Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-24@07:34:13 GMT

مبارزه با نشست ورشو

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۷۰۷۴

خرداد:  چند کشور عمده اروپایی و نیز خانم موگرینی، نماینده سیاست خارجی اروپا، به شکلی غیررسمی و از طریق مقاماتی بدون ذکر نام در مورد جهت‌گیری و سازنده بودن اجلاس ورشو و امکان شرکت در آن تردیدهایی را مطرح کرده و از عدم قطعی بودن شرکت وزرای خارجه کشورهای عمده اروپا در آن سخن گفته‌اند. این نقطه شروعی است که اگر تقویت شود، می‌تواند به شکست نشست ورشو بینجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کوروش احمدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد، نوشته است: اهداف نشستی که امریکا و لهستان برای 13فوریه در ورشو برنامه‌ریزی کرده‌اند، بسیار فراتر از ایران است. این نشست می‌تواند به محور جدیدی برای سامان دادن به سیاست خارجی ایدئولوژیک تیم امنیتی ترامپ تبدیل شود و شیوه جدیدی برای به قول پمپئو «ایجاد یک ائتلاف بزرگ» برای پیشبرد چنین سیاست خارجی باشد. در حالی که شخص ترامپ عمدتا متوجه استفاده از سیاست خارجی برای پیشبرد دستور کار داخلی خود و حفظ وفاداری پایگاه رای‌ا‌ش است، تیم امنیت ملی او مرکب از تندروترین و ایدئولوژیک‌ترین چهره‌هایی که تاکنون کاخ سفید به خود دیده، متوجه پیشبرد دستورکاری مشخص برای روابط بین‌الملل هستند. آنها ضمن تمرکز بر خاورمیانه و ایران، هدف‌های بزرگ‌تری را دنبال می‌کنند که اتفاقا می‌تواند نقطه ضعف آنها نیز باشد. توجه اصلی امثال پمپئو و بولتون و ایدئولوگ‌هایی که آنها را احاطه کرده‌اند، معطوف به مبارزه با بین‌المللی‌گرایی لیبرال و چندجانبه‌گرایی منبعث از آن است. اثبات نادرستی مبانی سیاست خارجی دولت اوباما که از نظر ترامپ و تیم امنیتی او شر مطلق بود و تلاش برای تضعیف و...
در صورت امکان فروپاشی اتحادیه اروپا که یکی از محورهای اصلی بین‌المللی‌گرایی لیبرال است، دو هدف بالا‌دستی است که سیاست خارجی کاخ سفید کنونی را شکل می‌دهد. تیم ایدئولوژیک ترامپ از جنبش‌های پوپولیستی در اروپا و امریکای لاتین و دشمنی برخی در خاورمیانه با ایران بهره می‌برد و از برخی پیشرفت‌ها در امریکای لاتین و در برابر چین و روسیه انگیزه گرفته است. مهار چین، نزدیک کردن اسراییل و برخی کشورهای عربی به هم با استفاده از دشمنی آنها با ایران، زمینه‌سازی برای موفقیت «معامله قرن» و ... از اهداف مشخصی است که تیم ترامپ در دستور کار دارد. لذا، از نظر بین‌المللی شاید بعد ضد ایرانی نشست ورشو مهم‌ترین وجه آن نباشد.
در شرایطی که از یک سو نشست ورشو اهدافی جهانی دارد و از سوی دیگر امریکا خود را متعهد به اعمال «فشار حداکثری» به ایران کرده و هرگونه شکست در گرفتن نتیجه، شکستی پرطنین نه تنها در سیاست خارجی برای ترامپ بلکه در سیاست داخلی او نیز خواهد بود، ایران بیش از هر زمان دیگر نیاز به متحدانی در سطح جهانی دارد. در چنین شرایطی، برای ایران حفظ و تقویت روابط با دیگر کشورها و مناطق که اکثر آنها مخالف سیاست خارجی تیم ترامپ هستند، اجتناب ناپذیر است. این امر رفع تنش و تزلزل کنونی در رابطه با اروپا را ایجاب می‌کند. جای نگرانی است که در این شرایط طرح ادعاهایی توسط اتحادیه اروپا علیه ایران به اعمال تحریمی هر چند محدود منجر شد. در این رابطه، طرح برخی ادعاها توسط برخی مقامات اروپایی در مورد سیاست منطقه‌ای، برنامه موشکی دفاعی ایران و انتقادات حقوق بشری و ... و تاخیر در ایجاد سازوکار مالی مخل روابط سازنده بین دو طرف است.
از طرفی، لهستان که به دلایل خاص خود بعد از فروپاشی پیمان ورشو، طی 30 سال گذشته نوعی اتحاد استراتژیک با امریکا برقرار کرده و در دوره دولت راستگرای کنونی آن را بسط داده، دلایل خاص خود را برای همراهی با امریکا دارد. ورشو متقاضی ایجاد یک پایگاه نظامی دایمی امریکا در قلمرو خود با هدف بازدارندگی در برابر روسیه و پرداخت بخش عمده هزینه آن است و پیشنهاد کرده که چنین پایگاهی «دژ ترامپ» نامیده شود. لهستان با چنین ویژگی‌هایی فرصتی بی‌نظیر برای تیم ترامپ جهت پیشبرد سیاست خارجی خاص کاخ سفید است. واشنگتن با تمرکز بر لهستان می‌تواند بر اتحادیه اروپا در طیفی از موضوع‌ها، ازجمله انزوای ایران، فشار وارد و آن را با خطر شکاف در داخل مواجه کند. 
لذا نباید تصور کنیم که اقداماتی مانند لغو هفته فیلم لهستان در تهران یا احیانا توقف صدور ویزا برای اتباع آن کشور توسط ایران ممکن است تغییری در سیاست‌های دولت لهستان ایجاد کند. این قبیل اقدامات تنها می‌تواند بر شدت مشکلات بیفزاید. لذا باید توجه داشته باشیم که مخالف ما با نشست ورشو به نحوی نباشد که در عمل و به‌طور ناخواسته به پیشبرد اهداف آن نشست از طریق ابراز دشمنی با لهستان و کسان دیگری که در این اجلاس شرکت خواهند کرد، کمک کنیم. ایران راهی جز تلاش برای ارایه توضیح و اقناع جامعه بین‌المللی در مورد اهداف عمومی تیم ایدئولوژیک ترامپ ندارد.
با توجه به ابعاد جهانی نشست ورشو، برخی ابراز تردیدها از سوی روسیه و برخی طرف‌های اروپا که از هم اکنون شروع شده، قابل انتظار بود. چند کشور عمده اروپایی و نیز خانم موگرینی، نماینده سیاست خارجی اروپا، به شکلی غیررسمی و از طریق مقاماتی بدون ذکر نام در مورد جهت‌گیری و سازنده بودن اجلاس ورشو و امکان شرکت در آن تردیدهایی را مطرح کرده و از عدم قطعی بودن شرکت وزرای خارجه کشورهای عمده اروپا در آن سخن گفته‌اند. این نقطه شروعی است که اگر تقویت شود، می‌تواند به شکست نشست ورشو بینجامد. وزیر خارجه روسیه هم اگر چه در مورد مفید بودن اجلاس ابراز تردید کرده، اما سخنی در مورد شرکت یا عدم شرکت در آن نگفته است.
سیاست خارجی ما باید به نحوی باشد که کشورهایی را که هدف سیاست خارجی ایدئولوژیک تیم ترامپ هستند، تقویت کند. باید از میزان تنش با این کشورها بکاهیم و حتی آماده باشیم برای به شکست کشاندن «فشار حداکثری» ترامپ و اقدامات نظامی اسراییل علیه ایران و اقدامات تهاجمی عربستان، امتیازاتی نیز به کشورهایی که مستعد فاصله گرفتن از تیم ترامپ هستند، بدهیم. برچسب ها: ورشو ، موگرینی ، اروپا

