Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-28@14:00:09 GMT

شیوه چیدن «توت فرهنگی»

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۸۵۱۳

شیوه چیدن «توت فرهنگی»

حجت الاسلام سیدی با بیان اینکه در اسلام هم به محتوا و هم به فرم بها داده شده است، گفت: در کنار توجه به غنای محتوایی مباحث، فرم نیز باید مخاطب را تکان دهد!

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: حجت‌الاسلام «حسین سیدی ساروی» در جلسه اخیر شورای علمی این گروه که به مناسبت بررسی اثری با نام «توت فرهنگی» در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، در این باره اشاره داشت: کتاب یک کالا است که دو بخش دارد: 1-محتوا 2- فرم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو شورای علمی گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش‌های جوان افزود: در اسلام هم به محتوا و هم به فرم بها داده شده است، اما متأسفانه در فرهنگ ما تنها به اهمیت محتوا توجه کرده و اهمیت فرم را از قلم انداخته‌ است. شما قرآن را ببینید! همه چیز دارد! به عنوان مثال، فرم موسیقیایی قرآن همه را جذب می‌کند. توجه کنیم که حرف خوب کافی نیست، خوب حرف زدن هم مهم است. این جمله آیت‌الله جوادی است. باید ببینیم چقدر زیبایی شناسی داریم؟ جز اندکی از این کالاهای فرهنگی که در کشور تولید می‌شود، مابقی در دایره شمولیت نقد من قرار می‌گیرند!

 

سیدی تصریح کرد: در کار برای جوان امروز می‌باید به سیالیت توجه کرد. همین جوان امروز ما نسبت به شش ماه قبل تغییر کرده است. تا می‌خواهیم او را بشناسیم، تغییر کرده و به شدت مزاجش در حال تغییر است.  چالش امروز جریان انقلاب است که کارهای ما برای جوان امروز جذابیت ندارد. شکاف زیاد است!

 

عضو شورای علمی گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش‌های جوان گفت: در کنار توجه به غنای محتوایی مباحث،  فرم نیز باید مخاطب را تکان دهد! برخی از کتاب‌های ما به فکر تاثیر‌گذاری نیستند بلکه تنها به فکر ارائه هستند! حال چقدر با خواندن این کتاب‌ها آدم عوض می‌شود، باید سوال جدی صنعت فرهنگی ما باشد!

 

وی افزود: در باب جذابیت، به هالیوود نگاه کنید! موضوع فیلم‌های اکشن خود را با خیال‌پردازی، گرافیک، فیلمنامه و نورپردازی صد چندان جذاب می‌کنند. ما در مقوله کتاب چقدر به عنصر جذابیت بها می‌دهیم؟ به مناسبتی به آقازاده حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی گفتم که یک نویسنده‌ای بعد از 30 سال آثار شکسپیر را برای جوانان نوشت!

حجت‌الاسلام سیدی تصریح کرد: ما در گروه باید به متد روز دنیا توجه کنیم! متد روز دنیا به گونه‌ای دیگر شده است. برای نگارش کتاب، ما دو نفر داریم! یکی مؤلف و یکی هم نویسنده! چرا باید دو نفر داشته باشیم؟ بگذارید این نکته را با مثالی روشن کنم! فرق آشپز خوب با آشپز بد در چیست؟ یکی فوت کوزه‌گری را می‌داند و دیگری نه! این تکنیک‌های جذاب شدن متن را مؤلف نمی‌داند! این کتابی که سرشار از مواد غنی معارف دینی است را می‌باید در اختیار یک نویسنده بگذاریم تا در قالبی خوش‌خوان تحویل ما دهد! این دو متأسفانه در کشور ما با هم قاطی می‌شود.

 

وی در ادامه گفت: نویسندگی تکنیک است! به قولی باید فوت کوزه‌گری را بداند. این راهبرد برای تحول در صنعت تولید کتاب می‌باید به کار گرفته شود که فرد فاضلی محتوا را آماده کند و فرد نویسنده‌ای کار را بنویسد. در دنیا هم این موضوع مورد توجه قرار گرفته است؛ به عنوان مثال در سوئد وقتی خواستند کتاب جغرافیا برای دانش‌آموزانش بنویسند اینطور عمل کردند! مواد اطلاعات جغرافیایی سوئد را در اختیار یک نویسنده‌ای قرار دادند و یک کتاب درسی برای دانش آموزان آن کشور نوشت!

 

سیدی همچنین افزود: شاید بهترین کار برای گروه این باشد که گروهی برای بازنویسی تشکیل دهد تا عنصر جذابیت را به کتاب تزریق کنند.

