Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@22:48:42 GMT

ارتباط بین بیماری شدید لثه با سرطان های ریه و روده

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۵۳۳۹

ارتباط بین بیماری شدید لثه با سرطان های ریه و روده

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دریافتند بیماری پیشرفته لثه موسوم به "پریودنتیت" ناشی از عفونت باکتریایی است که به بافت نرم و استخوان محافظ دندان ها آسیب می رساند.

یافته های محققان دانشگاه تافتس آمریکا نشان می دهد شرکت کنندگانی که فاقد دندان بودند ۸۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده قرار داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نداشتن دندان علامت پریودنتیت شدید است.

همچنین این نتایج نشان داد در بین افرادی که هیچوقت سیگار نکشیده بودند، ریسک دو برابری ابتلا به سرطان ریه و سرطان کلورکتال (انتهای روده بزرگ) در بین شرکت کنندگان مبتلا به پریودنتیت حاد مشاهده شد.

همچنین یک مطالعه دیگر نشان داده است که باکتری Td (Treponema denticola) که موجب پریودنتیت می شود در شروع سرطان لوزالمعده هم نقش دارد.

در مطالعه محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند بر روی حدود ۷۰ هزار فنلاندی اثبات شد که باکتری ها می توانند از طریق دهان به سایر بخش های بدن پخش شده و موجب تومور شوند.

التهاب سیستماتیک درجه پایین مرتبط با پریودنتیت روند پخش باکتری های دهان و عوامل ویروسی را در سایر بخش های بدن تسهیل می کند.

«تیمو سورسا»، استاد دانشگاه هلسینکی، در این باره می گوید: «این مطالعات برای اولین بار اثبات کرده اند که عوامل ویروسی باکتری های بیماری زا مرکزی مرتبط با بیماری لثه، قادرند همراه با باکتری ها از دهان به سایر بخش های بدن پخش شوند و در مکانیسم مرکزی نابودی بافت مرتبط با سرطان نقش داشته باشند.»

محققان تاکید می کنند پیشگیری و تشخیص زودهنگام پریودنتیت نه تنها برای بیماران مبتلا به مشکلات دهان و دندان مهم است بلکه برای کل سلامت بدن هم اهمیت دارد.

کد خبر 4516674

منبع: مهر

کلیدواژه: بهداشت دهان و دندان سرطان لوزالمعده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۵۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکته جالب درباره عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید

به گزارش خبرآنلاین؛ در سال‌های اخیر، نقش باکتری‌های روده در سلامت انسان مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اکنون، تحقیقی جذاب، رابطه پیچیده بین باکتری‌های میکروبیوم روده و چاقی را روشن کرده است و تفاوت‌های جالبی را بین زنان و مردان آشکار می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان در خبری نوشت:نتایج این تحقیق به رهبری دکتر پائولا آراناز از مرکز تحقیقات تغذیه در دانشگاه ناوارا در اسپانیا، در کنگره اروپایی چاقی (ECO) ونیز ایتالیا ارائه شد. گروه تحقیقاتی داده‌های متاژنومی و متابولومیک جمعیت اسپانیایی را تجزیه‌وتحلیل کردند تا دریابند چگونه باکتری‌های روده بر ایجاد چاقی تأثیر می‌گذارند.

نتایج نشان داد که میکروبیوتای روده، جامعه متنوعی از میکروارگانیسم‌های ساکن در دستگاه گوارش، نقش مهمی در سلامت متابولیک ایفا می‌کنند و اختلال در این تعادل، معروف به دیس بیوزیس، می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله چاقی تأثیر بگذارد.

با این حال، گونه‌های خاصی به چاقی کمک یا در برابر آن محافظت ایجاد می‌کنند و تأثیر آنها بر سلامت متابولیک، تاکنون ناشناخته مانده‌اند.

این تحقیق شامل ۳۶۱ داوطلب بزرگسال (۲۵۱ زن و ۱۱۰ مرد) اسپانیایی بود، این کارآزمایی تصادفی رابطه بین گونه‌های ژنتیکی و پاسخ به رژیم کم کالری را بررسی کرد.

شرکت‌کنندگان بر اساس شاخص چاقی و عواملی مانند شاخص توده بدنی، درصد توده چربی و دور کمر طبقه‌بندی شدند.

تجزیه‌وتحلیل نشان داد که افراد با شاخص بالا به‌طور قابل‌توجهی سطوح پایین‌تری از Christensenella minuta داشتند که باکتری مرتبط با لاغری و سلامتی است. این یافته نشان می‌دهد که این مورد ممکن است نقش محافظتی در برابر چاقی داشته باشد.

محققان اظهار کردند که به نظر می‌رسد ترکیب میکروبیوم روده، به‌ویژه سطوح بالاتر این باکتری، در برابر چاقی محافظت ایجاد کند. جالب اینجاست که این تحقیق همچنین تفاوت‌های جنسیتی را در باکتری‌های روده مرتبط با چاقی نشان داد.

در مردان، فراوانی بیشتر گونه‌هایی (پاراباکتریز و کامپیلوباکتر کاندیداسیس) به شدت با شاخص توده بدنی و دور کمر بالاتر مرتبط بود. در مقابل، سه گونه (Prevotella - Prevotella micans Prevotella brevis و Prevotella sacharolitica) نشانگرهای چاقی در زنان، در مردان وجود نداشت.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که چگونه عدم تعادل در گروه‌های باکتریایی مشخص نقش مهمی در شروع و توسعه چاقی بازی می‌کند، با تفاوت‌های قابل‌توجه بین جنسیت‌ها، که ممکن است بر متابولیسم تأثیر بگذارد.

همانطور که درک خود را از باکتری‌های روده بیشتر می‌کنیم، ممکن است راهبردهای جدیدی را برای ارتقای سلامت، پیشگیری از چاقی و شخصی‌سازی تغذیه بر اساس ترکیب میکروبیوم روده منحصر به فرد برای افراد باز کنیم.

نتایج تحقیق کنونی توسط کنگره اروپایی چاقی منتشر شده است.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896391

دیگر خبرها

  • برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید
  • ارائه ۱۱۷ هزار خدمات دندانپزشکی و آموزش دهان و دندان
  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!
  • این موجودات دوست داشتنی را بخورید!
  • عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟
  • عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید
  • برگزاری جشنواره بهداشت دهان و دندان در برخوار
  • نکته جالب درباره عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید
  • چند باور رایج و غلط درباره ویتامین‌ها
  • ۲۱ توصیه‌ مهم درباره بهداشت دندان