Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست کاوش مهرکده سفید شهر گفت:کاوش باستان شناسی در مهرکده سفیدشهر آران و بیدگل به پایان رسید. ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹ استانها کاشان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان ، مجید منتظر ظهوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فصل دوم کاوش های شهر سفیدشهر به  پایان رسید.

در این فصل مهرکده طسمیجان کشف شد بنای فاخری که به لحاظ هویتی تاریخچه ی جدیدی را برای شهر زیرزمینی رقم زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست فصل دوم کاوش های شهر زیرزمینی طسمیجان در سفید شهر آران وبیدگل  با  اشاره به ظرفیت گردشگری سفید شهرگفت:  با  مرتفع شدن بحث معابر و نورپردازی در این مهرکده به زودی امکان بازدید از این منطقه برای گردشگران اعلام می‌شود.

وی با اشاره به نوع سازه ی مهرکده دو فرضیه را برای  کاربرد این مکان اعلام کرد، یکی اینکه این معبدی برای اجرای مراسم آیئنی میترائیسم در قرون قبل از اسلام  و یا  مکانی مقدس متعلق به دوران مسیحیت  است که در هر دو صورت مکانی برای اجرای مراسم آئینی- مذهبی به شمار می آید.
  
منتظر ظهوری با بیان اینکه کاوش  فصل دوم روزهای اول در امتداد فصل قبل بود  افزود: به واسطه برخی  تخریب‌ها درطی نوسازی شهر به موانعی برخوردیم که با همفکری  شورای شهر، شهردار و انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفید شهر طی جلسات کارشناسی مقرر شد  از مطالعات میان رشته ای مانند ژئو فیزیک استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: پس از بررسی‌های تخصصی،‌  توانستیم از امکانات ژئوفیزیک  و جی پی آر  استفاده کنیم و نقشه راهی برای  فصل بعدی کاوش‌ها  شد.

منتظر ظهوری  نتیجه کاوش‌ها را در شهر زیر  زمینی به شناخت مسیرهای جدید با سازه های قرون  6-7   دانست و تصریح کرد: در امتداد مسیر چاه های آب  راه را بر ما مسدود کرد و  این در حالی بود که ادامه مطالعات ژئوفیزیک ما را به خیابان 22بهمن رساند وشناخت سبک جدیدی از فضا را به ما داد.  

باستان شناس مشهور آلمانی از شهر زیرزمینی طسمیجان بازدید کرد+ تصاویر  کاشان|قدمت اشیای جدید یافت شده در طسمیجان به قرن 6 و 7 هجری می‌رسد+فیلم   کاشان|شهر زیرزمینی طسمیجان سفیدشهر؛ شهری تاریخی در دل کویر+فیلم

 

سرپرست کاوش شهر زیرزمینی سفید شهر با اعلام 4 سبک مجزای ارتفاعی در این محوطه باستانی اضافه کرد: این سبک معماریویژه کویر است که نمونه ایی از آن را در شهر نوش آباد  مشاهده میکنیم  و در اصفهان  اراک و همدان نیز از آن تبعیت شده است.

وی دستکن های زیر زمینی را  جان پناهی برای انسان‌ها  و حیوان‌ها در عصر مغول دانست و خاطر نشان کرد:  این دستکن ها مکانی برای زندگی طولانی مدت  محسوب می شود و  بر خلاف شهر زیر زمینی نوش آباد که اسکان موقت انسان به شمار می آمده  با توجه به فضاهای بزرگ دستکن ها در طسمیجان  محل زندگی سالیانه انسان ها و برای امان ماندن از سرما و گرما و یا حمله های مغول  بوده است.

تخصیص 500  میلیون تومان اعتبار  شهرداری سفیدشهر برای کاوش شهر زیرزمینی در سال  98

شهردار سفید شهر  همچنین  با اشاره به صنعت گردشگری و ارمغان اقتصاد پایدار برای شهر گفت: اعتباری که شهرداری برای کاوشها در  سال جاری    قرار داده   200 میلیون تومان   بوده که  حمایت‌های مردمی، واقفان و  انجمن دوست داران میراث فرهنگی سفید شهر  باعث شد تا برای آزادسازی ها در این مرحله هیچ هزینه ای نداشته باشیم و  امیدواریم مهرکده زودتر به مجوعه گردشگری این شهر بپیوندد و اقتصادی پایدار برای شهر رقم بزند.

علی پوربافرانی با اشاره به  پیش بینی اعتبار کاوش‌ها در سال 98  افزود:  شهرداری 500 میلیون تومان درسال آینده برای این کاوش‌ها در نظر گرفته تا بافت با ارزش تاریخی  طسمیجان هر چه زودتر به محور گردشگری و ثبت آثار ملی آب انبار و بی بی سکینه  بپیوندد .

وی محدوده بافت تاریخی سفید شهر را  42  هکتار معرفی کرد که  20   نقطه گردشگری در آن دیده شده است.

حسن نظری نیز در این نشست اظهار داشت: شورای دوره پنجم سفید شهر با گفتمان تاریخی و به دنبال توسعه پایدار  اقتصادی  در چشم انداز این شهر پی گیر موضوع  کاوش ها و احیا آثار نیاکان  شهر است  و در این راستا در سال 97 استارت  دوره جدید کاوش‌ها زده شد و با اختصاص 350  میلیون تومان به این مهم نشان داد که به رشد اقتصادی پایدار برای شهر می اندیشد.

رئیس شورای شهر سفید شهرگفت: در این پروژه  که با حمایت انجمن دوست داران میراث فرهنگی و شهرداری  منعقد شد مردم سفید شهر به میدان آمدند تا  شهرداری برای آزادسازی هزینه نکند.

