Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- در حالی که رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، ممانعت از ثبت نام و ادامه تحصیل دانشجویان شاهد و ایثارگر به بهانه نپرداختن شهریه را خلاف قانون عنوان می کند که برخی دانشجویان این دانشگاه از مسدود شدن دسترسی به کاربری های خود خبر می دهند.

به گزارش پنجشنبه گروه دانشگاه ایرنا، پرداخت شهریه دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاه های کشور به ویژه دانشگاه جامع علمی کاربردی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال های گذشته محل بحث و گفت وگوهای فراوان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این در حالی است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بارها در آیین نامه و ابلاغیه های گوناگونی به دانشگاه ها اعلام کرده است که دانشجویان شاهد و ایثارگر بدون پرداخت شهریه منعی برای ثبت نام در دانشگاه ندارند و طبق قوانین و مقررات بنیاد شهید و امور ایثارگران می توانند از تسهیلات رایگان دانشگاه ها بهره مند شوند.
دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در ابلاغیه و آیین نامه های متعددی از ساماندهی روند پرداخت شهریه دانشجویان شاهد و ایثارگر خبر داده است.
اما چنان که به نظر می رسد، ابلاغ و صدور آیین نامه های متعدد حلال مشکلات این گروه از دانشجویان نبود و هنوز برخی دانشجویان به ویژه در واحدهای متعلق به دانشگاه جامع علمی کاربردی با مشکل در پرداخت شهریه روبه رو هستند.
گزارش ها حاکی از این است که برخی واحدهای علمی کاربردی در اقدامی غیرقانونی دسترسی دانشجویان شاهد و ایثارگر را به کاربری های خود مسدود ساخته و به بهانه عدم پرداخت شهریه امکان حضور در سر جلسه امتحان و انتخاب واحد را برای ترم آینده تاکنون سلب کرده اند.
در همین زمینه یک دانشجوی واحد علمی کاربردی تهران که خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا از اقدام واحد 54 دانشگاه علمی کاربردی در بستن کاربری های دانشجویان شاهد و ایثارگر به دلیل عدم پرداخت شهریه خبر داد و گفت: این واحد علمی کاربردی دسترسی دانشجویان جانباز و شاهد خود را بسته و امکان حضور در امتحانات و انتخاب واحد را برای ترم بعد از آنان گرفته است.
این جانباز شیمیایی عنوان کرد: این واحد در اقدامی خودسرانه کاربری ها را به بهانه عدم پرداخت شهریه بسته است و از امتحانات پایان ترم ما را محروم کرده است و عنوان می کند بنیاد شهید و امور ایثارگران شهریه مربوط را نپرداخته است.
خبرنگار ایرنا برای آگاهی از این موضوع با محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و علی وسمقی رئیس واحد 54 این دانشگاه گفت وگو کرد.

** ممانعت از تحصیل دانشجویان شاهد و ایثارگر به بهانه شهریه خلاف قانون است
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: محدود ساختن دانشجویان شاهد و ایثارگر از سوی دانشگاه ها خلاف قانون بوده و در صورت مشاهده چنین اقدامی با مرکز برخورد می شود.
امید با بیان اینکه بیش از یک واحد علمی کاربردی درگیر این معضل هستند، به خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا گفت: به رغم تمام موانع موجود بر سر راه حل مشکل این گروه از دانشجویان، طبق قانون مراکز مواظف به ثبت نام دانشجویان در هر شرایطی هستند و هیچ مرکزی نمی تواند دسترسی این گروه از دانشجویان را به کاربری های خود مسدود سازد.
وی در ادامه از پیگیری مشکل این گروه از دانشجویان در تعامل با بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد و عنوان کرد: بر اساس جلسه و صورت جلسه های اخیری که با بنیاد شهید و امور ایثارگران داشتیم، بنا شد مشکلات این گروه از دانشجویان پیگیری شود. اما در هر صورت مراکز مکلف به ثبت نام این دانشجویان هستند و در هیچ شرایطی نباشد از این موضوع سرباز زنند.
امید با تاکید بر اینکه تعدادی از واحدها با این مشکل سرو کار دارند، عنوان کرد: طبق بخشنامه که پایان هفته گذشته به مراکز علمی کاربردی ابلاغ شد، تمامی مراکز مکلف به ثبت نام این دانشجویان هستند. در غیر این صورت، با مرکز برخورد شده و موضوع پذیرش دانشجو برای مراکز متخلف متوقف خواهد شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: تمام مسئولیت این مشکل بر دوش بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست، بلکه ردیف اعتباری در نظرگرفته شده در بودجه که مختص شهریه شاهد و ایثارگران بوده تاکنون پرداخت نشده و مسئولان این بنیاد به دنبال تهیه اعتبار برای پرداخت شهریه هستند.
وی در ادامه بر پیگیری های دانشگاه جامع علمی کاربردی و بنیاد شهید و امور ایثارگران برای رفع این مشکل تاکید کرد.

