Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبر‌ها از کشور سودان حاکیست، مردم از یک ماه قبل در اعتراض به وضعیت گرانی و معیشتی به خیابان‌ها آمده‌اند و تظاهرات‌های گسترده‌ای را در شهر‌های مختلف برگزار کرده‌اند.

براساس آخرین اخبار به دست آمده، افزایش قیمت نان و غلات، کاهش ارزش پول ملی و تورم شدید از دلایل اصلی اعتراض‌های مردمی در سودان است و در روز‌های گذشته شعار‌ها بیشتر علیه عمرالبشیر رئیس جمهور سودان بوده و تندتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته منابع میدانی، بیشترین اعتراض‌ها و تظاهرات علیه رئیس جمهور سودان در شهر‌های مهم از جمله خارطوم (پایتخت) و ام درمان صورت گرفته است و مردم خواستار استعفای عمرالبشیر شده‌اند.

براساس این گزارش، بخشی از معترضان در شهر خارطوم با خروج از مساجد، تظاهرات خود را آغاز می‌کنند و علیه مقامات دولتی به خصوص رئیس جمهور سودان شعار می‌دهند و خواهان کناره گیری وی از قدرت هستند.

گفته شده، گروه‌های معارض سودانی با برنامه ریزی‌های انجام شده درصدد هستند هر جمعه را به اسم و عنوان خاص اعتراضی نام گذاری کنند و تعداد بیشتری از مردم را به خیابان‌ها بکشانند و فشار‌ها را علیه عمرالبشیر افزایش دهند.

همزمان با اعتراض‌های مردمی و گسترده‌شدن تظاهرات‌ها، نیرو‌های امنیتی و پلیس هم به خیابان‌ها آمده‌اند و با شلیک گاز اشک آور تلاش می‌کنند معترضان را در مناطق مختلف متفرق کنند.

گفتنی است، یک ماه از تظاهرات مردمی در شهر‌های مختلف سودان می‌گذرد و آمار دقیق از تعداد کشته‌شدگان و مجروحان منتشر نشده است، اما برخی منابع میدانی از جان باختن و زخمی شدند ۴۸ تن خبر داده‌اند.

براساس اطلاعات به دست آمده، شماری از تظاهرات‌کنندگان در شهر خارطوم تلاش کردند به سمت پارلمان حرکت کنند، اما در نهایت با شلیک گاز اشک‌آور متفرق شدند و نیرو‌های امنیتی و پلیس هم خیابان‌های منتهی به مجلس را مسدود کردند.

نیرو‌های امنیتی به مقر یکی از احزاب معارض سودانی هجوم آوردند و چند تن از رهبران معارض را بازداشت کردند؛ در لیست دستگیر شدگان نام «فاروق ابوعیسی» رئیس ائتلاف تجمع ملی، «وجدی علاوه و هیثم تاج السر» از رهبران حزب البعث سودان دیده می‌شود.

به گفته منابع میدانی، اگرچه عمرالبشیر در جمع گروهی از طرفدارانش در پایتخت سخنرانی کرد تا در برابر معترضان قدرت نمایی کند، اما در عین حال وی اعلام کرده که حاضر است از قدرت کنار برود و پست ریاست جمهوری را به ارتش این کشور تحویل دهد.

لازم به ذکر است، عمرالبشیر اعتراض‌ها را در شهر‌های مختلف سودان سازماندهی شده دانسته و اعلان کرده که مواضع وی باعث شده تا برخی کشور‌های منطقه برای حفظ منافع خود علیه او توطئه کنند و درصدد ساقط شدن دولت سودان برآیند.

۲۲ حزب معارض از عمرالبشیر درخواست کرده اند که تدابیر جدی و سریعی را برای حل بحران اقتصادی کشور اتخاذ کند و یکی از بند‌های پیشنهادی آنان تشکیل یک مجلس انتقالی برای کنترل وضعیت است.

