Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت، در هر ۸ ثانیه یک نفر در جهان، جان خود را بر اثر استعمال دخانیات از دست می‌دهد. همچنین افرادی که ۲۰ سال به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند، بین ۲۰ تا ۲۵ سال از افراد غیرسیگاری عمر کوتاه تری دارند و زودتر می‌میرند.

بیماری‌های شایع در افراد سیگاری بسیار متعدد و هولناک هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری‌های قلبی و تنفسی، امراض پوستی و انواع سرطان از بیماری‌های شایع در افراد سیگاری است. سیگار کشیدن حتی احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های معمول را افزایش می‌دهد و طول دوره‌ی درمان را بیشتر می‌کند.

دود سیگار علاوه بر اینکه برای خود شخص زیان آور است، برای افرادی که اطراف شخص سیگاری هستند، ۲۰ تا ۳۰ درصد خطرناکتر است. بخاطر همین است که سیگار کشیدن در انگلیس، فرانسه، نیوزیلند و ... در کافه‌ها و سایر اماکن عمومی ممنوع است. در ادامه درمورد برخی از بیماری‌های شایع در افراد سیگاری توضیح می‌دهیم.

بیماری‌های قلبی:

بیماری‌های قلبی رایج‌ترین بیماری در افراد سیگاری است. سیگار کشیدن باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، گرفتگی عروق و نهایتا حمله قلبی و سکته می‌شود. در سال، بیش از ۶۰۰ هزار نفر جان خود را به همین شکل ازدست می‌دهند. طبق تحقیقات ۱ نفر از هر ۵ نفری که بر اثر بیماری‌های قلبی می‌میرند، به علت سیگار کشیدن است.

سرطان ریه:

یکی از بیماری‌های بسیار شایع در افراد سیگاری سرطان ریه است. سیگار کشیدن عامل اصلی سرطان ریه است و اکثر کسانی که به علت سرطان ریه می‌میرند سیگاری هستند. امکان ابتلا به سرطان ریه در سیگاری‌ها ۲۲ برابر غیرسیگاری هاست. سرطان ریه رابطه مستقیمی با تعداد و قطران و نیکوتین سیگار‌های کشیده شده دارد. بسیاری از افراد بعد از اینکه ۱۵ الی ۲۰ سال سیگار می‌کشند، سرطان ریه می‌گیرند و متاسفانه تعداد کمی از این بیماران بیش از ۵ سال زنده می‌مانند.

پوکی استخوان:

از بیماری‌های شایع افراد سیگاری پوکی استخوان است. منوکسید کربن که از گاز‌های سمی خروجی از اگزوز ماشین و دود سیگار است، میل ترکیبی بالاتری از اکسیژن با خون دارد و باعث کاهش اکسیژن در خون افراد سیگاری می‌شود. کم کم تراکم استخوان‌های افراد سیگاری کم می‌شود و راحتتر می‌شکند. همچنین زمان جوش خوردن و بهبود استخوان هایشان بعد از شکستگی، ۸۰% بیشتر است.

چین و چروک:

چین و چروک و خراب شدن پوست نیز از دیگر تاثیر‌های مصرف دخانیات است. سیگار کشیدن باعث تخریب پروتئین‌های انعطاف دهنده‌ی پوست، کاهش ویتامین A. و محدود کردن جریان خون در عروق پوست می‌شود. ده دقیقه سیگار کشیدن باعث کاهش اکسیژن رسانی به پوست به مدت یک ساعت می‌شود. به همین دلیل است که اغلب افراد سیگاری دارای پوستی خشک، شل، و چین و چروک‌هایی در اطراف لب و چشم‌ها هستند و رنگ پوستشان زرد و کدر است.

سرطان پوست:
یکی دیگر از بیماری‌های شایع افراد سیگاری سرطان پوست است. سیگاری‌ها دو برابر بیشتر از غیرسیگاری‌ها به نوعی از سرطان پوست که با پوسته پوسته شدن و برجستگی روی پوست همراه است، مبتلا می‌شوند.

از دست دادن موها:

لوپوس اریتماتوز از دیگر بیماری هاییست که سراغ سیگاری‌ها می‌رود. این بیماری باعث ریختن موها، ایجاد زخم در دهان و جوش‌های پوستی می‌شود. در افراد سیگاری مو‌ها زودتر خاکستری می‌شوند. همچنین سیگار باعث افزایش هورمون مردانه می‌شود و احتمال ریزش مو را بالا می‌برد.

