Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک تحلیلگر لهستانی با انتقاد از میزبانی کشورش از یک نشست ضدایرانی، گفت ورشو خود را به کارگزار سیاست خارجی آمریکا بدل کرده و با این کار به روابط خود با تهران لطمه می‌زند.

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، تصمیم دولت لهستان برای میزبانی از نشستی که تصور می‌شود هدف اصلی آن فضاسازی علیه ایران باشد، هم در اتحادیه اروپا و هم در خود لهستان با انتقاداتی مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایگاه «پالیتیکو» در گزارشی با عنوان «ترامپ به دنبال تفرقه انداختن در اتحادیه اروپا همزمان با تشدید منازعه بر سر توافق هسته‌ای ایران»، نوشته است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با انتخاب لهستان به عنوان میزبان نشست موسوم به «آینده خاورمیانه» و متمرکز کردن آن بر ایران، تلاش می‌کند میان اعضای اتحادیه اروپا در موضوع ایران اختلاف ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، همراهی ورشو با واشنگتن موجب شده تا برخی کشورهای اروپایی از لهستان انتقاد کنند. در بخشی از این گزارش آمده است: «دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از اظهار نظر علنی در مورد این مراسم خودداری کرده و سوالات را به همتایان لهستانی خود ارجاع دادند. اما این دیپلمات‌ها و مقامات به صورت خصوصی از آنچه آن‌ها تلاش آشکار ورشو برای جلب نظر ترامپ، آن هم به هزینه اتحادیه اروپا، خواندند، ابراز ناخرسندی می‌کنند.»

آنطور که اتحادیه اروپا اعلام کرده، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قصد ندارد در این نشست که روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن برگزار می‌شود، شرکت کنند. بقیه کشورهای اروپایی نیز هنوز در این مورد تصمیم نگرفته‌اند.

انتقاد از میزبانی لهستان از این نشست، به اعضای اتحادیه اروپا محدود نیست و در خود لهستان هم این تصمیم با برخی واکنش‌های منفی مواجه شده است. به نوشته پالیتیکو، برخی از تحلیلگران در لهستان می‌گویند ورشو از نحوه اعلام این نشست توسط دولت ترامپ غافلگیر شده و حالا هم به شکلی نابخردانه خود را درگیر مناقشه‌ای کرده که برایش منفعت چندانی به همراه ندارد.

«مارسین زابورووسکی» تحلیلگر اندیشکده لهستانی «ویزگراد اینسایت»، در این مورد می‌گوید: «ما در موقعیت کارگزاری سیاست خارجی آمریکا قرار گرفته‌ایم.»

وی با اشاره به اینکه برگزاری این نشست اولین بار در جریان مصاحبه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با شبکه «فاکس نیوز» اعلام شد، افزود: «این کار و نحوه اطلاع‌رسانی در مورد آن به نحوی افتضاح انجام شد.»

در پی اعلام برگزاری این نشست و اظهارات پامپئو در مورد تمرکز این کنفرانس بر ایران، وزارت امور خارجه ایران دیپلمات ارشد لهستان در تهران را احضار کرد. زابورووسکی می‌گوید میزبانی لهستان از این نشست ضدایرانی به روابط ورشو با تهران لطمه می‌زند. به گفته این کارشناس لهستانی «ایران یک منبع بالقوه برای تنوع‌بخشی به بخش انرژی ما برای [کاهش وابستگی] به روسیه است. الان کاملا به این [رابطه] لطمه خورده است.»

لهستان هرچند عضو اتحادیه اروپاست و در ظاهر هم از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده، اما دولت راستگرای این کشور در ماه‌های گذشته بیش از هر دولت اروپایی دیگر با سیاست‌های آمریکا حمایت کرده و حتی به آمریکا پیشنهاد داده در لهستان یک پایگاه نظامی دائمی احداث کند. رئیس‌جمهور لهستان حتی پیشنهاد کرده که این پایگاه «دژ ترامپ» نام بگیرد.

به نوشته پالیتیکو، با این وجود، اتحادیه اروپا احتمالا به زودی ساز و کار موسوم به کانال ویژه پرداخت (SPV) را با هدف مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران راه‌اندازی کند. بنا بر این گزارش، این ساز و کار که قرار است مقر آن در فرانسه باشد، دستکم تلاشی نمادین با هدف اعلام حمایت اتحادیه اروپا از برجام و همچنین کمکی به حفظ میزانی از رابطه تجاری با تهران است. قرار است آخرین جزئیات مربوط به این ساز و کار در نشست روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا نهایی شود و برای تایید پایانی به نشست آتی سران اتحادیه ارجاع شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آمریکا لهستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۶۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی ایران اعمال می‌کند

رهبران اتحادیه اروپا روز چهارشنبه متعهد شدند که تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کنند.

به گزارش انتخاب به نقل از یورونیوز، رهبران اروپایی در بیانیه‌ای که پس از اولین روز اجلاس خود منتشر کردند، هشدار دادند که اتحادیه اروپا «تدابیر محدودکننده بیشتری را علیه ایران، به ویژه در رابطه با هواپیما‌های بدون سرنشین و موشک‌ها، اتخاذ خواهد کرد».

در این بیانیه همچنین از ایران و گروه‌های نزدیک به تهران خواسته شده تا همه حملات خود را متوقف کنند و همچنین از همه طرف‌ها خواسته شده تا «حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و از هرگونه اقدامی که ممکن است باعث افزایش تنش در منطقه شود، خودداری کنند».

 

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه به غرب درباره مصادره اموال مسکو
  • دستگیری یک تبعه لهستانی به اتهام جاسوسی برای روسیه
  • وضع تحریم‌های جدید پهپادی ایران توسط اتحادیه اروپا
  • اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی ایران اعمال می‌کند
  • ایران پاسخ اتهامات آمریکا اتحادیه اروپا و گروه 7 پس از تنبیه اسرائیل را داد/ سخنگوی وزارت خارجه: تا زمانی که اراده‌ای برای توقف جنایات رژیم اسرائیل و نقض فاحش مقررات بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها نباشد، چشم انداز روشنی در مسیر صلح پایدار متصور نیست
  • واکنش جدید آمریکا و اروپا در واکنش به پاسخ موشکی ایران
  • بورل: غزه مثل سطح ماه شده؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا
  • رقابت اسرائیل و اوکراین برای جلب توجه غرب در نشست سران اروپا