Web Analytics Made Easy - Statcounter

هزار بازنشسته باز هم نشسته‌اند، محمد بن سلمان برادرش را بازداشت کرد! و تصمیم جدید مسئولان درباره انتشار اسناد دفاع مقدس از دیگر عناوین خبری روزنامه های امروز است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می‌دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*********

کیهان

شرق: اروپا قصد ندارد تحریم‌ها را با SPV دور بزند

در حالی که برخی محافل بزک کننده برجام، این بار بر بزک کرده وعده پر از خالی اروپا اصرار دارند، روزنامه شرق تصریح کرد: SPV مد نظر اروپا محدود به دارو و غذاست.

این روزنامه نوشت: کانال SPV تنها محدود به غذا و دارو است و اروپا قصد ندارد کمکی به رفع تحریم تجاری ایران کند. این خلاصه‌ای از آن چیزی است که سرپرست سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با سفیر سوئیس در تهران به آن اشاره کرد و از بدقولی اروپایی‌ها در اجرائی کردن همین کانال محدود خبر داد. سفیر سوئیس گفت: آنچه رسانه‌ها به نقل از وزیر اقتصاد سوئیس بیان کرده‌اند، دقیق نبوده است؛ اما سوئیس در ایجاد ساز و کار انسان‌دوستانه برای تجارت دارو و غذا و لوازم پزشکی به ایران مصمم است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و سفیر سوئیس در تهران دیدار کردند. سرپرست سازمان توسعه تجارت در این دیدار از تفاوت‌های کانال مالی SPV با آنچه پیش از این وعده داده شده بود، خبر داد و ضمن ابراز تأسف از اینکه کانال مالی مد نظر اروپا صرفاً محدود به غذا و دارو است، گفت: «انتظار می‌رفت اروپا تجارت اقلام تحریمی را در دستور کار قرار دهد و به کالاهایی مانند غذا و دارو بسنده نکند». مودودی همچنین اضافه کرد: این کانال مالی محدود نیز برخلاف صحبت‌های وزیر اقتصاد سوئیس هنوز غیرفعال است و ما منتظر شنیدن نتیجه مذاکره مقامات سوئیس با آمریکا درباره این کانال مالی هستیم.»

شرق می‌افزاید: سخنان سرپرست سازمان توسعه تجارت در حالی به خبرگزاری‌ها می‌رسد که پیش از این تصور می‌شد کانال مالی اروپا قرار است نقش ناجی را بازی کند و امکان تجارت همه کالاهای غیرتحریمی از سوی اتحادیه اروپا را فراهم کند.

سفیر سوئیس در این دیدار و در پاسخ به سخنان مودودی گفت: «این کشور هیچ تضمینی برای راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا نداده است». لاتینر همچنین اضافه کرد، «سخنان وزیر اقتصاد سوئیس با آنچه در رسانه‌ها منعکس شده، کمی متفاوت است و سوئیس هیچ تضمینی برای راه‌اندازی یک ساز و کار مالی ویژه اروپا نداده؛ اما در راه‌اندازی کانال مالی با ساز و کار انسان‌دوستانه برای کالاهای پزشکی، دارو و غذا کاملاً مصمم است.»

فریبا مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تهران نیز دو روز قبل در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفته بود: «هیچ کشوری در اتحادیه اروپا میزبانی SPV را نپذیرفته و هیچ کشوری هم نمی‌داند که با چه مکانیسمی باید آن را اجرائی کند. همه کشورهای بزرگ اروپایی می‌دانند که نمی‌توانند با ایران کار کنند و بنابراین SPV یعنی هیچ».

طعنه و متلک‌های رأی‌الیوم به وزیرخارجه دوره‌گرد آمریکا

یک روزنامه منطقه‌ای با تمسخر سفر اخیر و مواضع وزیرخارجه آمریکا نوشت چهره زشت آمریکا با دروغ‌های مایک پمپئو زیبا نمی‌شود.

رأی‌الیوم با اشاره به مواضع پمپئو در قاهره می‌نویسد: سخنان پمپئو مملو از ادعاهای بی‌پایه و اساس بود وملت‌های خاورمیانه فراموش نمی‌کنند که دلارهای آمریکا در سال‌های گذشته صرف کشتار، ویرانی و ایجاد آشوب‌ها در منطقه شده و چهره زشت واشنگتن با این دروغ‌ها زیبا نخواهد شد.

عبدالباری عطوان سردبیر رأی‌الیوم می‌افزاید: سخنان پمپئو وزیر خارجه آمریکا در دانشگاه آمریکایی در قاهره در واقع تهدید ایران و بازوهای نظامی منطقه‌ای این کشور به ویژه حزب‌الله بود، تلاشی یأس‌آمیز برای بهبود بخشی به چهره کشورش در خاورمیانه و اطمینان‌دهی به اسرائیلی‌ها برای اینکه آمریکا از آنها دفاع و حمایت خواهد کرد.

