معماي حضور مرتضوي؛ نجف يا زندان؟
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۷۰۸۱
عدهای میگویند از زندان خارج نشده است. صحبت از سعید مرتضوی قاضی و دادستان سابق و منفصل از خدمت تهران است که این روزها بازهم حاشیهساز شده است. چندی پیش یکی از رسانهها در نقل قولی از وکیل مرتضوی اعلام کرده بود که «مرتضوی در راستای خدمت رسانی به امور ساخت حرمین شریف در نجف به نمایندگی از مردم یزد، تا سال آینده در عراق خواهد ماند»،
اما ایوبی وکیل مرتضوی در گفتوگو با رسانهها با تکذیب برخی شایعات گفته: «بحث حضور موکلم در نجف اشرف اساسا دروغ است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مرتضوی؛ دقیقا کجایی؟
بازار شایعات در کشور ما همواره پیرامون برخی محکومان و متهمان داغ بوده و اساسا برخی افراد و جریانات صرفا از تولید همین شایعات به کسب و کار میپردازند. مثلا چندی پیش بود که پس از اعدام سلطان سکه برخی شایعه پراکنی کردند. بسیاری از این دست مسائل میتوان یافت که اغلب نیز در حد همان شایعه میمانند.
یکی از این شایعات که چند روزی است فضای رسانهای و مجازی را تحتالشعاع خود قرار داده ماجرای حضور یا عدم حضور سعید مرتضوی قاضی و دادستان سابق تهران در کشور است که بازتاب گستردهای داشته است. ماجرا از این قرار است که پس از صدور حکم زندان برای مرتضوی، وی در نامهای ضمن ابراز ندامت از ماجرای به وقوع پیوسته تقاضای بخشش از اولیای دم مقتول کرد که دادگاه تجدید نظر نیز به دلیل «اظهار ندامت» حکم حبس 5 ساله وی را به 2 سال تقلیل داد.
چندی پس از صدور حکم مرتضوی عکسی از وی در رسانهها منتشر شد که نشانگر حضور وی در راهپیمایی اربعین بود. لذا پس از جستوجو در این باب مشخص شد که وی با اخذ مرخصی از زندان به این سفر رفته است. از طرف دیگر در شرایطی که همگان انتظار داشتند که با اتمام مراسم اربعین و بازگشت زائران به کشور مرتضوی نیز بازگشته و خود را به زندان معرفی کند، اما خبری از حضور وی نشد تا اینکه طی روزهای گذشته برخی رسانهها خبر از عدم حضور مرتضوی در تهران و رویت وی در نجف اشرف دادند. حتی برخی رسانهها نیز از قول وکیل دادستان سابق تهران نوشتند «مرتضوی در راستای خدمت رسانی به امور ساخت حرمین شریف در نجف به نمایندگی از مردم یزد، تا سال آینده در عراق خواهد ماند».
همین اظهارات موجب شد تا شایعات بسیاری درباب حضور یا عدم حضور معاون سابق دادستان کل کشور در زندان یا نجف شکل بگیرد. به نحوی که بسیاری از این رویداد به فرار مرتضوی به عراق و حضور در نجف یاد کردند. این در حالی است که هنوز مشخص نیست که مرتضوی دقیقا کجاست؟ وکیل مرتضوی با تکذیب اخبار مربوط به خروج موکلش از کشور گفت: آقای مرتضوی در حال حاضر در زندان در حال تحمل کیفر است و این شایعه تکذیب میشود. ایلنا نوشت؛ سعید ایوبی با تکذیب اخبار مربوط به خروج مرتضوی از کشور گفت: در این باره کسی با من مصاحبه نکرده است و این موضوع را تکذیب میکنم. وی افزود: بحث حضور موکلم در نجف اشرف اساسا دروغ است. آقای مرتضوی در حال حاضر در زندان در حال تحمل کیفر است و این شایعه تکذیب میشود.
