Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-16@06:19:57 GMT

کشف سمِ شفابخش در بزاق خفاش‌های خون‌آشام

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۵۳۰۰

یک آزمایش جدید نشان می‌دهد زهر خفاش‌های خون‌آشام می‌تواند کلیدی برای تحول در درمان‌های مختلف پزشکی از جمله فشار خون بالا، نارسایی قلبی، بیماری‌های کلیوی و حتی سوختگی باشد. آفتاب‌‌نیوز : یک تیم بین‌المللی از متخصصان به سرپرستی دانشگاه "کویینزلند" در استرالیا دریافته‌اند که سمِ موجود در بزاق خفاش‌های خون‌آشام حاوی گروهی جدید از پپتیدهای تنظیم کننده فشار خون است که نوع جهش یافته پپتید مرتبط با ژن کلسیتونین (CGRP) به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر خلاف پپتیدهای موجود در بدن انسان، پپتیدهای خفاش‌ها به طرزی غیرعادی از نظر شیوه عملکرد، انتخابی بوده و این امر آن‌ها را بسیار موثرتر از CGRPها می‌کند، چرا که عوارض جانبی کمتری دارند.

محققان هم‌چنین دریافتند زهر خفاش‌های خون‌آشام حاوی دو سم ضد انعقادی با نام‌های دراکولین و دسمودوس فعال‌کننده پلاسمین بزاقی (DSPA) است. دراکولین از انعقاد خون در طول تغذیه خفاش جلوگیری کرده و دسمودوس با از بین بردن هر گونه لخته خون در طول تغذیه خفاش به تداوم جریان خون کمک می‌کند.

این موضوع می‌تواند به پزشکان در درمان طیف وسیعی از اختلالات مرتبط با فشار خون بالا در عروق خونی کوچک کمک کند یا قادر به بهبود جریان خون در بافت‌های آسیب دیده یا پیوند شده از قبیل پیوند پوست باشد.

متخصصان بر این باورند که این کشف یکی دیگر از نمونه‌هایی است که به ما دلایل اهمیت حفظ طبیعت و محیط زیست را ثابت می‌کند.

در حالی که گروه تحقیقاتی یادشده مزایای این گونه خفاش‌ها برای سلامت و قابلیت آن‌ها در درمان بسیاری از بیماری‌ها را اثبات کرده‌ است، در حال حاضر در مسیر تحقیقاتی خود با گروه‌های قاچاق مواد مخدر مکزیک دچار مشکلاتی شده است. چرا که هر سه گونه خفاش خون‌آشام یعنی خفاش خون‌آشام معمولی، خفاش خون آشام مودار و خفاش خون‌آشام بال‌سفید، بومی مکزیک بوده و در کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی‌ می‌کنند.

از آن جایی که گروه‌های مواد مخدر در این مناطق بسیار خطرناک بوده و آن‌ها را تحت کنترل خود دارند، محققان اعلام کرده‌اند نمی‌توانند به راحتی به این مناطق رفته و به خفاش‌ها برای آزمایشات خود دسترسی داشته باشند.

بنابر گزارش اسپوتنیک، کاستاریکا اعلام کرده می‌تواند یک سایت تحقیقاتی برای این گروه از دانشمندان و پزشکان در نظر گرفته و آماده کند اما تا گرفتن مجوز این تحقیقات برای نجات جان انسان‌ها و بهبود سلامت آن‌ها ممکن است مدتی زمان ببرد.
منبع: ایسنا

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۵۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جدید ترین حمله سایبری به اسرائیل؛ تل آویو تاریک شد!

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از منابع خبری رژیم صهیونیستی، با قطعی برق بخش گسترده ای از تل آویو، پایتخت فلسطین اشغالی در خاموشی فرو رفت.

گروه انتقام جویان سایبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مسئولیت قطع برق در نقاط مختلف سرزمین های اشغالی از جمله شهرهای بیت شمش، تل‌آویو، روش‌هاعین، آراد، مودیعین، بئرشوع و نتانیا را برعهده گرفت.

گروه مذکور تأکید کرد این حمله سایبری را در پاسخ به جنایات صهیونیست ها در غزه انجام داده است.

کد خبر 844030 منبع: ایسنا برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه برق

دیگر خبرها

  • فعالیت ۴۲ گروه جهادی تویسرکان در سال جدید
  • خدمات رسانی گروه جهادی دانشگاه پیام نور استان در بهمئی
  • گروه ۷: به تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه ادامه می‌دهیم
  • نشست گروه ۷ درباره پاسخ ایران به اسرائیل
  • ساماندهی بیش از ۵۰۰ گروه مردمی برای ترویج عفاف و حجاب در قم
  • دو پیروزی تیم‌های ایران در روز دوم
  • گروه هکری حنظله رادارهای رژیم صهیونیستی را هک کرد
  • گروه های حنظله رادارهای رژیم صهیونیستی را هک کرد | همین الان فرار کنید...
  • هک رادارهای رژیم صهیونیستی توسط گروه هکری حنظله
  • جزئیات جدید ترین حمله سایبری به اسرائیل؛ تل آویو تاریک شد!