منبع: خرداد

کلیدواژه: ورشو موگرینی اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۷۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رئیس‌جمهور به پاکستان موانع توسعه روابط را از بین می‌برد

محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره سفر رئیس‌جمهور به پاکستان گفت: ایران و پاکستان دو قدرت مطرح منطقه و دو قدرت جهانی به حساب می‌آیند.

وی اظهار کرد: پاکستان ظرفیت‌های خوبی دارد که ایران می‌تواند از آن استفاده کند همچنین ایران یکسری ظرفیت‌هایی دارد که پاکستان می‌تواند استفاده کند لذا همکاری دو کشور یک فرصت هم‌افزا ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: زمینه‌های مشترک زیادی بین ایران و پاکستان وجود دارد؛ علامه اقبال لاهوری در ایران شناخته شده‌تر و محبوب‌تر است تا در پاکستان همچنین حافظ و سعدی هم در پاکستان خیلی شناخته شده هستند.

وی گفت: در طول تاریخ معاصر با پاکستان تنش جدی نداشتیم، اما یکسری سوءتفاهماتی بوده که باید رفع شود. 

عباس‌زاده مشکینی تصریح کرد: تروریست‌ها از خاک پاکستان استفاده می‌کنند و به امنیت ما آسیب می‌زنند و شهروندان ما قربانی اقدامات تروریستی می‌شوند لذا پاکستان نباید از تروریست‌ها میزبانی کند کمااینکه ما اجازه نمی‌دهیم از خاکمان علیه پاکستان استفاده شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: سفر رئیس‌جمهور می‌تواند در رفع سوءتفاهمات در شکل‌گیری توافقات جدید و عملیاتی کمک کند و موانع توسعه روابط را بردارد، چون حیف است دو کشور از ظرفیت‌های خود استفاده نکنند و در این راستا ایران هم حسن‌نیت و هم جدیت دارد و امیدواریم پاکستان هم جدیت و حسن‌نیت داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • بورل: شهرهای غزه بیشتر از شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم ویران شدند
  • استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان
  • رئیسی: توسعه همکاری با کشور‌های همسایه از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • توسعه همکاری با همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • بورل: به همکاری با آنروا ادامه می دهیم
  • ۹ کاندیدای سرمربیگری تیم ملی بسکتبال؛ از لیگ‌ برتر تا قلب اروپا
  • سفر رئیس‌جمهور به پاکستان موانع توسعه روابط را از بین می‌برد
  • دولت رئیسی متوجه ظرفیت ظریف نیست