Web Analytics Made Easy - Statcounter

توسعه روستاها با هدف جلوگیری از حاشیه نشینی اولویت دولت است و در این رابطه برنامه ملی اشتغال روستایی از سال گذشته با تلفیق منابع چهار موسسه عامل انجام می شود و حالا در ادامه راه ۱۲۰ هزار میلیارد ریال به توسعه روستایی اختصاص می یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، توسعه روستاها با هدف جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی و مهاجرت به شهر و افزایش ظرفیت تولید و ارتقای رشد اقتصادی با تکیه بر تولید داخلی از سوی دولتها در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است که تایید این مطلب در افزایش 15 درصدی سهم روستاها از اعتبارات ارزش افزوده در برنامه ششم توسعه قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در قالب برنامه ششم توسعه همچنین دولت تصمیم دارد در هر روستا یک مجتمع آموزشی، درمانی و خدماتی ایجاد کند و تا حد امکان تلاش می کند آنچه که حتی در شهرها نیست را در روستاها فراهم کند تا انگیزه سکونت مردم در روستاها بیشتر شود.

 

ایجاد نواحی صنعتی در مناطق روستایی برای توسعه صنایع برای ایجاد اشتعال و سرمایه گذاری در روستاها، ارائه تسهیلات آسان و ارزان، توجه به اشتغال روستائیان و حمایت از ایجاد و توسعه تعاونی های روستایی از جمله اقدامات صورت گرفته دولت در این زمینه است.

 

توجه به تاسیس اقامتگاه های بوم گردی و ظرفیت های بسیاری از روستاهای کشور در زمینه گردشگری به ویژه طبیعت گردی نیز از رویکردهای اصلی دولت در نگاه ویژه به روستاها بوده و حمایت های لازم برای جذب گردشگر و توسعه و رونق گردشگری اقتصادی در روستاها صورت گرفته است.

 

همچنین دولت با ارتقای بستر زندگی در روستاها و فراهم سازی زیرساخت هایی از قبیل آب، برق، گاز، راه روستایی، اینترنت، بهداشت و درمان و رونق اشتغال، گام های عملی در توسعه و آبادانی مناطق روستایی کشور برداشته است. دولت یازدهم و دوازدهم البته نگاه ویژه ای به بخش توسعه روستایی داشته است.

 

توجه به روستاها و حرکت برای توانمندسازی روستاییان سبب کاهش نرخ بیکاری، حاشیه نشینی و افزایش تولید ملی شده است. این امر مورد توجه دولت تدبیر و امید بوده و در این راستا به موفقیت هایی نیز دست یافته است. توسعه روستایی، بزرگترین عرصه برای حفظ آمایش جمعیت و اقتصاد سرزمین با توسعه سرمایه های اجتماعی، امنیت ملی و اقتدار و عزت فراملی به شمار می آید. اقدامات مثبت و مثمر ثمر انجام گرفته پیرامون توسعه روستاها طی 5 سال گذشته اهتمام جدی دولت یازدهم و دوازدهم  رابرای رسیدن به این اهداف نشان می دهد.

 

دولت تدبیر و امید همواره در تلاش بوده با توسعه بستر زندگی و اشتغال در روستا مانع از گسترش سکونتگاه های غیررسمی شود از همین رو با ایجاد امکانات زندگی و فراهم سازی زیرساخت هایی از قبیل آب، برق، گاز، راه روستایی، اینترنت، بهداشت و درمان، مقاوم سازی واحدهای مسکونی و رونق اشتغال در مناطق روستایی گام های عملی در این خصوص برداشته است.

 

توجه به روستا و روستانشینان به حدی بوده که معاونت خاص این حوزه تحت عنوان معاون توسعه مناطق محروم و روستایی رئیس جمهوری تشکیل شده است. دولت همواره درصدد بوده از روستاها به عنوان کانونهای جمعیتی کوچک در راستای ایجاد فرصت های شغلی استفاده کند تا از این طریق موجبات کاهش مهاجرت و به نوعی مهاجرت معکوس از شهر به روستا را فراهم کند. این در حالی است که اعتبارات بسیاری هم در این دوران برای موضوع اشتغالزایی روستایی در نظر گرفته شده است.

 

بنابراین گزارش برای توسعه اشتغال‌ روستایی در مراحل اولیه تسهیلات کم بهره 60 ‌هزار میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده بود. همچنین در مرحله اول و دوم یک سوم تسهیلات اشتغال ‌زایی روستایی به صورت 100 درصد جذب شده و پرداخت مرحله سوم و چهارم این تسهیلات چندی است که آغاز شده است.

 

برنامه ملی اشتغال روستایی از سال گذشته با تلفیق منابع چهار موسسه عامل (بانک توسعه تعاون، بانک کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید) با هدف حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از بهمن ماه سال 96 آغاز شده است و عملیات اجرایی آن از اردیبهشت ماه امسال آغاز شد.

 

قرار بود این طرح که کمک به افزایش عدالت اجتماعی و رفع محرومیت، حفظ محیط زیست و ارزش های قومی، فرهنگی و اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت از اهداف اجرای آن است با پرداخت تسهیلات یارانه دار با اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی آغاز شود تا با تخصیص مرحله‌ای منابع این صندوق به چهار موسسه عامل مجری طرح و تلفیق منابع داخلی بانک‌ها در مجموع معادل ریالی ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستایی و عشایری اختصاص یابد.

 

حالا در ادامه برنامه دولت برای توسعه مناطق روستایی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خبر داده است که به زودی با تزریق 120 هزار میلیارد ریال به بخش روستایی، شاهد توسعه بیشتر روستاهای کشور هستیم.

