Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیاری تنش میان ترامپ و پلوسی را "زورآزمایی ابتدای راه" پس از به اکثریت رسیدن دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان می‌دانند.

به گزارش عصر ایران به نقل از بی بی سی، در حالی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و چند نفر از دیگر اعضای کنگره آمریکا آماده سوارشدن بر هواپیما بودند تا در قالب هیاتی به بلژیکو افغانستان سفر کنند، دونالد ترامپ با دستوری پرواز هواپیمای نظامی آنها را به بهانه ادامه تعطیلی دولت لغو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه در نامه‌ای که ترامپ برای پلوسی نوشته اشاره‌ای به نامه دیروز رئیس مجلس نمایندگان برای لغو سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره نشده اما در واشنگتن همگان این اقدام رئیس جمهوری آمریکا به تلافی آن نامه خانم پلوسی ارزیابی کردند.

ترامپ در نامه روز پنجشنبه (۱۷ ژانویه) نوشته: "مطمئنم که شما هم با تصمیم من برای به تاخیر انداختن این سفر موافقید و آن را مناسب خواهید دانست... همزمان من فکر می‌کنم بهتر است در این روزها (ادامه تعطیلی دولت) شما در واشنگتن بمانید و با من بر سر چگونگی تامین امنیت مرز و بازگشایی دولت مذاکره کنید."

در ادامه این نامه هم ترامپ نوشته: "البته اگر بخواهید از هواپیمای مسافری معمولی برای این سفر استفاده کنید، کاملا مختارید."

این نامه ۲۴ ساعت پس از آن میان ترامپ و  پلوسی ردو بدل شد که روز گذشته درخواست نانسی پلوسی برای به تعویق انداختن سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره در صدر اخبار آمریکا قرار گرفته بود.

در آن نامه رئیس دموکرات مجلس نمایندگان نوشته بود با توجه به ادامه تعطیلی دولت و مشکلات بر سر تامین امنیت سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری در کنگره، این سخنرانی به زمان دیگری موکول شود و یا آقای ترامپ متن کتبی سخنرانی خود را به کنگره بفرستد و شخصا به آنجا نرود.

پلوسی حتی پیشنهاد داده بود که ترامپ از داخل اتاق کار خود در کاخ‌سفید برابر دوربین‌های تلویزیونی نطق سالانه خود را ایراد کند؛ توصیه‌ای طنزآلود که می‌تواند کنایه خانم پلوسی به تمایل آشکار ترامپ برای قرار گرفتن در کانون خبرها ارزیابی شود.

حالا ترامپ که دیروز واکنش مستقیمی به نامه پلوسی نشان نداده بود با لغو پرواز این هیات کنگره، آن هم در آخرین دقایق پیش از پرواز، پاسخی طعنه‌آمیز به پلوسی داده و در نامه خود از این سفر تحت عنوان یک "سفر تبلیغاتی و روابط عمومی" یاد کرده است.

این دو نامه طعنه‌آمیز در حالی میان رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس نمایندگان رد و بدل شده که تعطیلی دولت فدرال وارد بیست و هفتمین روز خود شده و هنوز هم هیچ نشانه‌ای از تمایل دو طرف برای توافق بر سر لایحه بودجه دیده نمی‌شود.

ترامپ در لایحه تقدیمی خود ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای احداث دیوار مکزیک درخواست کرده اما رهبران دموکرات ها در کنگره که حالا اکثریت مجلس نمایندگان را هم در دست دارند می گویند حاضر به تصویب این بودجه نیستند اما می توانند بقیه مفاد لایحه بودجه را تصویب کنند تا حدود ۸۰۰ هزار کارمند دولت به سر کارهای خود بازگردند و بعد بر سر بودجه وزارت امنیت داخلی و مرزبانی با کاخ‌سفید مذاکره کنند.

بنابر گزارش شبکه خبری فاکس‌نیوز، ترامپ دستور لغو این پرواز را تنها حدود نیم ساعت پیش به هوا برخاستن هواپیما صادر کرده است.

این هیات از نمایندگان کنگره قرار بود عصر امروز (پنجشنبه) واشنگتن را به مقصد بروکسل، قاهره و سپس پایگاهی در افغانستان ترک کنند.

به همین علت هم برخی از فاش کردن خبر سفر رئیس مجلس نمایندگان به منطقه جنگی (افغانستان) از سوی دونالد ترامپ انتقاد کرده‌اند چرا که پلوسی پس از دونالد ترامپ و معاونش مایک پنس، سومین فرد قدرتمند در ارکان حکومتی ایالات متحده محسوب می‌شود و سفر او به افغانستان باید طی بالاترین تدابیر امنیتی صورت می‌گرفت.

احتمالا به همین علت بود که خبر این سفر تا پیش از علنی شدن نامه امروز ترامپ رسانه‌ای نشده بود.

نامه ترامپ را هم ساعتی پیش سارا هوکابی سندرز، سخنگوی کاخ‌سفید در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرد.

مقام‌های کاخ‌سفید می‌گویند از آنجا که از یک هواپیمای نظامی برای سفر پلوسی و هیات همراه استفاده شده بود، ترامپ با استفاده از مقام فرماندهی کل قوای خود توانسته دستور لغو این پرواز را صادر کند.