** بنیاد شهید چهار سال شهریه نپرداخته است
علی وسمقی رئیس واحد 54 دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه گفت: همه ساله بخشی از بودجه بنیاد شهید و امورایثارگران به شهریه فرزندان شاهد و ایثارگر و دانشجویان جانباز اختصاص می یابد. امسال حدود 12 هزار میلیارد تومان بودجه برای بنیاد شهید در نظر گرفته شده که 400 میلیارد تومان آن برای شهریه فرزندان شاهد در نظرگرفته شده است.
وی افزود: مرکز 54 دانشگاه علمی کاربردی فعالیت خود را از سال 1382 زیر نظر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان مرکز فرهنگی و هنری آغاز کرد. این مرکز دارای هزار دانشجو است که همگی در رشته حقوق تحصیل می کنند.
وی با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان این مرکز از نیروهای ارگان هایی چون سپاه و نیروی انتظامی هستند، ادامه داد: از این رو، مرکز 54علمی کاربردی با 60 دانشجو بیشترین دانشجویان شاهد را دارد؛ در حالی که سایر مراکز این تعداد دانشجوی شاهد ندارند.
وسمقی با تاکید بر اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران حدود چهار سال یعنی 9 ترم است که شهریه ای برای دانشجویان شاهد و ایثارگر واریز نکرده است، گفت: در طول این چهار سال نه تنها شهریه ای نگرفته ایم، بلکه سهم 15 درصدی شهریه فرزندان شاهد را نیز به مرکز جامع علمی کاربردی از جیب پرداخته ایم.
رئیس واحد 54 دانشگاه علمی کاربردی اظهار داشت: با توجه به این شرایط امکان اداره مجموعه از دست ما خارج شده است. مدتی پیش برای پرداخت هزینه هایی چون اجاره واحد، آب و برق و عوارض و مالیات مجبور به دریافت وام شدیم.
وسمقی در ادامه با ادعای فعالیت زیرمجموعه های اقتصادی وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: چرا واحد ما برای اداره مجموعه باید وام با سود 25 درصد بگیرد؟ بارها به بنیاد شهید و دانشگاه جامع نامه نگاری کردیم، اما با پاسخ مسئولان این نهادها قانع نشدیم چرا که به ما می گویند صبر کنید تا پرداخت شود.
وی افزود: هزینه ترم هر60 دانشجو حدود 800 هزار تومان است که به عبارتی هر ترم حدود 50 میلیون تومان می شود. محاسبه این رقم برای چهار سال رقم بالایی می شود. نپرداختن شهریه دانشجویان شاهد و ایثارگر، مرکز ما را متضرر کرده است. هر ترم از جیب خودمان 50 میلیون تومان پرداخت می کنیم.
به نظر می رسد، توپ تقصیر معلق ماندن وضعیت تحصیلی عده ای از دانشجویان شاهد و ایثارگر به دلیل نپرداختن شهریه از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به زمین این و آن انداخته می شود. جانبازان، ایثارگران و خانواده های آنان جز معدود اقشاری هستند که برخلاف آنچه در افکار عمومی به نظر می رسد، در بسیاری از موارد در حق آنان اجحاف شده و به حقوق آنان آن گونه که باید پرداخته نشده است.
چرا یک جانباز شیمیایی که استرس به منزله سمی برای شرایط جسمانی اوست، باید به چنین وضعیتی دچار شود که ادامه تحصیل وی به دلیل نپرداختن هزینه ای که بارها در قوانین و تبصره ها بر آن تاکید شد، با ممانعت روبه رو شود؟ آیا سزاوار است خانواده ای که داغ عزیزترین فرد خانواده را بیش از 30 سال است که به دوش می کشد اینچنین برای پرداخت اندکی هزینه، دچار مشکل شود.
اکنون دانشجویان ایثارگر و شاهد دانشگاه جامع علمی کاربردی در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برند و عده ای از آنان امکان دسترسی به کاربری های دانشجویی خود را ندارند. این در حالی است که مسئولان ارشد دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه ها را مکلف به ثبت نام این گروه از دانشجویان دانسته و سرپیچی از آن را خلاف قانون و برابر با تخلف عنوان می کنند.
با توجه به قرار گرفتن در ایام امتحانات و مدت زمان باقی مانده تا آغاز ترم جدید در دانشگاه ها، رسیدگی هرچه سریعتر به وضعیت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه جامع علمی کاربردی از سوی مسئولان مربوط لازم و ضروری به نظر می رسد.
**9283**1584

