Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود اعلام کرد که سال گذشته مقامات اوکراینی یک سرکوب و سخت گیری جدی در زمینه آزادی‌های فردی و رسانه‌ای را در کشور به وجود آوردند و نتوانستند به درستی حملات وارده بر فعالان حقوق بشر را تحت پیگرد قرار دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، براساس این متن دولت کی‌یف "اقداماتی در راستای محدود کردن آزادی بیان و انجمن‌ها انجام داده است".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش ادامه داد: "خشونت گروه‌های افراطی که نفرت پراکنی می‌کنند، اقلیت‌های مذهبی، دگرباشان جنسی، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران را در خطر قرار می‌دهد."

دیده‌بان حقوق بشر همچنین گفت که "دولت اوکراین به محدود سازی آزادی بیان، اطلاعات و رسانه با بهانه توجیه آنها به دلیل نیاز مقابله با روسیه و تبلیغات ضد اوکراین" ادامه می‌دهد.

این نهاد به نقل از موسسه اطلاعات جمعی، یک سازمان نگهبان آزادی رسانه گفت: از اکتبر سال گذشته (۲۰۱۸) ۲۰۱ مورد اقدام خشونت‌آمیز علیه رسانه‌ها در ۲۳ منطقه صورت گرفته است. این اقدامات از تهدیدها تا ترساندن روزنامه‌نگاران و از محدود کردن آنها و عدم دسترسی به اطلاعات را شامل می‌شود.

این گزارش همچنین به حادثه مه سال گذشته اشاره کرده است که در آن، اس بی یو، سرویس امنیتی اوکراین دو روزنامه‌نگار از شبکه اصلی تلویزیونی روسیه را به اتهام اینکه آنها سعی در پخش اطلاعات غلط در مورد اوکراین دارند، دیپورت کرد. در همان ماه کریل ویشینسکی، سردبیر سرویس خبر ریانوستی اوکراین، به اتهام خیانت دستگیر شد. این گزارش ادامه داد: "سرویس‌های امنیتی به دفتر این خبرگزاری حمله کردند".

دیده‌بان حقوق بشر گفت: مقامات تحقیقات راهبردی‌ای در زمینه حملات متعدد علیه فعالان ضد فساد و دیگر انجمن‌ها به عمل نیاورده‌اند. این نهاد هم‌چنین افزود که در نوامبر گذشته یکاترینا گندزیوک، یک فعال ضد فساد به دلیل سوختگی حاصل از حمله اسیدی که در جولای تحت آن قرار گرفت، کشته شد.

معافیت از مجازات و تبعیض

این گزارش همچنین به این نکته اشاره کرده است که دولت کی‌یف در اعمال قانون علیه مسئولان حادثه آتش سوزی مرگبار اتحادیه تجارت اودسا در مه ۲۰۱۴ شکست خورد.

در ادامه گزارش هم‌چنین آمده است: عدالت برای تجاوزهای مربوط به درگیری‌ها، جرم‌های مرتکب شده در تظاهرات ۲۰۱۴ "میدان" و اختلالات گسترده در اودسا برخلاف چندین تعهد مقامات اوکراینی مبنی بر ایجاد عدالت همچنان حل نشده باقی مانده است. هم‌چنین فشار قانون موفق به حفظ مدارک و شواهد بعد از حوادث و جلوگیری از فرار مظنونان از کشور نشده است.

بخشی از این گزارش که اختصاص به درگیری‌های قسمت شرقی اوکراین دارد، می‌گوید که مقامات "سیاست‌های تبعض آمیز" خود را علیه حقوق‌بگیران ساکن در جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک ادامه می‌دهند؛ افرادی که به آنها گفته شده بود تا به عنوان تبعیدشدگان داخلی ثبت نام کنند و در مناطق تحت حکومت دولت ساکن شوند تا بتوانند به حقوق خود دسترسی داشته باشند.

این نهاد در گزارشش ادامه می‌دهد: در دو پرونده جدا، دادگاه‌های اوکراین حکمی مبنی بر تنظیم تبعیض آمیز مقررات صادر کردند و همچنین دستور محدود شدن دسترسی به حقوق‌ها را دادند. اگرچه مقامات بر این قانون‌گذاری‌ها نظارتی نداشتند.

دیده‌بان حقوق بشر گفت: همچنین "گروهای نفرت پراکنی و تبعیض" حداقل چندین حمله خشونت آمیز یا موارد تهدید را علیه کولی‌ها، دگرباشان جنسی و فعالان حقوق بشر در شهرهای اوکراین انجام داده‌اند. در بیشتر این پرونده‌ها پلیس در ایجاد تحقیقات برای بررسی موثر شکست خورده است.

انتقاد از آمریکا و روسیه

این گزارش دیدگاه دیده‌بان حقوق بشر را در اتفاقات اخیری که در سال میلادی گذشته در ۱۰۰ کشور به صورت جهانی رخ داد، خلاصه می‌کند.

