Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@17:43:33 GMT

شناسایی انواع بی‌خوابی و عواقب آن

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۵۱۵۰

شناسایی انواع بی‌خوابی و عواقب آن

به گزارش ایسنا، متخصصان موسسه علوم اعصاب هلند هزاران نفر را که داوطلبانه برای انجام این آزمایش‌های خواب ثبت نام کرده بودند، مورد بررسی و آزمایش قرار دادند.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که بی‌خوابی پنج زیرمجموعه دارد که بر اساس ویژگی های شخصیتی، خطر افسردگی، فعالیت مغز و پاسخ به درمان با یکدیگر متفاوتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد این تیم تخصصی، این یافته‌ها احتمالا سرعت تحقیقات درمورد بی‌خوابی را افزایش داده و به درمان‌های بهتر و شخصی‌تر برای افراد منجر خواهد شد.

یکی از متخصصان خواب و شناخت در این مورد می‌گوید: ما همیشه بی‌خوابی را یک اختلال در نظر می‌گرفتیم، در حالی که در واقع بی‌خوابی خود از پنج اختلال مختلف تشکیل شده است.

بی‌خوابی و عواقب آن

بی‌خوابی از شایع‌ترین شکایات مردم نزد پزشکان است. از علائم اصلی آن می‌توان به خواب ناکافی و بی‌کیفیت، به سختی به خواب رفتن و بیدار ماندن اشاره کرد. افراد مبتلا به بیخوابی اغلب دچار آشفتگی و اختلال در عملکرد روزانه خود می‌شوند.

این افراد به هنگام بیدار شدن به ندرت احساس سرزندگی کرده و اغلب در طول روز با احساس خستگی و خواب‌آلودگی دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین ممکن است احساس افسردگی، اضطراب و کج‌خلقی داشته باشند.

این شرایط تلاش افراد برای انجام کارهای روزمره را دشوار می‌سازد چرا که توانایی تمرکز، توجه، یادآوری و یادگیری فرد را تضعیف می‌کند.

بی‌خوابی حاد یا کوتاه مدت برای چندین روز یا چندین هفته به طول می‌انجامد. این امر اغلب منجر به وقایع آسیب‌زا یا فشار از طرف شرایط کاری یا خانوادگی می‌شود. افرادی که به بی‌خوابی مزمن یا مداوم مبتلا هستند، ممکن است این شرایط را برای چندین ماه یا حتی بیشتر تجربه کنند.

اگرچه دانشمندان تلاش کرده‌اند مکانیسم مغز را در بی‌خوابی مطالعه کنند اما یافته‌های آن‌ها اغلب متناقض بوده است. الگوی مشابهی برای درمان موثر بی‌خوابی وجود دارد که در برخی افراد کارساز بوده و در برخی دیگر نیست.

دانشمندانی که مطالعه اخیر را صورت داده‌اند بر این باورند علت کارساز نبودن این درمان‌ها ناشناخته بودن انواع مختلف بی‌خوابی تاکنون بوده است.

پنج نوع مختلف بی‌خوابی

از همین رو متخصصان تصمیم گرفتند مطالعه‌ای را در سه بخش صورت دهند. آن‌ها ابتدا ۳۴ نوع پاسخ‌نامه مختلفی را که ۴۳۲۲ داوطلب در برنامه خواب پر کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

این پرسش‌نامه‌ها ویژگی‌های شخصیتی را که دانشمندان با تفاوت‌ها در عملکرد و ساختار مغز ارتباط داده‌اند، سنجیده است.

متخصصان با استفاده از روشی به نام "تجزیه و تحلیل گروه‌های نهان" از روی داده‌های این پرسش‌نامه پنج نوع بی‌خوابی را به شرح زیر مشخص کرده‌اند:

- نوع اول، بسیار پریشان: این افراد امتیازات بالایی در ویژگی‌های شخصیتی اضطرابی از جمله روان‌رنجوری، احساس حقارت و نگرانی دارند.

- نوع دوم، نسبتا پریشان و حساس به پاداش: امتیازات این افراد نشان می‌دهد که عواطف مربوط به لذت‌ بردن در آن‌ها سالم و طبیعی است.

- نوع سوم، نسبتا پریشان و غیر حساس به پاداش

- نوع چهارم، اندکی پریشان با واکنش‌پذیری بالا: علائم بی‌خوابی در این افراد با وقایع زندگی و محیطی تغییر می‌کند.

- نوع پنجم، اندکی پریشان با واکنش‌پذیری پایین

متخصصان در بخش دوم مطالعه به بررسی ۲۵۱ داوطلب از "گروه غیر همپوشانی دوم"  که از اعضای جدید آزمایش خواب بوده‌اند، پرداختند.

در نهایت با گذشت پنج سال در بخش سوم مطالعه محققان ۲۵۱ داوطلب از گروه اول را دوباره بررسی کردند.

این یافته‌ها در نهایت نشان داد که با گذشت پنج سال این افراد هنوز همان نوع از بی‌خوابی گذشته را دارند. این موضوع نشان‌دهنده ثبات بالای دسته‌بندی دانشمندان در انواع بی‌خوابی است.

