Web Analytics Made Easy - Statcounter

نقدینگی موجود در دست مردم به دلیل آنکه توسط دولت‌ به سمت پروژه‌های مولد اقتصادی هدایت نمی‌شود، هرچند سال یک‌بار موجب شوک تورمی و تشدید گرانی‌ها می‌شود.

به گزارش مشرق، در سال جاری، گرانی و رشد سرسام‌آور قیمت‌ها مشکلات بسیار زیادی در معیشت مردم ایجاد کرد. گرانی‌ها بیش از آنکه متأثر از خارج کشور باشند، ریشه‌های درونی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
یکی از دلایل اصلی ایجاد تورم، نقدینگی خلق شده توسط سیستم بانکی کشور بود. بیشتر بخوانید: چرا زمین‌های ارزان در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد؟ چرا حذف صفر از پول ملی یک اولویت نیست؟ طبق آمارها این نقدینگی طی سال‌های اخیر به‌صورت افسارگسیخته رشد ۲.۵ برابری داشته و به مقدار ۱,۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. نقدینگی موجود در دست مردم به دلیل آنکه توسط دولت به سمت پروژه‌های مولد اقتصادی هدایت نمی‌شود، هرچند سال یک‌بار موجب شوک تورمی و تشدید گرانی‌ها می‌شود.

* نقدینگی، بلا یا نعمت؟

واقعیت این است که مردم محلی را برای سپرده‌گذاری و سرمایه‌گذاری پول خود ترجیح می‌دهند که اولاً خطر کمتری داشته باشد و ثانیاً سود بیشتری نصیبشان شود. محل‌هایی که می‌تواند سرمایه‌گذاری در آن‌ها انجام شود عبارت‌اند از:

سپرده‌های بانکی طلا ارز مسکن فعالیت‌های تولیدی و مولد

در اغلب کشورهای دنیا مانند ایالات‌متحده، فرانسه، هند، کره جنوبی، ژاپن و بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه، دولت‌ها با رگلاتوری مناسب و وضع قوانین مالیات بر عایدی سرمایه (CGT)، سرازیر شدن سرمایه‌ها به سمت چهار مورد اول را کنترل می‌کنند. این کار از بروز سوداگری در این بخش‌ها جلوگیری کرده و سرمایه‌ها را به سمت بخش واقعی اقتصاد هدایت می‌کند. علاوه بر این با طرح‌های تشویقی متنوع، فعالیت‌های تولیدی و مولد را جذاب کرده‌اند. اما برخلاف سیاست اغلب کشورها، در ایران به فعالیت‌های غیر مولد، مالیاتی تعلق نمی‌گیرد؛ این در حالی است که در مقابل از عمده فعالیت‌های اقتصادی مفید و مولد که منجر به رشد اقتصادی می‌شود، انواع و اقسام مالیات‌ها اخذ می‌شود. این عامل یکی دلایل هدایت حجم بالایی از نقدینگی موجود در کشور به سمت فعالیت‌های غیر مولد شده است.

به تعبیر مقام معظم رهبری، بلای نقدینگی وقتی به نعمت تبدیل می‌شود که آن را به سمت تولید هدایت کنند تا چرخ‌های زندگی مردم به حرکت دربیاید. وقتی نقدینگی دست مردم به سمت تولید و فعالیت‌های مولد و سودآور اقتصادی برود، اولاً به میزان بسیار کمتری موجب تورم می‌شود و ثانیاً اگر هم در این شرایط تورمی به وجود بیاید، نباید نگران تبعات ناچیز تورمی آن بود زیرا به‌صورت هم‌زمان موجب اشتغال‌زایی، تولید، خروج از رکود و گردش پول در تجارت و اقتصاد شده است که قدرت خرید مردم را خصوصاً در اقشار کم‌درآمد جامعه افزایش می‌دهد. بنابراین برای دستیابی به این اهداف، دو نکته باید موردتوجه مسئولین کشور قرار گیرد:

الف) تعریف پروژه‌های مولد اقتصادی و برطرف کردن موانع و بروکراسی از سر راه آن‌ها

ب) جلوگیری از سودهای غیرمتعارف و بادآورده در فعالیت‌های غیرم ولد.

* طرح‌های پالایش نفت خام با دو هدف هدایت نقدینگی و کاهش خام فروشی

پروژه‌های مولد زیر بنایی و کلان زیادی در حوزه‌های کشاورزی، انرژی، نفت، فولاد، ساخت نیروگاه و غیره می‌توان تعریف کرد که امکان هدایت نقدینگی به سمت آن‌ها وجود دارد. تحریم‌های نفتی برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران به‌عنوان یک رکن بودجه کشور، زیان‌دهی اغلب پالایشگاه‌های فعلی و نبود ظرفیت پالایش نفت بیشتر، مشکلات متعددی برای کشور ایجاد کرده است. درحالی‌که دیگر کشورهای دنیا مثل کره جنوبی و ژاپن حتی با نفت وارداتی هم صنعت پالایش پرسودی دارند. راهکار اصولی و بلندمدت رهایی از وابستگی نفت خام و پالایشگاه‌های زیان‌ده، افزایش ظرفیت پالایشی کشور با ساخت پالایشگاه‌های جدید است.

تجربه توسعه و ساخت پالایشگاه‌هایی ازجمله ستاره خلیج‌فارس و شازند اراک در زمان تحریم‌ها که با منابع دولتی اجرا شدند و در مقابل، توقف طرح‌هایی مثل پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه، سیراف، پارس پتروفیلد و جاسک که هنوز در انتظار تأمین مالی قرار دارند نشان می‌دهد که در تکمیل این پروژه‌ها مانع تجهیزات و لایسنس وجود ندارد، بلکه مشکل اصلی وابستگی شدید اجرا به تأمین مالی است.

