Web Analytics Made Easy - Statcounter

خودکفایی در محصولات کشاورزی و افزایش تولیدات آنها به ویژه محصولات دارای مزیت صادراتی یکی از اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی و همچنین اسنادبالادستی کشور است. یکی از الزامات مهم تحقق این هدف افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و به خصوص در بخش آب است.

دولت تدبیر و امید در پنج سال گذشته به این مساله توجه داشته است و با حمایت های مالی و پرداخت وام های بلاعوض به کشاورزان تجهیز اراضی به سامانه های نوین آبیاری را در دستور کار قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بررسی ها نشان می دهد این اقدامات نتیجه بخش بوده است.  باوجود خشکسالی کشور در سال گذشته، تولید محصولات کشاورزی امسال افزایش یافته  و بخش مهمی از آن  حاصل سرمایه گذاری دولت در اجرای طرح های آب و خاک بوده است.

 بهره وری آب در دولت تدبیر و امید سالانه ۶ درصد افزایش یافته است  و این مساله افزایش تولید را به همراه داشته است. 

 در سال ۹۲ به ازای هر مترمکعب آب حدود ۹۲۰ گرم محصول تولید می شد این در حالی است که این  میزان در حال حاضر با ۴۰۰ گرم افزایش به ۱۳۲۰ گرم به ازای مصرف هر متر مکعب رسیده است.

 

یکی از روش های بهره وری آب توسعه سامانه های نوین آبیاری است.  با حمایت های دولت و پرداخت بلاعوض ۸۵ درصد از هزینه های اجرای سامانه های نوین آبیاری، سطح اراضی تجهیز شده به این سامانه ها از یک میلیون ۲۹۰ هزار هکتار در سال ۱۳۹۲ به یک میلیون و ۸۲۴ هزار هکتار رسیده است و  بر اساس برنامه تا پایان سال ۹۷ سطح اراضی تجهیز شده به سامانه های نوین آبیاری به دو میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

 

 

اقدامات انجام یافته در زمینه آبیاری نوین

 

براساس ماده ۶۱ قانون برنامه ششم توسعه با اجرای مجموعه عملیات و استفاده از منابعی که از طرف دولت اختصاص یافت، بازدهی آبیاری کشاورزی افزایش یافته است.  در سال ۹۶  این رقم به میزان ۰.۴۴درصد ارتقا یافته است. اقدامات انجام یافته در زمینه آبیاری نوین شامل توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در سطح ۱۸۰ هزار و ۴۱۴ هکتار، احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در سطح ۱۵۶ هزار و ۵۲۳ هکتار، اجرای عملیات آب و خاک در عرصه تشکل‌ها در سطح ۵۷۰۰ هکتار، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری و خشکه‌زار در سطح ۳۸ هزار هکتار، تجهیز و نوسازی اراضی سنتی در سطح ۶۲۸۷ هکتار، زهکشی زمینی در سطح ۱۵ هزار ۵۰ هکتار، بازسازی و نوسازی قنوات به طول ۵۷۳ کیلومتر، عملیات انتقال با لوله ۲۸۰کیلومتر، اجرای طرح‌های کوچک تامین آب به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب و احداث جاده‌های دسترسی بین مزارع به طول ۲۴۹ کیلومتر بوده است.

 

 

افزایش ظرفیت تولید در مزارع

 

سازمان برنامه و بودجه گزارش داده که اقدامات صورت گرفته توسط معاونت زراعت در سال ۹۶ شامل عملیات کشاورزی حفاظتی در سطح ۱۷۰ هزار هکتار، کشت نشایی در سطح ۲۰۱ هزار و ۲۵۰ هکتار و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ارقام مقاوم به خشکی و ارقام جدید داخلی و وارداتی برای افزایش ظرفیت تولید در مزارع انجام یافته است.

 

همچنین در خصوص خوداتکایی در تولید بذر، میزان تولید ارقام مختلف بذر در این سال معادل ۵۸۷ هزار و ۴۷۷ تن است. در خصوص افزایش ضریب مکانیزاسیون و ماشینی کردن مبلغ ۹۳۸۱ میلیارد ریال تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی جذب و ۱۰ هزار و ۲۸۶ دستگاه انواع تراکتور و کمباین و حدود ۱۴ هزار و ۳۶۰ دستگاه ادوات و تجهیزات کشاورزی تامین شده است که همه اینها باعث افزایش ضریب مکانیزاسیون به میزان ۱۱ صدم درصد اسب بخار در هکتار شده است.

