Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه بودجه جاری دولت از دولت یازدهم تا کنون سه برابر شده است گفت:‌ اکثریت افزایش هزینه‌های جاری دولت برای افزایش حقوق نجومی‌بگیران بوده است. ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا، بودجه 98  مراحل تصویب خود را سپری می‌کند و از جهاتی مراحل تصویب و اجرائی سازی آن برای مردم بسیار حائز اهمیت شده است؛‌ چرا که مردم یک سال سخت را سپری کرده‌اند حداقل انتظار آنها ملاحظه شان در بودجه 98 است اما برخی اظهار نظرهای سیاسی که نشانه بی توجهی به مسأله اول کشور در این روزها دارد باعث نگرانی برای مردم شده است در این رابطه با حسینعلی حاجی دلیگانی،‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت و گو کردیم؛

وی گفت: برخی از مقامات به جای فرا فکنی برای فرار از وضعیتی که اکنون در کشور به وجود آوردند اگر علاقه مند به شفاف سازی هستند پاسخگوی نحوه  استفاده از  حدود 90 درصد بودجه تحت اشراف خود باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* تعلق 80 درصدی بودجه به دستگاه‌های دولتی

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، حدود 80 درصد از 2831 هزار میلیارد ریال بودجه دستگاه‌های اجرایی ملی به دستگاه‌های داخل قوه مجریه تعلق می‌گیرد و البته این به ‌جز بخش عمده بودجه‌های استانی و محلی است که بازهم به دستگاه‌های وابسته به قوه مجریه تعلق خواهد گرفت.

حاجی دلیگانی با انتقاد از هیاهوهایی که برخی از مسئولان اجرایی برای 20 درصد بودجه  راه انداخته اند گفت: 20 درصد بودجه سهم تمامی دستگاه‌های  غیر دولتی کشور، از نیروهای مسلح گرفته تا  قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و نهادهای مذهبی و... است بنابراین اگر یک چهارم بودجه اینقدر در معیشت مردم اثر گذار است که از رئیس قوه مجریه گرفته به پائین آن را گوشزد می‌کنند چرا دولت  نسبت به صرفه جوئی و شفاف سازی در مابقی بودجه  که بخش عمده و اصلی  بودجه نیز است بی تفاوت است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با ابراز اینکه مجلس شورای اسلامی عملاً به بررسی دو سوم بودجه ورود نمی‌کند گفت: بودجه مربوط به شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و برخی نهادها را فقط مجلس تصویب می‌کند در حالی که جزئیات آن مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

وی با ابراز اینکه شفاف‌سازی‌ که  قانون نیز است عملیاتی نمی‌شود گفت: بر اساس قانون همزمان با ارائه لایحه بودجه باید جداول بدهی‌ها و مطالبات دولت هم به مجلس شورای اسلامی ارائه شود، اما علی‌رغم این که مجلس در آستانه بررسی بودجه سال 98 و تصویب آن است، این جداول از سوی دولت ارائه نشده است.

حاجی دلیگانی با اشاره به افزایش 90 درصدی بودجه جاری دولت در چند سال اخیر گفت: این در حالی است که بودجه نهادهای فرهنگی در چند سال گذشته نه تنها افزایشی نداشته بلکه کاهش نیز داشته است.

* افزایش هزینه‌های جاری دولت برای افزایش حقوق نجومی‌بگیران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتفاد از عدم اجرائی شدن  و تحقق بودجه عمرانی به وسیله دولت گفت:‌ بودجه عمرانی فقط روی کاغذ  62 هزار میلیارد نوشته می شود اما در عمل نصف آن نیز پیاده سازی نمی‌شود.

وی با ابراز اینکه میزان هزینه‌های جاری دولت  در حالی اکنون 210 هزار میلیارد تومان است که قبل از دولت یازدهم  75 هزار میلیارد تومان بوده است گفت: متأسفانه این افزایش سه برابری هزینه جاری به  جهت افزایش حقوق کارکنان دولت نبوده و علت آن افزایش  تصاعدی مدیران حقوق نجومی بگیر بوده است.
حاجی دلیگانی با انتقاد از رواج این فرافکنی ها در جامعه گفت. بر مسئولان نظام واجب شرعی است که از امامین انقلاب اسلامی تبعیت کنند حال اینکه توصیه شان همواره به مسئولان ایجاد رفاه آسایش و امنیت برای مردم بوده است اکنون طبق چه ملاک و معیاری برای فرار از نا کار آمدی ها به فرافکنی به قیمت سلب آرامش و امنیت مردم روی آورده اند.

حاجی دلیگانی با انتقاد از اینکه برخی از جریانات سیاسی حامی دولت در مجلس نیز با اظهارات سیاسی قصد دارند جو مطالبه به حق اقتصادی مردم را خراب کنند گفت: در پاسخ به این افراد بایستی گفت همه اظهار نظرهای سیاسی شما درست اما نماینده محترم ملت برای درد معیشت مردم چه کرده اید آیا یک میلیون از حقوقهای نجومی کم کردید آیا یارانه خانوارهای بالای 5 میلیون را به اقشار ضعیف بازگردانده اید.

