Web Analytics Made Easy - Statcounter

سکینه سیف‌جمالی، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی وتوسعه اجتماعی، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: در ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه، تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف به آموزش و مشاوره مسئولانه به جوانان شدند که در این راستا دفتر توسعه اجتماعی معاونت امور جوانان متولی پیشبرد اقدامات شد البته کارگاه‌های آموزشی ازدواج از سال 92 فعالیت خود را آغاز کرد که تصریح قانون‌گذار در برنامه ششم هم موید اقدامات تکمیل‌تر و دقیق‌تر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: ما یک هدف‌گذاری کمی را که شامل عدالت آموزشی باشد، انجام داده‌ایم به این شکل وارد اقدام شدیم که در هر شهرستان در هر ماه 2 کارگاه توسط وزارت ورزش و جوانان برگزار شود، ادارات کل ورزش و جوانان نیز در این حوزه اقدام می‌کنند، در حوزه مشاوره نیز پیش از این با همکاری نظام روانشناسی و اکنون با همکاری سازمان بهزیستی اقدام به صدور مراکز مشاوره که تخصصی ازدواح و خانواده است، کرده‌ایم. در این مراکز به جوانانی که تصمیم به ازدواج و همسرگزینی دارند و یا مشکلات حین عقد و زناشویی، حقوقی، روانشناختی، احکام و ... که پکیج کاملی از مشاوره زندگی هستند، پاسخ داده می‌شود.

سیف‌جمالی ادامه داد: در حوزه آموزش همه دستگاه‌ها متولی امر بوده‌اند حتی شورای اجتماعی کشور نیز به این حوزه ورود کرد، به طور مثال در بخش آسیب‌های طلاق، همه دستگاه‌ها فعالیت خود را آغاز کردند، بعد از 3 سال اجرای متوالی اقدامات توسط تمامی دستگاه‌ها،  گزارشات در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد ملی زن و خانواده جمع‌بندی شد و به این نتیجه رسیدند که همه دستگاه‌ها در حال انجام اقدامات یکسان و موازی کاری هستند، بنابراین ستاد ملی زنان و خانواده تصمیم گرفتند تا تقسیم کار موضوعی بین دستگاه‌ها انجام و منابع متمرکزتر و اثرگذاری اقدامات افزایش یابد.

مشاوره ازدواج و خانواده در کارگاه‌های آموزشی کاملا رایگان انجام می‌شود

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی گفت: پیرو این اقدام گزارشی به هیات وزیران ارسال شد و یک تقسیم کار ملی در 27 شهریور سال 97 به دستگاه‌ها ابلاغ شد که در این بخشنامه، وزارت ورزش و جوانان متولی آموزش قبل از ازدواج، وزارت بهداشت متولی حین ازدواج و قوه قضاییه، بهزیستی، وزارت کشور و ... در مداخلات پس از بحران دخالت می‌کنند.

سیف‌جمالی بیان داشت: پس از ابلاغ این بخشنامه، وزارت ورزش و جوانان در بودجه سنواتی بحث کارگاه‌های آموزشی قبل از ازدواج را درج کرد، تقسیم کار استانی انجام شد و در حال حاضر در هر شهرستان 2 کارگاه در حوزه آموزش قبل از ازدواج که مشمول دوره‌های ارتباط موثر احکام و آموزش‌های حقوقی و معیارهای همسرگزینی هستند، به طور مستمر مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: برای اولین بار مشاوره هدفمند را در دستور کارمان قرار دادیم، به این شکل که تداوم ارتباط با مخاطب داشته باشیم، جوانی که وارد کارگاه آموزشی ازدواج می‌شود رغبت کند در کارگاه‌هایی دیگری چون همسرگزینی، کنترل خشم و ... شرکت و در نهایت نظرسنجی از مخاطب انجام شود. به محض نظرسنجی و احساس نیاز برای شرکت در دوره‌های دیگر، شرکت‌کنندگان احصاء و به مراکز مشاوره ازدواج و خانواده که خودمان مجوز داده ایم، با تامین هزینه رایگان ارجاع داده خواهند شد.