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي دانشگاه جامع علمي كاربردي بنياد شهيد و امور ايثارگران شهريه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۵۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، احمد چلداوی رئیس دانشگاه شاهد در نشست خبری این دانشگاه که ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه شاهد در سال ۱۳۶۹ با دستور امام خمینی تاسیس شد. این دانشگاه در ابتدا در چند رشته محدود فعالیت خود را آغاز کرد. قبلا دانشکده‌ها در سطح شهر پراکنده بودند و سپس همه تجمیع شده و در مجاورت مرقد امام خمینی مستقر شدند.

بیشتر بخوانید: دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟

وی افزود: این دانشگاه هم‌اکنون ۱۰ دانشکده دارد که ۴ دانشکده در حوزه پزشکی و ۶ دانشکده در حوزه‌های هنر، علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی، فنی-مهندسی و ... فعالیت می‌کنند. همچنین دانشکده داروسازی در حال تاسیس است. این دانشگاه هم‌اکنون ۳۸ رشته کارشناسی، ۴۰ رشته دکتری و ۲ رشته دکتری عمومی در پزشکی و دندانپزشکی دارد.

چلداوی خاطرنشان کرد: دانشگاه شاهد هم‌اکنون ۶ هزار دانشجو دارد. ۲ سال از فعالیت ما در دانشگاه شاهد می‌گذرد. اقدامات مهمی در این ۲ سال انجام شده است. برای مثال بودجه پژوهشی دانشگاه ۱۰ برابر شده است. پژوهش در اغلب دانشگاه‌ها به شدت مظلوم است. پژوهانه استادان هم ۱۰ برابر شده است‌. همچنین آزمایشگاهی با هزینه ۵ میلیارد راه‌اندازی شده است که دانشگاهیان می‌توانند از ابرکامپیوتر این آزمایشگاه استفاده کنند.

