Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@04:33:07 GMT

بایکوت نشست ورشو

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۵۸۳۳

بایکوت نشست ورشو

تهران- ایرنا- تازه‌ترین تلاش دولت کوچک ترامپ، پمپئو و بولتون برگزاری یک نشست ضد ایرانی در ورشو پایتخت لهستان است. هر چند آمریکایی‌ها با تبلیغ این نشست تلاش می‌کنند شکست بزرگ ائتلاف‌سازی را مخفی کنند اما شواهد میدانی نشان می‌دهد در لهستان هم آن اتفاقی که آنها به دنبالش هستند، رخ نخواهد داد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در آن واحد دو دولت را رهبری می‌کند؛ یکی دولت آمریکا با 15 وزارتخانه و تمام اجزایش و دیگری دولت سه نفره با حضور مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دولت سه نفره یک دستور کار ویژه دارد و آن هم مساله‌ای به نام «ایران» است. برای این سه نفر، اتفاقات داخلی آمریکا به اندازه آنچه در ایران می‌گذرد اهمیت ندارد. حلقه تئوری «مرد دیوانه» در عمر کمتر از یک‌سالی که از تشکیلش می‌گذرد، تمام تلاش خود را برای «فشار حداکثری» بر ایران قرار داده است و تقریبا هیچ اجلاس و نشستی نیست که در آن شرکت کنند و ادعاهای عجیب و غریبی علیه تهران مطرح نکنند. مواضع افراط‌گرایانه این سه باعث شده تا با وجود رایزنی‌های گسترده، نتوانند در اجماع‌سازی علیه تهران موفق باشند.

تازه‌ترین تلاش دولت کوچک ترامپ، پمپئو و بولتون برگزاری یک نشست ضد ایرانی در 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن ماه)در ورشو پایتخت لهستان است. آنها این نشست را پس از آن برگزار می‌کنند که در پروژه یک‌ساله ائتلاف‌سازی علیه تهران با کمک کشورهای عربی ناموفق بودند.

سال گذشته ترامپ به کشورهای جنوب خلیج فارس سفر کرد تا کشورهای شورای همکاری و چند کشور عربی دیگر را در اتحاد منطقه‌ای یا همان ناتوی عربی علیه تهران متحد کند. با یک مرحله تاخیر این نشست قرار بود در ماه جاری (ژانویه) در آمریکا و با حضور مقامات کشورهای عضو این ائتلاف برگزار شود اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد که برخی اعضای آن از مخالفت با تشکیل آن سخن گفتند. نکته جالب اینکه قطر یکی از کشورهایی که قرار بود عضو ائتلاف شود، پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف اقتصادی و امنیتی با حضور ایران را نیز داده بود. اکنون و با شکست این ائتلاف، آمریکا برای جبران، اعلام کرده قرار است یک نشست بین‌المللی درباره صلح در خاورمیانه برای «کمپین فشار بر ایران» برگزار کند.

هر چند آمریکایی‌ها با تبلیغ این نشست تلاش می‌کنند شکست بزرگ ائتلاف‌سازی را مخفی کنند اما شواهد میدانی نشان می‌دهد در لهستان هم آن اتفاقی که آنها به دنبالش هستند، رخ نخواهد داد و به جز رژیم صهیونیستی، عربستان، امارات و احیانا مصر، سایر کشورها تمایلی برای حضور در این نشست ندارند و اگر هم بخواهند در آن شرکت کنند، با مقامات رده پایین در ورشو حضور خواهند یافت. آن‌گونه که از خبرها پیداست، کشورهای اروپایی بنای حضور در این اجلاس را ندارند. انگلیس هم هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نکرده است. در منطقه غرب آسیا نیز برخی کشورها حاضر به حضور در این نشست ضد ایرانی نشده‌اند. در همین راستا، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست ضد ایرانی ورشو شرکت نمی‌کنند.

به گزارش «آنا»، «وال‌استریت ژورنال» در گزارش خود نوشت: «کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم دارند در نشست ورشو که در آن مقاصد ضد ایرانی وجود دارد شرکت نکنند.» در این‌ راستا منابع اروپایی خبر دادند که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که به‌دلیل نامشخص بودن اهداف نشست در آن شرکت نخواهد کرد. رهبران کشورهای اروپایی معتقدند انتخاب یک کشور اروپایی برای برگزاری این نشست، با هدف چند پاره کردن و ایجاد شکاف در صف واحد اروپایی صورت گرفته است. آنان به همین علت قصد ندارند در نشست لهستان حضور یابند. این روزنامه آمریکایی نوشت: «منابع اروپایی اعلام کرده‌اند که به ائتلاف ضد ایرانی آمریکا نخواهند پیوست.»

