Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-23@08:06:06 GMT

بیم‌ها و امید‌های SPV

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۵۰۴۵

بیم‌ها و امید‌های SPV

اگر اجرای SPV به اعمال استاندارد‌های FATF بویژه اجرای CFT در ایران مشروط شده باشد، در واقع دولت یک امتیاز امنیتی کاملا نقد داده و در حالی که معلوم نیست حتی امتیاز اقتصادی نصفه و نیمه‌ای هم به دست آورده باشد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «مهدی محمدی» در یادداشتی با موضوع SPV نوشت:

 یکم- شواهد نشان می دهد دولت آقای روحانی و طرف های اروپایی قصد دارند در چند هفته آینده یک نسخه از مکانیسم مالی ویژه یا همان SPV را رسما اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیچ کس در ایران نمی داند جزئیات این توافق دقیقا چیست و مجددا مانند برجام –یا حتی بدتر از آن- افکار عمومی زمانی با توافق مواجه خواهد شد که نهایی شده و دیگر امکان تغییر در آن وجود ندارد. این بار، حتی ممکن است متن توافق هرگز منتشر نشود و کسی هیچ کس نفهمد واقعا چه داده و چه گرفته اند.

دوم- چند ایراد بسیار مهم بر نسخه های فعلی SPV وارد است که دولت حتما باید راه حلی برای آنها پیدا کرده باشد والا اجرای SPV نه تنها سود نخواهد داشت بلکه در میان مدت، خود به دردسری بزرگ برای کشور تبدیل خواهد شد. تجربه برجام نشان داده توافقاتی از این دست به سطر به سطر مین گذاری شده است و باید با احتیاط تمام درآنها گام نهاد.

1- اگر اجرای SPV به اعمال استانداردهای FATF بویژه اجرای CFT در ایران مشروط شده باشد، در واقع دولت یک امتیاز امنیتی کاملا نقد داده و در حالی که معلوم نیست حتی امتیاز اقتصادی نصفه و نیمه ای هم به دست آورده باشد.

2-اگر SPV صرفا یک مکانیسم تسویه باشد و در آن پرداختی صورت نگیرد، این امر در میان مدت به «ارز زدایی» از تجارت خارجی ایران خواهد انجامید و این دقیقا تحقق یکی از اصلی ترین اهداف تحریم های امریکاست.

3- اگر SPV به هر شکل به نوعی از مذاکرات منطقه ای میان ایران و اروپا گره خورده باشد، یعنی اروپا موفق شده به نیابت از امریکا ایران را پای میز مذاکرات منطقه ای بنشاند بی آنکه در حوزه های مورد نگرانی ایران هیچ گام اساسی برداشته باشد. ایجاد تناظر میان ارکان تحریم با ارکان برنامه منطقه ای ایران، وارد شدن در بازی است که هدف اصلی و نهایی امریکا از همه فشارها و تهدیدهای فعلی است.

4- اگر ساختار SPV به گونه ای باشد که به آسان شدن شناسایی مشتریان تجارت خارجی ایران برای خزانه داری امریکا بینجامد، این مکانیسم نه تنها به تضعیف تحریم های امریکا کمک نکرده بلکه خود به عاملی برای تسهیل و تقویت آن تبدیل خواهد شد.

سوم- از حیث راهبردی، دولت اکنون دیگر باید فهمیده باشد که اروپا همین توافق را 6 ماه قبل هم می توانست با ایران بکند. اروپا تا جایی که می توانست این مذاکرات را کش داد تا اولا زهر تحریم ها هر چه بیشتر به جای اقتصاد ایران ریخته شده و نیاز ایران به توافق ماکسیمم شود، ثانیا، اروپا با این تاکتیک در واقع این امکان را از دولت آقای روحانی گرفت که سراغ شرکای بزرگ تر تجارتی ایران مانند چین، روسیه و هند برود و یک راه حل «غیر غربی» برای تحریم ها بیابد و ثالثا اروپایی ها نهایتا همه تلاش خود را کردند تا نهایی شدن SPV را به برنامه موشکی و منطقه ای ایران مرتبط کنند و این تلاشی است که هنوز هم ادامه دارد. گرچه دولت آقای روحانی کارنامه ای ناامید کننده از این حیث دارد که بتواند درسی از گذشته بیاموزد، اما همین مذاکرات هم سندی دیگر است از اینکه اروپا یک شریک راهبردی نیست و همین حالا فقط به دلیل روی کار بودن ترامپ در امریکا مختصر تحرکی از خود نشان می دهد والا برجام هیچ پیشرفت راهبردی و ماندگاری در روابط ایران و اروپا ایجاد نکرده است. همه کاری که اروپا کرد این بود که ایران را به لطائف الحیل در برجام نگه دارد تا نهایتا آن را به حداقل گشایش های اقتصادی ممکن راضی کند. معطل کردن اقتصاد کشور یک روز برای برجام، روز دیگر به امید دموکرات ها، اکنون به امید SPV اروپایی، و فردا هم لابد به امید باختن ترامپ در انتخابات 2020 امریکا، و شرطی کردن جامعه با گره زدن اقتصاد به سیاست خارجی، هم فرصت های کشور را سوزانده، هم دشمن را طمع کارتر کرده و هم اعتبار و کارآمدی دولت را تا حد وعده دهندگانی که حتی نمی توانند چند ماه روی حرف خود بمانند به ورطه نابودی کشانده است. این چیزی نیست که بابت آن خوشحال باشیم. بخواهیم یا نه، همه ما نهایتا روی یک کشتی نشسته ایم.

چهارم- حالا هم چیزی که مردم می خواهند گشایش اقتصادی و حل مشکلات است نه SPV، همچنانکه از برجام هم همین را می خواستند. SPV در بهترین حالت یک مکانیسم تسهیل تجارت خارجی ایران خواهد بود و به هیچ وجه نمی تواند جایگزین، برنامه، خلاقیت، ابتکار عمل و کوشش دولت در داخل شود. تا وقتی که دولت چشم به خارج دوخته و کوتاه نیامدن در مقابل رقیبان داخلی را مهم تر از تدوین یک سیاست خارجی و اقتصادی واقع بینانه می داند، و به جای تلاش واقعی برای حل مشکلات به فکر آن است که چه کند تا خود مقصر اوضاع قلمداد نشود و مقصری پیدا کند و همه تقصیرها را به گردن آن بیندازد، با SPV یا بدون SPV توقع بهبود اوضاع، خیال خام است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اجرای spv مهدی محمدی کشورهای اروپایی اجرای CFT وزارت خزانه داری آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۵۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس را به شرکت‌های دانش‌بنیان پیوند بزنید

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ رضامراد صحرایی در نشست ملی مدیران عامل و موسسان مدارس مجتمعی غیردولتی و مدیران مدارس هیئت امناییافزود: مسأله امید در ادبیات دینی و ادبیات حاکمیتی و سیاسی ما جایگاه ویژه‌ای دارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در فرازی از رهبر انقلاب، ایشان چرخه‌ای به نام آرمان‌خواهی و امید و عقلانیت را مطرح می‌کنند. ایمان نهفته در دل این تعبیر حکیمانه، یعنی با موتور آرمان‌خواهی و سوخت امید و فرمان عقلانیت به سمت آینده حرکت کنیم. در بیانیه گام دوم که من آن را منشور ۴۰ سال دوم انقلاب می‌دانم، جایگاه دو عنصر علم و امید بسیار برجسته است و هیچ‌یک بدون آن یکی نمی‌تواند به پیشرفت کشور کمک کند.

صحرایی افزود: علم قدرت‌آفرین است، علم، سلطان است. علم در دست کسی چنین قدرتی پیدا می‌کند که امید و ایمان داشته باشد به اینکه می‌تواند تغییر ایجاد کند. این که دشمنان ما در این سطح وسیع، جنگ ترکیبی علیه ما راه انداختند، برای کورکردن امید بود که خود گواهی مهمی برای اهمیت امید و امیدآفرینی است.

