Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- پس از انفجار اخير در منبج سوريه که به کشته شدن چهار نظامي آمريکايي منجر شد، بار ديگر انتقادها از تصميم دونالد ترامپ براي خروج از سوريه شدت گرفته است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از شبکه تلويزيوني الميادين، پس از انفجار اخير در منبج سوريه که به کشته شدن چهار نظامي آمريکايي منجر شد، بار ديگر انتقادها از تصميم دونالد ترامپ براي خروج از سوريه شدت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شبکه تلويزيوني سي ان ان به نقل از مسئولان کاخ سفيد اعلام کرد هيچ گونه تغييري در تصميم دونالد ترامپ براي خارج کردن نظاميان آمريکايي از سوريه ايجاد نشده است. اين موضع دولت آمريکا پس از آن اعلام مي شود که ليندسي گراهام سناتور جمهوري خواه گفته بود تصميم دونالد ترامپ براي خارج کردن نظاميان آمريکايي از سوريه، داعش را براي انجام حملات جسور کرده است.
خبرنگار الميادين در گزارشي گفت: تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا براي خارج کردن نظاميان اين کشور از سوريه از همان لحظات اول غافلگيرکننده و با پيچيدگي هايي همراه بود، به ويژه که هيچ برنامه مشخص و جدول زماني قطعي براي اين خروج پيش بيني نشده است. مسئولان آمريکايي از همان ابتدا انتقادهاي زيادي را عليه تصميم ترامپ براي خروج از سوريه مطرح کردند و همزمان با انفجار اخير در شهر منبج سوريه که به کشته شدن چهار نظامي آمريکايي منجر شد، انتقادها بار ديگر از اين تصميم شدت گرفته است. "ليندسي گراهام" سناتور جمهوري خواه معتقد است حمله منبج نتيجه تصميم ترامپ است که باعث جسور شدن داعش شده است. وي از رئيس جمهور آمريکا خواست در تصميم خود تجديدنظر کند. "مايک مک کال" ديگر سناتور جمهوري خواه نيز موضع مشابهي اتخاذ کرد و از ترامپ خواست اقدامات قاطعي در پيش گيرد و نظاميان آمريکا را تنها پس از شکست کامل داعش از سوريه خارج کند.
همزمان با اصرار رئيس جمهور آمريکا بر موضع خود، گمانه زني درباره جايگزين هاي نظاميان آمريکا در سوريه شدت گرفته است و در اين چارچوب، اظهارات "اريک پرنس" بنيانگذار شرکت امنيتي بلاک واتر در گفتگو با شبکه فاکس نيوز جالب توجه است که گفت: "مي توان نظاميان آمريکايي خارج شده از سوريه را با داوطلبان انجام خدمات نظامي ويژه جايگزين کرد، آنها از متحدان آمريکا محافظت و از نفوذ ايران در سوريه جلوگيري مي کنند". پيشنهاد پرنس سؤالاتي را در خصوص احتمال توافق از پيش برنامه ريزي شده اين شرکت با دولت ترامپ مطرح کرده است، به ويژه که در رسانه هاي آمريکايي اخباري در خصوص ارتباط موسس شرکت بلاک واتر با مسئولان دولت ترامپ و کمک مالي اين شرکت به کمپين انتخاباتي او منتشر شده است.

انفجار «منبج» به سود کيست؟
سخنگوي گروه «يگانهاي مدافع خلق» کُرد اعلام کرد که انفجار روز گذشته در منبج به سود ترکيه است و به حمله اين کشور به منطقه مشروعيت مي‌بخشد.
يک انفجار انتحاري چهارشنبه (روز گذشته) در شهر منبج واقع در استان حلب سوريه رخ داد.
اين انفجار که در نزديکي يک گشتي آمريکا رخ داد، باعث شد که چهار نظامي آمريکا کشته و سه نفر ديگر از آنان نيز زخمي شوند.
گروه موسوم به «يگان‌هاي مدافع خلق» کُرد ظهر امروز پنجشنبه اعلام کرد که اين انفجار به سود ترکيه است و به حمله اين کشور به منطقه مشروعيت مي‌بخشد.
