Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: هویت مردم یک شهر یا منطقه از مؤلفه‌های متعددی تشکیل شده است که از آن جمله می‌توان به زبان، سنت‌ها، مذهب، جشن‌ها و سوگواری‌ها اشاره کرد. اما درمیان مؤلفه‌های هویت بخش لباس جایگاه خاص و ویژه‌ای داشته و نشان از باورهای مردم یک سرزمین دارد.

لباس‌های بومی و سنتی نشان هنر، ذوق و سلیقه زنان هنرمندی است که خود پنبه را کاشته، آن را تبدیل به نخ و پارچه کرده و با اشتیاق برای خود و خانواده لباس می‌دوختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لباس‌هایی که جنسشان کرباس، اطلس، پنبه یا اطلس و ابریشم بود.

جواد سیروسی، جوان فعال فرهنگی، کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌ جنوبی و کارشناس موزه‌های استان از جمله افرادی است که شهر به شهر به دنبال شاخصه‌های این مؤلفه هویت بخش در خراسان‌جنوبی گشته است.

جست‌وجوی «مله» در شهرستان خوسف

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از سال ۸۴ به واسطه علاقه طبیعی به بحث منسوجات به این موضوع روی آوردم و دریافتم که در خراسان‌جنوبی به واسطه شرایط محیطی، جوی و جغرافیایی دست بافته‌های منحصر به فردی وجود دارد.

کارشناس موزه‌های خراسان‌جنوبی بیان کرد: در ابتدا فقط به دنبال پارچه‌های مَله بودم و  برای این کار راهی شهرستان خوسف شدم.

سیروسی با اشاره به اینکه مله نوعی پنبه رنگی است، ادامه داد: در سفر به خوسف و به دنبال پنبه مله با لباس‌های متنوع محلی و پارچه‌های گوناگون رو به رو شدم که برای من قابل توجه بود.

وی با بیان اینکه در نهایت توانستم پارچه مله را پیدا کنم ولی به واسطه ارزشی که در نگاه من داشته تاکنون نتوانستم قیچی به آن گذاشته و تبدیل به لباس کنم، افزود: در حال حاضر اقدامات خوبی برای تولید پنبه مله صورت گرفته و انشاء الله در سال آینده  پارچه مله را به میزان قابل توجهی خواهیم داشت.

کارشناس میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی گفت: در جست‌وجوی پنبه و پارچه مله با واژه برک بافی آشنا شدم و در این راستا به شهر مود رفتم و از کارگاه آنجا بازدید کردم.

تولید کتی از جنس برک

سیروسی با بیان اینکه برک نوعی پارچه است که با کرک بز تولید می‌شود، اظهارکرد: در این پیگیری نیز بعد از ۳۵-۴۰ سال کتی از جنس برک مانند کت‌های قدیمی رایج در مود تولید کردیم.

وی با اشاره به اینکه بعد از برک بافی، رد پارچه کرباس را در نقاط دیگر خراسان‌جنوبی و پارچه ابریشم را در خراشاد و سرایان گرفتم، بیان کرد: نتیجه این پیگیری‌ها مجموعه‌ای از لباس‌ها با پارچه و طراحی  بومی و محلی خراسان‌جنوبی شد.

این جوان فعال فرهنگی ادامه داد: نمایشگاه لباس‌های بومی و محلی خراسان‌جنوبی چند روز گذشته در محل نگارخانه دسرو باغ اکبریه برگزار شد که به بهانه برگزاری آن کارگاه آموزشی طراحی لباس با استفاده از الگوهای سنتی برای ۸۰ دانشجوی دانشکده سپیده کاشانی نیز انجام شد.

سیروسی افزود: در نهایت می‌توان گفت لباس‌های بومی ومحلی خراسان‌جنوبی از جنس، کرباس، ابریشم، اطلس، برک و پنبه مله هستند.

نشان هنرمندی در طرح لباس‌های بومی خراسان‌جنوبی

وی در زمینه طرح لباس‌های بومی و محلی خراسان‌جنوبی گفت: طرح لباس‌ها نشان از ذوق و هنرمندی تولیدکنندگان آن دارد، به نوعی که اگر یک شلیته(یک نوع دامن) می بینیم حتما گلدوزی و یا سوزن دوزی مخصوص شده است.

کارشناس میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: هم اکنون در مناطقی از خراسان‌جنوبی چون روستای چنشت یا دشت حسین آباد و نازدشت استفاده از لباس‌های بومی و محلی رواج دارد.

سیروسی بیان کرد: در گذشته وقتی یک زن لباسی را می‌پوشید از کاشت پنبه تا فراوری، از فراوری و تولید نخ تا دوخت لباس را خودش انجام می‌داد.

وی ادامه داد: از آنجایی که همه مراحل تولید پارچه توسط خود زن صورت می‌گرفت روح زندگی و شوق را در آن لباس می‌توان دید.

این جوان فعال فرهنگی ادامه داد: متأسفانه امروزه از لباس‌های سنتی خراسان جنوبی فاصله گرفته و تنها به استفاده از لباس‌های یکدست و وارداتی بسنده کرده‌ایم که هم از منظر اقتصادی و هم فرهنگی به ما آسیب زده است.