تظاهرات در شهر‌های مختلف سودان به ویژه در شهر خارطوم از اواخر آذرماه امسال به اوج رسیده و در برخی مناطق هم حالت فوق العاده اعلام شده و برخی از دستگاه‌های دولتی و مدارس هم تعطیل شده اند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: افزایش قیمت پول تورم رئیس جمهور درمان عمرالبشیر گاز تظاهرات مردمی پایتخت ریاست جمهوری دولت تورم رئیس جمهور ریاست جمهوری سودان گرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۶۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در جلسه شورای عالی مسکن چه گذشت؟ /۱۰ هزار واحد به نیرو‌های مسلح واگذار شد

آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز شنبه در ضمن پانزدهمین جلسه شورای‌عالی مسکن، در آیین واگذاری ۱۰ هزار و ۹۴ واحد مسکونی نیرو‌های مسلح و نیز امضای دستورالعمل اجرایی ماده ۲۵ قانون جهش تولید مسکن میان وزرات راه و شهرسازی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح حضور یافت.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده نیرو‌های مسلح در قالب نهضت ملی مسکن متعهد شده‌اند با کمک دولت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی احداث کنند. بنا به آمار ارائه شده احداث حدود ۲۳۰ هزار واحد از این تعداد آغاز شده و در مراحل مختلف ساخت از واگذاری زمین تا مراحل پایانی ساخت قرار دارد.

در مراسم امروز ۱۰ هزار و ۹۴ واحد از واحد‌های مسکونی احداث شده به مالکان واگذار شد و عملیات احداث ۱۴ هزار واحد مسکونی جدید نیز رسما آغاز شد.

همچنین در مراسم امروز دستورالعمل اجرایی ماده ۲۵ قانون جهش تولید مسکن بین وزرای راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیرو‌های امضا شد. مهمترین ویژگی این دستورالعمل ورود زمین‌های بلااستفاده نیرو‌های مسلح با اولویت تامین مسکن خانواده‌های نیرو‌های مسلح به شبکه زمین کشور است تا بتواند بخشی از نیاز‌ها به مسکن در مناطق مختلف را برطرف کند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی تا کنون تعداد واحد‌های مسکونی که در قالب نهضت ملی مسکن ساخت آن‌ها آغاز شده از ۲ میلیون ۲۴۹ هزار واحد عبور کرده است.

رئیسی در این جلسه گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مظهر اقتدار کشور و نظام هستند و از عناصر اصلی برای اقتدار کشور و نظام‌محسوب می‌شوند.

رئیس جمهور محوری ترین عنصر در نیرو های مسلح را نیروی انسانی دانست و گفت: تجهیزات و کارهای نرم افزاری و سخت افزاری مهم است ولی نیروی انسانی در نیروهای مسلح محوریت دارد و در نیروی انسانی انگیزه و آرامش بسیار حائز اهمیت است، کسی که پشتوانه امنیت یک کشور است باید از آرامش برخودار باشد.

وی تفاهمی را که امروز میان وزرای راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امضا شد، در شتاب بخشیدن به تامین زمین و ساخت واحدهای مسکونی توسط نیروهای مسلح بسیار مفید و راهگشا دانست و با قدردانی از همه تلاش‌های صورت گرفته در این راستا، خواستار تداوم تلاش جهادی همه دست‌اندرکاران ساخت مسکن در نیروهای مسلح و دیگر بخش‌ها برای به سرانجام رسیدن نهضت ملی مسکن شد.

وی گفت: بالاترین مصرف در سبد زندگی به مسکن اختصاص دارد و سهم بسزایی دارد و تامین مسکن برای نیروهای مسلح می تواند آرامش رابرای آنان فراهم آورد. همت ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان محترم عالی با همکاری وزارت راه و شهرسازی و استانداری ها برای تامین مسکن قابل تقدیر است.  امروز خرسندیم که ۱۰ هزار واحد مسکونی  به نیروهای مسلح تحویل می‌شود. همچنین آغاز ۱۴ هزار واحد مسکونی را با نام شهید بزرگ ماه مبارک رمضان امیرالمومنین (ع) رقم می زنیم.