اینکه پمپئو، قاهره و دانشگاه آمریکایی را انتخاب کرده بود و نه ریاض را تا به تشریح سیاست‌های جدید کشورش درباره خاورمیانه بپردازد، با دقت و هدف خاصی صورت گرفته بود، تا طرف محور در این سیاست جدید مشخص شود.


این تحلیلگر با بیان اینکه حساس‌ترین نقطه سخنان پمپئو این بود که اذعان کرد باید از نفوذ ایران در منطقه ممانعت به عمل آوریم.

پمپئو مدعی شد آمریکا اشغالگر نیست بلکه نیروی خیر و آزادی‌بخش در خاورمیانه است؛ گویا وی ملتی ناآگاه و کم‌حافظه را مخاطب قرار داده که فراموش کرده‌اند این آمریکا بود که عراق را اشغال و لیبی، یمن و افغانستان را ویران ساخت و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا خود اعتراف می‌کند که کشورش ۷ تریلیون دلار در منطقه هزینه کرده که هیچ نتیجه‌ای در برنداشته است. آیا عمل خیری که پمپئو از آن حرف می‌زند کشتار سه میلیون عراقی و بیش از ۳۰ هزار نفر از مردم لیبی و یک میلیون افغانی است، آیا خیر یعنی آشوبی که آمریکا در چهار کشور عربی، سوریه، لیبی، عراق و یمن به راه انداخت؟

سخنان پمپئو مملو از دروغ و گمراهی است، او فراموش کرده که دخالت‌های نظامی آمریکا در منطقه باعث آشوب و کشتار شده و بذر انواع افراط‌گری را کاشته و باعث ظهور خشونت و تروریسم در منطقه شده و منازعات فرقه‌ای، طایفه‌ای و تجزیه‌طلبانه را بالا برده است.

آمریکا به ملت سوریه، عراق، لیبی و یمن به جز ویرانی چه داده است، آیا اموال خود را برای بنای مساجد، کلیساها بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها هزینه کرده است؟ جز این است که این پول‌ها صرف نابودی زیرساخت‌ها، شیوع گرسنگی و بیماری‌های مهلک به دلیل استفاده از اورانیوم غنی شده، صورت گرفته است؟

آمریکا در سوریه، عراق، یمن و افغانستان شکست خورد و طرح‌های آن در لیبی نیز ناکام خواهد ماند و تلاش پمپئو زیبا کردن صورت مخدوش و زشت کشورش در منطقه است در حالی که ریختن عسل روی این شکست‌ها تلاشی مذبوحانه و محکوم به شکست است.

بیمه جدید شخص ثالث به نام مردم، به کام شرکت‌های بیمه

«بیمه جدید شخص ثالث هرچند به نام مردم مطرح می‌شود اما در واقع به کام بیمه‌ها و به زیان مردم است».

روزنامه خراسان در یادداشتی نوشت: از چندی قبل که طرح راننده محور شدن بیمه شخص ثالث مطرح شد، این تصور برای مردم به وجود آمد که شرایط برای مصرف‌کنندگان بهتر شده است اما پس از طرح این مصوبه جدید که البته گفته می‌شود آزمایشی است، زوایای بیشتری از آن عیان شد، به گونه‌ای که اعتراض بسیاری از مردم را دربر داشت.

اعتراض‌ها نیز به این بخش ماجراست که اگر یک خانواده از یک اتومبیل به صورت مشترک استفاده می‌کنند هر یک از آنها باید بیمه شخص ثالث مخصوص خود را داشته باشند. یکی از کاربران در فضای مجازی در این‌باره نوشت: «قوانین جدید بیمه جالب شده، قراره هر کی گواهی‌نامه داره خودشو به جای ماشین بیمه کنه و این در راستای فقیرتر شدن فقرا و پولدارتر شدن پولدارها است. یعنی یک خانواده که یک ماشین داره چهار نفر ازش استفاده می‌کنن پس باید چهار تا بیمه بگیرن و یک نفر هم که پنج تا ماشین داره و فقط خودش استفاده می‌کنه، فقط یک بیمه نیاز داره.»

این طرح البته آثار اقتصادی دیگری نیز خواهد داشت. به طور مثال، اگر در یک خانواده طبقه متوسط، یک خودرو و سه راننده وجود داشته باشد، حالا هزینه بیمه شخص ثالث آنها از سال آینده سه برابر خواهد شد. طبق آمارنامه صنعت بیمه کشور در سال ۱۳۹۶، تعداد وسایل نقلیه موتوری در حال تردد کشور بیش از ۳۶ میلیون است و طبق آمار موجود در سال ۱۳۹۶، ۴۰ میلیون گواهی‌نامه در کشور وجود دارد.

