Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  تهیه طرح‌های گسترش شبکه بهداشت و درمان کشور در دهه ۱۳۶۰ را می‌توان مهم‌ترین گام در راه استقرار شبکه بهداشت و درمان پس از پیروزی انقلا‌ب شکوهمند اسلا‌می‌دانست. واحدهای ارایه دهنده خدمات بهداشتی و درمان سرپایی در کشور شامل خانه بهداشت، مرکز بهداشتی و درمانی روستایی، مرکز بهداشتی و درمانی شهری، پایگاه بهداشت شهری، مرکز بهداشت شهرستان و استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران پس از انقلاب اسلامی به  جنگ بیماری های عفونی رفت

پیش از انقلاب اسلامی، بیماری های عفونی یکی از معضلات بسیار بزرگ ایران به شمار می آمد که سازمان بهداشت و درمان کشور به سختی با آن دست و پنجه نرم می کرد. با اجرای برنامه های واکسیناسیون در سرتاسر نقاط کشور، سازمان بهداشت و درمان در راستای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی گام برداشت. برای مثال، با اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال و پوشش 95 درصدی این واکسیناسیون که تا امروز حفظ شده، می توان به جرئت گفت کشور عملاً از این بیماری پاک شده است. مجموعه فعالیت های انجام شده در این زمینه، به کاهش تعداد مبتلایان به بیماری از 55 مورد در سال 1369، به صفر در سال های اخیر انجامیده است.

وقتی روستاییان حقی از سلامتی نداشتند

روستاهای ما از نظر استانداردهای بهداشتی، در گذشته دارای چه وضعیت اسفناکی بوده اند. اما هم اکنون 95 درصد روستاهای کشور به خدمات اولیه بهداشتی و درمانی دسترسی دارند. 90 درصد جمعیت روستایی به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند و 3/85 درصد خانواده های روستایی از شبکه عمومی آب آشامیدنی برخوردار هستند.

در همین راستا بعد از حدود سی و چند سال فعالیت شبکه بهداشتی کشور، بازطراحی آن با توجه به ساختار جمعیتی و تغییر سیمای بیماری‌ها، کلید خورد. به این ترتیب بسته خدمات سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی، مشاوره تغذیه، خدمات مراقبت‌های دهان و دندان و همچنین مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر وارد شبکه بهداشت شد.

همچنین تلاش شد شبکه بهداشت به شهرها و بویژه حاشیه شهرها وارد شود و در این راستا پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع خدمات سلامت طراحی و اجرایی شد و طبق آخرین آمار ارائه شده تا کنون حدود ۵هزار پایگاه سلامت و ۲هزار مرکز جامع خدمات سلامت راه‌اندازی شده است همچنین به اذعان مسوولان وزارت بهداشت تا کنون برای حدود ۶۵ تا ۷۰ میلیون ایرانی پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده و در همین قالب نیز خدمات زیادی ارایه شده است.

پیش از انقلاب خبری از بهداشت نبود

علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با بیان وضعیت اسفناک بهداشت پیش از انقلاب اسلامی گفت: ما پیش از انقلاب به دلیل نبود امکانات و بهداشت از وضعیتی بد بهداشتی رنج می بردیم و شمار بسیاری جان خود را به دلیل بیماری های واگیردار از دست می دادند.

وی افزود: آن زمان در سفر به برخی نقاط کشور، تعجب می کردیم که مردم چگونه زندگی می کنند از نظر ما در حوزه پزشکی بیماری های واگیردار بیداد می کرد  و کودکان بسیاری جان خود را به دلیل ابتلا به بیماری های واگیردار و اسهال ساده از دست می دادند.

وزير اسبق بهداشت ادامه داد:  بیمارستان ها مملو بود از مبتلایان به دیفتری، کزاز، سرخک و فلج اطفال و کودکان مثل برگ خزان از دنیا می رفتند.

پوشش ۹۸ درصدی اسلامی واکسیناسیون کشوری برای کودکان

وی گفت: پیش از انقلاب اسلامی واکسیناسیون کشوری برای کودکان انجام نمی‌شد و خبری از واکسن نبود در آن زمان فقط ۸ درصد فرزندان استادان واکسن می‌زدند، واکسن نبود و آن مواردی نیز که وجود داشت به دلیل اینکه سواد مردم بسیار پایین بود کسی واکسن به فرزندش نمی‌زند.

مرندی گفت: با یخچال نفتی و قاطر برای  انتقال واکسن ها کمک می گرفتیم اما در نهایت با تلاش های بسیاری که پس از انقلاب اسلامی انجام دادیم واکسیناسیون گسترش پیدا کرد و امروز به پوشش ۹۸ درصدی واکسیناسیون رسیده ایم که حتی در بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر ندارد.