در همین حال استنلی هویر، از رهبران دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان این رفتار ترامپ را "نازل" خوانده و گفته چنین حرکاتی "شان رئیس‌جمهوری را پایین" می‌آورد.

آن‌طور که فاکس‌نیوز گزارش کرده حتی اعضای هیات همراه خانم پلوسی سوار بر اتوبوس ویژه انتقال آنها به فرودگاه بوده اند که دستور لغو این پرواز از سوی ترامپ صادر شده است.

همزمان، سارا سندرز از لغو سفر هیات عالی رتبه آمریکا به اجلاس اقتصادی داووس در سویس خبر داده است. وزیران خارجه و دارایی در این هیات حضور داشتند.

امروز صبح و پیش از این رویداد  پلوسی در ادامه اصرارش برای لغو سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره گفته بود راضی نیست که افسران سرویس مخفی و ماموران امنیتی بدون حقوق برای این مراسم احضار شوند.

"شاید برای او (دونالد ترامپ) اشکالی نداشته باشد که مردم را بدون حقوق سر کار بکشد... اما من این طور فکر نمی‌کنم."

این اظهارات پلوسی در حقیقت پاسخی به تنها واکنش رسمی از سوی دولت به نامه دیروز او بود که طی آن کریستین نلسون، وزیر امنیت داخلی در توییتر نوشته بود: "همه افسران اف‌بی‌آی و ماموران سرویس مخفی (با وجود ادامه تعطیلی دولت و دریافت نکردن حقوق ژانویه) آماده تامین کامل امنیت مراسم سخنرانی رئیس‌جمهوری در کنگره هستند."

دفتر پلوسی هنوز به نامه امروز آقای ترامپ واکنشی نشان نداده است و آقای ترامپ هم هنوز واکنش مستقیمی به درخواست تعویق سخنرانی سالانه اش در کنگره نشان نداده است.

همزمان با نزدیک شدن ادامه تعطیلی دولت فدرال به رکورد یک ماه، نظرسنجی‌ها از کاهش محبوبیت ترامپ در میان مردم این کشور حکایت دارند به طوری که بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی انجام شده از سوی شبکه ملی رادیوهای آمریکا (ان‌پی‌آر) ترامپ را مقصر در بن‌بست ماندن مذاکرات برای بازگشایی دولت معرفی کرده‌اند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نانسی پلوسی ترامپ مجلس نمایندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۹۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست بایدن از کنگره آمریکا برای تصویب بسته حمایتی از اسراییل

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تایمزِ اسراییل، در پی حمله‌های تنبیهی جمهوری اسلامی ایران علیه اهدافی مشخص در فلسطین اشغالی، جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در دیدار با قانون‌گذاران ارشد این کشور (سنا و مجلس نمایندگان) خواستار تصویب فوری بسته حمایتی از رژیم صهیونیستی شد.

دیروز شنبه رسانه‌های آمریکا اعلام کردند که مجلس نمایندگان آمریکا پس از حمله‌های تنبیهی جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی، بودجه حمایتی از این رژیم را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

«استیو اسکالیز» رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی قوانینی که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و ایران را مسئول می‌داند، تغییری در برنامه خود ایجاد خواهد کرد. در این بیانیه ادعا شده است: مجلس نمایندگان قویاً در کنار اسرائیل ایستاده است و باید عواقبی برای این حمله بی دلیل وجود داشته باشد.

این قانونگذار آمریکایی گفت: جزئیات بیشتر در این باره به زودی اعلام خواهد شد.

لایحه بودجه حمایتی دولت آمریکا در ماه فوریه با حمایت ۷۰ درصدی مجلس سنا به تصویب رسید، اما در مجلس نمایندگان مسدود مانده است. قانونگذاران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان عمدتاً به دلیل مخالفت با تأمین مالی بیشتر اوکراین، این لایحه را مورد بررسی قرار نمی‌دهند و بررسی آن را مشروط به اختصاص بودجه مرزی بیشتر کرده اند.

کد خبر 6078439

دیگر خبرها

  • مجلس نمایندگان کوتاه آمد/ لایحه کمک به کی‌یف به رای گذاشته می‌شود
  • بررسی جداگانه لایحه کمک به اوکراین و اسرائیل در کنگره آمریکا
  • تلاش برای رساندن کمک‌های جدید به دست صهیونیست‌ها در کنگره
  • جانبداری کنگره آمریکا از تل‌آویو با نادیده گرفتن حق مشروع ایران
  • موافقت مجلس با رفع بخشی از ایرادات لایحه تجارت
  • بایدن با سران کنگره درباره بودجه رژیم صهیونیستی صحبت کرد
  • درخواست بایدن از کنگره آمریکا برای تصویب بسته حمایتی از اسراییل
  • قانونگذاران کنگره برای حمایت از رژیم صهیونیستی به تکاپو افتادند
  • حمله ایران علیه اسرائیل برنامهٔ کنگره را به‌هم ریخت
  • برنامه کنگره آمریکا به‌هم ریخت