از این رو، تعداد بالقوه بیمه‌نامه‌های احتمالی در کشور تغییر چندانی نخواهد کرد مگر اینکه با طرح‌هایی مثل دریافت هزینه بیمه شخص ثالث در هنگام ثبت‌نام گواهی‌نامه در سال‌های آینده، ضریب نفوذ بیمه شخص ثالث در کشور افزایش پیدا کند. هم‌اکنون و طبق آمار بیمه مرکزی، فقط ۵۰ درصد وسایل حمل و نقل موتوری کشور بیمه دارند و معلوم نیست بتوان مردم را مجاب کرد که باید با هر گواهی‌نامه خود یک بیمه‌نامه نیز بگیرند. با این حال احتمالاً با این تدبیر، میزان حق بیمه دریافتی شرکت‌های بیمه، به دلیل بالا رفتن هزینه حق بیمه رانندگان پرخطر، رشد کند.

در سال ۱۳۹۶، میزان مبلغ دریافتی شرکت‌های بیمه بابت شخص ثالث، ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و مبلغ خسارت پرداختی این شرکت‌ها، هشت هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان است. از این رو شرکت‌های بیمه همیشه بابت حاشیه سود پایین خود از این حق بیمه شکایت دارند. از این روست که شاید این شرکت‌ها بتوانند با افزایش دریافتی حق بیمه، این نوع بیمه را برای خود سودآور کنند.

به ادبیات ابر و باد برجامی خاتمه دهید

حرف‌های عجیب و غریب آقای روحانی، تعجب مردم و ناظران سیاسی را موجب شده است.

به گزارش جهان‌نیوز رئیس‌جمهور ۱۷ دی ماه در جمع مدیران جهاد کشاورزی بیان کرد: «هرچه درخت و مرتع بیشتر باشد ابر بیشتر می‌بارد، وقتی شما آنجا را خشک می‌کنید ابر از آنجا رد می‌شود، ابر به پایینش نگاه می‌کند و می‌بیند خبری نیست و کویر است.»

این مسئله بازتاب طنزی از سوی افکار عمومی داشت و برخی با هشتگ ابرتدبیر با آن شوخی کردند. رئیس جمهور بخصوص درباره برجام نیز از این مصداق‌ها استفاده کرده بود.


در آبان ماه سال ۱۳۹۵ آقای روحانی سفری به شهر اراک داشت و در میان مردم استان مرکزی در دفاع از برجام گفت: «ما غاصب را از باغ خود بیرون کردیم و درب باغ به روی مردم باز شده است ولی امروز عده‌ای کودک به درب باغ آمده و

می‌گویند، سیب و گلابی کجاست که می‌خواهیم میل کنیم؟ امروز این باغ که نهال‌های آن تازه غرس شده آماده باروری است، اما برای به ثمر نشستن صبر لازم است.

بازتاب سخنان روحانی تا جایی است که امروز هم بسیاری برای نتایج و مواهب برجام از مصداق سیب و گلابی‌های برجام استفاده می‌کنند.

حسن روحانی برای اینکه برجام را یک برنامه و توافق کارگشا در میان افکار عمومی معرفی کند تمثیل‌های دیگری بکار برد.

همچنین حسن روحانی در قصه‌پردازی دیگری در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای، مورخ یکشنبه ۲۰ فروردین ماه سال جاری گفت: «برجام یک ابر است. این ابر برای اینکه بخواهد ببارد و سرزمین ما را پرآب کند، این جنگل‌ها، سروها و مراتع است که این ابر را وادار به باران می‌کنند. اگر پایین سبزه، گل و درخت نباشد، ابر نخواهدبارید. بارش این ابر با این گل‌ها بود.»

همچنین روحانی در حالی برجام را ابر و باران توصیف کرد که در اسفند ماه سال ۹۴ درباره برجام گفت: «برجام یک، مانند آفتاب تابان بود و اگر کسی چشمانش را می‌بندد و می‌گوید شب است، باید چشمانش را باز کند تا آفتاب را ببیند.»

این روند در زمان ثبت نام کاندیداتوری انتخابات دوازدهم هم ادامه یافت و روحانی در حکایت‌پردازی تازه گفت: «هووهایی که بارها به قصد کشتن نوزاد برجام تصمیم گرفته بودند نمی‌توانند سرپرست خوبی برای این فرزند باشند.»

عاقبت همه این سخنان درباره برجام مشخص شد اما به نظر می‌رسد که مردم از آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور چیز دیگری انتظار دارند. شاید اینگونه سخنان رئیس‌جمهور را بتوان در حوزه حرف‌درمانی و ایجاد نگرش مثبت از دولت در میان افکار عمومی جای داد، موضوع طبیعی که هر دولتی سعی می‌کند حمایت و رضایت افکار عمومی را جلب کند اما به نظر می‌رسد که پس از ۵ سالی که از ریاست جمهوری روحانی می‌گذرد دیگر جامعه‌پذیرای چنین سخنانی نیست.