وزیر اسبق بهداشت اظهار کرد: خوشبتانه به دلیل زحمات نیروهای بهداشتی بیماری های واگیردار در دوران جنگ شیوع پیدا نکرد و به قول جیمز برند که رئیس یونیسف و امریکایی بود،« تنها کشوری در دنیا که در دوران جنگ شاخص های بهداشتی بهبود پیدا کرد و مرگ و میر ناشی از بیماری های واگیر نداشتند، ایران است» افزون بر این رئیس فدراسیون آموزش پزشکی جهان درباره آموزش پزشکی ایران تعاریفی داشتند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: دارو و تجهیزات پزشکی نداشتیم و همه را وارد می کردیم و ارز بسیاری از کشور خارج می‌شد.

رشد  شاخص های قدی و وزنی کودکان ایرانی پس از انقلاب

زهرا عبداللهی رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت  با اشاره به روند دستاورد‌های تغذیه‌ای کشور  پس از انقلاب اسلامی گفت: در طول این سالها  رسالت و برنامه ریزی دفتر بهبود تغذیه در جهت بهبود تغذیه همه گروه‌های سنی بوده است.

وی ادامه داد: برنامه‌های حوزه ما پس از انقلاب اسلامی کاهش سوء تغذیه کودکان زیر ۵ سال بوده است؛ سال ۷۶ حدود ۱۶.۶ درصد کم وزنی بین کودکان زیر ۵ سال و ۲۰ درصد کوتاهی قد در این محدوده سنی داشته‌ایم. پس از ۲۰ سال با کمک بهورزان، کارشناسان و کارکنان بهداشت و درمان، سال ۹۶ کاهش زیادی در سوء تغذیه داشتیم و عدد فعلی برای کم وزنی کودکان زیر ۵ سال ۳.۸ درصد و عدد کوتاهی قد ۴.۶ درصد است که کاهش ۷۰ درصدی را در این ۲ مورد نشان می‌دهد.

عبداللهی کاهش ریزمغذی‌ها را یکی از دستاورد‌های تغذیه پس از انقلاب برشمرد و گفت: متاسفانه فقرآهن و کم خونی را در میان همه گروه‌های سنی داشته‌ایم که با کمک برنامه مکمل یاری و غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک و خدمات تغذیه‌ای شبکه بهداشت این کمبود را کاهش داده‌ایم.

رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت بیان کرد: در سال‌های اخیر به دنبال اجرای طرح تحول سلامت، کارشناسان تغذیه برای اولین بار در مراکز جامع تغذیه در حاشیه شهر‌ها و شهر‌ها مستقر شده و به‌صورت رایگان از خدمات تغذیه بهره‌مند شده‌اند. کارشناسان تغذیه در اولین سطح ارائه خدمت به مردم حضور پیدا کردند و اکنون ۱۲۰۰ کارشناس تغذیه در شبکه بهداشت فعالیت می‌کنند، همچنین گزارش‌های ارائه شده برای کنترل دیابت و فشارخون نشان دهنده این موضوع است که با توصیه‌ها و آموزش‌های صورت گرفته شاهد بهبودی ۶۰  درصدی این بیماری‌ها بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه تغذیه نقشی مهم در کنترل و پیشکیری از بیماری‌های غیرواگیر دارد، گفت: ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال اضافه وزن و چاقی دارند که خود عامل دیابت فشارخون و انواع سرطان‌هاست.

عبداللهی افزود: بازنگری قند و نمک و چربی محصولات غذایی یکی از اقدامات مهم صورت گرفته است؛ متاسفانه ایرانیان بیش از حد قند، نمک و چربی مصرف می‌کنند از این رو باید این موارد در محصولات غذایی کاهش پیدا می‌کرد. در حال حاضر با همکاری صنایع غذایی، سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد ۴۰ محصولی در بازار داریم که قند، نمک و چربی آن‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه کاهش میزان نمک نان یکی از مهمترین اقدامات در بهبود تغذیه مردم بود، اظهار کرد: ایرانیان به طور متوسط حدود ۳۱۰ تا ۳۲۰ گرم نان می‌خورند، میزان نمک نان‌ها ۲ تا ۲.۳ درصد بود، با بازنگری استاندارد‌ها میزان نمک در نان کمتر از یک درصد است که ۳ گرم آن از نان دریافت می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۷۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان فقدان مهارتهای خود مراقبتی در بیماران قلبی و بستری شدن مکرر آنها از چالش های مهم است که ریشه در اجرای برنامه خودمراقبتی نادرست و کافی نبودن آموزش به این بیماران دارد.

آموزش خود مراقبتی، انسانها را به سمت حفظ، نگهداری و ارتقای سلامت سوق می دهد و می تواندباعث مقابله ی بهتر افراد با اثرات بیماری گردد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مواظب این موجود خطرناک باشید!
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  • هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم
  • ایرلند: ۱۰۰ درصد فلسطینیان غزه با شبح قحطی مواجه هستند
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی