Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شايد بزرگ‌ترين مانع همکاري بين‌المللي، زمينه سياسي باشد. در سال‌هاي اخير، تلاشي شديد در برابر همکاري‌هاي بين‌المللي صورت گرفته است و نخبگان فراملي تلاش مي‌کنند تا جهاني‌شدن را تحميل کنند. آن‌ها معتقدند که: «ايدئولوژي‌اي اولويت نظم جهاني نو ليبرالي را بيش از منافع ملي در دستور کار قرار مي‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
شبکه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| در حال حاضر همکاري بين‌المللي در سطح جهاني مطرح است که مسائل سياسي و اقتصادي در به وقوع پيوستن يا نپيوستن آن دخيل است. به باور کارشناسان، جهان به سمت يک سيستم چندقطبي حرکت مي‌کند که در آن ايالات‌متحده آمريکا ديگر نيروي بين‌المللي غالب نيست.
اگرچه اعتقاد به جهاني‌شدن، ممکن است از بين رفته باشد اما روند جهاني‌سازي همچنان پويا و جاري است. درواقع براي دستيابي به جهاني‌شدن، يک نظم بين‌المللي مؤثر و انعطاف‌پذير که شامل کشورهاي قوي است، ضروري به نظر مي‌رسد.
در اين ميان با توجه به شرايط سياسي جهان اين سؤال مهم مطرح است که آيا همکاري جهاني درنهايت رکود و نااميدي در سال 2019 ميلادي ايجاد خواهد شد؟ به نظر مي‌رسد که توافق اخير جامعه بين‌المللي در مورد دستورالعمل اجراي توافقنامه آب‌وهوايي در پاريس اميدوارکننده باشد؛ اما نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند که بسياري از مردم همچنان از رکود جهاني اقتصاد نگران بوده و همچنين بحران ژئوپولتيک عمده، قابليت انعطاف‌پذيري سيستم بين‌المللي را محک مي‌زند و کاملاً مشخص نيست که اين سيستم بتواند اين بحران را سپري کند.
شايد بزرگ‌ترين مانع همکاري بين‌المللي، زمينه سياسي باشد. در سال‌هاي اخير، تلاشي شديد در برابر همکاري‌هاي بين‌المللي صورت گرفته است و نخبگان فراملي تلاش مي‌کنند تا جهاني‌شدن را تحميل کنند. آن‌ها معتقدند که: ايدئولوژي‌اي اولويت نظم جهاني نو ليبرالي را بيش از منافع ملي در دستور کار قرار مي‌دهد.
بسياري از رهبران جهان معتقدند که کشورهاي غربي از طريق مداخله نظامي و سياسي در امور ديگران نفوذ خود را بر سيستم بين‌المللي سوق مي‌دهند. برخي نيز استدلال مي‌کنند که نخبگان جهاني تنها وانمود مي‌کنند که تغييرات اجتماعي و اقتصادي را دنبال مي‌کنند، درحالي‌که درواقع وضعيت موجود به سود و نفع آن‌ها است.
بسياري از متخصصين معتقدند که در حال حاضر، سلسله‌مراتب عمودي که نظم جهاني را حفظ کرده‌اند، بانفوذ رو به رشد سياسي و اقتصادي شبکه‌هاي افقي روبه‌رو هستند. حتي اغلب ادعا مي‌شود ايالات‌متحده آمريکا، حمايت سيستم چندجانبه را در جهت تضعيف آن تغيير مي‌دهد.
تاريخداني به نام يوول هاراري (Yuval Harari) در کتاب خود به نام هوشمند (Sapiens)اعلام کرده که تاريخ همچنان به‌آرامي در مسير وحدت جهاني حرکت مي‌کند؛ بنابراين يک نظم بين‌المللي مؤثر و انعطاف‌پذير که شامل کشورهاي قوي ملت است، ضروري به نظر مي‌رسد.
قابل‌توجه است که رهبران جهان نياز به اين نظم را احساس نمي‌کنند. بااينکه تحقيقات مهم اخير در مورد چگونگي انعطاف‌پذيري افراد انجام‌شده است، هيچ توضيح واضح و جامعي ازآنچه يک کشور مقاوم و يا سيستم بين‌المللي را ايجاد مي‌کند، وجود ندارد. بااين‌حال، به نظر مي‌رسد که انسان مستعد ايجاد سيستم‌هاي سازمان‌دهي گسترده است.
به لحاظ عملي، يک دستورالعمل بين‌المللي به‌روز شده، بايد چهار تحول متمايز که آخرين تجسم جهاني‌شدن را تشريح مي‌کند، داشته باشد. براي شروع، جهان به سمت يک سيستم چندقطبي حرکت مي‌کند که در آن ايالات‌متحده آمريکا ديگر نيروي بين‌المللي غالب نيست. علاوه بر اين، ما وارد دوره آنتروپوسن (Anthropocene) شده‌ايم که فعاليت انساني تأثير مهمي بر آب‌وهوا و محيط‌زيست دارد. ادوارد ا. ويلسون (Edward O. Wilson) هشدار مي‌دهد، ما ممکن است تا پايان قرن حاضر، بيش از نيمي از تمام گونه‌ها را در زمين از بين ببريم. ديگر اينکه افزايش شديد نابرابري، گنجايش انعطاف‌پذيري اقتصادي را به وجود آورده است. اين مسئله سياست‌هاي ملي آينده قابل پيش‌بيني را شکل مي‌دهد و بنابراين به تعيين سرنوشت نظم فعلي ليبرال کمک مي‌کند.
درنهايت، کلوس شواب (Klaus Schwab) رئيس اجرايي مجمع جهاني اقتصاد، انقلاب صنعتي چهارم به ما تحميل مي‌شود، ما را مجبور مي‌کند که چگونگي تأثير فناوري بر زندگي ما و تغيير ساختارهاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و انساني ما را بررسي کنيم.
شناسايي چگونگي عوامل تأثيرگذار بر روند جهاني‌شدن آسان نيست؛ اما به نظر مي‌رسد انسان نيز در اينجا يک تمايل طبيعي دارد. درواقع بسياري از دانشمندان اکنون بر اين باورند که تفکر درباره آينده، ويژگي مشخصي براي انسان است و استدلال مي‌کنند که نگاه کردن به آينده به‌صورت آگاهانه و ناآگاهانه، يک عملکرد مرکزي مغز بزرگ ما است و برنامه‌ريزي براي آن موجب استرس کمتر و شادي بيشتر خواهد شد.
ترجمه: فاطمه کردي
منبع: weforum- سيناپرس