خالی‌بندی آقای تقلب و پاسخی که محسن هاشمی داده بود

عضو سازمان منحله مجاهدین (انقلاب) می‌گوید نقد هاشمی بعد از دوم خرداد مصلحت نبود و ما اشتباه کردیم که در مقابل این حرکت سکوت کردیم.

تاج‌زاده به مجله مهرنامه گفته است: معتقدم آقای هاشمی در زمینه توسعه از ما جلوتر بود یعنی در این مورد که محور حکومت جامعه باید توسعه باشد و در این جهت باید کارکرد. ما با تاخیر و پس از او به این اولویت رسیدیم و از این جهت فضل‌تقدم با آقای هاشمی است.

اگر بخواهیم روابط اصلاح‌طلبان را با آقای هاشمی بعد از دوم‌خرداد بررسی کنیم؛ سه اشتباه اصلی دیده می‌شود:

اول، دوستانی از جناح چپ که نقد آقای هاشمی می‌کردند و اصلاً کار آنها به مصلحت نبود.

دوم، اشتباه یاران و نزدیکان آقای هاشمی که این نقدها را به کل اصلاحات تعمیم دادند و آقای هاشمی را در تقابل با اصلاحات تعریف کردند.

سوم، اشتباه ما که چرا در آن فضا سکوت کردیم. در حالی که باید به صحنه می‌آمدیم و اعلام می‌کردیم اصلاحات فقط این افراد و جریاناتی نیستند که آقای هاشمی را نقد می‌کنند. ما باید این موضع‌گیری را می‌کردیم تا معلوم شود در این قضیه، اصلاح‌طلبان (جناح چپ) دو دیدگاه دارند.

قبول ندارم که برخورد با آقای هاشمی را جناح چپ در مجلس ششم باب کرد. سال‌ها قبل‌تر، جناح راست در مجلس چهارم چنان علیه آقای هاشمی سم‌پاشی کرده بود که تقریباً آقای هاشمی در مجلس گریه کرد و از وضعیت زندگی، خانواده، سابقه و شرایط خود گفت. یعنی، چنان گزارشی داد که دل آدم را کباب می‌کرد و این سوال را به ذهن می‌آورد که چرا با آقای هاشمی باید چنان برخوردی بکنند که ایشان مجبور به طرح چنین مطالبی شود؟

تاج‌زاده در این گفت‌وگو سعی می‌کند تصویری همدلانه با هاشمی ترسیم کند. این موضع فریبکارانه و غیرصادقانه تاج‌زاده در حالی است که محسن هاشمی فرزند مرحوم هاشمی، اصلاح‌طلبان را صراحتاً به تقلب علیه هاشمی در انتخابات مجلس ششم متهم کرد. او در ۹ دی ۹۱ به روزنامه بهار گفت: «نمی‌توان خیلی از مسائل را مطرح کرد چون باعث کدورت می‌شود. پس از دوم خرداد گروهی که اصلاح‌طلب نام گرفته و قدرت را در دست گرفته بودند، مغرور شده و همین غرور باعث شد به سمت افراط بروند. در خیلی از مسائل افراط شد. درست است که صحبت از چندصدایی می‌کردند اما خودشان به سمت تک صدایی رفتند.

ادعای انتقال ستاد نامزدهای اصلاح‌طلب به ستاد هاشمی در مرحله دوم انتخابات سال ۱۳۸۴ همه الکی بود. هیچ نیرویی نفرستادند. مصاحبه هم که می‌کردند این را جا می‌انداختند که ما هم هاشمی را قبول نداریم. شعار بد و بدتر را مطرح کردند که ریزش بسیار زیادی در رای ایجاد کرد. هیچ‌کس از جناح اصلاح‌طلب هاشمی را تأیید نکرد.

ایشان (هاشمی) در انتخابات مجلس ششم بیستم شد، اگر صندوق‌ها را باز می‌کردیم شاید انتخابات تهران باطل می‌شد. کتابی هست به نام «انصراف» که حاج‌آقا دلایل انصراف‌شان را از انتخابات مجلس ششم نوشته‌اند. آن موقع مسئول انتخابات (تاج‌زاده رئیس ستاد انتخابات بود) فهرست را می‌خواند ولی اسم ایشان را نمی‌خواند. من مدام تماس گرفتم و گفتم چرا نمی‌خوانید گفت ما هنوز به رای آیت‌الله هاشمی شک داریم (!)

بعد شکایت شد و یک بساطی راه انداختند که اگر یادتان باشد کاریکاتور «آقاسی» را کشیدید. من آن موقع رئیس دفتر حاج‌آقا بودم، به شورای نگهبان شکایت شد. برخی از صندوق‌ها را باز کردند و هر صندوقی که باز می‌شد آرای آن مخدوش بود و باطل اعلام می‌شد.