تأمین مالی از طریق صندوق توسعه ملی و تأمین مالی از طریق جذب فاینانس خارجی دو راهکار مطرح‌شده برای تأمین مالی این پروژه‌ها است. اما صف طولانی درخواست‌کنندگان وام صندوق توسعه ملی و همچنین عدم پرداخت تمامی نیاز مالی پروژه از سوی این صندوق، موجب شده است که استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی مسیر مناسبی برای پروژه‌های مذکور نباشد. راهکار دوم یعنی فاینانس یا تسهیلات خارجی نیز در سال‌های اخیر با موفقیتی همراه نبوده و صرفاً در حد رایزنی و تفاهم‌نامه باقی‌مانده است.

* یک تیر و دو نشان هدایت نقدینگی به سمت طرح‌های پالایشگاهی

با توجه به پاسخگو نبودن دو روش اخیر، به نظر می‌رسد هدایت نقدینگی مردمی به سمت پروژه‌های پالایشی در صورت جذابیت سرمایه‌گذاری، می‌تواند روش مناسبی برای تأمین مالی پروژه‌های مذکور باشد که دو هدف هدایت نقدینگی به سمت صنایع مولد و کاهش خام فروشی را به‌صورت هم‌زمان تأمین کند؛ اما مسئله اینجاست که این هدایت نقدینگی به چه روشی باید اجرا شود.

درواقع نقدینگی موجود در جامعه یکی از عوامل تشدید گرانی‌ها در ماه‌های اخیر است. هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌های مولد مانند ساخت پالایشگاه‌های جدید با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی نه‌تنها موتور محرکی برای توسعه‌ی صنعت پالایش کشور است، بلکه می‌تواند باعث بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی نیز شود.

اخیراً کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی طرحی را برای جذاب‌تر کردن پروژه‌های پالایشی و هدایت نقدینگی به این سمت آماده کرده است که هنوز جزئیات دقیقی از آن اعلام نشده است. با توجه به مشکلات زیاد دست و پاگیر صنعت پالایش نفت در ایران و با توجه به زیان‌ده بودن اکثر پالایشگاه‌های نفت موجود در کشور، باید دید این طرح‌ها چگونه می‌توانند توجیه اقتصادی خوبی برای استقبال مردم و برای رقابت‌پذیر کردن آن‌ها با سود بدون ریسک بانکی ایجاد کنند؟

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز بودجه 98 جام ملت های آسیا مرضیه هاشمی تحریم های ایران تورم شوک ارزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۷۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد ۷۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان

شرکت‌های دانش بنیان طرف قرارداد وزارت نفت از ۱۵۰ به ۶۶۶ شرکت و مبلغ قراردادی آنها نیز به ۳۸۶ میلیون دلار(۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان) رسید. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مدیرکل نظام تامین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت گفت: مبنای فعالیت بخش مهندسی شرکت نفت در دولت سیزدهم حمایت از تولید است، چنانچه شرکت‌های دانش بنیان طرف قرارداد این وزارتخانه از 150 به 666 شرکت و مبلغ قراردادی آنها نیز به 386 میلیون دلار(7هزار و 200 میلیارد تومان) رسید.

غلامرضا خوانساری؛ مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت با اشاره به افزایش حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم افزود: بنا داریم خریدهای خارجی را کمرنگ کنیم و در این راستا واردات 250 کالا ممنوع اعلام شد.

وی گفت: از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در توسعه میادین و احیای چاه‌های نفت استفاده شده است، چنانچه 30 حلقه چاه کم‌بازده را به شرکت‌های دانش بنیان دادیم.

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

خوانساری خاطرنشان‌کرد: 85 درصد از کالاهای مورد نیاز صنعت نفت بومی‌سازی شده است و 15 درصد باقی مانده نیز توجیه تجاری سازی ندارد.

این مقام مسئول وزارت نفت ادامه داد: در دولت، کارگروه صادرات خدمات فنی مهندسی شکل گرفته و سبب شده که از واردکننده به صادرکننده تبدیل شویم و با کشورهای مانند ونزوئلا، روسیه، چین، عراق و سوریه مبادلات تجاری داشته باشیم.

وی با اشاره به پالایشگاه‌های فرا سرزمینی گفت: در تلاشیم با پتروشیمی ونزوئلا قرارداد همکاری امضا و همچنین نسبت به بازسازی فاز 2 پالایشگاه «ال پالیتو» ونزوئلا اقدام کنیم. در سوریه نیز پس از نتیجه رسیدن پالایشگاه «حمص»، دو پالایشگاه دیگر را نیز مد نظر داریم.

مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت اظهار کرد: همچنین در آفریقای جنوبی و عراق هم منتظر خبرهای خوب در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق نشان‌دهنده اراده پولادین مردم تحت هدایت رهبر انقلاب بود
  • رئیسی: عملیات وعده صادق نشان‌دهنده اراده پولادین مردم تحت هدایت رهبر انقلاب بود
  • ادوبی روی هوش مصنوعی مولد ویدیویی کار می‌کند
  • اینتل و چند شرکت دیگر متعهد به ساخت ابزارهای سازمانی هوش مصنوعی مولد باز شدند
  • دستیار یورگن کلوپ گزینه هدایت بشیکتاش
  • آمادگی پالایشگاه های نفت ژاپن برای استفاده از ذخایر اضطراری
  • سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با مدل جدید چه مزیتی برای اقتصاد ایران دارد؟
  • اشتغالی مولد و سودآور با پرورش ماهی در زابل
  • انعقاد ۷۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان
  • سیستم بهداشتی و پزشکی آماده ورود هوش مصنوعی مولد نیست!