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۰۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر تندرو صهیونیست مجبور شد کنفرانس مطبوعاتی‌اش را نیمه کاره‌ ترک کند

خبرنگار الجزیره گزارش داد که وزیر دارایی رژیم صهیونیستی ناگزیر شد کنفرانس مطبوعاتی خود را نیمه کاره رها کند.

به گزارش مشرق، خبرنگار الجزیره گزارش داد که بتسلئیل اسموتریچ وزیر دارایی رژیم اشغالگر پس از حمله تعدادی از ساکنان آواره شهرک‌های اطراف غزه (غلاف غزه) به او که در پی حملات مقاومت ناگزیر به ترک منازلشان شده‌اند، مجبور شد کنفرانس مطبوعاتی خود را ترک کند.

این واکنش شهرک‌نشینان به دلیل مواضع تندی است که وزیران افراطی کابینه نتانیاهو از جمله اسموتریچ در حمایت از تداوم جنگ غزه و کارشکنی در به سرانجام رساندن توافق تبادل اسیران صهیونیست با حماس لحاظ کرده‌اند.

وزیر دارایی اسرائیل، روز یکشنبه پس از حملات موشکی ایران به اراضی اشغالی، از دولت تل‌آویو خواست تا «درس‌ بگیرد» و به سمت شهر رفح در نوار غزه حرکت کند.

اسموتریچ افزود: زمان آن فرا رسیده است که درس بگیریم، مسیر را تغییر دهیم، به رفح برویم و تمام بخش‌های نوار غزه را تحت کنترل درآوریم.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • کسب رتبه چهارم ایران در تولید علم طب سنتی در جهان
  • خدمات «فصد و حجامت» بیمه شد
  • پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان
  • ساماندهی و توسعه صادرات از مرز بین المللی مهران ضرورت دارد
  • ضرورت تدوین شاخص‌های حکمرانی در حوزه دارو و مکمل
  • شهری که برای ۱۰۰ سال آینده طراحی شد
  • واحدهای فناور پارک علم و فناوری زنجان افزایش می‌یابد/ ضرورت افزایش بودجه در سال جدید
  • واحدهای فناور پارک علم و فناوری زنجان افزایش می‌یابد/ضرورت افزایش بودجه در سال جدید
  • وزیر تندرو صهیونیست مجبور شد کنفرانس مطبوعاتی‌اش را نیمه کاره‌ ترک کند
  • ضرورت اتصال دانش و تکنولوژی به صنعت پلیمری