Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  توقف تولید و تعطیلی واحد‌های صنعتی و کارگاه‌های تولیدی برای خیلی‌ها مساوی با کابوس بیکاری بوده است. آمار ارائه شده توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در تابستان امسال نشان می‌دهد که ۳۳۰۱۲ واحد تولیدی در این شهرک‌ها و نواحی فعال و ۷۸۷۵ واحد تولیدی به دلائل گوناگون غیرفعال و تعطیل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عین حال از مجموع ۱۱۸۰۷ واحد معادل ۳۵.۷ درصد با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت و ۱۴۰۵۵ واحد معادل ۴۲.۵درصد با ظرفیتی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و تنها ۷۱۴۰ واحد معادل ۲۱.۸ درصد با بیش از ۷۰ درصدمشغول فعالیت هستند.

تعطیلی این واحد‌های تولیدی به معنای تعدیل نیرو و افزایش مشکلات معیشتی کارگران است.

در ارقام مرکز آمار، جمعیت بیکار کشور در تابستان امسال سه میلیون و ۳۲۶ هزار نفر اعلام شده که نسبت به همین زمان در سال گذشته ۲۳۷ هزار نفر افزایش یافته است. ۰.۷ درصد افزایش نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته سبب شد تا این رقم به ۱۲.۲ درصد از جمعیت فعال کشور برسد.

عوامل موثر در وضعیت اشتغال در استان‌ها

توسعه نامتوازن سبب شده شهر‌های مختلف نرخ بیکاری متفاوتی داشته باشند. در تابستان ۹۷ استان‌های کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان بالاترین نرخ بیکاری را داشته‌اند.

مرزنشینان کرمانشاه نه تنها جمعیت بیکار بالایی دارند، واحد‌های صنعتی زیادی نیز در آستانه تعطیلی دارند. جهانبخش شکری (رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت) گفته است که بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی این استان با خطر تعطیلی مواجه هستند. کاهش واحد‌های صنعتی باعث شده اشتغال به سمت بخش‌هایی، چون خدمات و خوداشتغالی سرازیر شود. محسن رستمی (سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه) تیر ماه امسال گفته بود که از تعداد ۱۰۲۷ واحد صنعتی در استان ۲۷۲ واحد اکنون تعطیل هستند.

نجف میرزاحسینی (معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار شهرستان هرسین) درباره علل بیکاری در کرمانشاه به ایلنا گفت: دلیل عمده بیکاری در کرمانشاه ضعیف بودن صنایع در این استان است. به دلایل زیادی میزان سرمایه‌گذاری در کرمانشاه پایین است.

میرزا حسینی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته مشکل خشکسالی نیز داشتیم، اظهار کرد: در مورد تولید برق خورشیدی چند مورد برای سرمایه‌گذاری مراجعه کردند، اما خودشان پشیمان شدند. بخش‌هایی از مبالغی که باید برای جلوگیری از مهاجرت از روستا‌ها داده می‌شد، پرداخت نشد.

کهگیلویه و بویراحمد، دیگر استانی که نرخ بیکاری بالاتری نسبت به دیگر استان‌ها دارد، حدود ۵۰ درصد از واحد‌های صنعتی و تولیدی‌اش در سال‌های ۹۲ و ۹۳ راکد و نیمه فعال بودند. با این حال به گفته داریوش دیودیده (رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد) در سه سال گذشته ۱۲۵ واحد صنعتی، تولیدی و کشاورزی در مناطق مختلف استان با کمک تسهیلات به چرخه تولید بازگشتند. در عین حال بالای ۲۰ درصد اشتغال کهگیلویه و بویراحمد در بخش کشاورزی است.

بیشتر بخوانید:آمار واقعی بیکاری در کشور چقدر است؟!

صنایع آب‌بر کشاورزی را نابود می‌کند

اصفهان نیز وضع بهتری ندارد. ۱۵ درصد از تولید ناخالص کشور متعلق به استان اصفهان بوده و باید گفت: اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است که ۷۰ درصد از فولاد کشور، ۵۰ درصد از صنایع ساختمانی، ۶۰ درصد مصنوعات طلایی کشور و ۲۵ درصد از فرآورده‌هایی نفتی در آن توزیع می‌شود و ۱۰ درصد کارگران کشور در این استان فعالیت می‌کنند. در عین حال ۴۰۰هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور در استان اصفهان قرار دارد.