«رجب طيب اردوغان» رئيس جمهوري ترکيه 25 دي‌ماه در خصوص مداخله نظامي احتمالي کشورش عليه شبه نظاميان کُرد سوري گفت که آنکارا «براي مقابله با تروريسم، از کسي اجازه نمي‌گيرد».
اخيرا آمريکا به رغم اينکه با اتخاذ تصميم خروج نيروهايش از شمال سوريه به ترکيه براي عمليات نظامي در اين منطقه چراخ سبز نشان داد، تحت تأثير فشارهاي داخلي و متحدان خارجي خود به آنکارا درباره حمله به شبه نظاميان کُرد مورد حمايت واشنگتن هشدار داده است.
«نوري محمود» سخنگوي يگانهاي کُرد اعلام کرد که ترکيه قصد دارد در قوانين و منشورهاي بين‌المللي دست ببرد و بگويد که «اين منطقه، يک منطقه نا امن است و در آن تروريسم وجود دارد».
محمود در گفت‌وگو با شبکه خبري «سکاي نيوز» گفت که ترکيه چنين انفجارهايي را بهانه مي‌کند تا حمله به منطقه را آغاز کند.
وي در پايان تأکيد کرد که اين انفجارها فقط به سود داعش و ترکيه است.
پايگاه خبري معارض «الحل» سوريه هم گزارش داد که ترکيه نخستين طرفي بود که اين انفجارها را محکوم کرد و گروههاي مسلح تروريستي وابسته به ترکيه نيز شبه‌نظاميان کُرد را در پس اين انفجار معرفي کردند.
آنکارا، شبه نظاميان کرد سوريه موسوم به «يگان‌هاي مدافع خلق» (ي.پ.گ) و «نيروهاي دموکراتيک سوريه» (اس.دي.اف) را شاخه سوري گروهک «حزب کاگران کردستان» (پ.ک.ک) مي‌داند و آنها را در فهرست تروريستي قرار داده است.
شهر منبج در شمال استان حلب و در نزديکي مرزک ترکيه واقع شده است. ساکنين اين شهر را کردها و عرب‌ها تشکيل مي‌دهند. اين شهر در مرداد سال 95 به دست يگان‌هاي مدافع خلق (YPG) از اشغال داعش خارج شد.

واکنش ماکرون به انفجار منبج
امانوئل ماکرون رئيس جمهوري فرانسه اعلام کرد که داعش هنوز در سوريه کاملا شکست نخورده و سربازان ما در اين کشور باقي خواهند ماند.
برخلاف ديدگاه ايالات متحده در مورد شکست داعش، فرانسه معتقد است که اين نيروها هنوز امکان عمليات تروريستي در سوريه را دارند.
فرانسه از اعضاي اصلي ائتلاف تحت رهبري ايالات متحده در مبارزه با نيروهاي داعش در دمشق و عراق است و نيروهاي ويژه اين کشور در شمال کشور سوريه مستقر هستند.
ماکرون تصريح کردکه حضور ما در خاورميانه و کنترل مناقشات نظامي منطقه در سال 2019 ادامه خواهد يافت.
فرانسه به رغم اينکه داراي نيروهاي زميني در سوريه است اما عمدتا از طريق حملات هوايي عليه گروه داعش عمليات انجام مي دهد.
پيشتر جبهه دموکراتيک کرد سوريه (SDF) که طرفدار حضور نظامي ايالات متحده در شمال سوريه هستند، از پاريس خواسته بود که با مقامات واشنگتن در زمينه خروج نيروهاي آمريکا از اين کشور مذاکره کند.
به گزارش يورونيوز، فرانسه حدود 1100 نيروي نظامي فعال در سوريه و عراق دارد که علاوه بر تدارک لجستيک، توپخانه و جت‌هاي بمب‌افکن به مشاوره و تعليم دادن نيروهاي نظامي نيز مي‌‌پردازد.

آيا انفجار در منبج کار داعش است؟
العالم در تحليلي نوشت: در انفجار هدفمند در منبج سوريه ادعا ميشود 4 آمريکايي در ميان 16 کشته شده اين عمليات قرار دارند و گفته مي‌شود اين عمليات را داعش صورت داده است.
