Web Analytics Made Easy - Statcounter

درخواست ۳۰۰۰ فعال ضدجنگ از اروپا درباره نشست ضدایرانی، جزئیات تازه از سازوکار ویژه مالی اروپا برای ایران، تحریم نشست ضدایرانی «ورشو» از سوی موگرینی، واکنش ماکرون به کشته شدن نظامیان آمریکایی در سوریه و آغاز نشست‌های طرفین بحران یمن در اردن از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به واکنش ترامپ به پرتاب ماهواره ایرانی نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه به پرتاب ماهواره‌بر ایرانی به فضا واکنش نشان داد و مانند دیگر مقام‌های دولتش برنامه فضایی ایران را برنامه‌ای در راستای ساخت موشک‌های قاره‌پیما توصیف کرد.

وی که در مراسم رونمایی از سند بازنگری دفاع موشکی در ساختمان وزارت دفاع آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: «سه‌شنبه‌ای که گذشت، رژیم ایران یک ماهواره‌بر به فضا پرتاب کرد، که شکست خورد. اگر [این پرتاب] شکست نمی‌خورد، اطلاعات مهمی در اختیار ایران قرار می‌داد، که می‌توانستند از آن برای دنبال کردن توانمندی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما استفاده کنند. توانمندی رسیدن به ایالات متحده، که البته اتفاق نخواهد افتاد.»

وی افزود: «آنچه از زمانی که من به ریاست‌جمهوری رسیده‌ام با ایران انجام داده‌ایم، واقعا معجزه‌آسا است. من به آن توافق هسته‌ای وحشتناک و ضعیف پایان دادم. و به شما می‌گویم که ایران امروز کشوری بسیار متفاوت از آن چیزی است که دو سال پیش بود. این همان [کشور] نیست و همان نخواهد بود. من معتقدم که آن‌ها می‌خواهند گفت‌وگو کنند.»

پیش از این «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در ادعایی که به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز» جامعه نظامی و اطلاعاتی آمریکا آن را نادرست می‌دانند، مدعی شده بود که ایران تلاش می‌کند در پوشش برنامه فضایی، به سمت فناوری ساخت موشک‌های قاره‌پیما حرکت کند.

در سندی که ترامپ امروز رونمایی کرد، بر خلاف معاهدات بین‌المللی که بر لزوم ممانعت از نظامی شدن فضا تأکید دارند، آمریکا رسما اعلام کرد که قصد دارد در فضا سامانه‌های «دفاع موشکی» مستقر کند. ترامپ در سخنرانی‌اش گفت این سامانه‌ها علاوه بر دفاع، قابلیت‌های تهاجمی نیز خواهند داشت.

وی علاوه بر این، از برنامه پنتاگون برای استقرار چندین سامانه دفاع موشکی خشکی و دریاپایه در سرتاسر آمریکا خبر داد و گفت این سامانه‌ها باید شلیک موشک به سمت آمریکا را در هر زمان و از هر مکانی که رخ دهند، رصد کرده و با آن‌ها مقابله کنند.

در سند بازنگری دفاع موشکی آمریکا برنامه موشکی چین و روسیه مهم‌ترین تهدیدات پیش روی آمریکا توصیف شده و از برنامه موشکی ایران و کره شمالی هم به عنوان «نگرانی‌های قابل توجه» یاد شده است.

درخواست ۳۰۰۰ فعال ضدجنگ از اروپا درباره نشست ضدایرانی

جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی آمریکا برای مقابله با کمپین ایران‌هراسی به رهبری واشنگتن، طوماری را در وبگاه گروه غیردولتی و ضد جنگ «کُدپینک» به‌راه انداخته و از کشورهای اروپایی خواستند که به کارزار «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا علیه تهران نپیوندند.

در این مطالبه که تاکنون حدود سه هزار امضا جمع‌آوری کرده، با تاکید بر عبارت «صلح با ایران» از کشورهای اروپایی خواسته شده که نشست ضد ایرانی آمریکا را که قرار است ۲۴ و ۲۵ بهمن در لهستان (۱۳ و ۱۴ فوریه) برگزار شود، تحریم کنند.

در متن توضیحی این طومار آمده است: «هدف از این کنفرانس، مهیا کردن زمینه برای درگیری غیرضروری با ایران است. به‌جای نشستی برای مقابله با ایران، ما از جهان می‌خواهیم که به ایالات متحده برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران فشار بیاورد… و تحریم‌های مخرب علیه ایران را مرتفع کند».