 

وی با اشاره به برخی آثار نویسندگن غربی گفت: کتاب هنر ویرایش لاریسا مک فارکر را ببینید! بسیار جذاب است! در این کتاب می‌گوید که چطور ویراستارها یک رمان را زیر و رو و جذاب می‌کنند. خودروهای زیبا به فروش می‌رسند و خودروهای زشت می‌مانند! به همین سادگی! اگر کتاب‌های ما این جذابیت بی‌نظیر را نداشته باشند اصلاً به دست مخاطب نمی‌رسند! نویسنده خوبی‌اش این است که اعتقادات خوبی دارد! معتقد است آنچه در نثر زائد است، فاسد است! نویسنده معتقد است که کلمات را مثل پولت خرج کن!

 

حجت‌الاسلام سیدی تصریح کرد: کارهایی که جنبه‌ محتوایی دارند، می‌باید فرم‌شان غنی شود تا به دست دانشجو و مخاطب خاص خود برسد. چرا کتاب «غیرقابل چاپ» آقای سیدمهدی شجاعی فروش رفت و همچنان فروش می‌رود؟ یا کتاب ملت عشق – که چهارمین ترجمه از این کتاب است- ظرف بیست روز اخیر چهارمین چاپش به دست من رسیده است؟

 

وی خاطرنشان کرد: بگذارید مثال دیگری بزنم از توجه به جذابیت در محتوا، در فرم، در عنوان و هر آنچه که مخاطب آنرا می‌پسندد! کتاب «خانم! من مجردم!» را ببینید! چرا فروش رفت؟ شما به دنبال استخراج پاسخ این چراها باشید و پاسخ‌ها را در کتاب‌هایتان به کار بندید. یک راهکار را من عرض کردم. شما به دنبال اجرایی کردن آن راهکار و استخراج راهکارهای دیگر باشید. البته این نکاتی که عرض می‌کنم به معنای انجام کار ژورنالیستی و زرد نیست، بلکه صحبت از شناخت مخاطب و مطابق با علایق و سلایق او تولید کردن است!

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان استان بوشهر شورای عالی انقلاب فرهنگی تودیع و معارفه نماز جمعه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سفر رئیس جمهور به گلستان مسجد ششمین نمایشگاه بزرگ کتاب استانی جنوب کرمان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فرهنگ کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۸۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جابجایی بیش از ۱۴ هزار مسافر در ایستگاه راه آهن شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، سرپرست اداره کل هماهنگی امور گردشگری استانداری فارس گفت: از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین، ۲۱ قطار وارد شیراز شده و ۲۱ قطار هم از این شهر خارج شده است و در این مدت زمانی بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ مسافر در ایستگاه راه‌آهن و قطار‌های شیراز از جابه‌جا شده اند.
محمدعلی مصلحی‌فر افزود: در مجموع ۷ هزار و ۴۴۴ مسافر از طریق قطار به شیراز وارد شده و ۷ هزار و ۴۶۲ نفر هم با این وسیله نقلیه شیراز را به مقصد شهر‌های دیگر ترک کرده‌اند.
وی با بیان اینکه امسال اقدامات فرهنگی زیادی در قطار‌های نوروزی انجام شده است، گفت: راه اندازی «قطار فرهنگ» با هدف امانت کتاب به مسافران در قطار‌ها یکی از مهم‌ترین این طرح هاست.
وی درباره این طرح گفت: در مرکز فرهنگی ایستگاه راه‌آهن شیراز، محلی قرار دارد که به مسافران کتاب امانت داده می‌شود و مسافران می‌توانند با پرداخت پول، کتاب را خریداری کنند و در مقصد، کتاب را به ایستگاه تحویل داده و وجه آن را دریافت کنند.
استقبال از مسافران نخستین قطار نوروزی با اهدای شاخه گل، بدرقه نخستین قطار خروجی به مشهد مقدس توسط خادمین آستان حضرت شاهچراغ (ع)، ایجاد غرفه صنایع دستی، برنامه تئاتر حاجی فیروز و عمو نوروز در ایستگاه برای مسافران نوروزی ، برپایی سفره هفت سین در ایستگاه راه‌آهن و  پذیرایی افطاری ساده برای مسافران قطار از دیگر اقدامات فرهنگی شرکت راه‌آهن در ایام نوروز  است.

دیگر خبرها

  • یادداشت|تأملات سیدحسن حسینی در حوزه «بیدل شناسی»
  • جابجایی بیش از ۱۴ هزار مسافر در ایستگاه راه آهن شیراز
  • گزارشی از نظر منتقدان درباره آخرین کتاب چاپ شده مارکز
  • ضرورت توجه به خوشنویسی در کتاب‌های آموزشی
  • جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان در یک قدمی اجرا
  • دوسالانه‌های تجسمی با چه چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند؟
  • هیات خادم الرضا (ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • هفت سین متفاوت در یکی از ایستگاه‌های نوروزی هلال احمر دهگلان + تصویر
  • هیات خادم الرضا(ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • نویسنده «مار و پله»: از مامور امنیتی پرونده مدینه متشکرم