احمدرضا معینی (رئیس کانون شورا‌های اسلامی کار استان اصفهان و عضو شورای عالی کار کشور) با اشاره به اینکه اصفهان ۸ هزار واحد صنعتی دارد به ایلنا گفت: صنایع اصفهان رفته رفته فرسوده شده و با تکنولوژی روز جایگزین نشده است. از طرفی کمبود آب باعث می‌شود تا صنایع آب‌بر و کشاورزی دچار مشکل شود.

وی افزود: همین مشکلات باعث تعدیل نیرو و سبب می‌شود تا تعداد زیادی پرونده در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف داشته باشیم.

معینی؛ سوءمدیریت را یکی دیگر از دلایل تعطیلی واحد‌های صنعتی می‌داند. وی گفت: واگذاری‌های نادرست و غیرکارشناسی باعث تعطیلی کارخانه‌ها شد. ۶۳ درصد جامعه کارگری در استان اصفهان هستند، شرکت پلی اکریل اصفهان زمانی ۴ هزار کارگر داشت و حدود ۱۰۰ کارخانه ذیل آن فعالیت می‌کرد، اما به دلیل مدیریت‌های ناصحیح بسیار مشکل پیدا کرده است.

رئیس کانون شورا‌های اسلامی کار استان اصفهان با اشاره به اینکه وضعیت کشاورزی نیز خوب نیست، گفت: الان خیلی‌ها اعتراضات شرق اصفهان را پررنگ می‌کنند، اما همه اصفهان با این مشکل مواجه است. صنایع آب‌بر نیز منابع آبی کشاورزی را گرفته است.

خشکسالی

او در پایان خاطرنشان کرد: مواد اولیه شرکت نیروکلر آب و نمک است و می‌توان ۴۶۰ نوع مشتقات از آن گرفت، اما الان ۶ نو از مشتقات تنها از آن گرفته می‌شود. این نشان دهنده مدیریت نادرست و نقدینگی کم است.

دیگر استان‌ها نیز وضعیت بهتری ندارند. استان‌های زنجان و همدان با ۶.۵ درصد و زنجان و سمنان با ۷.۱ درصد و اردبیل با ۷.۵ درصد کمترین نرخ بیکاری را دارند. همچنین استان‌هایی که بیکاری تک رقمی دارند شامل همدان با ۹.۴ درصد، مرکزی با ۷.۶ درصد، مازندران با ۹.۳ درصد، گیلان با ۹.۲ درصد، قم با ۹.۹ درصد، سمنان با ۶.۸درصد، زنجان با ۹.۴ درصد، خراسان شمالی با ۹.۸ درصد، خراسان رضوی با ۹.۹ درصد، اردبیل با ۹.۸ درصد و آذربایجان شرقی با ۹.۳درصد می‌شود.

در این میان نرخ بیکاری ۵ استان در تابستان سال جاری از تک رقمی خارج و دو رقمی شده است که استان‌های مازندران، گیلان، قم، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی در این دسته قرار دارند.

فقط با تخصیص بودجه به استان نمی‌توان اشتغال‌زایی کرد

به اعتقاد برخی اقتصاددان‌ها؛ عدم توجه دولت به تولید و تشویق نکردن کارآفرین‌ها و سرمایه‌گذاران کوچکتر به عنوان یک مولفه فرهنگی یک دلیل مهم در افزایش نرخ بیکاری در کشور است. دسته‌ای دیگر از اقتصاددانان ریشه بیکاری را یک مکانیزم بقا برای کسب سود بیشتر می‌دانند. مرتضی افقه (اقتصاددان) معتقد است که عامل فرهنگی در کاهش سرمایه‌گذاری را باید جدی گرفت.

وی با اشاره به اینکه تشدید بیکاری در شرایط فعلی ناشی از تحریم‌های اخیر است به ایلنا گفت: در سه دهه بعد از جنگ قبل از اینکه در مورد دلایل صرف اقتصادی آن صحبت کنیم، ریشه‌های غیراقتصادی دارد. اینکه ایجاد شغل و تولید مبنای ارزشی محکمی در تفکر حاکم ندارد. یعنی ایجاد اشتغالزایی در عمل ارزش نیست.