بیماری‌های چشمی:

یکی از بیماری‌های شایع در افراد سیگاری آب مروارید است. سیگار همچنین باعث کدر شدن عدسی چشم و مانع عبور نور و در نهایت نابینایی می‌شود. از دیگر بیماری‌های چشمی شایع در افراد سیگاری عبارتند از: دژنرسانس ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد)، گلوکوم (آب سیاه) و آمبلیوپی (تنبلی چشم). همچنین مونوکسیدکربن موجود در سیگار باعث کاهش اکسیژن رسانی و درنتیجه افت دید در شب می‌شود.

بیماری‌های دهان و دندان:

از دیگر بیماری‌های شایع افراد سیگاری عفونت لثه و فاسد شدن دندان هاست. سیگار در مدت کوتاهی باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود و بوی بدی در دهان ایجاد می‌کند که ممکن است موردپسند کسانی که به سیگاری‌ها نزدیک می‌شوند نباشد. حتی خمیردندان‌های مخصوص افراد سیگاری که مواد ساینده‌ی بیشتری دارد یک راه حل موقتی است. در دندان‌های افراد سیگاری جرم بیشتری تشکیل می‌شود که عامل بیماری‌های لثه است. همچنین به دلیل کمتر بودن اکسیژن در خون سیگاری ها، عفونت‌های لثه دیرتر ترمیم می‌شود که عامل اصلی ازدست دادن دندان هاست. سیگاری‌ها ۱/۵ برابر زودتر از غیرسیگاری‌ها دندان هایشان را ازدست می‌دهند. سرطان دهان نیز از بیماری‌های شایع در افراد سیگاری است.

انواع سرطان ها:

بیش از ۴۰ عنصر سرطان زا در دود سیگار وجود دارد و انواع و اقسام سرطان از بیماری‌های شایع افراد سیگاری است. چند نمونه از سرطان‌های شایع در افراد سیگاری عبارتند از:

سرطان ریه: همان طور که گفتیم سرطان ریه در سیگاری‌ها ۲۲ برابر بیشتر است.

سرطان دهان، زبان، غدد، بزاق و حلق: این سرطان‌ها در سیگاری ها، ۶ تا ۲۷ برابر بیشتر است.

سرطان بینی: در افراد سیگاری ۲ برابر بیشتر مشاهده می‌شود.

سرطان گلو: در افراد سیگاری ۱۲ برابر افراد معمولی است.

سرطان حنجره: در سیگاری‌ها ۱۰ تا ۱۸ برابر بیشتر است.

از دیگر سرطان‌های شایع در افراد سیگاری می‌توان سرطان مری، معده، کلیه، لوزالمعده، کبد، آلت تناسلی مرد، مقعد، مثانه و دهانه‌ی رحم زن را نام برد.

به هم ریختن معده:

بی خوابی طبق تحقیقاتی که انجام شده سیگاری‌ها برای خواب شبانه با مشکل بیشتری مواجه می‌شوند و در مقایسه با دیگران از خواب آرام و عمیقی برخوردار نیستند. درواقع اثرات تحریک کننده‌ی نیکوتین باعث اختلال در خواب می‌شوند.

آلزایمر و بیماری‌ها روانی:

سیگاری‌ها ۵ برابر بیشتر احتمال دارد که حافظه شان را از دست بدهند. همچنین طبق تحقیقاتی که صورت گرفته ۵۸ درصد از افراد سیگاری قادر به قرار ملاقات گذاشتن و ارتباط با دیگران نیستند.

منبع: برترین‌ها

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۵۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک خبر جدید درباره داروی معروف کاهنده قند خون

به گزارش همشهری آنلاین، دیابت با افزایش خطر چندین سرطان گوارشی همراهی دارد، ازجمله سرطان‌های کبد، روده بزرگ و راست‌روده و لوزالمعده. یک بازبینی نظام‌مند اخیر نشان داد که متفورمین با کاهش خطر سه نوع از این سرطان‌ها در بیماران مبتلا به دیابت همراهی دارد.

اما آیا واقعا یک داروی ضد دیابت محبوب می‌تواند از سرطان هم پیشگیری کند؟

چطور متفورمین ممکن است در برابر سرطان محافظت ایجاد کند

متفورمین یک داروی خط اول برای درمان دیابت نوع ۲ در بزرگ‌سالان و کودکان ۱۰ ساله و بالاتر است. این دارو معمولاً به همراه سایر راهبردهای کنترل قند خون، ازجمله رژیم غذایی و ورزش به کار می‌رود. متفورمین تولید گلوکز (قند خون) را در کبد مهار می‌کند، میزان جذب گلوکز بوسیله سلول‌ها و نیز حساسیت آنها به هورمون انسولین را افزایش می‌دهد.