وی یادآور شد: طراح لباس‌های بومی و محلی زمانی به تولید انبوه متمایل می‌شود که ما به عنوان مخاطب از آن استقبال کنیم.

کد خبر 4516729

منبع: مهر

کلیدواژه: بیرجند لباس محلی میراث فرهنگی خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۷۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار ورود لباس مبدل‌های دانش‌بنیانی به اقتصاد کشور

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به شرایطی که برخی شرکت‌ها در کسب عنوان دانش‌بنیانی به دست می‌آورند، اظهارکرد: در ابتدا که مباحث دانش‌بنیانی در کشور مطرح شد خوشحال از اخباری که هر از گاهی از آن منتشر می‌شد کار دولت در مورد حمایت از دانش‌بنیان‌ها مورد ستایش قرار می‌گرفت.

وی افزود: روزی که قرار شد تا دانش‌بنیان‌ها مورد حمایت قرار گیرند و معاونت علمی و فناوری از ایجاد پارک‌های علم و فناوری و تجاری‌سازی محصولات این شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد خوش‌بینی زیادی در کشور ایجاد شد، اما فارغ از این اهداف برخی کشف کردند که زمان سوءاستفاده از عناوین دانش‌بنیانی برای معافیت مالیاتی، دریافت تسهیلات ارزان قیمت و پرداخت کارمزد کمتر بیمه‌ای برای نیرو‌های کار است و به واسطه دسترسی‌هایی نیز که داشتند توانستند از این امکانات بهره بگیرند.

دانش‌بنیان‌های واقعی سهمی کمتر از حمایت‌های دولتی دریافت کردند

بغزیان ادامه داد: این در حالی بود که دانش‌بنیان‌های واقعی که مشغول تحقیق و پردازش ایده‌های خلاقانه و نوآورانه خود بوده‌اند دسترسی کمتری به این تسهیلات داشته‌اند.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: باید این اخطار از سوی مقامات بالادست داده می‌شد که ممکن است عده‌ای با لباس مبدل دانش‌بنیانی وارد شوند و از حمایت‌ها استفاده و تبعات سنگین به اقتصاد دانش‌بنیان ها وارد کنند.

وی افزود: طبیعی است که هر تولیدی مبتنی بر دانش است، اما میان تولیدات مبتنی بر بهره‌وری و مدیریت منابع یا خلاقانه با تولید هزاران محصولی که در حال تولید است، تفاوت وجود دارد، اما این تولیدکنندگان به طور معمول در صدد استفاده از شرایط خاص نیز هستند. محل استقرار مجانی، حمایت‌های صادراتی و ... نیز از دیگر امکاناتی است که شرکت‌هایی که تنها نام دانش‌بنیان یدک می‌کشند از آن برخوردار شده‌اند.

بغزیان خاطرنشان کرد: از همان ابتدا اگر قرار است خانه‌ای لوکس ساخته شود که چیز‌هایی گران‌بها در آن است باید دیوار‌هایی بلند نیز برای آن ساخته شود و در مورد حمایت‌های دانش‌بنیانی نیز باید زمینه‌های بروز سوء استفاده از بین می‌رفت.

تسهیلات دانش‌بنیانی به سرنوشت طرح حمایت از بنگاه‌های زودبازده دچار شد

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: در زمان دولت های گذشته نیز حمایت از بنگاه‌های زودبازده مطرح شد و اعتباراتی به آن اختصاص یافت. عده‌ای خیلی سریع خود را زودبازده معرفی کرده و تسهیلاتی گرفتند که بابت آن تولیدی راه نیانداختند و در نتیجه تبعات تورمی آن به اقتصاد تحمیل شد.

وی افزود: قانونگذاران، سیاستگذاران و مجریان باید راه‌های سوءاستفاده از حمایت‌های دانش‌بنیانی را پیش‌بینی کنند تا از این پس شاهد به بیراه‌رفتن حمایت از دانش‌بنیان‌ها در کشور نباشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرکت بیش از ۲۴ هزار نفر در پویش قرآنی زندگی با آیه ها
  • تأثیر بازی‌های بومی محلی در جذب گردشگر
  • سوال مسابقه روز شانزدهم طرح «زندگی با آیه‌ها» در خراسان جنوبی
  • نمایشگاه صنایع دستی و غذا‌های بومی، محلی در صالح شهر برگزار گردید
  • اشتغال بوشهری‌ها در پارس‌جنوبی به ۴۲ درصد رسید
  • مسیر تولید برای مردم هموار شود/ مخاطب شعار سال قشر خاصی از جامعه نیست
  • توجه به بایسته های مشارکت مردم در عرصه جهش تولید
  • جهش تولید برای ایران قوی / مردم را چگونه مشارکت دهیم؟
  • هشدار ورود لباس مبدل‌های دانش‌بنیانی به اقتصاد کشور
  • اجرای موسیقی بومی ‌و محلی در ایلام