صحرایی با تاکید بر اینکه دیدن پیشرفت‌ها و درک‌کردن نتایج آن برای نسل جدید یکی از راه‌های مهم پیشرفت است، گفت: وقتی دانش‌آموزان سمپاد ما بر روی عرشه کشتی در جنوب، قدرت کشور را می‌فهمند، آن‌گاه است که جریان امید در آن‌ها رشد می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه پیوند امید با پیشرفت‌های کشور بهترین پاسخ ما به همه تهاجمی است که در جنگ ترکیبی و شناختی علیه ما به راه افتاده است، گفت: ما در جنگی پیوسته با استکبار، روزگاری در تهاجم فرهنگی بودیم و پیروز شدیم، تهاجم فرهنگی، شبیخون شد ولی کشور پابرجا ماند. شبیخون، قتل عام فرهنگی شد، جنگ شناختی شد، جنگ ترکیبی شد اما کشور سرپا ماند. در حالیکه هر کدام از اینها به تنهایی می‌تواند هر کشوری را نابود کند. دلیل این استواری، امید، ایمان و خودباوری و البته هویت ملی و مذهبی غرورآفرین است. 

وی بر اهمیت اردوهای راهیان پیشرفت برای امیدآفرینی تاکید کرد و گفت: مدرسه، مزرعه این امیدآفرینی است. بذری که در مدرسه افشانده شده، امروز این محصول و این جریان دانش‌بنیانی شده است و من قول می‌دهم بذرهایی که این روزها کاشته می‌شود، به مراتب پربارتر و امیدآفرین‌تر از بذرهای پیشین است. 

رضامراد صحرایی با بیان اینکه آموزش و پرورش است که کودک‌ را خلاق و اهل سوال بار می‌آورد، افزود: خلاقیت در کودکی توسط معلم شکوفا می‌شود. مدرسه‌ها منبع قدرت آینده کشور هستند. مدیر مدرسه راهبردی‌ترین مدیر کشور است. مدرسه قوی تضمین‌کننده ایران قوی است. ایران با اقتصاد و علم و فرهنگ قوی، پیشرفته می‌شود و بذر همه این‌ها در مدارس کاشته می‌شود. به همین خاطر مدرسان‌سازان و مدرسه‌یاران و مدرسه‌داران نقش زیادی در ساختن ایران باشکوه دارند. قدرت تمدنی که در حال ساخت آن هستیم از مدرسه برمی‌آید. 

وی تصریح کرد: مدرسه را به شرکت‌های دانش‌بنیان پیوند بزنید. این پیوند روی دیگری از روند شکوفاسازی استعداد فرزندان ایران است. ما آماده هستیم که سازوکاری تعریف کنیم که چگونه یک شرکت دانش‌بنیان، مدرسه‌ها را به عنوان وابسته خود بپذیرد.

دیگر خبرها

  • برتری امید‌های ایران در دور دوم شطرنج شهر‌های آسیا
  • پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا
  • نقش دولت و دانشگاه در تحقق جهش تولید/ باید امید و انگیزه را به جوانان بازگردانیم
  • ایران- کویت، امروز ۱۷:۳۰؛ امید افغانستان به تیم ملی ایران
  • ایران- کویت ، امروز 17:30؛ امید افغانستان به تیم ملی ایران
  • رئیسی: پیشرفت‌های نیروهای مسلح تحت مدیریت عالی رهبر انقلاب موجب ایجاد امنیت، اقتدار و امید برای مردم و کشور شده است
  • علم در دست فردی تأثیرگذار است که با امید حرکت کند
  • مدارس را به شرکت‌های دانش‌بنیان پیوند بزنید
  • مرد تمام‌نشدنی والیبال ایران در یک تیم جدید
  • نتایج روز سوم مسابقات لیگ بسکتبال امید ایران