کنت روث، دبیر اجرایی این نهاد در مقدمه صحبت‌های خود گفت: برخلاف مقاومت‌ها در برابر یک حکومت مستقل، سالهای اخیر می‌تواند به عنوان زمان تاریکی برای حقوق بشر توصیف شود.

براساس این متن آمریکا خود را از حمایت از حقوق بشر در خانه و همچنین در خارج از کشور در دومین سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، عقب کشیده است. دولت فعلی آمریکا اقداماتی را به عهده گرفته است که وضع را برای زندانیان، مهاجران و زنان وخیم‌تر می‌کند. دولت ترامپ همچنین به حمایت از حکومت‌های سواستفاده‌گر خارجی در زمینه های مالی، ارتش و دیپلماسی ادامه می‌دهد.

در ادامه این متن همچنین آمده است که مقامات روسیه "سرکوب‌ها را بر روی موقعیت‌های سیاسی و شهرها افزایش داده‌اند و همچنین به فرونشاندن نظرات انتقادی مخصوصا در فضای آنلاین ادامه داده‌اند."

همچنین در پایان آمده است: کرملین هم‌چنین موفق نشد تا مقامات را در چچن از تهدید و زندانی کردن مدافعان حقوق بشر باز دارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اروپا اوکراین حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۲۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ردیابی یک مجرم از طریق یوتیوب

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا،اگر فردی به شدت به حریم خصوصی اهمیت می دهد احتمالا باید موبایل و دستگاه های هوشمند دیگر را دور بیندازد و در کلبه ای جنگلی زندگی کند. زیرا در حال حاضر هیچ نوع حریم خصوصی واقعی وجود ندارد و شرکت های بزرگ فناوری مانند گوگل همه چیز را درباره کاربران می دانند.

البته اگر تصور شود این شرکت ها اطلاعات کاربران با کسی از جمله دولت (به استثنای مواردی خاص) به اشتراک نمی گذارند، کاربران احساس بهتری خواهند داشت. اما طبق گزارش هایی جدید مشخص شده دولت آمریکا می تواند به گوگل دستور دهد تمام اطلاعات یک کاربر را فقط به خاطر تماشای ویدئویی در یوتیوب درخواست کند.

گزارش های جدید حاکی ازآن است که اخیرا دولت آمریکا از گوگل خواسته اطلاعات خصوصی درباره برخی ازکاربرانش را فاش کند. شاید تصور شود منظور کاربرانی است که در جنایت یا مشکلی قانونی درگیر بوده اند. اما نمی توان از دلیل درخواست اطلاعات کاربران توسط دولت به طور حتم اطمینان حاصل کرد زیرا مقامات نمی دانستند افراد مورد هدف خود را نمی شناختند.

بلکه مقامات خواستار اطلاعات شخصی کاربرانی شده اند که برخی ویدئوهای خاص را بین تاریخ یک تا ۸ ژانویه ۲۰۲۳ میلادی تماشا کرده اند. اطلاعات درخواستی دولت شامل نام، آدرس، شماره تلفن ، فعالیت های کاربر در گوگل و حتی IPآدرس آنها بوده است. دلیل چنین درخواستی نیز دستگیری فردی در فضای آنلاین با نام کاربری elonmuskwhm بوده است.

این فرد به دلیل پولشویی و اداره کردن یک کسب و کار غیرقانونی انتقال پول تحت تعقیب است. مقامات برای یافتن وی به ماموران مخفی دستور داده اند آموزش های نقشه برداری از طریق پهپادها و نرم افزارهای واقعیت افزوده را در یوتیوب ارسال کنند. ممکن است فکر کنید این اقدام برای دستگیری مجرمان فرایندی عادی است. اما، ویدئوهای مذکور به طور عمومی منتشر شده بودند و به عنوان مثال، بیش از ۳۰ هزار نفر آنها را تماشا کردند.

این بدان معنا است که احتمالا اطلاعات ده ها هزار کاربر از طریق ویدئوهایی فاش شده که هر کاربری به آنها دسترسی داشته است. این تاکتیک سوالات زیادی درباره توازن بین تحقیقات آنلاین و حریم خصوصی را به وجود آورده است. متاسفانه گوگل مجبور بوده این اطلاعات را فاش کند.

کد خبر 6061810

دیگر خبرها

  • حمله تل آویو به سخنان رئیس جمهور کلمبیا
  • یوتیوب یک مجرم را به دام انداخت!
  • روسیه: اوکراین در حمله خونین به کنسرت مسکو نقش داشته است
  • حضور پرشور مردم در محفل قرآنی امام حسنی‌ها/ طبقه اول ورزشگاه آزادی تکمیل شد
  • ردیابی یک مجرم از طریق یوتیوب
  • داعش سرکوب شده است
  • لائوتارو مارتینز: انتقاد کاستاکورتا از عملکردم در بازی‌های مهم؟ به او می‌گویم گلم مقابل میلان را ببیند
  • وزیر نتانیاهو استعفا کرد
  • استقبال بین المللی از قطعنامه شورای امنیت و انتقاد دوباره صهیونیست‌ها
  • روسیه مسئولیت داعش در حمله مسکو را زیر سوال برد