تا ۳۰ درصد بازشماری شد و حاج‌آقا بیستم شد، بعد گفتند دیگر ادامه ندهید چون مجبور می‌شوند انتخابات تهران را باطل کنند. وقتی از ۳۰ به ۲۰ رسیدند دیدند انتخابات در تهران مخدوش است. افراطی‌های اصلاح‌طلبان و اجرایی‌های آنها تقلب کرده بودند.

ایران

امام جمعه اسالم: تلگرام را رفع فیلتر کنید

خبر اول اینکه، امام جمعه اسالم با تأکید براینکه نیروهای ارزشی و انقلابی توانایی کنترل فضای مجازی را دارند، به انتقاد از سیاست فیلترینگ پرداخت و گفت: «کشوری که توانایی ساخت موشک‌های دوربرد را دارد قطعاً می‌تواند این فضا را نیز کنترل کند.»


به گزارش مهر، حجت‌الاسلام محمدجواد باقری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به کارکردهای مثبت فضای مجازی و بیانات رهبر معظم انقلاب که «فضای مجازی می‌تواند ابزاری برای زدن بر دهان دشمنان باشد»، ادامه داد: «فیلتر کردن تلگرام جوانان آتش به اختیار در جنگ نرم را خلع سلاح کرد.

تلگرام باید رفع فیلتر شود تا جوانان انقلابی با استفاده از همین فضا بر دهان دشمن بکوبند.» باقری ضعف پیام‌رسان‌های داخلی را هم از عوامل دیگر اقبال مردم به استفاده از فیلترشکن و دور زدن فیلترها دانست و گفت: «وقتی نتوانسته‌ایم جایگزین و رقیبی همپای تلگرام ایجاد کنیم نباید آن را فیلترمی کردیم، با این کار اعتماد مردم از رسانه‌های داخلی سلب و متوجه رسانه‌های خارجی شد.»

درخواست وزارت خارجه امریکا از مردم ایران

خبر دیگر اینکه، وزارت خارجه امریکا در صفحه خود در توئیتر در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب ایران، از مردم این کشور خواسته تا پرسش‌ها، امیدها و آرزوهای خود برای آینده را در زیر پست این توئیت بنویسند. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا به این پرسش‌ها پاسخ خواهد داد.

این درخواست در حالی مطرح شده است که پایگاه خبری امریکایی «المانیتور» در گزارشی محتوای یک ارزیابی داخلی دولت امریکا را بازتاب داد که نشان می‌دهد سیاست فشار حداکثری علیه ایران به این نتیجه‌گیری رسیده که این سیاست موفق نبوده و جواب نداده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش المانیتور مقامات دولت ترامپ از اظهار نظر درباره محتوای این گزارش خودداری کرده‌اند. کارشناسان بر مبنای این گزارش از احتمال افزایش تلاش امریکا برای همراه کردن متحدان خود برای تشدید فشارها بر ایران با مجاب کردن ایران به خروج از برجام سخن گفته‌اند.

خبری درباره مرگ خاوری نداریم

شنیدیم که، جانشین فرمانده ناجا درباره خبر مرگ خاوری گفت: در مورد مرگ این فرد خبری نداریم.به‌گزارش ایسنا، سردار ایوب سلیمانی در مورد انتشار خبری پیرامون مرگ محمودرضا خاوری، مدیر اسبق عامل بانک ملی و از متهمان اصلی اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی، با بیان اینکه ما هنوز خبر دقیقی از این موضوع نداریم، گفت: «اینترپل ایران روی مسأله خاوری حساس بوده و برای بازگرداندنشان به کشور فعال است.»


افشاگری بعیدی‌نژاد علیه همسر زاغری

دست آخر اینکه، سفیر ایران در لندن تأکید کرد: همسر نازنین زاغری یک خارجی و تبعه انگلیس است و برای رفتن به ایران تضمین داشت اما نرفت ولی گوش فلک را کر کرده است که به من اجازه نمی‌دهند خانواده‌ام را ببینم.به‌گزارش ایسنا، حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توئیتر خود نوشت: همسر زاغری در آوریل ۲۰۱۷ این امکان را پیدا کرد تا برای دیدار با همسر و دخترش به ایران سفر کند.

این اتفاق دقیقاً دو سال پیش رخ داد. باید از او (راتکلیف) پرسید چرا از این فرصت برای دیدار با همسرش استفاده نکرد. وزارت خارجه انگلیس چندی پیش سفیر کشورمان در لندن را به‌دلیل اصرار بر آزاد کردن نازنین زاغری باوجود اتهام جاسوسی وی برای دولت انگلیس فراخوانده بود. ایران معتقد است انگلیس با اصرار بر موضوع «زاغری» در امور داخلی ایران دخالت می‌کند.