او ادامه داد: به عنوان مثال اگر در انگلستان یک فرد در یک شهر کوچک سرمایه‌گذاری می‌کرد، در صدر اخبار منتشر می‌شد، در عین حال بیکار کردن ضدارزش تلقی می‌شد. یعنی ناخواسته ایجاد شغل تبدیل به یک ارزش در جامعه می‌شد، اما در ایران این مساله جدی گرفته نمی‌شود.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه ساختار‌های اقتصادی حاکم غیرتولیدی و غیرتوسعه‌ای است، گفت: ناهماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط ازجمله دلایل دیگری است که نتوانسته باعث کاهش نرخ بیکاری در کشور شود. اگرچه به لحاظ مالی و سرمایه‌ای در این سه دهه، به دلیل برخورداری از درآمد‌های نفتی مشکلی نداشتیم.

وی افزود: من فکر می‌کنم ریشه مشکل بیکاری را در فرهنگ و مسائل غیراقتصادی باید جستجو کنیم.

افقه با اشاره به اینکه این وضعیت با اعلام تحریم از سوی امریکا تشدید شد، خاطرنشان کرد: طبیعی است که سرمایه‌گذاران رغبتی به سرمایه‌گذاری پیدا نمی‌کنند. این مساله باعث شده که اغلب بنگاه‌های تولیدی نیمه فعال شوند. محدودیت ارتباط با کشور‌های پیشرفته سبب دامن زدن به این مساله شده است.

شیوه‌های خصوصی‌سازی در کشور اشتباه است

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: اگرچه سرمایه‌گذاری شرط لازم برای کاهش بیکاری است، اما نوع سرمایه‌گذاری نیز مهم است. گرایش سرمایه‌گذاران بزرگ به تکنیک‌های و تکنولوژی‌های پیشرفته و اتومات استفاده می‌کنند. یعنی سرمایه‌گذاری انجام شده، اما شغلی به ازای آن ایجاد نمی‌شود.

او اذعان کرد: متاسفانه یکی از اشکالات دولت مرکزی این است که فکر می‌کند اگر به استانی بودجه بیشتری بدهد، مشکلات اجتماعی-اقتصادی‌اش حل می‌شود. درحالیکه دولت معمولاً ضعیف‌ترین آدم‌ها را به عنوان مسئولان استان‌های کوچکتر انتخاب می‌کند. درحالی‌که عوامل متعدد اجتماعی و فرهنگی در استان‌های کوچکتر بیشتر است بنابراین باید مسئولان؛ افرادی متخصص و با تجربه باشند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است در برخی استان‌ها بودجه‌های خوبی داده شود، اما چون مسئولانش توانمند نیستند نمی‌توانند از بودجه به خوبی استفاده کنند، گفت: در عین حال فرهنگ آن منطقه نیز می‌تواند یکی از دلایل عدم پیشرفت باشد.

افقه با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی در کشور به خوبی انجام نمی‌شود، اظهار کرد: به دلیل اینکه ساختار‌های اقتصادی ضدتولیدی است و بنگاه‌ها اصولاً سودآور نیستند. وقتی به بخش خصوصی وارد می‌شوند با نیت استفاده از رانت‌ها جلو می‌آیند تا از زمین، ابزارآلات و ماشین‌ها سودی نصیبشان شود و، چون ناکارآمد هستند و نمی‌توانند واحد صنعتی را به تولید برسانند، باعث تعطیلی آن می‌شوند.

افقه در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال بخش خصوصی ممکن است مازاد نیرو را تعدیل کند. خصوصی‌سازی از ابتدا خوب انجام نشد. در ساختار اقتصادی کشور بیکاران مانند بمب عمل می‌کنند. در شرایطی که حتی قدرت خرید طبقه متوسط نیز کاهش پیدا کرده است، ممکن است به تنش‌های اجتماعی و سیاسی منجر شود، اما دولت خیلی راه‌حل جدی‌ای برای آن ندارد. بالاخره ریشه تحولات اخیر بیرون از ایران است.

