Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، این سمینار علمی یک روزه با تلاش مرکز پژوهشی و مطالعاتی Asia West East Centre و مؤسسه مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی و با مشارکت معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در مالزی، روز سه‌شنبه ۲۵ دی‌ماه  در محل  مؤسسه مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی  برگزار شد.

در ابتدای این سمینار محمد هاشم کمالی، مدیر مؤسسه مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی بیان کرد: بی‌شک صلح و امنیت در پرتو همزیستی مسالمت ‏آمیز بشریت به ارمغان می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور یقین همه ادیان آسمانی و پیامبران الهی مروج توحید و منجی بشریت و منادی صلح، امنیت و رفتار محبت‏آمیز نسبت به پیروان دیگر مذاهب هستند، ولی پیروان ادیان با گذشت زمان و در اثر دوری از رهبری اولیای خدا، به تدریج انحرافاتی را پذیرا شده و گاه تحت تأثیر ملل دیگر، منکر زندگی مسالمت‏‌آمیز با پیروان دیگر مذاهب شده‏‌اند.

این اندیشمند جهان اسلام در ادامه سخنان خود افزود: امروزه دولت‌ها نیازمند امنیت و همزیستی مسالمت‏آمیز هستند و در حقوق بین‏‌الملل معاصر از طرق مختلف برای صلح و آرامش بین‌المللی تلاش می‏شود. اگر چه تا رسیدن به صلح بین‏المللی فاصله زیادی وجود دارد؛ اما بدون شک این تلاش‌ها تحسین‌‏برانگیز است. روابط انسان‌ها با یکدیگر زمانی می‏تواند از آسیب‏‌پذیری مصون بماند که بر اساس ملاک‌های منطقی، معقول و عادلانه تنظیم شده باشد و مکتبی که عادلانه‏‌ترین ملاک‌ها را برای تنظیم روابط انسان‌ها ارائه دهد، موفق‏ترین و سازنده‏‌ترین مکتب به شمار می‌‏رود.

محمود واعظی، مدیر مرکز مطالعات پیشرفته دانشگاه تهران نیز در سخنرانی خود در این سمینار، برگزاری آن را در ادامه برگزاری سری سمینارهای انجامی در کشورهای مختلف همچون لبنان، هند و تانزانیا با موضوع سیر اندیشه‌های رضوی دانست و خبر داد: سمینار نهایی این سلسله نشست‌ها در مشهد مقدس به همت معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.

این سمینار یک روزه  با حضور سخنرانان در دو جلسه مستقل در صبح و بعد از ظهر ادامه یافت. در جلسه صبحگاهی اساتید و اندیشمندان با عناوین زیر دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کردند و در پایان به سؤالات میهمانان پاسخ دادند:

- عزمی عبدالحمید، فعال اجتماعی و مذهبی مالزیایی و مدیر مرکز دبیرخانه سازمان‌های مردم‌نهاد اسلامی مالزی با موضوع «تحمل مذهبی و همزیستی مسالمت‌آمیز ـ یک تجربه مالزیایی»

- امتیاز یوسف، اندیشمند تانزانیایی و استاد دانشگاه اسلامی مالزی با موضوع «اسلام و بودیسم: تاریخ روابط گذشته و معاصر»

- اوسایا سانکار، محقق و نویسنده بودایی مالزیایی با موضوع «از وداها تا افسانه‌ها: چگونه هندوئیسم همزیستی جهانی را می‌آموزد»

- محمود واعظی، استاد دانشگاه تهران و مدیر مرکز مطالعات عالی دانشگاه تهران با موضوع «نقش گفتمان مبتنی بر عقلانیت در زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان»

در جلسه بعد از ظهر نیز اساتید و محققان با عناوین زیر سخنان خود را ارایه و به سؤالات مطرح شده از سوی حاضران پاسخ دادند:

- چاندرا مظفر، اندیشمند و فعال سیاسی و اجتماعی مالزی با موضوع «آیا زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف دچار چالش‌های بیشتر شده است؟»

- کشیش سیوین کیت، اندیشمند مسیحی مالزی با موضوع «فراتر از تحمل: دیدگاه مسیحی غیرغربی درباره همبستگی مذهبی در میان تقسیمات مذهبی»

- سارجیت سینگ، استاد دانشگاه و اندیشمند سیک مالزیایی با موضوع «نقش Gurdwara در ارتقای هماهنگی اجتماعی و همزیستی مسالمت‌آمیز»

در پایان این سمینار مقرر شد؛ کلیه مقالات ارایه شده با همکاری معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی و با نظارت مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی، در ژونال علمی این مرکز به نام «تاریخ و تمدن اسلامی» تحت یک ویژه‌نامه منتشر شود.