دیابت با افزایش خطر ابتلا به چندین سرطان ازجمله سرطان‌های کبد، روده بزرگ و راست‌روده و لوزالمعده همراهی دارد.

با اینکه سازوکار دقیق اثر متفورمین مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که متفورمین از ساخته شدن گلوکز از منابع غیر کربوهیدراتی در بدن (فرآیند گلوکونئوژنز) جلوگیری می‌کند. کارشناسان می‌گوید شاید متفورمین به دلیل توانایی آن در کاهش میزان گلوکز و خواص ضد التهابی احتمالی، شرایط نامطلوبی را برای سلول‌های سرطانی ایجاد می‌کند.

دلیل دیگر احتمالی ارتباط متفورمین با خطر کمتر سرطان‌های دستگاه گوارش، نقش آن در فعال کردن آنزیمی به نام «پروتئین کیناز فعال‌شونده بوسیله AMP» یا AMKAP است. گلوکز در کبد و افزایش جذب گلوکز در بافت‌های بدن می‌شود.

AMPK ممکن است بر خطر سرطان تأثیر بگذارد، زیرا به استرس متابولیک درون سلول‌ها پاسخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید

با متفورمین چقدر لاغر می‌شوید؟ یک داروی رایج فشار خون ممکن است طول عمر سالم شما را بیشتر کند با این روش بدن تان را از قند خالی کنید

این ایده که متفورمین می‌تواند به عنوان یک داروی پیشگیری‌کننده سرطان عمل کند، پس از مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۵ که نشان‌دهنده کاهش خطر ابتلا به سرطان در میان بیماران دیابتی نوع ۲ تحت درمان با این دارو بود، محبوبیت پیدا کرد.

بررسی‌های مشاهده‌ای فراوانی وجود دارند که ارتباط متفورمین با سرطان‌های گوناگون را نشان داده‌اند، برای مثال یک تجزیه‌وتحلیل در سال ۲۰۱۴ متفورمین را با کاهش ۳۱ درصدی بروز کلی سرطان مرتبط کرد.

اگرچه این بررسی‌ها ارتباط احتمالی بین متفورمین و خطر سرطان را نشان می‌دهند، اما هنوز کارآزمایی‌های تصادفی‌شده تا به امروز کاهش قطعی سرطان را با مصرف این دارو را نشان نداده‌اند.

بنابراین پژوهش‌های بیشتری برای درک بهتر اینکه آیا متفورمین واقعاً پتانسیل پیشگیری از سرطان را دارد یا خیر، مورد نیاز است.

گام بعدی بررسی اثر ضد سرطان متفورمین چیست؟

تا به حال قوی‌ترین شواهد درباره اثر بالقوه ضد سرطان متفورمین از بررسی‌ها درباره افراد دچار دیابت به دست آمده است. اگر ثابت شود این دارو، خطر سرطان‌های گوارشی را کاهش می‌دهد، دست‌کم در ابتدا با بیشترین احتمال برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده خواهد شد.

گام بعدی این است که این دارو در بیماران دچار دیابت، در معرض خطر بالای دچار شدن به سرطان مانند افراد دارای سابقه خانوادگی سرطان و افراد دارای ژن‌های افزاینده خطر سرطان آزمایش شود.

اما اگر قرار باشد متفورمین را در افراد غیر مبتلا به دیابت استفاده شود، پژوهش‌های بسیار بیشتری به خصوص کارآزمایی‌های بالینی با کیفیت بالا لازم است.

ارزان و در دسترس بودن متفورمین هم نقطه قوتی برای آن شمرده می‌شود.

کد خبر 845008 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سرطان خبر مهم بیماری - دیابت دارو

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • درمان تخصصی انواع بیماری های پوستی در شیراز
  • هشدار ترسناک دانشمندان در مورد استفاده از ویپ
  • مصرف غذاهای سوخته یا گرم کردن مجدد موادغذایی سرطان‌زا است؟
  • آبله مرغان، بیماری شایع اولین فصل سال است
  • یک خبر جدید درباره داروی معروف کاهنده قند خون
  • چند باور رایج و غلط درباره ویتامین‌ها
  • علائم شایع بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ترین بیماری‌های کبدی چیست؟