منبع:ایلنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی مشکلات اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۸۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده رفع تورم و بیکاری در کردستان

استاندار کردستان، گفت: رفع تورم و بیکاری از مطالبات مردم است که امسال به صورت ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، اسماعیل زارعی‌کوشا ظهر امروز در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر سنندج  ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده، اظهار داشت: شهرداری‌ها ویترین خدمات نظام هستند و نحوه عملکرد و خدمت‌رسانی‌ آنها نقش بسزایی در ارتقای سطح رضایت‌مندی شهروندان دارد. 

وی با بیان اینکه مطالبات مطرح شده این نشست را دسته‌بندی و اولویت‌بندی کرده و در یک جلسه کاری در شورای شهر براساس اولویت‌بندی‌ها به آن خواهیم پرداخت، افزود: امیدواریم با پیگیری این مسائل، شاهد تحولات خوبی در توسعه عمران شهری در مرکز استان باشیم. 

استاندار کردستان گفت: در نشستی که در وزارت کشور داشتیم قول‌های مساعدی در مورد اختصاص ماشین‌آلات و اعتبارات از متولیان امر گرفته‌ایم که امیدواریم جامه عمل پوشانده شود. 

وی بیان کرد: مردم کردستان خصوصیات خاصی دارند که منحصر به فرد و اینکه قدرشناسی و قناعت از ویژگی‌های بارز این مردم است که نمونه آنها در هیچ جای کشور وجود ندارد. کردستانی‌ها حتی قدر کوچکترین قدم‌هایی که برایشان برداشته می‌شود می‌دانند و این نشان از بزرگی آنها است. 

زارعی‌کوشا با بیان اینکه گام‌های توسعه‌ای خوبی برداشته شده، ولی مشکلاتی وجود دارد که باید برای رفع آنها برنامه‌ریزی کنیم، عنوان کرد: رفع مشکل بیکاری به عنوان یکی از مطالبات مردم در اولویت برنامه‌های دولت در استان است که سال گذشته کارهای خوبی انجام گرفته و توانستیم رتبه اول کاهش نرخ بیکاری را در کشور کسب کنیم. 

وی بیان کرد: موضوع بیکاری در استان آنقدر مسئله بزرگی است که باید به صورت مستمر و چندین سال پیاپی برای رفع آن به صورت جهادی تلاش کرد.  همچنین رفع تورم و بیکاری از مطالبات مردم است که امسال به صورت ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد. 

استاندار کردستان با اشاره به اینکه گزارش پژوهشی و تحلیلی در ارتباط با فضای 31 استان کشور انجام شده و قرار است در هیئت دولت مطرح شود، گفت: این پژوهش تغییر وضعیت استان‌ها را در شبکه اجتماعی توییتر مورد بررسی قرار داده و با پنج رنگ آن را مشخص کرده است. بر مبنای این پژوهش کردستان در مرداد 1400 جزو سه یا چهار استانی بوده که 68 درصد توییت‌های منتشر شده مربوط به آن منفی بوده است، در دی ماه سال گذشته، بهترین تغییر وضعیت داده شده مربوط به کردستان بوده با 6دهم درصد منفی و از این نظر رتبه نخست را کسب کرده است. 

وی افزود: نتایج این پژوهش معنادار و بیانگر فضای مطلوب ایجاد شده در استان است که در نتیجه جلب اعتماد و پشتیبانی که دولت و مجموعه مدیریتی استان در آن سهیم هستند، به وجود آمده است. این وضعیت در شرایطی بوجود آمده که شاهد تخریب‌های سنگینی از سوی معاندان خارج از کشور و بدخواهان داخلی بوده‌ایم. 

احداث پارکینگ طبقاتی جدید در سنندج

سیدانور رشیدی، شهردار سنندج نیز در این دیدار با بیان اینکه کار کردن در شهرداری با توجه به گستردگی فعالیت و وظایف‌ آن بی‌نهایت سخت است، اظهار کرد: 400 وظیفه از سوی وزارت کشور برای شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است، کمبود منابع نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات، فضای اجتماعی و سیاسی همه و همه به نحوی موجب شده که کار در این مجموعه طاقت‌فرسا باشد. 