در این جلسه مهرداد بذرپاش، احمد وحیدی و امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزرای راه و شهرسازی، کشور و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار موسوی فرمانده کل ارتش، سردار سلامی فرمانده کل سپاه و سردار احمدرضا رادان فرمانده کل نیروی انتظامی نیز حضور داشتند.

سرلشکر موسوی: بیش از ۷۸هزار واحد مسکونی در دست ساخت داریم

امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش نیز در این جلسه با بیان اینکه ۵۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن در حال ساخت و اجرا است مطرح کرد: این تعداد در مرحله اعطای پروانه تا تحویل قرار دارد. همچنین ۲۳ هزار و پانصد واحد در حال راه اندازی است که جمع آن‌ها ۷۸ هزار واحد است که از این تعداد واحد ۶۴ هزار و ۴۰۰ واحد اراضی آن توسط خود ارتش تامین شده و ۱۳ هزار و ۶۰۰ واحد آن را وزارت راه و شهرسازی تامین کرده است. به دنبال این هستیم که خودمان را به تکمیل ۱۵۰ هزار واحد برسانیم در حال کار با وزارت راه و شهرسازی هستیم.

وی مهمترین موضوع چالشی در امر مسکن را موضوع منابع مالی برشمرد و بیان کرد: کار کنان نه آورده آنچنانی دارند و نه توان پرداخت اقساط، البته در ارتش هر کمکی می‌توانستیم انجام داده ایم ودر کنار آن هم بانک‌ها کمک می‌کنند. بانک سپه از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع و تسهیلات و ۶۰۰ میلیارد ال سی در اختیار ما قرار داده است، بانک تجارت نیز ۶۰۰ میلیارد الی سی تسهیلات در اختیار ما قرار داده ک امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم و هر طور هم که رییس جمهور تشخیص دهند کمک شود این کار بهتر از قبل پیش خواهد رفت.

فرمانده کل ارتش درباره توقف ساخت مسکن ارتش در کنار باغ گیاه شناسی افزود: در چیتگر ۱۶ هزار و پانصد واحد در حال ساخت داریم که به گفته مسئولین باغ گیاه شناسی معارض با این باغ شد، کار به مسایل قضایی رسید که همه مراجع قضایی حکم را به نفع بنیاد تعاون ارتش دادند حتی دیوان عالی کشور هم حکم را به نفع بنیاد تعاون ارتش داد.

سرلشکر موسوی ادامه داد:، اما به خاطر این که باغ گیاه شناسی یک ثروت ملی است ما حاضر شدیم که کمک کنیم و هر طور که می‌شود این مشکل را حل کنیم تا این ثروت ملی حفظ شود. بر همین اساس رییس جمهور آقای منصوری را مامور این کار کرد که چند جلسه در این مورد تشکیل شد و در نهایت در جلسات تکالیفی برای ارتش، شهرداری و وزارت جهاد کشاورزی مشخص شد که ارتش از همان روز به تکلیف خود عمل کرد یعنی کار را در آنجا متوقف کردیم قرار شد وزارت جهاد کشاورزی زمینی را در اختیار بنیاد تعاون ارتش قرار دهد و شهرداری جواز مجانی دهد که این مشکل حل شود.

سردارسلامی: در سپاه ۱۰۰ هزار نفر فاقد مسکن هستند

سردار سرلشکر پاسدار "حسین سلامی" فرمانده کل سپاه نیز در این جلسه گفت: اکثر کارکنان جوان سپاه فاقد مسکن هستند و این‌ها امروز در مناطق مرزی از شمال غرب کشور، جنوب غرب، جنوب شرق، شمال شرق، در حال حراست از امنیت ملی کشور در مرز‌ها هستند. بخش زیادی از آن‌ها داخل سایت‌های موشکی و پدافند هوایی سپاه آماده برای هر اقدامی هستند.

