Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-25@15:17:10 GMT

نگاه ملی به بودجه در گروی شخصیت ملی مجلس

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۵۹۵۴

به گزارش ایلنا، هیچ شخصی نمی‌تواند منکر این موضوع باشد که در کشورمان نیازمند نگاه ملی به بودجه هستیم. اما قبل از اینکه انتظار داشته باشیم بودجه، ملی شود باید نگاه به مجلس در سراسر کشور و در ساختار مدیریت کشور، نگاه ملی باشد. در آن شرایط است که می توانیم انتظار داشته باشیم مجلس هم در راستای این بازخورد، بودجه را به صورت ملی تهیه و تدوین کند و نگاه ملی به بودجه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مشکلی وجود دارد که نگاه ملی به بودجه را با مسایلی مواجه می کند. بودجه های سنواتی قاچ هایی از برنامه های پنج ساله توسعه هستند، بنابراین باید بودجه های یک ساله در راستای عملی شدن برنامه های توسعه پنج ساله باشند. در واقع برای اینکه برخی مشکلات مربوط به بودجه نویسی حل شود، باید ساختار بودجه یک ساله با ساختار برنامه‌های توسعه ارتباط داشته باشد، زیرا اگر غیر از این باشد، بودجه یک ساله دچار انحراف می شود و اهداف کلانی که در برنامه های پنج ساله وجود دارد و باید به صورت ملی محقق شود، تحقق پیدا نمی کند.

در واقع باید بودجه در هر سال یک گام از برنامه توسعه‌ای کشور را محقق کند؛ این چیزی است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته می شود و بنابراین موجب می شود که بودجه دچار نگاه های بخشی و نگاه های غیر ملی شود. به این ترتیب هم درصد تحقق پذیری بودجه پایین می آید و هم کمکی نمی کند که اسناد بالادستی که باید سند جامع باشند، به درصد تحقق پذیری لازم برسند.

به نظر می‌رسد مشکل اساسی در نبود این نگاه سلسله مراتبی به برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. در نتیجه وقتی بودجه های یک ساله در راستای برنامه های پنج ساله توسعه نیست، سند چشم انداز بیست ساله هم نمی تواند محقق شود. در نتیجه آمایش سرزمین هم نمی تواند مفهوم، کاراکتر و شخصیت واقعی خود را پیدا کند. بنابراین مناطقی از کشور، توسعه یافته هستند و مناطق زیادی هم توسعه نیافته هستند و در واقع یک توسعه ناموزون و نامتوازن در کشور شکل گرفته است.  

نکته دیگر این است که برای تحقق نگاه ملی به بودجه باید شخصیت مجلس هم ملی شود. در همین راستا به نظر می رسد که استانی شدن انتخابات مجلس می تواند بسیار کمک کننده باشد. اگر انتخابات مجلس به صورت استانی برگزار شود، مشکلات و موضوعات عدیده‌ای که در قالب بودجه بروز و نمود پیدا می کند، تا حدود بسیار زیادی حل می شود.

عبدالکریم حسین زاده*

نایب رییس فراکسیون امید مجلس*

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۵۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به تایلند

معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، در صدر هیئتی برای حضور در هشتادمین نشست کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) به تایلند، مقر این سازمان بین المللی، سفر کرد.

به گزارش ایسنا، منظور در این سفر ضمن ملاقات با خانم آلیس جابانا، معاون دبیرکل سازمان ملل و دبیر اجرایی اسکاپ، بر توسعه همکاری ها در زمینه انرژی های تجدید پذیر، تجارت، حمل و نقل و ارتباطات با این دبیرخانه تاکید کرد.

جابانا نیز از پیشنهاد ایران برای تقویت همکاری ها با دبیرخانه اسکاپ استقبال کرد و مقرر شد تا مذاکرات تخصصی و کارشناسی در ارتباط با موضوعات یادشده از سوی دو طرف آغاز شود.

منظور در دومین روز نشست اسکاپ در سخنرانی خود به بیان دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران در خصوص تقویت همکاری های دیجیتال برای دستیابی به توسعه پرداخت.

او در سخنرانی خود، ضمن ارائه آماری از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیجیتال بر اهمیت توسعه این حوزه در کشور وفق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد. توسعه سرمایه گذاری در حوزه دیجیتال، انتقال تجربه و دانش میان کشورهای عضو، توجه به حقوق خانواده و کودکان در فضای مجازی و تقویت همکاری با کشورهای عضو اسکاپ در این حوزه ها از مهمترین موضوعات مطرح شده در این سخنرانی بود.

معاون رئیس‌جمهور در دیدار با مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه تایلند که در زمان استقبال و بدرقه از منظور در فرودگاه بانکوک حضور داشت بر عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همه جانبه روابط به ویژه در حوزه اقتصادی با تایلند تاکید کرد.

منظور همچنین با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، خواستار اقدام قاطع جهانی برای توقف حملات این رژیم به مردم مظلوم فلسطین و امدادرسانی فوری به ساکنین غزه شد.

مدیر کل خاورمیانه وزارت خارجه تایلند ضمن قدردانی از مساعدت جمهوری اسلامی ایران برای آزادی اسرای تایلندی در غزه، بر عزم جدی دولت جدید تایلند برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.   

از دیگر برنامه های منظور و همراهان، حضور در سفارت ایران در بانکوک و دیدار با سفیر و کارکنان نمایندگی بود. در این نشست صمیمانه، طرفین در خصوص موضوعات مختلف از جمله مسائل کنسولی و ایرانیان مقیم تایلند، شرایط کاری سفارت و رابطه سیاسی و اقتصادی با تایلند، میانمار و لائوس که سفارت ایران در بانکوک، اکردیته دو کشور دیگر نیز هست، بحث و تبادل نظر کردند.

منظور تاکید کرد که در راستای اجرایی شدن شعار سال اعلام شده توسط مقام معظم رهبری یعنی «افزایش تولید با مشارکت مردم» از ظرفیت ایرانیان مقیم تایلند برای کمک به توسعه کشور حداکثر بهره برداری به عمل آید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به تایلند
  • دارو باز هم داد مجلس را درآورد؛ دارویار پس از ۲ سال به کجا رسید؟
  • رادان: : با توسعه هوشمندسازی طرح‌های پلیس قطعاً میزان امنیت افزایش خواهد یافت
  • قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • بانک مرکزی در تامین ارز واردات دارو تاخیر داشته است
  • قالیباف: بانک مرکزی به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرده است
  • بانک مرکزی به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرده است
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبگان حوزوی داریم