- عمليات انفجار در منبج نمي‌تواند کار داعش باشد چون پيام اين عمليات تاييد حضور قدرتمند داعش در هر نقطه از شمال سوريه است و اين پيام يعني آنکه ماموريت ادعايي ترامپ مبني بر نابودي کامل داعش درسوريه محقق نشده است و حضور آمريکا در اين کشور همچنان ضروري است. بديهي است داعش نبايد علاقه اي به استمرار حضور آمريکا در سوريه داشته باشد و با چنين عملياتي کوشش کند تا مانع انجام آن شود.
- اينکه در ميان مخالفين و موافقين ادامه حضور آمريکا در سوريه، انفجار منبج کار چه گروهي از آمريکاييها ميتواند باشد هر دو گزينه موافقين و مخالفين خروج از سوريه به يک ميزان پرقوت بنظر ميرسند. درحالي که مخالفين حضور مي‌توانند با اين عمليات در راه خروج امريکا از سوريه سنگ اندازي کنند در عين حال موافقين خروج با اين اقدام مي‌توانند اين پيام را براي ترکيه فرستاده باشند که دشمن اصلي اين کشور پس از خروج آمريکا از سوريه نه اکراد که همچنان داعشي ها هستند. صرف نظر از اينکه انفجار منبج کار کداميک از اين دو گروه باشد قدر مسلم آن است که هدف عمليات آمريکاييها بوده اند و بس.

ترامپ در تصميم خود تجديد نظر مي کند؟
«واشنگتن پست» از رسانه هاي نزديک به کاخ سفيد نوشت : داعش با حمله و کشتن چهار سرباز آمريکايي؛ علامت داد که زنده است. آيا ترامپ در تصميمش براي عقب نشيني از سوريه تجديد نظر مي کند؟
در اين مطلب به قلم "کارن دو يانگ" آمده است: روز چهارشنبه (26 دي ماه) چهار آمريکايي در شهر "منبج" سوريه کشته شدند شامل دو سرباز؛ يک کارمند غيرنظامي وزارت دفاع و يک پيمانکار نظامي.
از روزي که دونالد ترامپ به رياست جمهوري رسيده است، اين بالاترين آمار تلفات نيروهاي آمريکايي در سوريه به دست آتش دشمن فقط در يک حادثه است.
داعش مسئوليت اين حمله انتحاري را برعهده گرفته است.
همين يک ماه پيش بود که ترامپ اعلام کرد داعش در هم شکسته شده است و 2 هزار سرباز آمريکايي بايد به کشور بازگردند.
اين تصميم گيري؛ استراتژي دولت را در مورد سوريه بکلي به هم ريخت. وزير دفاع استعفا داد. اظهار نظرهاي ضد و نقيضي در مورد شتاب عقب نشيني مطرح شد.
"مايک پمپئو" وزير خارجه به سراغ متحدان عرب رفت و از آنها استمداد کمک کرد. بستر جديدي براي خروج آمريکا گسترانده شده است. رئيس جمهور مي گويد که تصميمش عوض نخواهد شد و نيروها هرچه سريعتر و نه ديرتر بايد به خانه بازگردند.
زمزمه خروج آمريکا از منطقه جدي است و ساير قدرتها هجوم مي آورند که بيايند و اين خلاء را پر کنند شامل؛ ترکيه، روسيه و دولت بشار اسد تحت هدايت جمهوري اسلامي است.
منبج؛ در سال 2016 به زور و در يک عمليات نظامي سخت بدست مبارزان کرد تحت امر آمريکا و قدرت هوايي واشنگتن از چنگال داعش آزاد شد. اين شهر، هم نقطه اتصال و هم محل جدال همه بازيگران جنگ سوريه است.
منبج؛ شهر در ماههاي اخير صحنه رويارويي همه بازيگران جنگ بود. هريک؛ منافع سياسي و نظامي خود را در اين شهر جستجو مي کردند و هريک درصدد مسلط شدن برشهر بودند. اين شهر در 25 مايلي ( 40.23 کيلومتري) مرزهاي جنوبي ترکيه واقع است. تنها بازيگري که در کارزار از ميدان به در شد؛ داعش بود. بقيه طرفها مانده اند.