وی افزود: نیمی از کارکنان جوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز در هجرت زندگی می‌کنند یعنی دور از خانواده هستند؛ بنابراین مسکن برای این کارکنان علاوه بر این که آرامش خاطر را فراهم می‌کند و همچنین به صیانت خانواده‌ها کمک می‌کند باعث می‌شود بار فشار معیشتی از دوش آن‌ها برداشته شود. ما اینجا به مسکن فقط به عنوان یک بستری برای معیشت مطمئن نگاه نمی‌کنیم بلکه وسیله‌ای است برای این که آن‌ها بتوانند با اطمینان خاطر ماموریت‌های سخت خود را انجام دهند.

سردار سلامی ادامه داد: در مجموع در سپاه صد هزار نفر فاقد مسکن هستند که برنامه ریزی شده در مرحله اول برای ۴۸ هزار نفر از این کارکنان مسکن را تامین کنیم. از این ۴۸ هزار نفر ۹ هزار و صد واحد به افراد طی دو سال گذشته تحویل شده است. البته این برنامه ریزی مربوط به ۵ سال گذشته است.

فرمانده کل سپاه گفت: ۲۰ هزار و ۱۵۲ واحد در حال ساخت است که درصد‌های پیشرفت متفاوتی دارد. ساخت انفرادی ۷ هزار است که آن‌ها وام گرفته اند که خودشان یا بسازند یا بخرند. ۱۱ هزار نفر را هم در حال اخذ مجوز هستیم. با این حال برای ۵۲ هزار نفر کسری داریم که امیدواریم با اقداماتی که صورت بگیرد برای آن‌ها هم واحد مسکن پیش بینی کنیم. البته پیشنهاداتی داریم که اگر عملی شود خیلی کمک می‌کند. اول تامین زمین برای فاقدین مسکن است که یکی از مشکلات اساسی است، اگر کمکی برای تامین زمین و تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن سازمانی کمک شود که دراینجا ۵۰ هزار واحد را در در دستور کار قرار داده ایم برای این که سال به سال کارکنان جدیدی به ما اضافه می‌شوند و آن‌ها همچنان جزو کسانی هستند که نیازمند مسکن هستند.

سردار سلامی با بیان این که سود تسهیلات بانکی زیاد است گفت: با توجه به وضعیت پایین حقوق‌ها فشار مضاعفی را روی دوش کارکنان ما گذاشته است لذا درخواست کاهش سود تسهیلات بانکی را داریم و پیشنهاد ما این است که برای تامین تسهیلات بانکی حداقل به میزان ۵۰ درصد قیمت تمام شده یک واحد مسکونی تسهیلات داده شود و امیدواریم در بخش زیرساخت طرح‌ها از قبیل آب و برق وگاز و ساخت مساجد و مدارس هم کمک‌هایی صورت بگیرد که بتوانیم از عهده این نیاز واقعی و ضروری کارکنان بر بیاییم

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تظاهرات یهودیان حریدی برای فرار از خدمت نظامی
  • تظاهرات شهرک‌نشینان معترض ادامه دارد+فیلم
  • تظاهرات شهرک‌نشینان معترض ادامه دارد
  • سازمان ملل: سودان درگیر بزرگترین بحران آوارگان جهان است
  • وعده ارتش سودان برای واگذاری قدرت به غیرنظامیان
  • تظاهرات در پاریس علیه «خشونت پلیس» و «نژادپرستی سیستماتیک»
  • تظاهرات صهیونیست‌ها علیه کابینه نتانیاهو در تل‌آویو، قدس و حیفا
  • تظاهرات حامیان ملت فلسطین در سراسر جهان
  • ۸ کشته و ۹ زخمی در حمله نیروهای پشتیبانی سریع سودان
  • در جلسه شورای عالی مسکن چه گذشت؟ /۱۰ هزار واحد به نیرو‌های مسلح واگذار شد