خراسان

تصمیم جدید مسئولان درباره انتشار اسناد دفاع مقدس


بر اساس ابلاغیه جدید یک مقام مسئول به همه نهادها، سازمان ها و ادارات، تاکید شده است دستگاه های مذکور موظف اند فهرست مشروح اسناد و مدارک دفاع مقدس را که در اختیارشان است یا قرار می گیرد و افشای مطالب آنها، به حقوق اشخاص یا مصالح دولت لطمه می زند، به شورای قانونی انتخاب شده در این زمینه ارائه کنند و در صورت تصویب شورای مذکور، برای مدت زمان مقرر، محرمانه محسوب و تا انقضای مدت مصوب یا تصمیم مجدد شورا، قابل ارائه -غیر از مراجع صالحه قانونی- نخواهد بود.


۲ شرط مهم برای برگزاری گردهمایی های دولتی


در حالی که بر اساس درخواست یکی از اعضای کابینه به هیئت دولت، پیشنهاد شده بود یک گردهمایی بین المللی در اواسط سال آینده در کشور برگزار شود، یک مقام مسئول در نامه ای به این عضو هیئت وزیران از او خواسته است با توجه به تصمیمات جدید دولت و اهمیت مدیریت هرچه بهتر هزینه ها، حداکثر تا پایان امسال جزئیات هزینه های گردهمایی از جمله محل های تامین اعتبار آن، کمک نهادهای بین المللی، حامیان تبلیغاتی و نیز اقدامات به عمل آمده برای صرفه جویی در هزینه ها را به صورت دقیق تشریح کند تا امکان صدور مجوز برای آن فراهم شود.

آرمان

هر جلسه هیأت دولت چقدر هزینه دارد؟

شنیده شد که بررسی عملکرد بودجه ۹۷ نشان می‌دهد، هزینه تمام شده برنامه اداره امور هیأت دولت برای برگزاری ۱۲۱ جلسه در ۶ماهه نخست سال جاری حدود ۲۸ میلیون تومان بوده است. گزارش عملکرد بودجه ۹۷ نشان میدهد، در ۶ ماه نخست سال جاری ۱۲۱ جلسه هیأت دولت برگزار شده و برای این منظور حدود ۴/۳ میلیارد تومان هزینه صورت گرفته است. در سال ۹۶ به طور کلی ۲۶۶ جلسه با هزینه ۹/۸ میلیارد تومانی برگزار شده است. همچنین در سال ۹۸ نیز پیش بینی برگزاری ۲۷۰ جلسه با هزینه ۱۱ میلیاردتومانی انجام شده است. گفتنی است، سال آینده برآورد برگزاری هر جلسه هیأت دولت ۴۱ میلیون تومان خواهد بود. برای سال آینده پیش بینی برگزاری ۱۰۰ جلسه در خصوص راهبری، مدیریت و پشتیبانی جلسات کمیسیون‌ها و هیأت دولت با هزینه کلی ۶ میلیارد تومانی انجام شده است.

طعنه فردوسی‌پور به ده‌نمکی

شنیده شد که عادل فردوسی‌پور که پس از تعطیلی لیگ برتر برنامه نود را هم موقتاً تعطیل کرده بود، بیشتر درگیر نوشتن و البته تصحیح کردن امتحانات دانشجویانش بود. او که رقابت مهمی در جام ملت‌ها برای گزارش پیدا نکرده بود، مدتی از تلویزیون به دور بود اما بازگشت فردوسی‌پور بدون طعنه نبود. او در شرایطی که بازی با نتیجه یک بر صفر به سود قطر در حال پیگیری بود، با اشاره به حرف‌های مسئولان عربستان درباره جدایی ورزش و سیاست گفت: «این جوری هم نبود که عربستانی‌ها باید به قطر ۱۰ تا بزنند و مثلاً امارات را یک بر صفر ببرند.» در شرایطی که واکنش‌ها نسبت به حرف‌های مسعود ده‌نمکی پایان ندارد، قطر با پیروزی ۰-۲ مقابل عربستان به مصاف عراق رفت و عربستان نیز به ژاپن برخورد کرد.»

هزار بازنشسته باز هم نشسته‌اند

شنیده شد که احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو فراکسیون جوانان مجلس و یکی از طراحان اصلی آن، بااشاره به گذشت بیش از ۴ ماه از اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و روند اجرای آن و همین‌طور اقدامات مجلس برای نظارت بر اجرای قانون، گفت: در بیش از ۶۰ درصد موارد، قانون منع به کارگیری بازنشستگان اجرا شده است. طبق برآوردهایی که داشته‌ایم، حدود هزار بازنشسته که شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شوند، هنوز از مسئولیت خود کناره‌گیری نکرده‌اند که طبعاً باید توسط نهادهای نظارتی، بازرسی، دیوان محاسبات و دستگاه قضائی مورد رسیدگی و بررسی قرار گیرد که این کار انجام شده است.