 

ایرنا به نقل از «محمد امید» در این باره نوشته است: «با پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت های چشمگیری در بخش های روستایی کشور برای محرومیت زدایی انجام شده است. ایجاد زیرساخت ها یکی از اهداف انقلاب بوده است و در همین راستا در برخی مناطق از استانداردهای جهانی نیز بالاتر هستیم. ایجاد اشتغال پایدار یکی از اهداف ویژه دولت دوازهم در مناطق روستایی و محروم بوده و با جدیت از سوی رهبری، دولت و مجلس در حال پیگیری است.»

 

وی ادامه داده است: «اشتغال در این مناطق از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از همین رو نیز تسهیلات بی سابقه ای به این بخش تخصیص یافته که تاکنون 60 هزار میلیارد و با تصویب 120 هزار میلیارد ریال دیگر شاهد توسعه چشمگیر این مناطق هستیم. تمام تلاش دولت و مسئولان نظام بر آن است تا روستاها جای بهتری برای زندگی و کسب و کار برای مردم باشد تا روستانشینان مجبور به مهاجرت نشوند.»

 

این گزارش می افزاید: تا آبان سال جاری از مجموع منابع ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی، ۵۰ درصد یعنی معادل ریالی ۷۵۰ میلیون دلار (۳ هزار میلیارد تومان) به چهار موسسه عامل مجری طرح اشتغال روستایی یعنی بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و پست بانک اختصاص یافته بود.

 

 چندی پیش نیز سرپرست دفتر توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابلاغ ۱۴۰۰ میلیارد تومان منابع اشتغال پایدار روستایی به صندوق توسعه ملی خبر داده و گفته بود این منابع به استان‌ها واریز می‌شود./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان سفر رئیس جمهور به گلستان استان بوشهر شورای عالی انقلاب فرهنگی جنوب کرمان ششمین نمایشگاه بزرگ کتاب استانی جنوب کرمان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی ایران ارتش تسهیلات اشتغالزایی روستایی ایجاد اشتغالزایی دولت تدبیر و امید اشتغالزایی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۵۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت‌های بیشتر معاونت توسعه روستایی مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از حوزه روستایی

محمدجواد خجسته مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمانشاه گفت : خوشبختانه پرچم نظام جمهوری اسلامی در خصوص خدمات رسانی و توانمند نمودن جامعه هدف روستایی بالاست و این نتیجه تلاش‌های جهادی متولیان روستایی و از جمله معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و دفتر امور روستایی و شورا‌های کشور است.

وی به دیدار روز گذشته خود با معاون برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و اشتغال معاونت توسعه روستایی مناطق محروم کشور در تهران اشاره کرد و گفت: در این دیدار ظرفیت ها، توانمندی‌ها و خواسته‌ها و انتظارات حوزه روستایی استان مطرح شد و مسوولان حوزه مناطق محروم نیز قول مساعدت و همکاری بیشتر را دادند.

وی اظهار کرد: در این دیدار دکتر رضایی معاون برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و اشتغال معاونت توسعه روستایی مناطق محروم کشور، توسعه و خدمت رسانی به روستا‌های استان کرمانشاه را یک اولویت دانست و از هدفگذاری دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمانشاه قدردانی کرد.

خجسته به نشست ویژه خود با مدیران کشوری سه بانک صادرات، اقتصاد نوین و کشاورزی در خصوص تسهیلات روستایی نیز اشاره کرد و افزود: در این دیدار‌ها خواستار صدور دستورات بانکی در خصوص پرداخت تکمیلی تسهیلات تکلیفی تبصره ۱۸ شدم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمانشاه با اشاره به درخواست توجه خاص به محرومیت‌های ناشی از دوران جنگ و بلایای طبیعی استان کرمانشاه، تسهیلگری در پرداخت‌ها را از اولویت‌های مهم برای کاهش نرخ بیکاری روستاییان عنوان کرد و افزود: همه مدیران بانکی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه موضوع تبصره ۱۸ روستایی را تسریع تا روستاییان از مواهب اشتغال آن هر چه زودتر بهره‌مند شوند و شاهد کاهش نرخ بیکاری استان باشیم.

خجسته اضافه کرد: در این دیدار‌ها مدیران بانک‌های یاد شده قول مساعد برای پرداخت سهم تسهیلات روستایی استان کرمانشاه را اعلام کردند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمانشاه گفت: بر اساس اطلاعات آماری سامانه جامع تسهیلات اشتغال کشور؛ برای چندمین ماه پیاپی استان کرمانشاه در خصوص توزیع و پرداخت تسهیلات موضوع جزء ۳ بند ب تبصره ۱۸ قانون بودجه عمومی کشور از سهم منابع معاونت توسعه روستایی مناطق محروم کشور همچنان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

خجسته افزود: در تازه‌ترین اطلاعات آماری؛ استان کرمانشاه با بیش از ۸۲ درصد بالاترین رقم معرفی به بانک‌ها را داشته و با پرداخت بیش از ۳۵ میلیارد تومان بیشترین پرداختی را تا پایان فروردین به خود اختصاص داده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است
  • لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • پرونده تورم ۱۴۰۳ باز شد؛ افزایش تورم خوراکی‌ها در شهر و روستا
  • حمایت‌های بیشتر معاونت توسعه روستایی مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از حوزه روستایی
  • پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاهای دشتی
  • لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج
  • چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال ۱۴۰۳
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها
  • ویزیت رایگان در‌ مناطق روستایی کنت