Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

سیدحسن حسینی شاهرودی در گفت وگو با خانه ملت، از وجود دو طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، برای تامین کالاهای اساسی مردم خبر داد و گفت: نخستین طرح توسط تعدادی از نمایندگان طراحی شده و برای تامین ارز دولتی کالاهای اساسی به کمیسیون اقتصادی رسیده است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، افزود: نمایندگان در طرح مذکور دولت را برای تامین کالاهای اساسی با نرخ ارز ترجیحی منوط به رعایت شرایطی کرده اند، به گونه ای که دولت زمانی می تواند ارز دولتی را تامین کند که بتواند فرآیند نظارت را از زمان ثبت سفارش، تخصیص ارز و تامین کالا تا هنگام رسیدن به دست مصرف کننده تضمین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح نمایندگان برای تامین کالاهای اساسی باید چکش کاری شود

وی با بیان اینکه این طرح نمایندگان برای تامین کالاهای اساسی باید چکش کاری و تشریح شود، ادامه داد: براساس این طرح نظارت دولت باید به گونه ای باشد که کالاهایی که با ارز 4 هزار و 200 تومانی یا ترجیحی به کشور وارد و یا در داخل خریداری می شود با همان نرخ به دست مصرف کننده برسد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: براساس طرح نمایندگان برای تامین کالاهای اساسی سامانه های نظارتی بخش های تجارت، بازرگانی، پولی، ارزی و گمرکی باید به یک اَبرسامانه متصل شوند تا بتوانند همدیگر را کنترل کرده و بر یکدیگر نظارت داشته باشند تا شاهد کمترین خطا، اشتباه، سوءاستفاده و رانتی در این حوزه باشیم.

باید تعیین تکلیف شود که آیا نرخ ارز بازار تک نرخی، دو نرخی و یا شناور است

وی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی نیز در حال تدوین طرحی است تا سرنوشت تخصیص ارز دولتی را مشخص کند، افزود: باید تعیین تکلیف شود که آیا نرخ ارز بازار تک نرخی، دو نرخی و یا شناور است که در این راستا اختصاص ارز به کالاهای اساسی، غیراساسی و کنترل بازار از زمان تخصیص ارز تا رسیدن به دست مصرف کننده باید مشخص شود.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کمیسیون متبوعش جلساتی با وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و همچنین رییس کل بانک مرکزی برای تامین کالاهای اساسی با ارز دولتی برگزار کرده و خواهد  کرد، تصریح کرد: اگر کمیسیون اقتصادی در این نشست ها به نتیجه مطلوب دست نیابد کمیسیون به این نتیجه می رسد که یک طرح تکلیفی به صحن علنی ارسال و دولت را موظف به اجرای شاخص ها و تعیین الزامات در حوزه تامین ارز کالاهای اساسی کند تا شاهد هدر رفت منابع و ایجاد رانت های بیشتر در شرایط دو نرخی نباشیم.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: ارز دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۲۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲

بانک مرکزی در طول سال ۱۴۰۲ برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی مجموعا بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تامین و پرداخت کرد . - اخبار بازار -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، میزان ارز تامین شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی سال 1401 حدود 3 میلیارد و 400 میلیون دلار بود که این رقم از ابتدای فروردین تا پایان اسفند 1402 به بیش از 4 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید.

تامین ارز سال 1402 بانک مرکزی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در مقایسه با سال گذشته آن ( 1401 ) از رشد 26 درصدی برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی از ابتدای فروردین تا دیروز سوم اردیبهشت 1403 نیز بیش از 3 میلیارد و 143 میلیون دلار ارز برای چهار گروه کالاهای اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

کالاهای تجاری و بازرگانی با یک میلیارد و 854 میلیون دلار بیشترین حجم را با میانگین نرخ 41 هزار تومان به خود اختصاص داده است.

کالاهای اساسی و دارو با 636 میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد؛ 561 میلیون دلار از این گروه به کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه های روغنی و نهاده های دامی و 75 میلیون دلار دیگر نیز به دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم
  • توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱
  • بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