Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@16:25:44 GMT

بورس، بازاری مطمئن اما مغفول

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۵۸۳۲

بورس، بازاری مطمئن اما مغفول

مشهد- ایرنا- کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بازار بورس از مطمئن ترین و شفاف ترین روشها برای سرمایه گذاری است که با آگاهی عموم مردم نسبت به آن می توان سرمایه و نقدینگی سرگردان جامعه را به سوی فعالیت اقتصادی مولد و مطمئن هدایت کرد.

گرچه بورس و بازار سرمایه پیچیدگیهای خاص خود را دارند اما شکی نیست که سرمایه گذاری در بورس یک از آسانترین و مطمئن ترین روشهای بکارگیری مفید سرمایه می باشد زیرا بورس مولد است، به چرخه اقتصاد کمک می کند و برخلاف 'سود بانکی' همیشه وابسته به تورم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر همین اساس کارشناسان بهترین راه حل برای مهار نقدینگی سرگردان را هدایت آن به سوی بورس می دانند و معتقدند با تقویت بورس می توان بسیاری از کمبودهای مالی و مشکلات اقتصادی کشور را رفع کرد.

* ملاکهای اطمینان بخش سرمایه گذاری در بورس
مدیر بورس اوراق بهادار استانهای خراسان رضوی و خراسان شمالی به خبرنگار ایرنا گفت: مزایای بازار بورس از دو جنبه شرکتها و خریداران سهام قابل بررسی است.
حسن خدادوست افزود: شرکتهایی که سهام خود را در بورس معامله می کنند از ابزارهای موجود در این بازار می توانند برای تامین بخش مالی خود بهره گیرند. به عنوان مثال شرکتها می توانند از انواع صکوک (سند، سفته، انواع حوالجات، تعهدات و اسناد مالی) مبتنی بر دارایی و از صندوقهای مختلف سرمایه گذاری در بورس استفاده کنند.
وی ادامه داد: تامین مالی شرکتها از طریق انتشار سهام خود در بورس باعث ایجاد سرمایه جدید برای آنها می شود، این سرمایه مانند وام بانکی نیست که بهره داشته باشد بلکه به عنوان سرمایه آن را در اختیار خواهد داشت.
مدیر بورس اوراق بهادار استانهای خراسان رضوی و خراسان شمالی گفت: افزایش سهام یا سرمایه از طریق بازار بورس امکانپذیر است و این مهم یک مزیت بزرگ برای شرکت ها به شمار می رود.
وی افزود: برخورداری از معافیتهای مالیاتی، تبلیغات برای شرکتها از طریق تابلوهای نصب شده در بورس، افزایش اعتبار و شفافیت عملکرد شرکتها را می توان از دیگر مزایای بازار بورس دانست.
خدادوست ادامه داد: بازدهی بلندمدت سرمایه گذاری در بورس بیشتر از بازدهی بازار پول و بانک و بهترین مزیت برای سرمایه گذار است، این بازدهی مبتنی بر شرایط بازار و از دو ناحیه شامل سود شرکتها و تغییر قیمتها به دست می آید اما اختیار فروش سهام با سرمایه گذاران است.
وی دسترسی آسانتر به اطلاعات شرکتها را از دیگر مزایای سرمایه گذاری افراد در این بازار ذکر و بیان کرد: شرکتها موظف هستند اطلاعات مالی و غیر مالی اعم از مقدار تولید واقعی ماهانه و مواردی از این قبیل را به صورت شفاف در بورس ارائه دهند و دسترسی افراد به این اطلاعات در بورس رایگان است.
مدیر بورس اوراق بهادار استانهای خراسان رضوی و خراسان شمالی گفت: علاوه بر آن امکان فروش سهام در بورس در هر لحظه ممکن است و به سهولت انجام می شود.
وی افزود: تنوع اطلاعات در باره شرکتها در بورس وجود دارد و بر روی اطلاعات ارائه شده از سوی شرکتها نظارت دقیق صورت می گیرد به نحوی که حسابرسان درجه یک یا درجه 2 که معتمد سازمان بورس هستند حسابرسی شرکت های حضور یافته در بورس را برعهده می گیرند و همه اینها باعث می شود بورس شفافیت اطلاعاتی بیشتر نسبت به سایر بازارهای سرمایه داشته باشد.
خدادوست ادامه داد: در بورس حداقل یا حداکثری برای میزان سرمایه گذاری وجود ندارد، هر سرمایه گذار با هر تحصیلات و شرایط سنی در صورتی که اطلاعات مناسبی از بورس داشته باشد می تواند پس از مراجعه به کارگزاری ها و انجام یک سری امور اداری با سرمایه در اختیار وارد بورس شود.
وی گفت: سازمان بورس کلاسهای آموزشی رایگان در دو قالب کارگاه آموزشی و کلاس های ترمی برای متقاضیان سرمایه گذاری در بورس ارائه می دهد لذا افراد می توانند با مراجعه به کارگزاریها یا سازمان بورس این آموزشها را فراگیرند.
مدیر بورس اوراق بهادار استانهای خراسان رضوی و خراسان شمالی افزود: نوسانات قیمت تولیدات برخی شرکتها، ریسک سرمایه گذاری در بورس را افزایش می دهد اما انتخاب افراد در خرید سهام، میزان ریسک سرمایه گذاری در آن را تعیین می کند، به این معنا که سهم های بزرگ دارای نوسان قیمت و ریسک کمتر و سهم های کوچک نوسان قیمت و ریسک بیشتر دارند.
وی ادامه داد: در مجموع خطرپذیری سرمایه گذاری در بازار بورس بستگی به چیدن سبد سهام و انتخاب شرکتهای مورد نظر از سوی سرمایه گذار دارد.
خدادوست گفت: از آنجا که سازمان بورس به صورت متمرکز مدیریت می شود، سهم بورس در بازار سرمایه و میزان سرمایه گذاری در این بخش از سوی سازمان بورس اوراق بهادار به صورت کلی و سالانه منتشر می شود لذا امکان ارائه آمار منطقه ای میسر نیست.