شکایت عجیب مرتضوی
در حالی که سعید مرتضوی خود به 2سال حبس و انفصال از تمام پستهای دولتی محکوم شده است رسانهای شدن خبری در روزهای قبل تعجب همگان را برانگیخت. خبر این بود که مصطفی ترک همدانی وکیل کارگران سازمان تامین اجتماعی ایران با شکایت مرتضوی، دادستان پیشین ایران و رئیس تامین اجتماعی دولت نهم به «شش ماه حبس» قطعی در دادگاه تجدیدنظر محکوم شد. وکیل ترک همدانی در این ارتباط گفت: سعید مرتضوی به عنوان «نام بردن از او در مصاحبهای پیش از قطعی شدن حکمش» از این وکیل شکایت کرد و در نهایت این وکیل دادگستری محکوم شده است. پیمان حاجمحمود عطار افزود: آقای ترک همدانی در دادگاه بدوی به این اتهام به 10 ماه زندان و ۴۰ضربه شلاق محکوم شده که در شعبه ۶۸ دادگاه تجدیدنظر این حکم به 6ماه حبس تعزیری کاهش یافته و حکم ۴۰ضربه شلاق نیز به مدت یک سال به حالت تعلیق درآمده است. وی تصریح کرد: ماده قانونی وجود دارد که انتشار حکم پیش از قطعی شدن آن در حکم افتراست، اما این در حالی است که موکلم بهعنوان وکیل کارگران تامین اجتماعی در پرونده مزبور در مصاحبهای که با یکی از رسانهها داشته نامی از مرتضوی نبرده و فقط به عنوان «مسئول سابق تامین اجتماعی» به آن اشاره کرده است.
آرمان/ حمید شجاعی
منبع: بیتوته
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۷۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف معمای هولدن کالفیلد: هویتجویی، انزواطلبی و صداقتگرایی
گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سلینجر در سال 1941 در ارتش ثبت نام کرد، اما پذیرفته نشد. با این همه با ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم، سلینجر بیست و سه ساله به خدمت سربازی خوانده شد و در آوریل 1942 به ارتش پیوست. بیشتر داستانهایی که سلینجر در این دوران نوشته درباره جنگ و زندگی نظامیهاست.
مشت نمونه خروار این آثار، داستان کوتاه «مرگ یک آشخور»(1944) است که در آن دروغهای فیلمهای جنگی هالیوود در آن زمان را به سخره میگیرد. سربازی به نام فیلی برنز به همسرش میگوید عیب فیلمهای هالیوود این است که: «خوش تیپهایی را میبینی که خیلی تروتمیز گلوله میخورند، بیآنکه یک خش روی صورتشان بیفتد. همیشه هم قبل از مردن به اندزه کافی وقت دارند تا برای معشوقهشان در وطن پیام عاشقانهای چیزی بفرستند.»
بیلی ادامه میدهد که مرگ واقعی در جنگ چیزی است که برای یکی از سربازانش (همان «آشخوری» که داستان درباره اوست) اتفاق افتاد، مرگ دردناک و وحشتناک «مرگ در تنهایی مطلق، بیآنکه فرصتی باشد تا برای زنی یا هر کس دیگری پیامی فرستاده شود.» هرچند در «ناطور دشت» به این صراحت از مرگ و جنگ صحبت نمیشود اما مضامینی در همین ردیف در رمان مشهود است. درست مثل هولدن رویکرد هالیوود در تحریف تجربههای واقعی را به سخره میگیرد.
وقتی موریس (آسانسورچی) او را با مشت میزند، راهکار هولدن برای مقابله با این وضع درآوردن ادای بازیگران سینماست و وانمود میکند که انگار گلوله خورده است؛ «شروع کردم وانمود کردن به این که گلوله خوره به شکمم...».
برخی از منتقدان تجربیات سلینجر در جنگ جهانی دوم را به اندوه غیرقابل بیان هولدن در از دست دادن برادرش، الی، نسبت میدهند. در نتیجه در نظر گرفتن این رمان بسان یک «داستان ترما» فهم و درک جدیدی از بحران هولدن به دست میدهد. رامونا محمدی (کارشناس ادبی) در یادداشتی اختصاصی تلاش کرده است با تمرکز بر شخصیتهای اصلی رمان «ناطور درشت» به واکاوی این زخمها بپردازد و ساختار و معانی پنهان و دلالتهای اثر را بررسی کند.
«ناطور دشت» اضطراب و جستجوگری و پویایی نوجوانی را در دنیایی بیگانه و مملو از ریا و دروغ به نمایش میگذارد و خوانندگان را مجذوب خود میکندمحمدی با اشاره به اینکه «ناطوردشت» اثر جی دی سالینجر شاهکاری ادبی است مینویسد: این رمان اضطراب و جستجوگری و پویایی نوجوانی را در دنیایی بیگانه و مملو از ریا و دروغ به نمایش میگذارد و خوانندگان را مجذوب خود میکند. این اثر جاودانه، سفر هولدن کالفیلد نوجوانی سرخورده را دنبال میکند که در تلاش است پیچیدگیهای دوران نوجوانی و انتظارات اجتماعی را پشت سر بگذارد.