خاوری زنده است یا مرده؟

شنیده شد که جانشین فرمانده نیروی انتظامی در مورد انتشار خبری پیرامون مرگ محمودرضا خاوری، مدیرعامل اسبق بانک ملی و از متهمان اصلی اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی، گفت: ما هنوز خبر دقیقی از این موضوع نداریم. سردار ایوب سلیمانی با بیان اینکه اینترپل ایران روی مساله خاوری فعال است، افزود: البته نه فقط در مورد خاوری بلکه روی افرادی مثل خاوری حساس بوده و برای بازگرداندنشان به کشور فعال است. محمودرضا خاوری مدیر عامل سابق بانک ملی ایران و از مجرمان محکوم شده به دلیل مشارکت در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی است.

بازداشت تعدادی ازاعضای سابق شورای شهر اشتهارد

شنیده شد که رئیس شورای شهر اشتهارد تأیید کرد، تعدادی از اعضای سابق شورای این شهر بازداشت‌شده‌اند. محمدصفری با اشاره به اینکه افرادی که بازداشت‌شده‌اند اعضای سابق شورای شهر اشتهارد هستند، اظهار کرد: برخی اعضای دوره چهارم شورای شهر اشتهارد دستگیر شده‌اند. وی با تأکید بر اینکه شهردار سابق اشتهارد دستگیرشده بود، افزود: افرادی که دستگیرشده‌اند مربوط به پرونده شهردار سابق هستند. رئیس شورای شهر اشتهارد با تأکید بر اینکه طبق حسابرسی‌ها و بازرسی‌های انجام‌شده تخلفات محرز شده است، گفت: اداره اطلاعات و سازمان بازرسی به این پرونده ورود کرده‌اند.

آیت‌ا… مؤمن در کما نیست‌

شنیده شد که یکی از اعضای دفتر آیت‌ا… مؤمن درباره آخرین وضعیت درمانی وی گفت: آیت‌ا... مؤمن در کما نیست‌. حالات ایشان تغییر خاصی نکرده و همان حالت سابق هستند. وی بیان کرد: آیت‌ا...مؤمن در کما نیست و در بی‌هوشی هستند و وضعیت ایشان پایدار و تحت کنترل پزشکان است و امیدواریم هرچه زودتر وضعیت ایشان بهبود پیدا کند. وی افزود: پزشکان می‌گویند زمان نیاز دارد تا مشخص شود وضعیت ایشان چطور می‌شود و ما هم منتظریم ولی تاکنون تغییر خاص و مشهودی در حالات ایشان اتفاق نیفتاده است.

ترور پوتین خنثی شد

شنیده شد که صربستان اعلام کرده، یک عضو داعش را که قصد ترور ولادیمیر پوتین در این کشور را داشت دستگیر کرده است. روزنامه الشرق الاوسط به نقل از پلیس صربستان خبر داد «ارمین الیبشیچ» را به همراه مقادیری سلاح و مواد منفجره در شهر «بازار» صربستان دستگیر کرده است. این روزنامه به نقل از گزارش سازمان اطلاعات صربستان خبر داد این فرد ۲۱ ساله قصد داشت این سوء قصد را همزمان با سفر رئیس‌جمهوری روسیه به صربستان و در اعتراض به جنگ روسیه علیه داعش انجام دهد.

عدم توفیق واردات در توقف گرانی گوشت

شنیده شد که رئیس شورای تأمین دام کشورگفت: شرکت پشتیبانی در بحث شبکه توزیع و عرضه این محصولات به بازار توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای، حواله‌های دستگاه‌های مختلف چندان موفقیتی نداشتیم، زیرا عرضه این حجم از واردات نتوانسته منجر به کاهش قیمت گوشت در بازار شود. تنها راهکار برای کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار، ایجاد پایگاه‌های عرضه مستقیم گوشت قرمز وارداتی با نرخ‌های تنظیم بازاری است.

تأکید بر حضور جدی دلسوزان در فضای مجازی

شنیده شد که امیر سرتیپ محمد محمودی، معاون اجرایی ارتش در دومین گردهمایی بسیجیان کوی‌های سازمانی ارتش با گرامیداشت یاد و خاطره شهادت جمعی از خدمت‌گزاران نیروی هوایی ارتش در حادثه هواپیمایی ۷۰۷ تأکید کرد: باید همه دلسوزان نظام، مخصوصاً جوانان بسیجی وفادار و با ایمان در فضای مجازی حضور جدی داشته باشند و به مقابله با حرکات دشمن بپردازند.

محمد بن سلمان برادرش را بازداشت کرد!

شنیده شد که در حساب کاربری توئیتر العهد الجدید آمده است: محمد بن سلمان برادرش بندر بن سلمان را بازداشت و او را به مادرش فهده آل حثلین ملحق کرد که در «ابها» در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز بودجه 98 جام ملت های آسیا مرضیه هاشمی اتحادیه اروپا اخبار ویژه روزنامه ها اصلاح طلبان ترامپ تلگرام حمید بعیدی نژاد دفاع مقدس روحانی روزنامه های کشور عبدالباری عطوان فردوسی پور مایک پمپئو محسن هاشمی محمد بن سلمان مسعود ده نمکی وزارت خارجه آمریکا وزارت خارجه انگلیس ولادیمیر پوتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۵۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از محاکمه کرباسچی تا قطعی شدن کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، متن کامل خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی را در تاریخ سوم اردیبهشت سال ۸۰ می‌خوانید.

دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. با دعوت [آقای عبدالستار]، وزیر امورخارجه، عازم سفر به پاکستان است. گفت، وزارت امورخارجه با این سفر موافق نیست و نیز موافق نیست دربارۀ افغانستان با پاکستانی‌ها صحبت شود و نظامیان هم موافق نیستند که دربارۀ مسائل نظامی صحبت شود. رهبری مخالفتی ندارد و در مسائل تجاری هم وزارت کشاورزی، با خرید گندم پاکستان، به خاطر آفت موافق نیست. با توجه به مشکل مذاکرات، مشورت کرد. در مورد انتخابات [ریاست‌جمهوری] گفت، دیشب حزب ‌اعتدال و توسعه، جلسه داشته و نمی‌داند به چه تصمیمی رسیده‌اند، ولی با مذاکره آخر با آقای [سیدمحمد] خاتمی، برایش روشن‌تر شده که ایشان می‌آید.

آقایان [عباس] ملکی و آقاجواد، فرزند آیت‌الله [محمد] فاضل‌لنکرانی آمدند. آقای لنکرانی گفت، بعضی امام‌ جمعه‌ها مانع می‌شوند که سهم امام به مراجع دیگر برسد؛ من‌جمله آقای [شیخ‌محمد] هاشمیان در رفسنجان. گفت، گرفتن خمس توسط دادگاه آقای [حسینعلی] نیری، [معاون قضائی دیوان عالی‌کشور] از مردم نیز به سهم امام، تأثیر منفی گذاشته است. گفت، مسئله‌ای‌ که در گذشته به عنوان غارت بیت‌المال نیز مطرح شد، باعث رکود اقتصاد و مشکل شد. پدرش در ملاقاتی از آقای [غلامحسین] محمدی‌گلپایگانی، [رئیس دفتر رهبری] پرسیده که چه سودی از محاکمه آقای [غلامحسین] کرباسچی، [شهردار سابق تهران] به دست آمد؟ گفت، هیچ‌چیز.

عصر، گروهی از مربیان و معلمان هدایتگر در نیروی قدس [سپاه پاسداران] آمدند. آقای [احمد] سالک [کاشانی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه قدس] گزارش داد و من دربارۀ مسائل سیاسی و فکری و کارشناسی که برای کار آنها لازم است، سخنرانی کردم. کودک هفت‌ساله‌ای که تمام قرآن و بخشی از نهج‌البلاغه را حفظ داشت نیز نمایش خوبی داد و جایزه گرفت.

آقای [کریم] زارع، معاون رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آمد. گفت، برنامه‌ای تشکیلاتی جهت فارغ‌التحصیل‌ها دارند که ۵۰ هزار نفر فقط در تهران‌اند و گزارشی از جلسه نمایندگان ادوار مختلف [مجلس شورای اسلامی] داد که او را با بیشترین رأی، جزو هیئت‌مدیره مرکز آورده‌اند و خواستار وقت ملاقات شد. آقای حسین مرعشی، [نماینده کرمان] آمد. گفت، بین جناح‌های مختلف دوم خردادی، مشاجره و اختلاف است. می‌خواست بداند در جلسه مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، هنگام گزارش قوه قضائیه [در خصوص علت دستگیری فعالان ملی‌مذهبی]، چه گذشته است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898329

دیگر خبرها

  • طلب ۶۹۶ میلیارد تومانی تامین اجتماعی از کارفرمایان قمی
  • جلسات درس اخلاق آیت الله هاشمی علیا برگزار می شود
  • نشان‌دار شدن بیش از ۲ هزار زوج نابارور در استان کرمانشاه
  • پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه
  • از محاکمه کرباسچی تا قطعی شدن کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی
  • آیین افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت زنده یاد «نعمت الله سلطانی» در همدان 
  • برنامه ملی گسترش انس عمومی با ادبیات فارسی تصویب می‌شود
  • هشت هزار پرونده ناباروری در خراسان رضوی تشکیل شد
  • اگر سعدی امروز زنده بود زبان ما را نمی فهمید
  • اهمیت ادبیات کهن در زندگی روزمره مردم و فرهنگ عمومی ایرانیان