* بورس کانال مطمئن هدایت نقدینگی سرگردان
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: کشورهای دنیا از نظر بازار سرمایه به سه دسته تقسیم می شوند. دسته نخست کشورهای 'بانک محور' هستند که سرمایه گذاری در آنها مبتنی بر سپرده گذاری در بانک است که این اتفاق در کشورهای کمتر توسعه یافته رخ می دهد.
علی رسولیان افزود: دسته دوم کشورهای 'بانک و بورس محور' هستند که سرمایه گذاری از کانال بانک و بورس انجام می گیرد و این اتفاق در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.
وی ادامه داد: دسته سوم نیز کشورهای پیشرفته ای هستند که بازار سرمایه در آنها مبتنی بر 'بازار ضمانت، بورس و بیمه' است و بانکها نقش اندکی در تامین سرمایه دارند. هر چقدر سهم بازار سرمایه تقویت شود، سرمایه گذاری و هدایت منابع مالی سرگردان و سرمایه های خرد به سوی بخشهای مولد بیشتر می شود.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: 16 تریلیون تومان نقدینگی در ایران وجود دارد به این معنا که پول سرگردان در دست مردم بسیار است و می توان از این پول برای تقویت بازار سرمایه بهره گرفت.
وی حجم منابع بانکی خراسان رضوی را 860 هزار میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: علاوه بر این، نقدینگیهای خرد بسیاری نیز در اختیار مردم است و همین امر باعث شده شرکتهایی در این استان سربرآورند و با فروش سهام اقدام به جمع کردن این پولها کنند.
رسولیان افزود: اگر بتوانیم بورس و بازار سرمایه را به مردم بشناسانیم و سرمایه های خرد را به سوی بخشهای مولد هدایت نماییم بسیاری از مشکلات اقتصادی حل می شود زیرا تداوم 'بانک محوری' در کشور، اقتصاد را نجات نمی دهد.
وی ادامه داد: بورس، بازاری بسیار مطئمن برای سرمایه گذاری است و با تقویت آن می توان گام بلندی در جهت رونق اقتصاد برداشت.