**انگلیس تصمیم نگرفته است
لندن از متحدان قدیمی واشنگتن نیز هنوز برای شرکت در این نشست به جمع‌بندی نهایی نرسیده است. ادوین ساموئل، سخنگوی حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا در دولت انگلیس در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» درباره نشست لهستان گفت: «موضع دولت انگلیس در مورد توافقنامه هسته‌ای ایران تغییری نکرده است.»

او با اشاره به اینکه دولت انگلیس هنوز تصمیم قطعی برای شرکت در نشست لهستان نگرفته و از مقامات ورشو خواسته است در مورد اهداف این نشست توضیح دهند، اظهار کرد: «اطلاعاتی که ما از طرف لهستان دریافت کرده‌ایم نشان می‌دهد این نشست به اوضاع امنیتی خاورمیانه به صورت کلی و نه‌فقط ایران خواهد پرداخت، ولی ما در این خصوص به دقت تحقیق خواهیم کرد و تاکنون حضور انگلیس در این نشست قطعی نشده است.»

**کمپین بایکوت نشست لهستان
در حالی که اروپا تمایلی برای حضور در نشست طراحی شده کابینه سه نفره ترامپ ندارد، فعالان ضد جنگ نیز دست به کار شده‌اند و از این کشورها خواسته‌اند این نشست را بایکوت کنند. به گزارش «مهر»، وبگاه غیردولتی و ضد جنگ «کُد پینگ» با مشارکت جمعی از فعالان اجتماعی و سیاسی آمریکا، کارزاری را به راه انداخته و با امضای طوماری، خواستار تحریم نشست ضدایرانی لهستان از سوی دیگر کشورهای اروپایی شده‌اند.

در بخشی از این طومار می‌خوانیم: «به جای برگزاری نشستی در راستای تقابل با ایران، نیازمند آن هستیم که جهان فشار بیشتری برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای اعمال کند. این دشمنی آمریکا علیه ایران است که به بی‌ثباتی خاورمیانه دامن زده و تهدید آغاز جنگی تازه در منطقه را افزایش می‌دهد.» تاکنون بیش از سه‌هزار نفر این طومار آنلاین را امضا کرده‌اند که خواستار عدم حضور کشورهای اتحادیه اروپا در این کنفرانس است. در این بیانیه، همچنین از کشورهای اروپایی خواسته شده به جای نشست ورشو، نشستی دیگر با حضور همه کشورهای خاورمیانه از جمله ایران را تدارک ببینند تا به این ترتیب، راهی برای پایان دادن به تروریسم و جنگ ازجمله بحران یمن پیدا کنند.

** فشارها نتیجه نداد
ترامپ و دو مرد دیوانه‌اش گمان می‌کردند با خروج از برجام و مواضع سرسختانه و فشار حداکثری علیه ایران، می‌توانند تهران را به پذیرش خواسته‌های فرابرجامی خود متقاعد کنند. هر چند در داخل ایران عده‌ای نگران این تهدیدات بودند اما بررسی‌ها نشان می‌داد تنها راه برون‌رفت از این وضعیت، ایستادگی و نه تسلیم است. حالا و پس از بیش از یک‌سال فشار بی‌امان، دولت ترامپ به بی‌ثمری فشار بر ایران اعتراف کرده است. بر اساس گزارشی که پایگاه خبری آمریکایی «المانیتور» داده، دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با انجام یک ارزیابی داخلی از سیاست به اصطلاح فشار حداکثری علیه ایران به این نتیجه‌گیری رسیده که این سیاست موفق نبوده و جواب نداده است.