وی با اشاره به ضرورت کاهش وابستگی بودجه به نفت گفت: 50 هزار میلیارد تومان معافیت‌های مالیاتی وجود دارد  که مبلغ قابل توجهی است؛ مالیات بر عایدی سرمایه اعم از مالیات گرفتن از افراد واسطه و دلال در موضوعاتی مانند مسکن نیز جز مواردی است که هنوز دغدغه رسیدگی به آن، که از هر جهت به نفع مردم است جز اولویتهای دولتمردان و برخی از نمایندگان مجلس قرار نگرفته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه برخی نمایندگان به جای اینکه  بلندگو ملت در برابر دولت باشند با ایجاد هیاهوهای سیاسی خواستار انحراف افکار عمومی از دغدغه های اصلی جامعه به دعواهای سیاسی هستند گفت: نقش نماینده مجلس تسکین و رساندن دردهای مردم به قوه مجریه است.

* مسأله اصلی مهم امروز مردم؛ معیشت،‌ اشتغال و تورم افسار گسیخته  

حاجی دلیگانی با ابراز اینکه آن چیزی که هر روز مردم با آن سرو کار دارند  مسأله معیشت،‌ اشتغال و تورم افسار گسیخته  است گفت: مثلا قیمت گوشت در این مدت دو برابر شده است و برخی از افراد جامعه توانائی خرید ماهیانه آن را هم حتی ندارند؛‌دولت بایستی بر اساس قانون اساسی و حقوق شهروندی ملت ایران نسبت به عملکرد خود در این زمینه پاسخگو باشد و برای فرار از پاسخگویی نباید به مسائل دسته چندم سیاسی روی بیاورد.

وی افزود:  دولت اگر هم توان خود را صرف حل معضلات اقتصادی کند می تواند آن را حل کند کما اینکه در مسأله کنترل بازار طلا و ارز با استفاده از تمامی ظرفیتهای مختلف موفق به کنترل آن شد.

*  عدم درک  دردهای اقتصادی مردم توسط برخی از نمایندگان مجلس 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از نمایندگان در طول دوره نمایندگی اش   به جز اظهارات تنش زای سیاسی دغدغه دیگری ندارند گفت:   برخی از نمایندگان  انگار دردهای اقتصادی مردم  را احساس نمی کنند یا اغراض سیاسی و حزبی نمی‌گذارد که آن را درک کنند؛ حال سؤال این است که  در چنین شرایطی آیا واقعا نیاز بود یک جایی را در مجلس اشغال کنند و بهتر نبود که مجلس را به افراد دغدغه دار نسبت به درد مردم واگذار می‌کردند و  خود به حزب سیاسی خود برای فعالیت سیاسی می‌رفتند.

چالش عدم شفافیت بودجه 98| افزایش بودجه حقوق 29 درصد، افزایش حقوق 20 درصد؟

انتهای پیام/*

R1412/P/S7,77/CT2 واژه های کاربردی مرتبط بودجه ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بودجه ایران بودجه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۸۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

به گزارش جام جم آنلاین، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، در آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی با اشاره به عزم جدی دولت برای واگذاری این دو تیم از همان ابتدای اغاز بکار گفت: همکاری ملی و همیاری ملی رمز غلبه بر موانع غیر قابل حل است. روح همدلی که در فضای ورزش ایران است سرایت کرد و خودش را در دل یک اقدام سیاستی و یک تدبیر ملی نشان داد و اتفاق به ظاهر ناشدنی 20 سال گذشته امروز تحقق یافته است.

وی ادامه داد: در موضوع انتقال پرسپولیس و استقلال خیلی ها به دولت میگفتند که این حرف ها نشدنی هستند و دولت ها در ایران اراده واگذاری این دو تیم را ندارند. اما امروز در اردیبهشت 1403 با یک همت جمعی این امر محقق شد.

خاندوزی گفت: در پروژه های مختلف شما شاهد این موضوع بودید که دولت سیزدهم دولت خاتمه ی پروژه های نیمه تمام است و امروز هم این اتفاق افتاد. اما 4 موضوع است که باید به ان اشاره شود:

1- در اصل مشارکت طلبیدن مردم و بخش غیر دولتی اراده ی جدی وجود دارد. در اسفند 1400 موضوع بورسی شدن این دو باشگاه و افرایش سرمایه ان ها و مشارکت چند صد هزار نفری مردم برای در اختیار گرفتن سهم 10 درصدی دو باشگاه که خروجی ان شفافیت در عملکرد است، گام اول دولت برای خصوصی سازی بود. در همین راستا مذاکرات مفصلی با وزارت نفت و وزارت صمت صورت گرفته تا پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج فارس و همچنین برخی از پروژه های جذاب معدنی کشور.

2- اهلیت و تخصص نکته دیگری است که تاکید داریم تا واگذاری مبتنی بر آن صورت گیرد. یکی از نکاتی که در دولت سیزدهم واگذاری چندان زیادی نداشته ایم، دقت بر اهلیت و تخصص خریداران و چشم انداز بلند مدت برای این واگذاری ها را داشته باشیم.

3- چشم انداز منابع پایدار درامدی این دوباشگاه نکته سوم است. ما همچنان کمک ورزش خواهیم بود چه از طریق پیگیری حق پخش و …..

4- ما به دنبال این هستیم که از ظرفیت مدیریتی بخش های غیر دولتی، برای مدیریت این باشگاه ها استفاده کنیم تا این موضوع ارام ارام به سایر بخش ها سرایت پیدا کند.

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟
  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 
  • عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد
  • زیرساخت‌های رفاهی سواحل متعلق به دستگاه‌های دولتی باید مورد استفاده همه مردم قرار گیرد
  • وزیر کشور: استفاده از پلاژ‌های دولتی برای همه