بسياري معتقدند اين حمله که به غير از سربازان آمريکايي؛ تعدادي از اهالي منبيج و کردهاي سوريه را هم از بين برد؛ نتيجه تصميم احمقانه و ناگهاني عقب نشيني آمريکاست و ثابت مي کند که آمريکا لازم است بماند.اين بمب گذاري صحه مي گذارد بر اين واقعيت که ؛ `داعش` نمرده است. هنوز يک نيروي رزمي است در سوريه؛ حداقل براي يک آينده قابل پيش بيني.
اين حمله؛ همه مدعاي ترامپ در مورد مغلوب شدن داعش را بي اساس کرد. اما همه مدافعان طرح عقب نشيني ترامپ مي گويند که اين حمله بمب گذاري ثابت کرد که ترامپ حق داشته است که مدعي است بر داعش پيروز شده است و بايد برود. چون منظور او از اين پيروزي ؛ بردي است به زعم شروط و معيارهاي خودش.
يکي از مدافعان رئيس جمهور؛ سناتور جمهوريخواه ` راند پل` از کنتاکي است.
راند پل توئيت کرده است که بعد از صحبت کردن با ترامپ؛ تا اين اندازه به او افتخار نمي کرده است چون متوجه شده است که رئيس جمهور چقدر بر عقيده اش براي حفظ يک `آمريکاي قوي` همچنان مصمم و راسخ است و سرسختانه با حضور آمريکا در جنگهاي خارجي مخالف است.
اما اين نظر همه شخصيتهاي سياسي آمريکا نيست.
سناتور جمهوريخواه "جک ريد" از اينديانا گفته است: "از همان ابتداي کار من مي دانستم که رئيس جمهور دارد اشتباه مي کند و دستور عقب نشيني مي دهد".
اين عضو کميته نيروهاي مسلح سنا مي گويد: "اين يک خطاي استراتژيک براي کل منطقه است".
ترامپ هيچ اظهار نظري راجع به اين حمله نکرده است.
فقط "مايک پنس" معاون اول ترامپ به نمايندگي از رئيس جمهور بيانيه اي صادر و اين حمله تروريستي را محکوم و با خانواده هاي قربانيان اظهار همدردي کرد.
با اين حمله آمار تلفات نيروهاي آمريکايي از سه سال قبل که اين نيروها وارد سوريه شدند؛ به 8 تن رسيد. همين تعداد، در اکتبر 2017 از افراد "نيروهاي عمليات ويژه" آمريکا در نيجر جان خود را از دست دادند.
آمريکا مي گويد که خلافت خودخوانده داعش که زماني قلمرو وسيعي را در دو کشور عراق و سوريه در اختيار خود داشت؛ تار و مار شده است اما کماکان 20 تا 30 هزار تن از نيروهايش هنوز در دو کشور زنده اند. خيلي مشخص نيست سياست و اهداف دولت در مورد بقاياي داعش در دو کشور چيست.
اما بسياري از صاحب نظران سياسي معتقدند که عقب نشيني تنها راه حل واقع بينانه است.
"رابرت فورد" سفير سابق آمريکا در سوريه که امروز عضو "موسسه خاورميانه" در واشنگتن است عنوان مي کند: "منبج" دو سال و نيم پيش آزاد شد. به همت مبارزه سخت يک نيروي مسلح زبده آموزش ديده زير نظر آمريکا يعني همان نيرويي که اکثريتش را کردها تشکيل مي دهند و با همراهي قدرت هوايي آمريکا، داعش از منبج بيرون رانده شد".
فورد مي گويد: "منبج" در سال 2017 ويترين جنگ داخلي سوريه بود. اين شهر از زمان آزاد شدن ؛ شاهد ثبات و آرامش بوده است".
فورد ادامه مي دهد: "اين وظيفه هم عراقي ها و هم سوري هاست که خودشان به حساب کار داعش برسند. اين طور نيست که ما فکر کنيم اين کار را فقط نيروهاي عمليات ويژه که نه عربي مي دانند و نه کردي مي توانند انجام بدهند؛ البته مشخص است که توانايي و قابليت و تعهد و زيرکي و هشياري اين گروه قابل قياس با ساير نيروها نيست".