به گزارش «ایرنا» به نقل از پایگاه خبری «المانیتور»، موسسه تحقیقاتی و مطالعاتی موسوم به «گروه بین‌المللی بحران» در گزارشی به مناسبت سومین سالگرد اجرای برجام به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا خبر داده که دولت آمریکا در ماه جاری یک ارزیابی داخلی انجام داده و نتیجه‌گیری کرده، تاکنون هیچ شواهدی مبنی‌بر اینکه دولت آمریکا به اهداف احتمالی خود رسیده باشد، در دست نیست. این ارزیابی داخلی حاکی است که رویکرد دولت آمریکا موجب تغییری در سیاست‌های ایران نشده و همچنین ایران را به میز مذاکره نیاورده است. یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در تماس خبرنگار «المانیتور» از هرگونه اظهارنظری درخصوص این ارزیابی یا مباحثات داخلی دولت آمریکا در این زمینه خودداری کرد. همچنین یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز به «المانیور» گفته است که وزارت خارجه وجود چنین ارزیابی‌ای را نه تایید و نه تکذیب می‌کند.

**دست رد اردن به درخواست پمپئو
اگرچه «فرهیختگان» پیش از این از شکست طرح ناتوی عربی با توجه به سکوت خبری و اعلام یکباره نشست ضد ایرانی ورشو خبر داده بود اما تقریبا هیچ‌یک از مقامات کشورهای عربی که قرار بود عضو این ائتلاف شوند، به صراحت آن را رد نکرده بودند. سکوت یکی از اعضای این ائتلاف احتمالی به تازگی شکست. منابع اردنی می‌گویند: «عبدالله دوم» شاه اردن درخواست مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای پیوستن به ائتلاف موسوم به ناتوی عربی علیه ایران را به‌طور قطعی رد کرده است. به گزارش «ایرنا»، این پایگاه نوشت منابع نزدیک به تصمیم‌گیران اردنی با گزارشی از درخواست‌های آمریکا برای پیوستن رسمی اردن به ائتلاف جدید منطقه‌ای که انتظار می‌رود در هفته‌های آینده به ‌منظور مواجهه با ایران و حزب‌الله لبنان تشکیل شود، اعلام کردند اردن این درخواست‌ها را رد کرده است.

منابع اردنی می‌گویند که با وجود اینکه برنامه پمپئو در دیدار از اردن گفت‌وگو درباره پیوستن این کشور به این ائتلاف جدید بوده، اما اولویت‌های اردن به کلی تفاوت داشته و عبدالله دوم این موارد را در دیدار با وزیر خارجه آمریکا در روز سه‌شنبه 8 ژانویه (18 دی ماه) مطرح کرده است.از جمله این موارد از مواجهه امان با بحران اقتصادی این کشور، مساله فلسطین و هتک‌حرمت مسجدالاقصی و پرونده سوریه بوده است.

این پایگاه خبری همچنین گزارش داد که منابع اردنی اعلام کرده‌اند پاسخ اردن به خواست پمپئو بسیار فوری و قطعی بوده است. این منابع افزودند که امان قصد ندارد در آینده به هیچ ائتلاف منطقه‌ای یا بین‌المللی با توجه به تجربه آن در اثنای بحران سوریه که این کشور را با تهدیدهای جدی روبه‌رو کرد، بپیوندد. همچنین این منابع اردنی گزارش دادند که امان به مسئولان آمریکایی اعلام کرده این کشور در آینده قصد دارد روابط خود را با کشورهای همسایه خود بدون استثنا گسترش دهد و سعی دولت اردن حفظ منافع یمنی‌ها میان حوثی‌ها و دولت یمن در امان است.

منبع: روزنامه فرهیختگان؛ 1397،10،29
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي فرهيختگان ديپلماسي سياسي سياست هاي ضد ايراني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۵۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین موضع گیری السودانی درباره روابط با ایران و آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری واع، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به موضع گیری درباره ایران پرداخت.

وی افزود: ایران کشور همسایه ما است و ما اشتراکات زیادی با آن داریم. آمریکا نیز متحد راهبردی ما است و داشتن روابط با آن مهم است.

السودانی تاکید کرد: روابط همزمان با ایران و آمریکا امتیازی برای عراق است و می‌توان از آن برای کاهش تنش استفاده کرد و این چیزی است که در همه بحران‌های منطقه رخ داده است.

وی تصریح کرد: عراق امروز با عراق سال ۲۰۱۴ بسیار متفاوت است چرا که داعش دیگر تهدیدی برای عراق نیست و ما می‌خواهیم پس از پیروزی بر داعش به مانند کشورهای منطقه به سمت روابط دوجانبه از جمله روابط امنیتی با کشورهای ائتلاف بین‌المللی برویم.

کد خبر 6078950

دیگر خبرها