 

 سرمایه گذاری بی سابقه برای افزایش بهره وری آب در مزرعه

 

  محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی دوشنبه ۱۷ دی ماه در جلسه دیدار رئیس جمهوری با مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی سرمایه گذاری دولت های یازدهم و دوازدهم در افزایش بهره وری آب در مزرعه در طول تاریخ کشاورزی کشور را بی سابقه  عنوان کرد و با اشاره به افزایش تولیدات کشاورزی در سال جاری گفت: یکی از مهمترین دلایل آن حاصل سرمایه گذاری در اجرای طرح های آب و خاک بوده است.

 

رییس جمهوری نیز در این جلسه  با بیان اینکه اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در زمینه بهره وری آب مورد حمایت دولت است ،گفت:  باید برای کاهش مصرف آب تلاش کنیم و در زمینه آب کشاورزی نیز با استفاده از سیستم ها آبیاری قطره ای و کشت گلخانه ای، هم کیفیت تولید محصولات و هم میزان تولید را افزایش دهیم.

 

اسماعیل اسفندیاری‌پور، مجری طرح گندم هم با اشاره به افزایش تولید گندم در کشور گفت: میانگین بارندگی سه سال ۹۰ تا ۹۲ در کشور ۲۱۹ میلی‌متر و میانگین پنج ساله تا سال جاری ۲۰۸ میلی‌متر یعنی ۵ درصد کاهش بارندگی رخ داده است، اما با اجرای روش‌های نوین، تولید گندم ۴۰ درصد بیشتر شده است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۸۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای شبکه آبیاری تا پایان سال در۶۰ هزارهکتار اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۶۰ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی استان زیر پوشش شبکه آبیاری قرار گرفته که تا پایان امسال باید به پایان برسد.

خسرو شهبازی افزود: از محل منابع صندوق توسعه ملی ۱۵ هزارمیلیارد ریال برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار اختصاص یافته است که مراحل اجرایی آن تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

شهبازی اظهارکرد: ۵۰ درصد اراضی کشاورزی استان در حوضه دریاچه ارومیه و مابقی هم خارج ازحوضه و رودخانه ارس قرار دارد که زیر پوشش شبکه آبیاری قرارخواهد گرفت.

وی گفت: طبق طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور که مصوبه دولت در سال ۱۳۹۳ است، باید در مجموع ۴۰۲ هزار هکتار از اراضی کل کشور زیر پوشش شبکه آبیاری قرارگیردکه این طرح درآذربایجان‌غربی در ۶۱ هزار و ۵۷۰ هکتار اجرا می‌شود.

شهبازی، با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرح ایجاد اشتغال و استقرار کشاورزان در منطقه است، افزود: جلوگیری از مهاجرت، تثبیت جمعیت و حفاظت از منابع آب و خاک و افزایش بهره وری و توسعه پایدار از اهداف این طرح به شمار می رود.

وی گفت: افزایش سطح زیر کشت محصولات باغی و زراعی، ایجاد زیرساخت برای تأسیس گلخانه‌ها، ایجاد نظام بهره برداری مناسب و پایدار و در نهایت امنیت غذایی کشور از دیگر اهداف این طرح است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در راستای استفاده مناسب و بهینه از منابع آبی کشورتجهیز کردن اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری به عنوان راهکاری مؤثر و کارآمد برای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و افزایش بهره وری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است.

دیگر خبرها

  • اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد
  • اجرای شبکه آبیاری تا پایان سال در۶۰ هزارهکتار اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • چه فناوری‌های نوینی در صنعت کشاورزی به کار گرفته می‌شود؟
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • افزایش ۳۵ درصدی بهره وری آب در سطح مزرعه با سامانه آبیاری قطره‌ای
  • مبارزه به موقع با آفات تولید محصول را افزایش می‌دهد
  • ۳۰۰ هزار هکتار از توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با مشارکت مردم انجام شد
  • توسعه طرح سامانه‌های نوین آبیاری
  • توسعه طرح سامانه‌های نوین آبیاری، مردمی‌ترین طرح وزارت جهادکشاورزی