Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ نصرآبادی مدیر کل منابع طبیعی استان گفت: عمر و سرمایه ی ۴۰ ساله ی منابعطبیعی استان این روزها در چنگ قاتلی به نام شپشک سفید است که 85 هزار هکتار از مساحت تاغزارهای دست کاشت و طبیعی خراسان جنوبی را نابود کرده است.

 وی افزود: این آفت در اثر تداوم خشکسالی ها در استان، حالت فورانی به خود گرفته و علاوه بر درختان و مزارع، اکنون به عرصه های منابع طبیعی نیز هجوم آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نصرآبادی مهمترین نقش تاغزارها را جلوگیری از بیابانزایی، فرسایش بادی و حرکت شن های روان عنوان کرد و گفت: سال ۹۳  سطح تاغزارهای آلوده به آفت شپشک سفید استان ، ۲۰ هزار هکتار اعلام شد  اما این آمار اکنون به بیش از ۸۵ هزار هکتار رسیده است و هر سال میزان درگیری نسبت به سال قبل، دو برابر می شود.

مدیرکل منابع طبیعی افزود: از این میزان سطح آلودگی، حدود ۳۶ هزار هکتار جزو مناطقی است که سطح آلودگی در آن بسیار بالا و فوق بحرانی است که نیاز به اقدامات مقابله ای دارد.

وی اظهار کرد: در سال های ۹۳ و ۹۴ اعتباری که برای از بین بردن این آفت در زمین های بحرانی مورد نیاز بود حدود ۵۰ میلیارد تومان برآورد شد، اما اکنون با سطح درگیری بیش از ۸۵ هزار هکتار و البته تداوم خشکسالی، اعتبار مورد نیاز به  ۷۰ میلیارد تومان رسیده است .

نصرآبادی  با اشاره به اینکه تاغزارهای طبیعی و دست کاشت خراسان جنوبی سابقه ای ۴۰ ساله دارد افزود: اگر روند نابودی تاغزارها با این سرعت پیش رود ، زحمات این سالها در بخش بیابانزدایی از بین می رود.

مساحت کل تاغزارهای استان (طبیعی و دست کاشت ) ۸۹۳ هزار و  ۶۳۹ هکتار است که هم اکنون بیش از ۶۵۱ هزار و ۶۳۹ هکتار آن تاغزار طبیعی و بیش از ۲۴۲ هزار هکتار آن تاغزار دست کاشت است.

انتهای پیام/ ط آ

بیش از۸۹۳ هزار  مساحت کل تاغزارهای استان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی آلودگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۱۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در تصادفات نوروزی خراسان جنوبی ۹ نفر جان باختند

سرهنگ رضایی در اولین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان در سال ۱۴۰۳ که به ریاست معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد با اشاره به اینکه در تصادفات جاده ای نوروز امسال ۹ نفر جان باختند و ۲۰۹ نفر مصدوم شدند گفت: ۶ نفر از فوتی‌ها در محور‌های غرب استان جان خود را از دست دادند لذا این منطقه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

او بر فعال شدن پویش‌ها و دستگاه‌های امدادی و خدماتی در روز‌های خاص تأکید کرد و افزود: شدت تصادفات جاده‌ای زیاد است و افزایش تردد در تعطیلات پیش رو پیش بینی می‌شود.

سرهنگ رضایی ادامه داد: علیرغم افزایش ۲ درصدی تردد، اما جاده‌ها خلوت و سرعت بالاست اگرچه از لحاظ کنترل میانگین سرعت جزو استان‌های موفق هستیم.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی عنوان کرد: برنامه ریزی سازمان‌های امداد و نجات در موج بعد از تعطیلات نوروزی ضرورت دارد، چون تعطیلات عید فطر پیش رو است.

او با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی اقدامات کنترلی و کاهش تصادفات فوتی استان نسبت به نوروز پارسال تصریح کرد: دوربین‌های ثبت تخلف در سطح جاده‌ها کمک کننده بوده و هزار و ۲۵۰ وسیله نقلیه با سرعت بحرانی توقیف ساعتی شدند.

سرهنگ رضایی با بیان اینکه هزار و ۳۵۰ وسیله نقلیه هم توقیف سیستمی شدند ادامه داد: سرعت و سبقت غیر مجاز، نبستن کمربند ایمنی، انحراف به چپ و نقص فنی مهمترین تخلفات در کنترل‌ها بوده است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی اظهار کرد: تأکید و پیگیری استاندار برای برپایی سیاه چادر‌ها در محور‌های استان منجر به کاهش ۱۵ درصدی واژگونی‌ها شده است.

او بیان کرد: تصادفات بیشتر در قبل و بعد از افطار رخ می‌دهد که زمان خلوتی جاده‌ها است لذا انتظار می‌رود یگان‌های امدادی در این ساعات حضور پر رنگتری داشته باشند.

سرهنگ رضایی با اشاره به توقف اتوبوسی که روز گذشته ترمز بریده بود عنوان کرد: این اتوبوس با سرعت زیاد در حرکت بود که با باز شدن لاین اضطراری توانستیم آن را در ورودی مهرشهر متوقف کنیم.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی نصب نشانگاه روشنایی و تابلوی فسفری ویژه در گریزگاه‌ها را ضروری دانست تا چنین حوادثی را بتوان مدیریت کرد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • بیش از ۲ میلیون هکتار اراضی زراعی خراسان شمالی سنددار شدند
  • تثبیت ۱۰۰ درصدی مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی خراسان شمالی 
  • سنددارشدن ۹۹ درصد عرصه‌های ملی و منابع طبیعی خراسان شمالی
  • آبگیری ۵۰ درصد از سازه‌های آبخیزداری منابع‌طبیعی استان
  • سهمیه نفت سفید برای خانوار‌های روستایی خراسان‌شمالی شارژ شد
  • جام آسمان، جان زمین را سیراب نکرد/ تداوم عطش در کویر
  • آتش سوزی در بیش از یک هکتار از عرصه های منابع طبیعی راین
  • بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین در آتش سوخت
  • در تصادفات نوروزی خراسان جنوبی ۹ نفر جان باختند
  • صعود تولید ناخالص داخلی منابع طبیعی کانادا