کد خبر 4516505

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سمینار آموزشی مالزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۲۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ یادمان شهدای گمنام در مازندران نیازمند تکمیل است

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ پاسدار محمدحسن سلامی بعدازظهر شنبه در جلسه دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه کربلا» با اشاره به تشکیل ۲۰ کارگروه در ستاد بزرگداشت مناسبت‌های دفاع مقدس و مقاومت استان مازندران اظهار داشت: در تلاش هستیم در حوزه ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت با محوریت دستگاه‌های مشارکت کننده در دفاع مقدس فعالیت‌ها را برنامه محور پیش ببریم.

وی از تدوین برنامه‌های دفاع مقدس در حوزه دستگاه‌ها خبر داد و آموزش دو واحد درس دفاع مقدس را در دانشگاه‌ها از اولویت‌ها دانست و افزود: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران مأموریت بزرگ محسوب می‌شود و نیازمند حمایت مسئولین ملی و استانی هستیم.

این مسئول با تأکید بر تشکیل مجمع خیرین دفاع مقدس در استان مازندران تصریح کرد: به زودی اولین جلسه مجمع برگزار خواهد شد.

سرهنگ سلامی با تأکید بر حوزه وقف و نذر در ترویج فرهنگ دفاع مقدس اذعان داشت: باید از این ظرفیت‌ها برای نگهداری و بهره برداری از ۵۰ یادمان شهدای گمنام و مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استفاده شود.

این مسئول با تأکید بر تسریع در ساخت و تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان مازندران تصریح کرد: باید این مرکز را هرچه سریع‌تر برای بهره برداری مردمی آماده کنیم.

وی حضور افسران جوان و راویان دفاع مقدس را موجب تقویت ارتباطات جوانان با مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران برشمرد و تأکید کرد: باید فرهنگ دفاع مقدس را به افسران جدید نیروهای مسلح منتقل کنیم.

این مسئول فعالیت در مجموعه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران و مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس را مجاهدت دانست و افزود: این مرکز محلی برای مقابله با تهاجمات عظیم فرهنگی و جنگ ترکیبی به شمار می‌آید و ساخت این مجموعه جوانان ما را بیمه می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه تشکیلات نمایندگی ولی فقیه در سپاه نعمت بزرگی برای این نهاد مقدس به شمار می‌آید، گفت: این مجموعه محلی برای تقویت روحیه معنویت و بصیرت و اخلاص است که به واسطه حضور نمایندگی ولی فقیه در سپاه بوجود آمده است.

وی با تأکید بر اینکه سپاه پاسداران جایگاه عظیم مردمی دارد و باید حفظ شود ودر راستای تقویت روحیه ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت در این مجموعه باید تلاش کنیم.

سرهنگ سلامی با بیان اینکه بازدید ۳۰ هزار دانش آموز ازمرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران در سال جاری هدفگذاری شده است، بیان کرد: همچنین بازدید ۳ هزار دانشجو و اساتید در این مجموعه برنامه ریزی شده است.

کد خبر 6083457

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی
  • اهداء قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی
  • پیروی جوانان از سیره شهدا، رمز اعتلای کشور است
  • میزبانی «سوره» از نشست‌های «فیلم جستار» و «ژانرهای ترکیبی»
  • آیت‌الله علم‌الهدی: پیروی جوانان از سیره شهدا رمز اعتلای کشور است
  • پیروی جوانان از سیره شهدا رمز اعتلای کشور است
  • همایش سلامتی را قدم بزن در زارچ
  • راه‌اندازی دفتر همکاری‌های مطالعات حرم مطهر رضوی
  • موزه دفاع مقدس مازندران محل انتقال فرهنگ جهاد است
  • ۵۰ یادمان شهدای گمنام در مازندران نیازمند تکمیل است