وی افزود: محدودیت های مالی و زمانی باعث می شود که  پروژه کاوش طولانی شود  و امیدواریم که حمایت‌های سازمان ها از جمله میراث فرهنگی  در این زمینه یاری گر ما شود.

نظری با اشاره به اینکه آثار تاریخی هویت هر شهر محسوب می شود گفت:  صنعت گردشگری در آمد زا است و هزینه کردن روی آن وضعیت  اقتصاد را دگرگون  می‌کند.

در ادامهسید محمد ساداتی نژاد،  رئیس  انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرسفیدشهر  گفت: موفقیت ها در این شهر به دلیل وجود همدلی بین شهردار، شورا  و مردم  است.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد:  پدران ما از موجودیت شهر زیر زمینی اطلاع داشتند ولی به دلیل اینکه این شهر در زیر منازل شخصی افراد بود نمی توانستند کاوش در این زمینه داشته باشند تا اینکه خود مردم به این نتیجه رسیدند که برای داشتن اقتصادی پایدار و شناسایی هویت خود با وقف در این حوزه به کمک ما آمدند.

وی با اشاره به اینکه همیشه زیر بناهای چهارطاقی مکان‌های مقدس در دوره های موخر بوده است تاکید کرد: چهار طاقی  یا چهار صفه از بناهای کهن الگو به شمار می آید  و  جایگاهی ویژه برای بازدید گردشگر خواهد بود که امیدواریم   ه زودی به ثبت ملی برسد و نوروز امسال شاهد حضور گردشگر در این مکان های تاریخی باشیم.

انتهای پیام/ ع

R7845/P1494/S6,1369/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۰۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رازگشایی از برابر بودن سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر

به گزارش خبرآنلاین، سرعت نور در خلأ ۲۹۹٬۷۹۲٬۴۵۸ متر بر ثانیه است و عرض جغرافیایی هرم بزرگ جیزه در مصر نیز ۲۹٫۹۷۹۲۴۵۸ درجه شمالی است. کم نیستند افرادی که این برابری عجیب را دلیلی بر دانش گمشده مصریان باستان و ارتباط آن‌ها با فضانوردان باستانی و حیات فرازمینی می‌دانند.

اما به‌راستی، آیا این برابری واقعیت دارد و اگر بله، آیا تصادفی است؟

متأسفانه یا خوشبختانه، مقدار عددی سرعت نور و عرض جغرافیایی هرم جیزه با هم برابر است. نور با سرعت ۲۹۹۷۹۲۴۵۸ متر بر ثانیه در خلأ حرکت می‌کند که طبق نظریه نسبیت خاص، بالاترین حد سرعت اجرام در عالم ما به شمار می‌رود. عرض جغرافیایی هرم بزرگ جیزه نیز درواقع ۲۹٫۹۷۹۲۴۵۸ شمالی است (می‌توانید از گوگل‌مپ یا هر نرم‌افزار جغرافیایی دیگری مشاهده کنید)؛ اما فراموش نکنید که در این عرض جغرافیایی، فقط هرم بزرگ جیزه واقع نشده و مکان‌های دیگری نیز در سراسر زمین روی همین عرض جغرافیایی واقع شده‌اند.

اما آیا این یکسان بودن، تصادفی است؟

پاسخ دوباره مثبت است. نخستین بار، اوول رومر، اخترشناس دانمارکی بود که سرعت نور را در سال ۱۶۷۶ با رصد حرکت قمرهای سیاره مشتری اندازه گرفت. پیش از او دانشمندان زیادی از جمله «گالیلئو گالیله» تلاش کرده بودند تا سرعت نور را اندازه بگیرند، اما به دلیل محدودیت‌های فناوری شکست خوردند و صرفا نتیجه گرفتند که سرعت نور، بسیار زیاد است.

مصریان باستان، حتی اگر فرض بگیریم که قرن‌ها پیش از رومر، سرعت نور را اندازه گرفته بودند و به دلایلی آن را مسکوت نگه داشته بودند، برای اندازه‌گیری طول از واحد «متر» استفاده نمی‌کردند؛ چراکه این واحد نخستین‌بار در سال ۱۷۹۱ میلادی تعریف شد.

مصریان باستان از واحد «ذراع» استفاده می‌کردند که معادل فاصله نوک انگشت میانی تا آرنج دست است؛ پس مصریان سرعت نور را حدود ۵۷۱,۰۳۳,۲۵۳ ذراع بر ثانیه می‌سنجیدند. حال بیایید ببینیم که آیا در عرض جغرافیایی ۵۷.۱۰۳۳۲۵۳ شمالی (از شرق تا غرب روسیه) آیا پدیده‌ای خاص یا شیئی تصادفی وجود دارد؟

درست است که مصریان باستان در برخی حوزه‌ها اقدامات چشمگیری انجام می‌دادند، اما آن‌ها هرگز سرعت نور را اندازه‌گیری نکردند یا با استفاده از خطوط جهانی طول و عرض جغرافیایی حرکت نمی‌کردند. هرآنچه معتقدان به نظریات توطئه و فضانوردان باستانی و مشابه آن‌ها می‌گویند، چیزی بیش از پدیده‌ای تصادفی نیست.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898443 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • گیتی آذرپی درگذشت
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • کشف کلاه‌خود ۲۵۰۰ ساله
  • رازگشایی از برابر بودن سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر
  • محله‌های همدان قدیم مرز بندی داشتند / در کاوش از میدان مرکزی همدان هیچ گنجی یافت نشد
  • ورود پژوهشگران ایرانی به «باستان شناسی جنایی» برای نخستین بار