* بورس بهترین محل عرضه کالا
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: یکی از نقش های مهم و برجسته بورس این است که معاملات در آن بسیار شفاف است و امکان بروز فساد در عرضه کالا در بورس وجود ندارد.
حسن حسینی افزود: وقتی کالایی از طریق بورس ارائه می شود، قیمت آن توسط خریدار به بورس اعلام می شود و رقابت سالم بین شرکتهای ارائه دهنده کالا در بورس بوجود می آید.
وی ادامه داد: در کشورهای دنیا معاملات خیلی بزرگ از طریق بازار بورس انجام می شود، اطلاعات ارائه شده توسط شرکتها در بورس شفاف و مطمئن است زیرا شرکت هایی که در بورس سهام یا کالا ارائه می دهند، موظف هستند همه استانداردهای مالی را رعایت کنند و این مهم خیال خریدار سهام یا کالا را از این حیث راحت می کند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: خرید و فروش سهام در بورس شفاف است و این شرایط بهتر از خصوصی سازی هایی است که در راستای اصل 44 قانون اساسی انجام شده و معامله با این شرکت های خصوصی شفافیت لازم را ندارد.
وی افزود: مردم با مسائل بورس و فرابورس خیلی آشنا نیستند، اگر مردم بدانند مزیت های بورس چیست سرمایه های خرد خود را به سوی بورس هدایت می کنند و هم خود و هم کشور از آن منتفع می شوند.
حسینی ادامه داد: هم اکنون بسیاری از شرکتها به مزیتهای بورس پی برده اند و در شرایطی که امکان حضور در بورس را ندارند سعی می کنند از طریق کانال فرابورس به نحوی در این بازار شرکت کنند.
وی گفت: همچنین نقدهایی بر سازمان بورس اوراق بهادار در زمینه عرضه کالا در بورس وارد است. به عنوان مثال مدتی قبل که مواد پتروشیمی در بورس عرضه می شد سازمان بورس ضوابطی را تعیین کرد که مشکلاتی را برای تولیدکنندگان در زمینه تامین مواد پتروشیمی مورد نیاز خود از طریق بورس بوجود آورد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: این مشکلات ناشی از فقدان هماهنگی لازم بین شرکت عرضه کننده کالا در بورس و سازمان بورس در حوزه کالایی بود در صورتی که اگر هماهنگیهای لازم بین این دو بخش بوجود آید مردم می توانند به مراتب راحتتر و بی دردسر به کالاها دسترسی یابند.

* عرضه کالا در بورس موجب حذف دلالان می شود
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: عرضه کالاهای استراتژیک مانند زعفران در بورس باعث حذف دلالان از این عرصه و سود بیشتر زعفرانکاران از محل فروش محصول می شود.
شکوه میرشاهی قیمت کنونی خرید هر کیلوگرم زعفران از کشاورز را در بازار 80 میلیون ریال ذکر و بیان کرد: این در حالی است که در صورت عرضه زعفران در بورس هر کیلو گرم زعفران با نرخ 110 میلیون ریال به فروش می رسد و این سود بطور خالص در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
وی همچنین شفافیت قیمتها و معامله در فضای مطمئن را از دیگر مزایای بورس توصیف و بیان کرد: عرضه کالا و انرژی از طریق بورس منجر به حذف دلالان شده و تولیدکننده نفع بیشتری از زحمات خود می برد.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی افزود: اگر مردم نسبت به منافع بورس آگاه باشند به جای سپرده گذاری و سرمایه گذاری در بخش های نامطمئن، سرمایه های خرد خود را وارد بورس کرده و از سود آن منتفع می شوند.
وی گفت: در این راستا سومین نمایشگاه تخصصی بورس، بانک، بیمه و رفتارهای اقتصادی روزهای 16 تا 19 بهمن ماه امسال با مشارکت شرکتهای بیمه، سازمان بورس اوراق بهادار و بانکها در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار می شود.
میرشاهی افزود: در حاشیه این نمایشگاه کارگاههای مختلف برای اصناف، فعالان اقتصادی و علاقه مندان به سرمایه گذاری در بورس برپا خواهد شد تا عموم مردم با نحوه سرمایه گذاری، مزایا و نقش بورس در اقتصاد بیشتر آشنا شوند.
7489/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد بازار سرمايه بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۵۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟

آفتاب‌‌نیوز :

چند روزی است که  تقریباً از ساعت ۱۰ شب به بعد یک سونامی از اخبار و شایعات، فضای مجازی و رسانه‌ای کشور را در بر می‌گیرد و همگان انتظار دارند که تنش نظامی بین اسرائیل و جمهوری اسلامی وارد بعد جدیدی شود. با این همه این تنش روانی تاثیر خود را بر شاخص‌های کلیدی اقتصاد ایران بر جای گذاشت. نرخ دلار در روزهای اخیر به ۷۰ هزار تومان رسید(بعد از مدتی به کانال ۶۶ هزار تومانی بازگشت) که بی سابقه‌ترین قیمت در تاریخ کشور محسوب می‌شود. برخی صرافان پایتخت به خبرنگار آفتاب‌نیوز گفتند که بانک مرکزی  تلاش کرد با تزریق منابع از طریق چند صراف و دلال معتمد، یک ترمز موقت برای رشد نرخ ارز ایجاد کند، اما این تلاش‌ها در کل بی‌فایده بود و نمودار رشد ارز با تغذیه از تنش منطقه‌ای به مسیر تصاعدی خود ادامه داد.

در این بین سخنان بهادری جهرمی که اظهار نمود: «رشد نرخ ارز تاثیری بر سفره‌های مردم ندارد» با انتقاد عمومی مواجه شد. به ویژه آنکه تاثیر روانی این افزایش بر قیمت کلیه کالا و خدمات تاثیر مستقیم دارد. حتی رئیس اتحادیه گاوداران کشور نیز اعلام کرد که قیمت علوفه دامی نیز از ترکش‌های افزایش نرخ ارز بی نصیب نماند و صاحبان مراکز دامپروری در تامین علوفه  و نتظیم بهای تمام شده با چالش مواجه شده اند.

تابلو بورس خونین شد

تاثیر این تنش‌ها به محض بازگشایی بازار سرمایه در روز شنبه ۲۵ فروردین خود را نشان داد و بورس با ریزش سنگین مواجه شد. تنها طی چند ساعت ۵۲۸ میلیارد تومان سرمایه از بازار بورس خارج شد و نرخ خروج هفتگی خروج سرمایه را به ۲۲۱۸ میلیارد تومان رساند.

دولت سکه را با دلار ۹۰ هزاری و طلا را با دلار ۶۶ هزاری می‌فروشد!

عبدالناصر همتی رئیس پیشین بانک مرکزی در واکنش به سخنان محدرضا فرزین که گفته بود نرخ دلار بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد، اظهار کرد: اگر این نرخ را قبول ندارید پس چرا دولت شمش طلا را با نرخ ۶۳.۵۰۰ تومان به مردم عرضه می‌کند.

سلامی، دیگر کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به این تناقض عمل و گفتار مسئولین سوال کرد که چرا دولت سکه بهار آزادی را با دلار ۹۰ هزار تومانی عرضه می‌کند!

سکه آمپر چسپاند

نرخ سکه امامی نیز به اوج قیمت رسید و هر سکه در بازار آزاد به 46 میلیون نزدیک شده بود. این به این معنا است که یک مهریه ۱۰۰ سکه‌ای بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ارزش دارد. 