بیش از 3900 مربی در 429 شهرستان کشور مشاوره ازدواج و خانواده می‌دهند

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی وتوسعه اجتماعی خاطرنشان کرد: این اقدامات از آبان ماه امسال شروع شد؛ در گذشته ما حمایت‌هایی را از مراکز مشاوره انجام می‌دادیم اما احساس بر این بود که حمایت‌ها به جامعه هدف تزریق نمی‌شود بنابراین سازوکار را تغییر دادیم به این شکل که اگر کمک هزینه‌ای را به مرکز تزریق می‌کنیم در ازای مشاوره مراجعه کننده و در جهت تکمیل فرایند آموزش است.

سیف‌جمالی گفت: مشکلی که در این راستا با آن برخورد کرده‌ایم این بود که در شهرستان‌ها اعلام می‌شد که در هر ماه موظف به برگزاری 2 کارگاه هستیم در حالی که مربی به تعداد کافی نداریم، بنابراین برای رفع این نقیصه، ما 3 دوره تربیت مربی را در دستور کار قرار دادیم به این شکل که از هر شهرستان 2 الی 3 نفر از فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی برای آموزش‌های یکسان بازآموزی شوند، در نهایت این افراد به‌عنوان مربیان دوره‌های تربیتی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی ازدواج و خانواده معرفی با گواهینامه معتبر از وزارت علوم هم به اداره کل ورزش و جوانان استان یا شهرستان معرفی می‌شوند و خدمت می‌کنند و هم به واسطه‌ای این گواهینامه در لیست قرار خواهند گرفت تا در صورت کمبود مربی از علم و دانش‌شان بکارگیری شود. در حال حاضر بیش از 3900 نفر مربی را آموزش داده‌ایم و در 429 شهرستان کشور مشغول به فعالیت هستند.

خبرنگار: هدی نتاج

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: وزارت ورزش و جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۵۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت چاپگر خط بریل با همت متخصصان شرکت دانش بنیان اصفهان

رئیس موسسه قرآنی روشندلان  با اشاره به ساخت چاپگر خط بریل به همت متخصصان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در اصفهان گفت:  شرکت دانش‌بنیان به درخواست ما در مدت دو سال موفق به ساخت این چاپگر شد، این در حالی است که تا قبل از دهه ۹۰، همه چاپگر‌های خط بریل در کشور وارداتی بود.


سیدمرتضی نیکزاد افزود:  محققان جوان از تحریم به‌عنوان یک فرصت استفاده کردند و دستگاه چاپگر خط بریل ساختند که یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین چاپگر بریل منطقه است و هم‌اکنون ۴۰ مرکز ویژه نابینایان در کشور از این چاپگر بریل ایرانی استفاده می‌کنند.


او گفت:  با ساخت این چاپگر، به کشور‌های غربی وابستگی نداریم، امکانات و تجهیزات دستگاه چاپگر بریل ایرانی مطلوب‌تر از نمونه خارجی است.


نیکزاد بیان داشت: با این چاپگر می‌توان تمام اشکال هندسی، نقشه‌های جغرافیایی را به شکل برجسته چاپ کنیم تا دانش‌آموزان نابینا از آنها استفاده کنند.


رئیس موسسه قرآنی روشندلان عنوان کرد: مراکز توان‌بخشی باید زمینه آموزش‌های تحرک و جهت‌یابی، مهارت‌های روزمره و بدنی و حرفه آموزی را برای نابینایان فراهم کنند تا زمانی که جذب بازار کار شوند؛ در این راستا سازمان‌هایی همچون فنی و حرفه‌ای، بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی باید زمینه اشتغال نابینایان را فراهم کنند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ساخت چاپگر خط بریل با همت متخصصان شرکت دانش بنیان اصفهان
  • رویکردهای مختلف مشاوره خانواده چیست؟
  • ۱۳ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در کردستان فعالیت دارند
  • تا کی بدون بیمه از مشاوره ازدواج استفاده کنیم؟
  • ارائه خدمات مراکز مشاوره روانشناختی به ۲۷۵۶ دانش آموز همدانی
  • ثبت ۲۷ هزار و ۲۷۰ ولادت در مازندران در ۱۴۰۲/مردمی سازی امور در جوانی جمعیت
  • مراکز مشاوره اسلامی سماح گسترده‌تر می‌شوند
  • اهمیت مشاوره و آزمایش‌های پیش از ازدواج در پیشگیری از تالاسمی
  • ازدواج و تحصیل اولویت امسال کمیته امداد کشور
  • افتتاح ٢ طرح با اشتغالزایی ۹ نفر در زرند