رئیس دانشگاه شاهد گفت: فرآیندهای مالی گرنت تسریع شده است. ۲۰ میلیون کمک هزینه خرید لپ تاپ به استادان اعطا کردیم. قراردادهای ارتباط صنعت در ۲ سال، ۱۷ برابر شده و مبلغ آن‌ها هم ۱۴ برابر شده است.از نظر پژوهشی رشد ۲ برابری داشته‌ایم. همچنین هزار متر مربع مرکز نوآوری راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در زمینه فرهنگی دوره‌های مختلفی برای دانشجویان، استادان و کارکنان برگزار کرده‌ایم. برای مثال اردوهای راهیان نور و مشهد مقدس برکزار شده است. تحولاتی که در حوزه فرهنگی داشتیمدر ۲ شاخص فرهنگی بوده است که شامل سرانه فرهنگی و بودجه فرهنگی می‌شود، رتبه اول دانشگاه‌های گروه ب وزارت علوم را کسب کردیم. پذیرش دانشجو در این دانشگاه به صورت غیرمتمرکز است، به این معنا که ۴ برابر ظرفیت دانشگاه‌ برای مصاحبه به ما معرفی می‌شود. دو مرحله مصاحبه در این دانشگاه انجام می‌شود. ولایتمداری از مهم‌ترین فاکتورهای مصاحبه است. دانشگاه شاهد ملجأ و ماوای خانواده‌های ارزشی است که تمایل دارند فرزندانشان در دانشگاهی با سطح علمی خوب و محیط ارزشی پرورش داده شوند. در این سال‌ها فقط پذیرای دخترانی بوده‌ایم که به انتخاب خودشان حجاب برتر را انتخاب کرده‌اند.

وی تاکید کرد: سرانه مقالات بین‌المللی به ازای هر استاد، ۱.۵ است‌. ۳۴۴ عضو هیئت علمی در این دانشگاه مشغول به کار هستند. سرانه مقالات ISC، عدد ۱۵.۱ است که حدود ۵ هزار و ۳۰۰ مقاله می‌شود. تا پیش از این دوره دانشگاه شاهد خوابگاه متاهلی نداشت. در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و مراحل نقشه‌برداری خوابگاه متاهلی در محوطه این دانشگاه در حال انجام است. دانشگاه شاهد سیاست‌زده نیست؛ اما منفعل هم نیست. این که دانشجویان دانشگاه شاهد در اغتشاشات شرکت نکردند به معنی انفعال نیست.

وی افزود: تا پیش از این دوره دانشگاه شاهد هیچ فعالیتی در سطح بین‌المللی نداشت؛ اما هم‌اکنون ۶۰ دانشجوی بین‌المللی داریم که از افعانستان، نیجریه و پاکستان آمده‌اند. همه این دانشجویان بورسیه شده‌اند. سال آینده از ۱۲ کشور شامل استرالیا، پاکستان، سوریه، عراق و افغانستان دانشجو خواهیم داشت که ۲۰۰ نفر خواهند شد. رویکرد دانشگاه شاهد در حوزه بین‌الملل درآمدزایی نیست بلکه هدف ما تربیت نیرو برای امام زمان است. بنیاد شهید هزینه بورسیه این دانشجویان را برعهده گرفته است.

چلداوی یادآور شد: قصد داریم ۲۰ هزار متر فضای آموزشی برای رشته پزشکی‌ در پردیس مرکزی دانشگاه اختصاص دهیم. همچنین دانشکده کشاورزی از محل فعلی جا به جا خواهد شد و در زمین‌های کشاورزی ساختمانی برای این دانشکده ساخته می‌شود. ساختمان فعلی دانشکده کشاورزی به دانشکده حکمرانی اختصاص داده خواهد شد.

رئیس دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: افزایش بودجه دانشگاه شاهد پارسال ۲۵ درصد بود و امسال حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. با توجه به افزایش ۲۰ درصدی حقوق اساتید، این افزایش باید به حقوق اساتید اختصاص داده شود.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1228275 برچسب‌ها دانشگاه شاهد

دیگر خبرها

  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • اجرایی کردن طرح جامع جهاد علمی
  • رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت
  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد
  • رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال
  • بودجه دانشگاه شاهد ۳۰ درصد افزایش یافته است
  • لایحه پیشنهادی دولت برای وصول مطالبات دانشگاه‌ها از بنیاد شهید