طبق توافق با ترکيه؛ نيروهاي آمريکايي داخل و اطراف منبج آرايش گرفته اند. ترکيه به حضور کردهاي سوريه متشکل در "واحدهاي مراقبت خلق کرد" موسوم به "ي پ گ" در منطقه اعتراض دارد و اين گروه را تروريست مي شناسد. اين نيروها در کنار نيروهاي آمريکايي در سوريه با داعش جنگيدند.
روسيه و ترکيه از تصميم آمريکا براي عقب نشيني نيروهايش از شمالشرق سوريه استقبال کرده اند. سربازان آمريکايي در اين ناحيه در حقيقت يک خاکريز حائل ميان نيروهاي ترکيه و مبارزان کرد بودند. اين نيروهاي کرد کنترل شهرهاي مرزي عرب نشين و کردنشين را در اختيار دارند.
رجب طيب اردوغان از اين وضعيت گلايه و ادعا کرده است که ادامه کار مبارزه با داعش را به عهده بگيرد. همين پيشنهاد اردوغان در يک تماس تلفني با ترامپ در تاريخ 14 دسامبر /23 آذر / بود که تصميم ترامپ براي عقب نشيني را قطعي کرد.
مقامات ارشد دولت ترامپ در ماه سپتامبر اعلام کرده بودند؛ تا زماني که داعش کاملا شکست نخورده است و از همه مهمتر؛ تا زماني که همه نيروهاي ايراني از سوريه بيرون نرفته اند؛ سربازان آمريکايي خاک سوريه را ترک نخواهند کرد.
جان بولتون، مشاور امنيت ملي آمريکا، در سفري در هفته هاي گذشته به اسرائيل و ترکيه تاکيد کرد که آن اهداف همچنان معتبر است. ظاهرا ترامپ هم تسليم اين دو شرطي که بولتون آنها را برشمرده شده است، منتها در ملاء عام موافقت خود با اين شروط را بيان نمي کند. ترکيه اظهارات بولتون را "يک اشتباه جدي" خوانده است.
آمريکا و ترکيه توافق کرده اند که يک "منطقه امن" داخل خاک سوريه در مرز با ترکيه تعيين شود. معلوم نيست کداميک از اين منطقه محافظت خواهد کرد و عليه چه کسي.
و اما در روسيه، "سرگئي لاوروف" وزير خارجه اين کشور گفته است که دولت طرحهاي خودش را براي اين منطقه مرزي دارد. لاوروف منتقل کردن کنترل اين سرزمينها به دولت سوريه و نيروهاي مسلح سوريه را "بهترين و تنها راه درست" خوانده است.
قرار است "ولاديمير پوتين" رئيس جمهور روسيه و اردوغان هفته آينده در مسکو با هم ديدار کنند و اوضاع منطقه را با توجه به برنامه واشنگتن براي عقب نشيني، بررسي کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: انفجار منبج آمريکا سوريه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۹۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم کادرفنی برای یزدانی و قاسمپور

این احتمال وجود دارد ۲ کشتی‌گیر مطرح کشورمان همزمان به تورنمنت رنکینگ جهانی مجارستان اعزام شوند.

به گزارش مشرق، مسابقات رنکینگ جهانی ۶ تا ۹ ژوئن به میزبانی مجارستان برگزار خواهد شد که تعدادی از کشتی‌گیران کشورمان به این رویداد اعزام می‌شوند. با توجه به اینکه در وزن ۸۶ کیلوگرم هنوز تکلیف کشتی‌گیر اعزامی به المپیک پاریس مشخص نشده کادر فنی احتمال زیاد حسن یزدانی و کامران قاسم‌پور را در این وزن به مجارستان اعزام می‌کند.

کادرفنی برای اینکه ببیند وضعیت کتف حسن یزدانی در یک رویداد ورزشی چقدر بهبود یافته او را اعزام خواهد کرد.در مورد کامران قاسم‌پور هم با توجه به اینکه او ۴ سال در ۸۶ کیلوگرم کشتی نگرفته و وزن اصلی او ۹۰ کیلوست، به مجارستان اعزام می‌شود.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • انفجار خودرو بمبگذاری شده در الرقه سوریه
  • انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در الرقه سوریه
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟
  • تصمیم کادرفنی برای یزدانی و قاسمپور
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان