Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- دبير انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور از دولت خواست به جاي سقف گذاشتن بر واردات بدون انتقال ارز، آن را با نياز قطعه سازان و خودروسازان متناسب سازي کند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، در ماه هاي گذشته بسياري از فعالان اقتصادي اعلام مي کردند اگر تسهيلات بانکي براي مراوده هاي پولي و مالي با خارج از کشور ارايه نشود، تامين مواد اوليه مورد نياز امکانپذير نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين پيوند، دولت شيوه واردات بدون انتقال ارز را پيشنهاد کرد تا در اين شرايط، ثبت سفارش ها ميسر شود.
دسته بندي کالاها به 2 بخش کالاهاي مشمول ارز مبادله اي و ارز آزاد سبب شد برخي واردکنندگان، ارز مورد نياز خود براي خريد کالا را از بازار آزاد تهيه کنند که به اين شيوه واردات بدون انتقال ارز مي گفتند.
واردات بدون انتقال ارز شيوه اي بود که سال ها فعالان اقتصادي از اين راه کالاهايي را وارد مي کردند که دولت بابت آنها گشايش اعتبار اسنادي (ال.سي) انجام نمي داد و اين روش بويژه در زمان تحريم ها کارساز بود که نقل و انتقال مالي به سختي انجام مي شد.
آن زمان به دليل محدوديت منابع ارزي و لزوم مديريت آن، دولت تصميم گرفت برخي کالاهاي اساسي و واسطه اي را مشمول ارز مبادله اي کند؛ ارز اين دسته از کالاها از سيستم بانکي تامين مي شد و در مقابل ساير کالاهايي که در اين فهرست جايي نداشتند بايد ارز خود را از خارج سيستم بانکي تامين مي کردند.
پس از اجراي برجام در دي ماه سال 94 و تسهيل برخي مراودات بانکي و مالي، شانزدهم بهمن ماه پارسال معاون اول رييس جمهوري در بخشنامه اي واردات بدون انتقال ارز از چهار کشور ترکيه، چين، هند و کره جنوبي را ممنوع اعلام کرد.
نزديک به 2 ماه بعد در شامگاه بيستم فروردين دولت تصميم گرفت نظام ارزي کشور را به شناور مديريت شده تغيير دهد؛ در اين روش که به گفته رئيس جمهوري، اقدامي پيشدستانه براي مقابله با ستيزه جويي آمريکا بود، سياست يکسان سازي ارز با نرخ هر دلار 4200 تومان کليد خورد و صادرکنندگان موظف شدند ارز حاصل از صادرات را از طريق سامانه نيما به داخل منتقل کنند تا در اختيار واردکنندگان قرار گيرد.
در روزهاي گذشته، هيات وزيران مصوب کرد که ثبت سفارش و واردات مواد اوليه، قطعات و ملزومات ضروري خطوط توليد تا سقف 300 ميليون دلار به صورت بدون انتقال ارز براي تسهيل در فرايند توليد داخلي تا پايان سال ١٣٩٨ با تاييد وزارت صنعت، معدن و تجارت و اعلام منشا ارز به بانک مرکزي براي ترخيص کالا مجاز است.
معاون اول رئيس جمهوري سه شنبه گذشته (25 دي ماه) اين موضوع را به وزارتخانه هاي صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادي و دارايي، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزي ابلاغ کرد.
در اين پيوند، دبير انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور امروز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا اعلام کرد: در نظر گرفتن 300 ميليون دلار براي مواد اوليه، قطعات يدکي، ملزومات و غيره در عمل عدد بسيار کوچکي است و شايد در حد تامين نياز يک ماه صنعت خودروسازي و قطعه سازي باشد.
«آرش محبي نژاد» يادآور شد: اين در حالي است که رقم ياد شده فقط بابت صنعت قطعه سازي در نظر گرفته نشده و هنوز مشخص نيست چه سهمي از اين رقم قرار است به قطعه سازان اختصاص يابد.
وي بيان داشت: درست است که مصوبه ياد شده به تصويب رسيده اما هنوز در سامانه ثبت سفارش، گمرکات کشور و بانک مرکزي شکل عملياتي به خود نگرفته است.
به گفته اين مقام صنفي، زمانبر بودن عملياتي شدن اين مصوبه و نبودن هماهنگي و تناسب سرعت عمل تصميم گيران، مسئولان و سياستگذاران با سرعت تغييرات پيراموني، به فرصت سوزي منجر شده و مشکلات عديده اي براي صنعتگران ايجاد مي کند.
** افزايش قيمت خودروها و لزوم تعديل منطقي قيمت قطعات خودرويي
اين مقام صنفي درباره اعلام افزايش قيمت خودروها در روزهاي گذشته نيز گفت: تحقق اين مهم گامي مثبت و رو به جلو بود اما افزايش 30 درصدي درنظر گرفته شده براي خودروهاي با قيمت کمتر از 45 ميليون تومان، پوشش دهنده هزينه هاي قطعه سازان و افزايش قيمت قطعات نيست.
محبي نژاد اظهار داشت: در ماه هاي گذشته و متاثر از رشد قيمت مواد اوليه و نهاده هاي توليد، شاهد افزايش متوسط 80 تا 140 درصدي قيمت انواع قطعات خودرويي بوديم که تاثير افزايش نرخ ها بر قيمت خودرو، بيش از ارقام ياد شده خواهد بود.
وي تاکيد کرد که قطعه سازان و خودروسازان بايد قيمت هاي تمام شده خود را بر اساس اعداد و ارقام واقعي اصلاح کنند.
دبير انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور يادآور شد: عمده بدنه قطعه سازان خصوصي است، يعني وابسته به دولت يا خودروسازان نيستند که بخواهند از سياست هاي دستوري حتي «غيرمنطقي» يا برخي اوقات «مصلحتي» سياستگذاران صنعت خودرو تبعيت کنند.
وي ادامه داد: بر اين اساس، اگر قيمت ها به درستي و برپايه واقعيت هاي موجود فضاي کسب و کار جامعه اصلاح نشود، بي شک صنعت قطعه سازي با توقف مواجه خواهد شد.
محبي نژاد خاطرنشان کرد: البته در خودروهاي بالاي 45 ميليون تومان، اعداد و ارقام واقعي تر ديده شده و به نظر مي رسد شانس بيشتري براي کار و فعاليت در اين خودروها وجود داشته باشد، اما مشکل اصلي در اين خودروها عمق ساخت داخل پايين تر است.
وي در پايان ضمن مثبت ارزيابي کردن هر 2 تصميم تعيين قيمت جديد خودروها و مصوبه انتقال بدون ارز در روزهاي اخير، اما گفت: اين تصميمات با شرايط ياد شده، نمي تواند رونق دهنده صنايع خودرو و قطعه سازي باشد.
به گزارش ايرنا، پس از ماه ها انتظار بازار خودرو، سرسختي خودروسازان براي افزايش قيمت ها به دليل تعديل نرخ ارز سرانجام نتيجه داد و در روزهاي گذشته ايران خودرو و سايپا به عنوان خودروسازان اصلي کشور قيمت نهايي توليدات خود را اعلام کردند.
بر اين اساس، قيمت توليدات تا پايان دي ماه با احتساب ارزش افزوده، خدمات، بيمه و ماليات شماره گذاري بر مبناي 30 درصد افزايش قيمت به فروش خواهد رفت.
براي ساير ثبت نام کنندگان از دي ماه به بعد نيز برپايه «پنج درصد زير قيمت بازار» تعيين قيمت مي شود.
اقتصام*3065*1961*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۶۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد

به گزارش خبرآنلاین، رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۷ مورد تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شده است، گفت: در سال جاری نیز تاکنون ۶ مورد بیمار در استان سیستان و بلوچستان داشته‌ایم که متاسفانه یک نفر از این مبتلایان فوت شده است.

«محمدرضا شیرزادی» رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایلنا درباره شیوع بیماری تب کریمه کنگو گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که از طریق گزش کنه بین دام‌ها گسترش می‌یابد، اما در دام‌ها علائم خاصی را ایجاد نمی‌کند تا دامدار متوجه شود که دام مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

وی ادامه داد: ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به مدت یک هفته در بدن دام می‌ماند و اگر در این مدت دام ذبح شده و قطعه قطعه شود، خطر انتقال این ویروس به کسی که این دام را ذبح کرده و یا گوشت تازه آن را قطعه قطعه کرده است وجود دارد. از سوی دیگر گزش کنه آلوده هم می‌تواند باعث انتقال بیماری به انسان شود.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: یک یا دو هفته بعد از انتقال ویروس علائم بیماری پدیدار می‌شود که معمولا هم با تب شدید همراه است. یک معضل بزرگ در بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو این است که اگر این بیماری در افراد به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشوند به دنبال تب، بدن درد و سردرد علائم دیگری مانند خونریزی در فرد نیز ظاهر می‌شود و ممکن است دچار خونریزی از بینی، خونریزی زیر پوستی، استفراغ خونی، اسهال خونی و… شود و این خون آلوده ممکن است باعث انتقال بیماری به سایر افراد در تماس با او شود. بنابراین یکی دیگر از راه‌های مهم انتقال این بیماری انتقال از فرد مبتلا به افراد سالم است.اگر در بیمارستان احتیاطات خاص در مورد بیمار انجام نشود، خطر انتقال بیماری به کارکنان بیمارستان، پرستاران و پزشکان منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ نیز ۷۷ مورد مبتلا تشخیص داده شد و شش مورد منجر به فوت گردید. تاکنون نیز ۵ مورد مبتلا به تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو را در استان سیستان و بلوچستان داشته‌ایم که یک مورد هم فوت شده است. این موارد به دنبال ذبح دام و قطعه قطعه کردن گوشت آن‌ها آلوده شده اند.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر تاکید کرد: ذبح دام در کشتارگاه مانع از گسترش بیماری در جامعه می‌شود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898539

دیگر خبرها

  • افزایش قیمت لوازم خانگی در راه است؟
  • لوازم خانگی گران خواهد شد؟
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی
  • فیلم/ بهادری جهرمی: افزایش قیمت بدون مبنا گران فروشی است
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد
  • تحقق شعار سال در گروی نقش آفرینی کارگران و کارفرمایان
  • مدت گارانتی خودرو افزایش می‌یابد / وعده داخلی‌ سازی المان‌ های اصلی اتوبوس برقی