جمعی از فعالان سیاسی، دانشگاهی و اجتماعی سرشناس آمریکایی که این طومار را امضا کرده‌اند، در نامه‌ای به اتحادیه اروپا اعلام کردند: «ما از شما می‌خواهیم که در این نشست شرکت نکنید و در عوض، نشست دیگری را با تمام کشورهای منطقه از جمله ایران، میزبانی کنید».

این طومار با تاکید بر اینکه نشست لهستان، بخشی از کمپین آمریکا علیه ایران، در ادامه خروج از توافق هسته‌ای و بازگراندن تحریم‌ها است، می‌گوید: «گام بزرگ به سمت صلح و ثبات در خاورمیانه، همان توافق هسته‌ای ایران بود… که از سوی شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا به تایید رسید... این خروج دولت [دونالد] ترامپ از توافق (هسته‌ای) و افزایش خصومت‌ها علیه ایران است که بر بی‌ثباتی منطقه افزوده و اکنون نیز تهدید می‌کنند که می‌خواهند نبرد فاجعه‌بار دیگری را در خاورمیانه شروع کنند».

فعالان آمریکایی حاضر در این مطالبه ضمن اشاره به دمیدن کاخ سفید در شعله‌های جنگ، خطاب به کشورهای اروپایی تاکید کردند که با توجه به اینکه هنوز آنها در توافق هسته‌ای ایران حضور دارند و می‌خواهند روابط خود با تهران را بهبود بخشند، مشارکت در چنین نشست خصمانه‌ای علیه تهران معنا ندارد بلکه عدم‌حضور آنها است که می‌تواند پیام مهمی را به دیگر کشورها برای تبعیت از آنها ارسال کند.

از لیست بلند امضاکنندگان سرشناس این طومار می‌توان به «میدئا بنجامین» مدیر جنبش کُدپینک، «دیوید هارتسو» رئیس انجمن حافظان صلح، «بیل فلچر» رئیس پیشین انجمن فراآمیکا، «آن رایت» سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا و از مخالفان سرشناس جنگ با عراق، «ربکا ویلکومرسان» مدیرعامل سازمان صدای یهود برای صلح، «جوزف کارل گرسون» رئیس پویش خلع‌سلاح صلح‌آمیز و امنیت مشترک، «کوین مارتین» رئیس سازمان اقدام صلح و «آلفرد ماردر» رئیس شورای صلح آمریکا اشاره کرد.

جزئیات تازه از سازوکار ویژه مالی اروپا برای ایران

با گذشت ماه‌ها از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، کشورهای اروپایی همچنان این وعده را تکرار می‌کنند که قصد دارند با ایجاد یک کانال ویژه پرداخت، تجارت با ایران را با وجود تحریم‌های یکجانبه آمریکا، تسهیل کنند.

در موردی تازه از گمانه‌زنی‌ها در مورد این کانال ویژه مالی، «لارنس نورمن» خبرنگار نشریه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از منابع آگاه جزئیاتی در این مورد منتشر کرده و نوشته است که انتظار می‌رود که این کانال ظرف ۲ تا ۳ هفته آینده ثبت شود.

وی نوشته است که این ساز و کار «در فرانسه ثبت می‌شود و مدیر آن نیز یک بانکدار ارشد آلمانی خواهد بود. انتظار می‌رود که بریتانیا نیز به عنوان سهامدار [به این ساز و کار] بپیوندد.»

به گفته نورمن، چندین کشور ابراز امیدواری کرده‌اند که شرکت‌های داخلی آن‌ها به این ساز و کار پیوسته و با ایران تجارت کنند.

وی همچنین نوشته است بر خلاف آنچه که پیشتر برنامه‌ریزی شده بود، در نشست دوشنبه هفته آینده وزیران خارجه اتحادیه اروپا تصمیمی در مورد ایران و کانال پرداخت اتخاذ نمی‌شود و احتمالاً این تصمیم در یک نشست غیروزارتی در هفته‌های آینده گرفته خواهد شد.

ساز و کار ویژه مالی (SPV) راهکاری است که از سوی اروپایی‌ها با هدف مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران پیشنهاد شده است. در این ساز و کار، قرار است یک شرکت در اروپا راه‌اندازی شود که وظیفه آن تسویه حساب‌های شرکت‌های بدهکار و بستانکار همکار با ایران است. در این ساز و کار، شرکت‌های طلبکار از ایران، پول خود را از شرکت‌های بدهکار به ایران دریافت می‌کنند.