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با قیمت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار معامله شد. نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر  نیز از افزایش ۱۰ درصدی قیمت نقره در بازار خبر داد.

با وجود افزایش بی سابقه قیمت‌ها در بازار رئیس جمهور و دیگر مسئولین کماکان بر موفقیت‌های اقتصادی دولت تاکید دارند.

علیرضا قدرتی رئیس هیئت مدیره سبد گردان هیوا در این‌باره به آفتاب‌نیوز گفت: بازار سرمایه از ابتدای سال با ریسک سیاسی مواجه شد و این افزایش تنش نظامی و سیاسی باعث ترس سرمایه‌گذاران نسبت به آینده منطقه شد و بر همین اساس ما شاهد خروج سرمایه‌گذاران کوتاه مدت و حقیقی از بازار بودیم. از سوی دیگر رشد بازار‌های موازی نظیر، ارز، طلا و مسکن  این نگرانی‌ها را تشدید کرد.

مشاور عالی سازمان خصوصی‌سازی در ادامه افزود: در طول یک سال گذشته به دلائل متعدد بازار سرمایه نتوانست جایگاه واقعی خودش را پیدا کند و نتوانست نسبت به بازار‌های رقیب رشد کافی را تجربه نمایید و به اصطلاح جا ماند. در سال گذشته بازار طلا، ارز، سپرده بانکی و بازار مسکن اولویت بازدهی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشتند، این عقب‌ماندگی در کنار افت سهام و دورنمایی که قیمت جهانی کامودیتی ایجاد کرد، وضعیت فعلی را رقم زد و نسبت P/E سهام شرکت‌ها را کاهش داد. اگر تنش‌های منطقه‌ای و ریسک سیاسی کاهش پیدا کند، بازار سرمایه رشد را تجربه خواهد کرد و می‌تواند این عقب ماندگی را به طور کامل پوشش دهد.

قدرتی در ادامه گفت: همانگونه که شعار سال جهش تولید با استفاده از مشارکت مردم بود، انتظار می‌رفت که سیاستگذار توجه ویژه‌تری نسبت به بازار سرمایه داشته باشد، ولی متاسفانه شاهد این بودیم که سیاستگذار‌ها توجه کمتری به بازار سرمایه داشتند تداوم قیمت‌گذاری دستوری، نسبت قیمت دلار نیما و دلار بازار آزاد و سیاست دولت در خصوص نرخ سوخت و نرخ انرژی شرکت‌های بورسی، همه افت فعلی را رقم زد؛ که به نوبه خود نشان‌دهنده عدم توجه سیاستگذار دولتی به بازار بورس بوده. ما نیازمند تغییر سیاست در این حوزه‌ها هستیم. رشد نرخ ارز هم نتوانست کمکی به رشد بازار بورس نمایید، چون جنس افزایش نرخ دلار ناشی از ترس و ریسک سیاسی بود و نه مولفه‌های اقتصادی. از سوی دیگر سیاست تثبیت نرخ ارز بانک مرکزی باعث شد که نرخ دلار نیمایی ثابت بماند و سود افزایش نرخ ارز به جیب واسطه و دلال سرازیر شود و شرکت‌های بورسی از این سود محروم بمانند.  

دیگر خبرها

  • یک چالش جدی بودجه ای برای بورس
  • آقای زنگنه پای ۶۰ میلیون سهامدار در میان است نه تعداد محدودی!
  • آقای نماینده؛ پای ۶۰ میلیون سهامدار در میان است
  • لحظه به لحظه با بورس / افزایش ۶۱ هزار واحدی شاخص کل
  • باخت بورس در راند اول
  • سوت پایان ابهام، آغاز رشد بورس؟
  • دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  • قیمت خودروی تولید داخل به یک میلیارد تومان رسید!