در قلب رمان هولدن کالفیلد یک ضدقهرمان با شخصیتی پیچیده و عمیقاً آشفته قرار دارد که خوانندگان در سطح عمیقی با او همذات پنداری میکنند. سلینجر از طریق روایت اول شخص هولدن، آشفتگی درونی و احساسات متضاد دوران نوجوانی را به طرز ماهرانهای به تصویر میکشد و پرترهای زنده از نوجوانی را ترسیم میکند که با احساس انزوا، سرخوردگی و احساس عمیق بیگانگی از دنیای بزرگسالان دست و پنجه نرم میکند.
شخصیت هولدن هم ملموس و هم معمایی است و خواننده را در حالی که به سفری برای خودیابی و درون نگری میکشاند در دنیای او غرق میکند. دیدگاهها و مشاهدات صریح او بینشی تکان دهنده از چالشهای است که نوجوانان با آن مواجه هستند.
یکی از برجستهترین جنبههای «ناطوردشت»، به تصویر کشیدن ماهرانه سلینجر از تضاد درونی هولدن و سرخوردگیاش از سطحینگری و ساختگی بودن دنیای بزرگسالان است. سلینجر از طریق برخوردهای هولدن با شخصیتها و موقعیتهای مختلف، مضامین هویت، بیگانگی و جستجوی معنا را در دنیایی که اغلب مصنوعی و غیرصادقانه به نظر میرسد، بررسی میکند.
ناطوردشت اشتیاق انسان را برای ارتباط گرفتن، درک شدن و مورد پذیرش قرار گرفتن در جهانی که اغلب افراد بی تفاوت و بی توجه به نظر میرسند بررسی میکندسبک روایی رمان یکی دیگر از ویژگیهای برجسته آن است، زیرا سلینجر به طرز قابل تأملی صدای متمایز هولدن و بازتابهای جریان آگاهی ذهنیاش را به تصویر میکشد. این تکنیک روایی به خوانندگان اجازه میدهد تا خود را در ذهن هولدن بیابد و افکار، احساسات و مبارزات او را به شیوهای عمیقا شخصی و صمیمانه تجربه کند.
سفر هولدن او را به یک سری دیدارها و تجربیاتی میکشاند که درک او از زندگی و طبیعت انسانی را به چالش میکشد. از تعامل او با همسالانش گرفته تا فرار او در نیویورک، هر بخشی لایههای جدیدی از شخصیت هولدن را آشکار میکند و پیچیدگیهای دوران نوجوانی و جستجوی وی را برای اصالت روشن میکند.
سلینجر در طول رمان، تصویری غنی از مضامین طراحی میکند که برای خوانندگان در همه سنین خواندنی است. ناطوردشت اشتیاق انسان را برای ارتباط گرفتن، درک شدن و مورد پذیرش قرار گرفتن در جهانی که اغلب افراد بی تفاوت و بی توجه به نظر میرسند بررسی میکند. یکی از ماندگارترین مضامین این اثر میل پروتاگونیست برای محافظت از معصومیت و حفظ خلوص دوران کودکی در دنیایی است که به فساد و ریاکاری آلوده شده است. افق دید ناطوردشت و اشتیاق هولدن برای محافظت از دنیای کودکی در برابر واقعیتهای خشن بزرگسالی، به عنوان نماد قدرتمندی از اشتیاق او برای اصالت و صداقت در دنیایی پر از فریب است.
در حالی که هولدن با شیاطین ذهنی خود دست و پنجه نرم میکند و تلاش میکند تا دنیای اطراف خود را درک کند، خوانندگان به کاوشی عمیقاً پویا و تفکر برانگیز در مورد ماهیت انسان، هویت خود و جستجوی معنا در دنیایی که اغلب احساس میشود مملو از هرج و مرج است کشیده میشوند.
امروزه ندای ناطوردشت دههها پس از انتشار خود، همچنان در میان خوانندگان طنین انداز میشود و احساس مراقبهای بی انتها در مورد پیچیدگیهای دوران نوجوانی و جستجوی پایدار برای اصالت در دنیایی است که اغلب به نظر میرسد خالی از صداقت و حقیقت است. داستانسرایی استادانه سلینجر و کاوش عمیق در طبیعت انسان، خواندن این کتاب را برای هر کسی که به دنبال یک تجربه ادبی عمیق و دروننگر است، سودمند میسازد.
در پایان، «ناطوردشت» یک کلاسیک ادبی است که آزمون زمان را با موفقیت سپری کرده و خوانندگان را به کاوشی تأملبرانگیز درباره اضطراب نوجوانی، خود-بیگانگی و تلاش برای یافتن جایگاه در دنیایی مملو از دروغگویی هدایت میکند. نثر خاطرهانگیز، شخصیتهای جذاب و مضامین همیشگی سلینجر در ترکیب با هم در جاودانگی این اثر نقش کلیدی دارند.
انتهای پیام/