دیگر تفاوت‌ها در انواع بی‌خوابی

بررسی‌های دیگر هم‌چنین دیگر تفاوت‌های قابل اندازه گیری در پنج نوع مختلف بی‌خوابی را بر ملا کرد. برای مثال نوار مغزی تفاوت‌های واضحی در واکنش‌های مغز به محرک‌های خارجی نشان داد. 

متخصصان هم‌چنین دریافتند انواع بی‌خوابی که کشف شده در پاسخ به درمان‌های مختلف با دارو و شناخت رفتاری درمانی متفاوت هستند. هم‌چنین، خطر ابتلا به افسردگی به طور گسترده‌ای در بین انواع بی خوابی متفاوت است. این تفاوت در میان برخی گروه‌ها به میزان پنج برابر اعلام شده است.

بنابر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، محققان در حال حاضر آزمایش‌های خود را در زمینه پیشگیری از افسردگی در افراد مبتلا به بی‌خوابی که با بیشترین خطر در این زمینه مواجه‌اند، آغاز کرده‌اند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۵۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سؤالات کنکور

رئیس پلیس فتای فراجا به تشریح اقدامات این پلیس در زمینه ارتقاء امنیت آزمون‌های کنکور سراسری پرداخت و گفت که بیش از ۳۰۰ فقره تارنمای فعال در زمینه تبلیغ فروش سؤالات آزمون سراسری شناسایی شده است.

به گزارش تسنیم، سردار وحید مجید؛ رئیس پلیس فتای فراجا اظهار کرد: با توجه به حساسیت مربوط به ایام کنکور و پیرو مجموعه اقدامات سال گذشته از ابتدای سال جاری پلیس فتای فراجا ضمن هدایت و نظارت عملیاتی کلیه رده‌های پلیس سایبری در سراسر کشور در زمینه ارتقاء امنیت آزمون‌های کنکور سراسر نوبت اول اردیبهشت 1403 اقدام کرده است.

وی ادامه داد: با انجام اقدامات اطلاعاتی، عملیاتی و رصدهای تخصصی بالغ بر 300 نشانگاه مجرمانه مورد شناسایی قرار گرفته است که از این تعداد 80 مورد موضوع تحت اقدام عملیاتی بوده و تعداد 20 نفر از مدیران و گردانندگان اصلی این صفحات، کانال و اکانت که مدعی فروش و واگذاری سؤالات کنکور سراسری سال 1403 با قبولی تضمینی در کنکور و آزمون و یا واگذاری ادوات تقلب‌افزار بوده‌اند دستگیر شده‌اند و برای سیر مراحل قانونی پرونده‌شان به مرجع قضایی ارجاع شده است.

مجید با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای شناسایی سایر مرتکبان و مجرمان در این رابطه در حال اجراست، افزود: برابر رصدهای صورت‌گرفته و تحلیل روش‌های کلاهبرداری افراد مذکور مشخص شده است دریافت رمزارز و مسکوکات طلا و سکه نیز یکی از روش‌های دریافت وجوهات از سوی مجرمان بوده است، تا کنون در این رابطه بالغ بر 60 میلیارد ریال معادل رمزارز و تعداد 50 قطعه انواع سکه طلا از این افراد کلاهبردار، کشف و ضبط شده است.

وی با اعلام صریح این موضوع "تا کنون هیچ‌گونه نمونه سؤال از متهمان و مجرمان مرتبط با کنکور سراسری کشف نشده است."، گفت: یکی از شگردهای این افراد واگذاری نمونه سؤالات ادوار گذشته است.

رئیس پلیس فتای فراجا خاطرنشان کرد: این افراد کلاهبردار در بسیاری از موارد پس از دریافت وجوهات از پاسخگویی به متقاضیان و مال‌باختگان امتناع می‌کنند، لذا هموطنان گرامی ضمن حفظ هوشیاری به هیچ عنوان فریب این افراد را نخورند و در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا اعلام کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پلیس: شناسایی هزار قلم ابزار تقلب در کنکور هشدار پلیس فتا به کنکوری‌ها ماجرای فروش سوالات آزمون وکالت؛ وقتی با ۲۰ میلیون تومان می‌توان وکیل شد!

دیگر خبرها

  • تشریح دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع جرایم سازمان یافته و شبکه ای
  • بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سؤالات کنکور
  • آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی
  • دستگاه اتوماسیون تعیین گروه‌بندی خون در قم بهره برداری شد
  • قاتلان مرد ۳۵ ساله در ارومیه دستگیر شدند
  • دستگیری عاملان قتل مرد ۳۵ ساله ارومیه‌ای در تکاب
  • مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال
  • ارتباط جنسیت و بحران خواب
  • کم‌خوابی از عوامل کبد چرب غیرالکلی است
  • افراد دارای تناسب اندامی که هیچ وقت باشگاه نمی روند این ۷ عادت را دارند