Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-16@15:49:21 GMT

جزییات تولید بنزین در ایران طی ۴۰ سال

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۱۷۷۷۷

به گزارش ایسنا، بررسی آمارها نشان می‌دهد متوسط تولید بنزین در سال ۱۳۵۷، ۱۴.۴ میلیون لیتر در روز بوده است که درنتیجه راه‌اندازی واحدهای پالایشی جدید و بهینه‌سازی واحدهای پالایشی قدیمی در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تولید بنزین موتور در آبان‌ماه ۱۳۹۷ به ۹۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

هم‌چنین بر اساس آخرین آمار تولید بنزین در ایران، با به مدار آمدن فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مرز 105 میلیون لیتر در روز رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا صادق آبادی - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی - نیز در آخرین نشست خبری خود ضمن این‌که اعلام کرد واردات بنزین از مهرماه متوقف شده است، از پیش‌بینی صادرات بنزین ایران خبر داد.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که با وجود توقف واردات بنزین، اصلاح الگوی مصرف امری ضروری است، زیرا به اعتقاد کارشناسان، اگر این اتفاق صورت نگیرد، ایران دوباره به واردکننده بنزین تبدیل می‌شود. فاصله تولید و مصرف نفت گاز در کشور،   ۱۵تا ۲۰میلیون لیتر است و البته میزان مصرف در نفت گاز به اندازه بنزین نیست.

درباره تبعات افزایش مصرف بنزین در ایران هم این نکته قابل توجه است که اگر این روند مصرف ادامه پیدا کند، در افق ۱۴۱۲، تفاوت مصرف و تولید بنزین در ایران، به ۱۹۰ میلیون لیتر خواهد رسید. یعنی کمبود بنزین روزانه ۱۹۰میلیون لیتر خواهد بود.

مقایسه شاخص‌های بخش گاز و گازرسانی در سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۹۶

اما متوسط تولید گاز طبیعی کشور در سال ۱۳۵۷، ۱۱۰ میلیون مترمکعب در روز بود که این میزان در سال ۱۳۹۶ به ۸۴۶ میلیون مترمکعب در روز رسید. هم‌چنین متوسط تولید میعانات گازی در سال ۱۳۵۷، ۱۰۰۰ بشکه در روز بود که این میزان در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

هم‌چنین تولید گاز طبیعی از میدان گازی پارس‌جنوبی که بزرگ‌ترین میدان گازی جهان بوده و بین ایران و قطر مشترک است، از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و در سال ۱۳۹۶، تولید ایران از این میدان با کشور قطر برابر شد. از سوی دیگر تزریق گاز به میادین نفتی در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم افزایش بیش از ۳۰ برابری داشته است.

اما مجموع خطوط انتقال گاز طبیعی ایران، در سال ۱۳۵۷، ۲۹۰۰ کیلومتر بود که در سال ۱۳۹۶ به ۳۹ هزار کیلومتر رسید. از سوی دیگر، مجموع شبکه گازرسانی ایران، در سال ۱۳۵۷، ۲.۱ هزار کیلومتر بود که در انتهای مهرماه سال ۱۳۹۷ به ۳۴۳ هزار کیلومتر رسید. طبق آمار، در سال ۱۳۵۷، پنج شهر و یک روستا گازرسانی شده بود که این میزان در انتهای مهرماه ۱۳۹۷ به ترتیب ۱۱۳۳ شهر و ۲۷ هزار و هفت روستا رسیده است.

هم‌چنین تعداد مشترکین گاز طبیعی در سال ۱۳۵۷، ۴۶.۵ هزار مشترک بوده که این میزان در انتهای مهرماه سال ۱۳۹۷ به ۲۲ هزار و ۹۰۷ مشترک رسیده است. هم‌چنین در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی ۲۴۲۶ جایگاه سی ان جی احداث شده است.

شاخص‌های پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی

از سوی دیگر، تولید پنج فرآورده نفتی اصلی (بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع) در سال ۱۳۵۷، ۱۰۰ میلیون لیتر در روز بوده که این میزان در سال ۱۳۹۶ به روزانه ۲۵۲ میلیون لیتر رسید. متوسط تولید بنزین موتور در ایران در سال ۱۳۵۷، ۱۴.۴ میلیون لیتر در روز بوده که این میزان در آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ به ۹۵ میلیون لیتر در روز رسیده است. متوسط تولید گازوییل نیز که در سال ۱۳۵۷، ۲۵ میلیون لیتر در روز بوده، در آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

مقایسه شاخص‌های بخش پتروشیمی در سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۹۶

ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۵۷، ۱.۶ میلیون تن بوده که این میزان در سال ۱۳۹۶ به ۶۴ میلیون تن رسیده است. هم‌چنین مجموع فروش محصولات پتروشیمی چه در بازار داخل و چه در بازار خارج در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۳۳ برابر افزایش داشته است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۷۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان جدید حراج شمش طلا اعلام شد + جزییات

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز مبادله ایران، بر اساس شیوه نامه نحوه برگزاری حراج حضوری شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مورخ ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲، هجدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد سه شنبه (۲۸ فروردین)، برگزار می‌شود.

زمان جلسه حراج از ساعت ۱۲ تا ۱۶ بعداز ظهر است و وجه‌الضمان مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال) به ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است. متقاضی خرید می‌تواند تا ساعت ۲۴ روز دوشنبه مورخ (۲۷ فروردین) مبلغ وجه‌الضمان را پرداخت کند. گفتنی است، مبلغ وجه‌الضمان باید به حساب واسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مشروط به تأیید واریز وجه از سوی این مرکز واریز شود.

قابل ذکر است؛ «فروشندگان عمده شمش طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر»، «تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر»، «خرده فروشان طلای آب شده دارای پروانه کسب مجاز و معتبر» و «بانک عامل با تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» می‌توانند متقاضیان خرید شمش طلای مرکز مبادله ایران باشد.

کد خبر 6078197 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • کارت سوختی که ۲ روزه تولید و ۲ ماهه دست مردم می رسد!
  • متقاضیان کارت سوخت بخوانند | زمان تحویل کارت سوخت کوتاه شد
  • ساخت دومین پالایشگاه تولید پلاسما با ظرفیت ۴۰۰ هزار لیتر
  • در دیدار سال ۱۳۵۷، فرح با آیت‌الله خویی رهبر شیعیان عراق چه گذشت؟
  • تعطیلات عید فطر مصرف بنزین در خراسان رضوی را افزایش داد
  • زمان جدید حراج شمش طلا اعلام شد + جزییات
  • تعطیلات عید فطر مصرف بنزین در خراسان رضوی را ۲ درصد افزایش داد
  • افزایش ۴۰ درصدی مصرف بنزین در ۳ سال گذشته
  • صرفه جویی ۱۰۷ میلیون لیتر بنزین با مصرف سی ان جی در خراسان شمالی
  • افزایش40 درصدی مصرف بنزین در 3 سال گذشته/ مصرف به ۱.۴ لیتر در روز بر نفر رسیده است