابت کند که راهکار طبیعی یا مکملی برای درمان هرگونه بیماری مرتبط با استرس اکسیداتیو وجود دارد. اما در پیش گرفتن رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت عمومی سلامت کمک کند. اگر تصمیم دارید برای مبارزه با استرس اکسیداتیو از مکمل‌های غذایی استفاده کنید حتماً قبل از شروع این کار با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۵۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،فرماندار و رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان با تاکید بر افزایش توانمندی‌ها و آگاه سازی خانواده‌ها و جوانان و جدیت نسبت به اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم از آسیب‌های سوء مصرف مواد مخدر گفت: گسترش آگاهی در مبارزه با مصرف مواد مخدر نیازمند استفاده از ظرفیت‌ها و مساعدت تمامی مردم و مسئولین در تمامی حوزه‌ها می‌باشد و مبارزه با مصرف مواد مخدر زمینه ساز پرورش استعداد‌ها و توانمندی‌های جوانان است. 

کاک درویشی گفت: معضل اعتیاد در همه زمینه‌ها و موضوعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تأثیرگذار بوده و مقابله با آن به عزم جدی دستگاه‌ها و مبارزه فرابخشی نیازمند است که باید مسؤلان مرتبط با رویکرد دقیق‌تر این موضوع را دنبال کنند.

وی با تاکید بر نقش افرادی که قبلاً در معرض مواد ناشی از مصرف مواد مخدر قرار گرفته و اکنون بهبود یافته اند. نیز گفت؛ استفاده از تجارب این افراد نیز در جهت کاهش و پیشگیری از مصرف مواد مخدر نقش موثری خواهد داشت.

در این جلسه همچنین کمیته‌های تخصصی با هدف مدیریت هر چه بهتر راهکار‌های مقابله و پیشگیری از اعتیاد و مصرف مواد مخدر با تشریح رویکرد و برنامه‌های پیش رو در سال جاری، با تاکید بر برگزاری برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی، مسابقات ورزشی، تئاتر خیابانی، برپایی همایش و نمایشگاه‌هایی با این عنوان به بررسی راهکار‌های بازپروری و توانمند سازی جامعه در جهت آگاه سازی و پیشگیری از مصرف مواد مخدر در سطح شهرستان پرداختند.

دیگر خبرها

  • چهار فایده بی‌نظیر فندق
  • جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر
  • این میوه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین آ و بادیگارد قوی قلب شماست
  • مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد
  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • بازوی حامی باش، راهکار جدید اپلیکیشن بله برای حمایت از کودکان
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • توجه به تعاونی‌ها و مبارزه با انحصارگرایی در مازندران؛ راهکار اجرایی شدن شعار سال
  • بهترین آنتی بیوتیک‌های طبیعی
  • یافته محققان ژاپنی؛ مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است