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از یک میلیون و 560 هزار متر مربع آسفالت و بیش از 180 هزار مترمربع پیاده راه سازی در شهر سنندج انجام شد، گفت: در این دوره از فعالیت شورا و شهرداری کمپ ماده 16 را که تقریباً 14 سال قانون آن بر زمین مانده بود، راه‌اندازی شد.

شهردار سنندج افزود: در سال گذشته شاهد رویدادهای بزرگ فرهنگی و افتتاح چندین پروژه متعدد از پارک‌های بزرگ مقیاس تا پروژه‌های مرتبط با رفع مشکل ترافیکی در شهر سنندج بودیم که این روند در سالجاری نیز ادامه خواهد داشت. 

وی از برنامه‌ریزی برای افتتاح فاز اول پارک 36 هکتاری پیرچنار در فصل عمران امسال خبر داد و عنوان کرد: در سال گذشته چندین پارک بزرگ مقیاس در سطح سنندج بهر‌ه‌برداری شد و در کنار آن در قالب پویش سنه سبز نیز اتفاقات خوبی در حوزه توسعه سرانه فضای سبز در شهر صورت گرفت. 

رشیدی رونمایی از 6 هزار میلیارد پروژه‌ها سرمایه‌گذاری، مجتمع فرهنگی شهدا و شهرداری الکترونیک را از دیگر برنامه‌های شهرداری سنندج در سال جاری ذکر و اعلام کرد: برنامه‌های فرهنگی بسیار خوبی برای عید سعید فطر، هفته سنه، 22 گولان و غیره تعریف شده که زمینه افزایش شور و نشاط اجتماعی را بیش از پیش در شهر خلاق موسیقی جهان تحقق می‌بخشد. 

وی بیان کرد: شهرداری سنندج 800 میلیارد تومان از ادارات طلب دارد که 240 میلیارد آن در کمیسیون ماده 77 تائید و قطعی شده است که بازگشت این میزان سرمایه در قالب تهاتر و اوراق و غیره مطمئناً در کنار سایر منابع می‌تواند تأثیر بیشتری در عمران شهری داشته باشد. 

شهردار سنندج با اشاره به اینکه کلنگ احداث پارکینگ طبقاتی در مساحت 3 هزار مترمربع روبه‌روی پارک شهدا به زودی انجام می‌شود، افزود: ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی نقش بسزایی در رفع مشکل ترافیک به ویژه در هسته مرکز شهر سنندج دارد در این راستا نیازمند اعتبارات ملی و جهشی هستیم. 

راه برای کار کردن در سنندج زیاد است

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج نیز در این دیدار اظهار داشت: خدمات دولت در استان چشم‌گیر بوده و یکی از ویژگی‌های اصلی دولت سیزدهم مردمی بودن است هر کس به مردم تکیه کند پیروز خواهد بود. 

عزت الله رضایی با بیان اینکه در خدمت مردم بودن برای همه ما افتخار است، گفت: شورای شهر با رویکرد جدید آمده که بتواند خدمات دولت را بیشتر نشان و مردم تغییرات را احساس کنند که خوشبختانه تا حدودی توانسته‌ایم به این مهم دست پیدا کنیم اما راه برای کار زیاد است. 

تعدادی دیگر از اعضای شورای شهر سنندج نیز به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/486/

دیگر خبرها

  • بیکاری ۸۳ درصد از جوانان هند
  • چه عواملی سبب شکست رژیم غذایی می‌شوند؟
  • وعده رفع تورم و بیکاری در کردستان
  • ۵۰ درصد از تصادفات در آزادراه‌ها رخ می‌دهد
  • ۷۰ درصد تصادفات فوتی استان اصفهان ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده بوده است
  • رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری ترکیه در ۲۰۲۳
  • کاهش نرخ بیکاری ترکیه به کمترین حد خود در ۱۰ سال
  • نرخ بیکاری ترکیه به کمترین حد خود در ۱۰ ساله اخیر رسید
  • خیران؛ بزرگترین رکن نهضت مدرسه‌سازی
  • سرعت گرفتن چرخ اشتغال سیستان و بلوچستان با طرح نهضت ملی مسکن