Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه 98 در هفته جاری، مصوبات مهمی در حوزه های مختلف از جمله عرضه نفت در بورس، تهاتر بدهی دولت با نفت و .... داشت ولی قطعا مهمترین مصوبات این کمیسیون در حوزه مالیاتی، دو مصوبه درباره مالیات پزشکان بود که گام مهمی در راستای مبارزه با فرار مالیاتی پزشکان، جبران کسری بودجه کشور در سال آینده و تامین منابع پایدار برای بخش سلامت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود، لابی پزشکان به شدت در حال تلاش برای حذف این دو مصوبه از لیست مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس هستند. در این گزارش، در ابتدا نگاهی به متن این مصوبات می اندازیم و سپس به سراغ بررسی اهمیت مالیات پزشکان و سایر موضوعات مرتبط می رویم. 

*مصوبات مهم کمیسیون تلفیق درباره مالیات پزشکان

براساس اظهارات محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98، متن دو مصوبه مهم این کمیسیون درباره مالیات پزشکان عبارتست از:

مصوبه اول: مقرر شد تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، دامپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، نظام پزشکی یا نظام دامپزشکی صادر می شود موظف هستند از پایانه های فروشگاهی استفاده کنند.

مصوبه دوم: مقرر شد تمامی مراکز درمانی که صورت حساب بیمار را صادر می کنند 10 درصد از مبلغ دستمزد پزشک را مستقیما به حساب سازمان امور مالیاتی بابت علی الحساب مالیات آن پزشک واریز کنند.

در واقع، براساس مصوبه اول پزشکان ملزم به استفاده از پایانه های فروشگاهی یا همان دستگاه پوز (کارتخوان) در مطب خواهند شد و براساس مصوبه دوم مالیات علی الحساب 10 درصدی از درآمد پزشکان در مراکز درمانی برداشته می شود. نکته کلیدی هر دو مصوبه کمیسیون تلفیق این است که موجب شفافیت درآمد پزشکان می شود و جلوی فرار مالیاتی گسترده آنها را می گیرد.

*افزایش حداقل حدود 6500 میلیارد تومانی بودجه با جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان

جلوگیری از فرار مالیاتی برخی مشاغل مانند پزشکان، یکی از مهمترین پیشنهادهای بسیاری از کارشناسان و مراکز پژوهشی از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس برای افزایش منابع بودجه و در نتیجه، جبران کسری بودجه در سال آینده است. در حالی براساس اظهارات مسئولان سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات پرداختی توسط پزشکان در سال گذشته، حدود 150 میلیارد تومان بوده است که براساس گزارش شماره 16219 مرکز پژوهش های مجلس درباره لایحه بودجه 98 که اوایل دی ماه منتشر شد، مقدار واقعی مالیات پزشکان در سال حداقل حدود 6700 میلیارد تومان تخمین زده می شود. به عبارت دیگر، میزان فرار مالیاتی پزشکان حداقل حدود 6500 میلیارد تومان است. البته برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس مانند احمد امیرآبادی عضو کمیسیون تلفیق مجلس اعتقاد دارند میزان فرار مالیاتی پزشکان حداقل حدود 8000 میلیارد تومان است. در واقع، در صورت جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان حداقل حدود 6500 تا 8000 میلیارد تومان به درآمدهای کشور اضافه می شود و شرط لازم برای تحقق این امر، شفافیت درآمد پزشکان با اجرای مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس است.

*ایجاد منابع پایدار برای بخش سلامت با جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان

از طرف دیگر، یکی از مهمترین مشکلات بخش سلامت در سال های اخیر، عدم وجود منابع پایدار برای تامین بودجه این بخش است. کارشناسان اعتقاد دارند می توان با تخصیص کل یا بخش زیادی از درآمد محقق شده از محل مالیات پزشکان به بخش سلامت، منابع پایداری برای این بخش ایجاد کرد و این مشکل مهم را تا حدودی برطرف کرد. اخیرا نظرسنجی از مردم تهران درباره همین موضوع صورت گرفته است که نشان می دهد ۸۱ درصد مردم با تامین هزینه های طرح تحول سلامت از منبع مالیات پزشکان موافقند.