تحریم نشست ضدایرانی «ورشو» از سوی موگرینی 

نشریه «وال‌استریت ژورنال» روز پنج‌شنبه از عدم شرکت «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی که قرار است ماه آینده علیه ایران در لهستان برگزار شود، خبر داد.

خبرنگار این نشریه این خبر را به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا منتشر کرده و نوشته است که در مورد مشارکت وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا هم «ابهام زیادی» وجود دارد.

واکنش ماکرون به کشته شدن نظامیان آمریکایی در سوریه

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه گفت که کشته شدن نظامیان آمریکایی در سوریه ثابت می کند که نبرد نابودی داعش هنوز به پایان نرسیده است.

روز گذشته در پی انفجار شهر منبج سوریه دستکم 20 تن کشته شدند که 5  نظامی آمریکایی در بین آنها بودند.

انفجار دیروز با یک خودروی بمب‌گذاری صورت گرفت و گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت. 

شهر منبج در شمال استان حلب و در نزدیکی مرزک ترکیه واقع شده است. ساکنین این شهر را کردها و عرب‌ها تشکیل می‌دهند. این شهر در مرداد سال 95 به دست یگان‌های مدافع خلق (YPG) از اشغال داعش خارج شد.

آغاز نشست‌های طرفین بحران یمن در اردن

اولین مذاکرات دوجانبه بین طرفین درگیری در یمن روز پنج‌شنبه تحت نظارت سازمان ملل و مشارکت صلیب سرخ برای بررسی تبادل اسیران در امان اردن برگزار شد.

در پی توافقنامه استکهلم دو طرف درگیری در یمن توافقاتی درباره آتش‌بس در الحدیده در غرب یمن و تبادل اسیران داشتند اما دولت مستعفی یمن و دولت صنعا با انجام دیدارهای مشترک درباره استقرار مجدد نیروها در الحدیده یمن مخالفت کرده‌اند، در حالی که مذاکرات درباره تبادل اسیران که در اردن آغاز به کار کرده اجازه بررسی آزادی هزاران اسیر را در قالب تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران یمن را می‌دهد.

براساس گزارش روسیا الیوم، نمایندگان سازمان ملل روز چهارشنبه مذاکرات متعدد و جداگانه‌ای را با دو هیئت دولت مستعفی و دولت تحت حمایت انصارالله برای باز کردن افق‌هایی برای حل بحران برگزار کردند.

دفتر مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن نسبت به مذاکرات امان خرسندی محتاطانه‌ای داشته و امیدوار است نشست مثبت جلو برود. نمایندگان دو طرف بحران نیز معتقدند، این نشست‌ها با هدف ارائه گزارشی واقعی از سرنوشت اسیران و مفقودان است و نهایتا به اجرای توافقنامه تبادل اسیران می‌رسد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران برجام تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۸۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال رفع فیلتر گوگل‌پلی/رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید

وزیر ارتباطات گفت: امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم رویدادهای فضایی متعددتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم و ظرف یکی-دو ماه آینده شاهد رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید خواهیم بود. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: بیش از هفت میلیون خانوار در کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند و هدف‌گذاری کردیم امسال در این زمینه به 14 میلیون خانوار برسیم.

وی افزود: هم‌چنین امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم رویدادهای فضایی متعددتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم و ظرف یکی-دو ماه آینده شاهد رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید خواهیم بود.

زارع پور گفت: برای بار سوم رفع فیلتر گوگل پلی را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم و امیدوارم در جلسه آتی، بررسی شده و رفع فیلتر صورت بگیرد.

خبر در حال تکمیل است...

 

دیگر خبرها

  • احتمال رفع فیلتر گوگل‌پلی/رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن
  • درخواست توقف کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
  • تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته
  • نشست اتحادیه عرب درباره مسئله غزه و فلسطین
  • واکنش تایوان به تخصیص بسته کمک‌های مالی جدید آمریکا
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • تصمیم ضدایرانی اتحادیه اروپا برای خشنودی صهیونیست‌ها
  • اروپا ایران را در پی حمله به اسرائیل تحریم می کند؟ | اقدام اتحادیه اروپا علیه تولید و صادرات پهپادها و موشکی‌های ایرانی