*فرار مالیاتی گسترده پزشکان چه زمانی رسانه ای شد؟

به گزارش فارس، تابستان امسال فرار مالیاتی گسترده پزشکان و عدم استفاده آنها از دستگاه کارتخوان توسط برخی کارشناسان رسانه ای شد و ایجاد کمپین هایی در فضای مجازی را به دنبال داشت. سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر مستعفی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به این موضوع در برنامه گفتگوی ویژه خبری در تاریخ 2 شهریورماه، با تاکید بر اینکه از عدم وجود دستگاه کارتخوان در مطب برخی پزشکان دفاع نمی کنم، به ابزارهای مختلف سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات اشاره کرده و گفت: «هم می‌توانید نگذارید خارج بروند، هم می‌توانید مطب را ببندید و زندان بفرستید». قاضی زاده هاشمی با خطاب قرار دادن مسئولان سازمان مالیاتی که چرا نرفتید مالیات بگیرید؟، اظهار داشت: «مگر سازمان نظام پزشکی به شما گفته مالیات نگیر؟! مگر پزشک گفته مالیات نگیر؟! اگر گفته باشد هم بیخود کرده است؛ همه مردم مالیات می‌دهند آنها هم باید بدهند. برخی نور چشمی‌ها در کشور هستند که در کشور مالیات نمی‌دهند، همه دوست دارند از مالیات فرار کنند». 

*فعال شدن لابی پزشکان برای حذف مصوبه مهم مالیاتی کمیسیون تلفیق مجلس

به گزارش فارس، همانطور که انتظار می رفت، این مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس با مخالفت گروهی از پزشکان که حاضر به پرداخت مالیات واقعی درآمدهای خود نیستند، مواجه شد، همان پزشکانی که حاضر به نصب پایانه‌های فروشگاهی یا همان دستگاه پوز (کارتخوان) در مطب های خود نیستند.

اخبار رسیده حاکی از آن است که لابی پزشکان فعال شده اند که جلوی اقدامات مهم کمیسیون تلفیق مجلس درباره مالیات پزشکان را بگیرند و در همین راستا، جلساتی با برخی از اعضای هیئت رئیسه مجلس و هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس برگزار کرده اند و قصد دارند مجددا این دو مصوبه مهم در کمیسیون تلفیق به رای گذاشته شود تا این مصوبات حذف شود و به صحن علنی مجلس نرسد.

حال باید دید کمیسیون تلفیق مجلس تسلیم لابی پزشکان خواهد شد و با حذف این مصوباتش موافقت می کند یا جلوی این فشارها می ایستد و این مصوبات را راهی صحن علنی مجلس خواهد کرد؟

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۸۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر منصور آریا به تور مالیات افتاد | ۶۵ هزار متر زمین در تهران به تملک دولت درآمد

به گزارش همشهری آنلاین پس از حدود ۱۳ سال از تشکیل پرونده مه‌آفرید خسروی ملقب به امیرمنصور آریا به اتهامات متعدد از جمله اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی بانک صادرات، تسهیلات ۴۰۰ میلیارد تومانی بانک ملی، زمین‌خواری در کیش و دیگر اتهامات، سرانجام پرونده مالیاتی این گروه تعیین تکلیف شد.

آنطور که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده با گذشت بیش از ۳۰۰۰ روز از تعویق وصول حقوق بیت‌المال از شرکت‌های متعلق به گروه امیرمنصور آریا، مشتمل بر ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی و با بدهی بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال، سرانجام برابر احکام نمایندگی صادره از دادگستری استان گیلان و دادسرای تهران مراحل شناسایی، بازداشت و مزایده پلاک ثبتی مرغوب این شرکت‌ها به مساحت بیش از ۶۵ هزار متر مربع واقع در بزرگراه فتح تهران انجام شد.

این پلاک ثبتی در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۲ به تملک دولت درآمد.

با این اقدام می‌توان گفت یکی از پرونده‌های معوقات کلان نظام مالیاتی کشور با همکاری قوه قضاییه و پیگیری‌های سازمان امور مالیاتی کشور مختومه شد.

کد خبر 840945 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه قوه قضائیه دولت سیزدهم

دیگر خبرها

  • وصول ۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال گذشته
  • مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد
  • نرخ جدید مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
  • انتقال پرونده مالیاتی ۹ شرکت تولیدی به اداره مالیات استان قزوین
  • تور مالیات؛ ملک ۶۵ هزار متر مربعی «امیرمنصور آریا» در تملک دولت قرار گرفت
  • کشف بیش از ۲۹ میلیارد ریال فرار مالیاتی یک شرکت تجاری در کرج
  • امیر منصور آریا به تور مالیات افتاد | ۶۵ هزار متر زمین در تهران به تملک دولت درآمد
  • امیرمنصور آریا در تور مالیات افتاد
  • انتقال ۹ پرونده مالیاتی شرکت تولیدی به اداره مالیات قزوین
  • مالیات افزایش می‌یابد/وزیر اقتصاد: رسما مخالفت خود را با تصمیم مجلس برای افزایش بار مالیاتی اعلام کردیم